Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö tyhmä olevansa tyhmä?

IQ-aani
14.10.2022 |

Tietääkö tyhmä olevansa tyhmä? Olen itse törmännyt itsevarmoihin ihmisiin, jotka ovat kuitenkin todella tyhmiä. Monesti älykkäät ihmiset ovat epävarmempia joissakin asioissa, koska he näkevät asiat moniulotteisimpina. Vähemmän älykkäät ihmiset näkevät taas monet asiat mustavalkoisina. Olen vahvasti sitä mieltä, että tyhmillä ihmisillä on tässä maailmassa paljon helpompaa.

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten eivät tiedä.

Vierailija
2/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muijani ainakin luulee olevansa viisas, toiset on aina väärässä, hän ei.

Vierailija
4/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, ja se on todellakin noin... Tällä palstalla näkee sitä valitettavasti todella paljon... 

Fiksu ihminen näkee asiat aina kaikista mahdollisista näkökulmista ja osaa asettua myös "toiselle puolelle".. Tämän takia fiksut ihmiset eivät yleensä käytä aikaa turhaan riitelyyn... Tyhmin ihminen on aina se äänekkäin kinastelija esim täällä palstalla.

Vierailija
5/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkaiseppa tätä palstaa. Valtaosalla ei ole tyhmyydentuntoa, sairaudentunnosta puhumattakaan.

Vierailija
6/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla on pahat oppimisvaikeudet eli kyllähän minä olen tyhmä. Nuorempana en tiedostanut kognitiivisten kykyjeni rajoitteita vaan pidin itseäni kaikesta huolimatta ihan älykkäänä. Nykyään kyllä tiedostan ne rajoitteet. Se tiedostaminen on ollut monen asian summa, mutta ihan kunnolla se pamahti tajuntaan kun epäonnistuin täysin suorittavan työn opintojen työharjoittelussa joista normaaliälyinen ihminen kyllä selviää kun yrittämisen puutteesta ei ole kyse.

Eli joo, tiedän olevani tyhmä. Silti minusta ei usein _tunnu_ siltä, mutta pakkohan se on vain hyväksyä, että minulla on vikaa älyssä, koska muuten minulla ei olisi näitä vaikeuksia.

Vierailija
7/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapeakatseinen ihminen on aina vähä-älyisin. Yleensä hän ei sitä itse edes tiedosta. Juuri nimenomaan sen takia että ei kykene näkemään mitään isommalla kuvalla tai toisten näkökulmasta.

Vierailija
8/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi ihmistä, joita voisin kutsua tyhmäksi.

Toisen elämä on vaikeaa. Serkkuni, nyt keski-ikäinen nainen. Netti, tietokone ja kännykkä takkuilee (hän ei osaa käyttää niitä), ihmiset on aina häntä vastaan (hän on itse epäystävällinen ja tahditon), kaikki palvelut on huonoja (hän on aina myöhässä, tai väärässä paikassa), opiskelu piti aikanaan keskeyttää, kun opet vihasi häntä (yrittivät oikeasti auttaa ja puuttua ongelmiin), töissä muut on typeryksiä ja työt ei suju (hän ei noudata työpaikan sääntöjä, veikkaan että pian tulee taas kenkää). Kaikki on siis vaikeaa ja raskasta. Hän on itse syypää, ei vaivaudu miettimään ongelmien syitä, ei etsi ratkaisuja tai ota apua vastaan. Hän kokee olevansa älykäs, sillä näkee heti mitä Temppareissa tulee tapahtumaan ja saa huippupisteitä kaikenmaailman Iltiksen hupitesteissä.

Toinen on aikanaan apukoulun käynyt ja tietää itsekin rajoitteensa, jopa vitsailee asiasta joskus. Setäni, hän on yksinkertainen mies. Hän ei osaa kunnolla lukea, tai kirjoittaa. Hän on tehnyt elämästään tasaisen ja itselleen sopivan (maanviljelijä). Hän asioi kaikkialla paikanpäällä, käyttää Doroa ja pyytää muitta mutkitta apua jos on joku vaikea juttu. Koneiden ja eläinten kanssa hän on todella hyvä. Hän on lämmin ja mukava ihminen. Rajoitteistaan huolimatta, hän on hyvällä tavalla erittäin itsevarma ja ihmiset pitävät hänestä.

Vierailija
9/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä eikä ymmärrä, miksi häntä - ihan fiksua ihmistä - pidetään tyhmänä.

Vierailija
10/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäiden ihmisten epävarmuus johtuu siitä, että he osaavat ajatella ensin. He tietävät sen, että he eivät tiedä kaikkea ja siksi he ottavat aikalisän saadakseen varmuuden. He eivät usko sanaan ilman vakuuttavia todisteita ja siksi he etsivät totuutta. Liian usein se on jotain muuta, miltä sen halutaan näyttävän.

Maailma on helppo tyhmille ihmisille, koska he uskovat lauman johtajan tahtoon. Ja kun heitä on enemmistö, maailma näyttää helpolta ja kaikki on mahdollista. Historia on täynnä varoittavia esimerkkejä, mutta tyhmä ei voi siitä oppia, koska ei jaksa lukea. Oppiminen on turhaa, kun jo tietää kaiken.

Yhden helppous on toisen tuska.

Vierailija
11/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tyhmä ei paljoa tiedä

Vierailija
12/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä paljon pohtinut ja luulen olevani itse tyhmä. Lapsena oli hankaluuksia matematiikassa, lukemaan opin nopeasti. En osaa myöskään oikein hahmottaa muotoja. Olen sosiaalisesti aika avuton, en osaa ns "small talkia" vaan jämähdän. Toki osaan puhua jos pysytään asiassa mutta en osaa heitellä hauskoja juttuja tai ottaa tilannetta haltuun. Siksi jään taka-alalle usein.

Vierailija
13/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäiden ihmisten epävarmuus johtuu siitä, että he osaavat ajatella ensin. He tietävät sen, että he eivät tiedä kaikkea ja siksi he ottavat aikalisän saadakseen varmuuden. He eivät usko sanaan ilman vakuuttavia todisteita ja siksi he etsivät totuutta. Liian usein se on jotain muuta, miltä sen halutaan näyttävän.

Maailma on helppo tyhmille ihmisille, koska he uskovat lauman johtajan tahtoon. Ja kun heitä on enemmistö, maailma näyttää helpolta ja kaikki on mahdollista. Historia on täynnä varoittavia esimerkkejä, mutta tyhmä ei voi siitä oppia, koska ei jaksa lukea. Oppiminen on turhaa, kun jo tietää kaiken.

Yhden helppous on toisen tuska.

Tää oli hyvin sanottu, langan päässä on fiksu lajitoveri.

M30

Vierailija
14/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nykymaailmassa, fiksu ihminen kyseenalaistaa ihan kaiken mahdollisen.

Vierailija
15/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan tästä se iänvanha sanontakin että: joka tietää että ei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se joka ei tiedä että ei tiedä mitään.  ja että menisi ärsyttääväksi viisasteluksi- ei tietenkään pitäisi luottaa kaikkiin hyvältä kuulostaviin sananparsiin sun muihin ajattelematta asiaa naamakohtaisesti. 

Vierailija
16/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä paljon pohtinut ja luulen olevani itse tyhmä. Lapsena oli hankaluuksia matematiikassa, lukemaan opin nopeasti. En osaa myöskään oikein hahmottaa muotoja. Olen sosiaalisesti aika avuton, en osaa ns "small talkia" vaan jämähdän. Toki osaan puhua jos pysytään asiassa mutta en osaa heitellä hauskoja juttuja tai ottaa tilannetta haltuun. Siksi jään taka-alalle usein.

mun mielestä taas sellainen amerikantyylinen "suosittu" eli "popular" ei liity älyyn mitenkään. 

Vierailija
17/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sieraimet.

Vierailija
18/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja modet suorastaan loistavat sillä että jos nais-oletettu jää älyllisesti alakynteen, niin banni paukahtaa ja heti! Eli reagoivat kuten tyhmä joka ei osaa vihanhallintaa.

Vierailija
19/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella meistä, heilläkin, jotka pitävät itseään älykkäänä, on sokea piste, joka tekee tyhmäksi.

Vierailija
20/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sieraimet.

En kyllä usko. Laitatko jotain lähdetietoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan