Onko kukaan kokeillut erotilanteessa sellaista että lapsen menoille on yhteistili?
Eli molemmat siirtävät kuukausittain yhteiselle tilille rahaa josta maksetaan lapsen kuluja, myös lapsilisä menee tänne. Tienaamme suurinpiirteiden samanverran tällä hetkellä jos en tee ylitöitä.
Täältä ei oteta rahaa lapsen peruskuluihin eikä vaatteisiin vaan molemmat vanhemmat ostavat ne itse. (Sovittaessa voidaan juhlavaatteet ostaa täältä)
Lapsi on 7.v ja asumme lähekkäin ja tarkoitus olisi kokeilla vuoroviikko asumista.
Kuulostaako tämä reilulta ehdotukselta, exän kanssa ollut ongelmia rahankäytön suhteen koska hän haluaa ostaa kaiken uutena ja kalliita merkkivaatteita joten tähän kuluu ihan älyttömästi rahaa, minun mielestä lapsi pärjää ilman merkkivaatteitakin.
Terv Isä
Kommentit (42)
Mitä sieltä tililtä maksetaan, jos sieltä ei makseta "peruskuluja" eikä tavallisia vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Juhlavaatteet? Joita tarvitaan ehkä parin vuoden välein. Kuulostaa siltä, ettet juurikaan ole hoitanut niitä lapsen vaateasioita, jos erikseen mainitset juhlavaatteet, mutta jätät ne eniten rahaa vievät vaatteet pois (eli uklkovaatteet ja kengät). Noihin menee satoja euroja vuodessa, joten älytöntä molempien ostaa omia.
Olemme joka tapauksessa aina ostaneet lapselle kahdet ulkoiluvaatteet aina sekä kenkiäkin on useammat. Ostin juuri syysvaatteet ja saappaat lapselle 40€
Toppa-asun sain siskoltani ja talvikengät tilaan seuraavaksi, maksavat 36€ Pipoja ja hanskoja on tarpeeksi.
Juuri tätä tarkoitin, en todellakaan saa menemään satoja euroja vuodessa lapsen vaatteisiin, ostakoon ex sitten kaiken uutena jos haluaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä sieltä tililtä maksetaan, jos sieltä ei makseta "peruskuluja" eikä tavallisia vaatteita?
Harrastukset, kaverisynttärit, lelut, leffassa käynnit, pyörät ja muut urheiluvälineet, lääkkeet, lääkärissä käynnit, vakuutukset yms.
Ap
On kokeiltu. Vaimo lähti Leville uuden miehensä ja yhteisen lapsemme kanssa ja tyhjensi tilin lapsen menona.
Vierailija kirjoitti:
On kokeiltu. Vaimo lähti Leville uuden miehensä ja yhteisen lapsemme kanssa ja tyhjensi tilin lapsen menona.
Luotan että minulla ei tätä pelkoa ole vaikka rahankäyttö muutoin kyllä eroaa toisistaan kuin yö ja päivä.
Ap
Mihin sillä tilillä olevia rahoja käytetään, jos ne ei mene "peruskuluihin"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlavaatteet? Joita tarvitaan ehkä parin vuoden välein. Kuulostaa siltä, ettet juurikaan ole hoitanut niitä lapsen vaateasioita, jos erikseen mainitset juhlavaatteet, mutta jätät ne eniten rahaa vievät vaatteet pois (eli uklkovaatteet ja kengät). Noihin menee satoja euroja vuodessa, joten älytöntä molempien ostaa omia.
Olemme joka tapauksessa aina ostaneet lapselle kahdet ulkoiluvaatteet aina sekä kenkiäkin on useammat. Ostin juuri syysvaatteet ja saappaat lapselle 40€
Toppa-asun sain siskoltani ja talvikengät tilaan seuraavaksi, maksavat 36€ Pipoja ja hanskoja on tarpeeksi.
Juuri tätä tarkoitin, en todellakaan saa menemään satoja euroja vuodessa lapsen vaatteisiin, ostakoon ex sitten kaiken uutena jos haluaa.
Ap
Missäpäin Suomea te asutte? Kuulostaa siltä, ettei mikään noista sun ostoksista pidä vettä. (Paitsi toivottavasti ne saappaat. Tosin olen itse kerran ostanut vuotavat kumisaappaat kirpparilta. Sen jälkeen olen hakenut ne kaupasta). Täällä länsi-Suomessa lapselle on turha ostaa yhtään kalvotonta vaatetta, koska vettä sataa jatkuvasti. Talvetkin on yhtä loskaa, joten pakkashaalarinkin on oltava vettä pitävä. Ei meillä mitään erityisiä merkkejä osteta, mutta sellaisia joissa on hyvä olla. Onhan mulla itsellenikin vettä pitävät gorevaatteet ulkoiluun. Meillä ei tosin osteta useita samaan vuoden aikaan sopivia vaatteita vaan mennään niillä yksillä hyvillä.
jos teillä on ollut raha riitana jo avioliitossa, niin sama teema jatkuu sitten sen ulkopuolellakin. pitäkää erilliset raha-asiat. sinulla tulee menemään hermot, kun exäsi käyttää yhteistä tiliä väärin, samoin, kuin käytti vissiin yhteisiä rahoja avioliitossakin väärin. ero vahvistaa exäsi "oikeaa" tapaa käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Missäpäin Suomea te asutte? Kuulostaa siltä, ettei mikään noista sun ostoksista pidä vettä. (Paitsi toivottavasti ne saappaat. Tosin olen itse kerran ostanut vuotavat kumisaappaat kirpparilta. Sen jälkeen olen hakenut ne kaupasta). Täällä länsi-Suomessa lapselle on turha ostaa yhtään kalvotonta vaatetta, koska vettä sataa jatkuvasti. Talvetkin on yhtä loskaa, joten pakkashaalarinkin on oltava vettä pitävä. Ei meillä mitään erityisiä merkkejä osteta, mutta sellaisia joissa on hyvä olla. Onhan mulla itsellenikin vettä pitävät gorevaatteet ulkoiluun. Meillä ei tosin osteta useita samaan vuoden aikaan sopivia vaatteita vaan mennään niillä yksillä hyvillä.
Etelä-Suomessa ja kyllä kaikki ovat vedenpitäviä, paljon saan vaatetta myös käytettynä siskoltani, nyt esimerkiksi tuon toppa-asun.
Välikausi-asusta maksoin siskolleni koska se oli kuin uusi, hän oli sen jostain alesta hankkinut ja pari kertaa lapsi ehti sitä pitää niin jäi pieneksi.
Joten kyllä osaan huolehtia että lapsella on ehjät ja lämpimät vaatteet vaikka ne eivät maksakkaan satoja euroja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
jos teillä on ollut raha riitana jo avioliitossa, niin sama teema jatkuu sitten sen ulkopuolellakin. pitäkää erilliset raha-asiat. sinulla tulee menemään hermot, kun exäsi käyttää yhteistä tiliä väärin, samoin, kuin käytti vissiin yhteisiä rahoja avioliitossakin väärin. ero vahvistaa exäsi "oikeaa" tapaa käyttää rahaa.
Ero tuli muista syistä, mutta en kyllä ikinä ole oikein ymmärtänyt tätä exän rahankäyttöä lapsen vaatteisiin.
Olisimme jo aikoinaan saaneet paljon vaatteita siskoltani mutta hänelle ei kelvannut.
Ap
Naiset ovat erittäin ahneita erossa, vaikka lapset olisi vuoroviikoin niin vaativat silti itselleen elatusapua, kaikki viedään mitä irti saadaan.
Pysy kovana!! Itse suostun ostamaan pojalle niin että hän on itse mukana ja valitsee itse mitä tarvii ja minä maksan. Exän tilille en siirrä euroakaan.
Hyvänä esimerkkinä kun ostin pojalleni pyörän ja nyt kun tuli tarve uudelle niin tämä myi sen Torissa ja rahat piti itsellään. Onneksi lapsi vaati rahat itselleen takaisin kun sanoin että ne ovat sinun.
Meillä on käytössä ja hyvin sujuu, muistakaa sopia tarkkaan mitä ja mihin sieltä rahaa käytetään, meillä on lapsella myös samaan tiliin oma kortti millä saa ostaa.
Ainoa erimielisyys on tullut kesälomareissuista kun ex meinasi että sieltä ostetaan kaikki huvipuistorannekkeet ja narunvedot vaikka olimme sopineet että molemmat vie lapsen haluamalleen reissulle ja kustantaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etelä-Suomessa ja kyllä kaikki ovat vedenpitäviä, paljon saan vaatetta myös käytettynä siskoltani, nyt esimerkiksi tuon toppa-asun.
Välikausi-asusta maksoin siskolleni koska se oli kuin uusi, hän oli sen jostain alesta hankkinut ja pari kertaa lapsi ehti sitä pitää niin jäi pieneksi.Joten kyllä osaan huolehtia että lapsella on ehjät ja lämpimät vaatteet vaikka ne eivät maksakkaan satoja euroja.
Ap
Itse asiassa kuulostaa siltä, että lähinnä hyväksikäytät sun siskoasi. Alesta itsekin aina ostan (koska ei ole sitä siskoa jolta ostaa), mutta koska joka vuosi tarvitaan ne kuorivaatteet ja pakkasvaatteet plus kengät, niin kyllä niihin rahaa uppoaa. Mistä löytyy vettä pitävät talvikengät 36 eurolla? Mielelläni tilaisin itsekin sellaiset. Kirpparilta ei löydy yhtään mitään 8-vuotiaalle pojalle, eikä toisaalta hänen ulkovaatteistaan jää mitään myytävää. Taidat olla se sama jankaaja, jonka mielestä lapsen ei tarvitse mennä päiväkotiin, koska sukulaiset hoitaa ilmaiseksi.
Meillä oli tuo tapa ja se toimi hyvin.
Tililtä sai velottaa sen, mitä lapsella on vain yksin kappalein: reppu, talvikengät, harrastusvälineet, luistimet,, pyörä. Ja tietty harrastuskulut.
Välillä kismitti, kun eksä osti urheilutarvikkeita, vaikka lapsi ei minun luonani urheillut.
Mutta se toimi, koska eksä oli tarkan markan mies ja pystyin luottamaan, ettei hän osta turhaa, ja hän on takuulla vertaillut hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo tapa ja se toimi hyvin.
Tililtä sai velottaa sen, mitä lapsella on vain yksin kappalein: reppu, talvikengät, harrastusvälineet, luistimet,, pyörä. Ja tietty harrastuskulut.
Välillä kismitti, kun eksä osti urheilutarvikkeita, vaikka lapsi ei minun luonani urheillut.
Mutta se toimi, koska eksä oli tarkan markan mies ja pystyin luottamaan, ettei hän osta turhaa, ja hän on takuulla vertaillut hinnat.
Jatkan: me siis emme yleensä laittaneet tilille rahaa kuin silloin, kun lapsilisät eivät riittäneet.
Ei sieltä leffoissa käyntejä tai leluja veloitettu. Kukin vanhempi maksoi itse sen, mitä omalla viikolla tehdään ja mitä omassa kotona tarvitaan.
Meillä yhteinen tili ja järjestely on toiminut jo vuosia hyvin.
Tilille menevät lapsilisät ja lisäksi molemmat vanhemmat laittavat tarvittaessa rahaa oman rahatilanteen puitteissa. Tililtä maksetaan esim. lapsien harrastusmaksut ja -välineet, osa vaatekuluista ja lasten vakuutukset.
Mitään erimielisyyksiä tms. ei ole koskaan rahankäytön suhteen tullut, molemmat vanhemmat järkeviä rahankäyttäjiä ja tulot suunnilleen samat.
Suosittelen todella lämpimästi tekemään yhteisen tilin lasten kuluihin.
Meillä ex-vaimo suostui tähän vasta kun lastenvalvoja ehdotti käräjöintiä, jossa lähivanhemmalla olisi kaikki todisteluvelvollisuus mihin ne lasten elatukseen tarkoitetut rahat kuluvat. Olin siis jo vuosia vaatinut selvitystä, koska pystyin omilla laskelmilla aukottomasti todistamaan, että rahaa ei yksinkertaisesti kulunut lapsiin niin paljon mitä väitti. Tokihan jo työttömänä matkustelu ulkomailla pari kertaa vuodessa ja kallis useasti vaihtunut sisustus tämän olisivat kertoneet, mutta vasta käräjöinnin pelko sai exän suostumaan yhteistiliin.
Kummasti sitä rahaa yhtäkkiä jäikin paljon yli, kun lasten kuluja pystyi seuraamaan ja elatusmaksut saatiin näin reilummaksi. Meillä lapsilisistä maksetaan kyllä lasten vaatetuskin ja ihan pukeutuvat laadukkaisiin vaatteisiin. Jos ei saa lapsilisiä riittämään edes vaatetukseen (tonneja vuodessa kahdesta lapsesta), niin jotain on elämänhallinnassa pahasti pielessä.
Hyvin toimii meillä. Lapsilisä menee tilille, ja molemmat laittaa sinne satasen kuussa. Tuo reilu 300€ riittää hyvin kaikkeen vaatteseen sun muuhun. Sitten jos tarvii vaikka polkupyörän, niin molemmat tekee etsintää ja pyörästä sopuun päästessä toinen maksaa puolet siitä. Todella monesti on käynyt niin ettei ole tarvinnutkaan ostaa uutta tavaraa lapselle kun toinen on löytänyt kontaktejansa pitkin käytettynä vastaavan.
Onneksi exäni on järjellä käypä ihminen, eikä mikään rahalla kontrolloimaan pyrkivä toisella kaiken maksattaja.
Haluat yhteisen rahatilin, jotta voit tarkkailla exän rahan käyttöä. Jes.
Hankippa myös itsellesi talven kengät ja vaatteet 36lla. Ota huomioon, että lapsi esim juoksee kokoajan päiväkodissa, ja jos ostat jonkun muovipussiin, on siinä aika kuuma ja epämukava olla. Huonot kengät pilaavat lapsen jalat.
Kuulostaa hirveälle ja epämielyttävälle kitupiikille. Onneksi exäsi pääsi sinusta eroon.