Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan kokeillut erotilanteessa sellaista että lapsen menoille on yhteistili?

Vierailija
14.10.2022 |

Eli molemmat siirtävät kuukausittain yhteiselle tilille rahaa josta maksetaan lapsen kuluja, myös lapsilisä menee tänne. Tienaamme suurinpiirteiden samanverran tällä hetkellä jos en tee ylitöitä.

Täältä ei oteta rahaa lapsen peruskuluihin eikä vaatteisiin vaan molemmat vanhemmat ostavat ne itse. (Sovittaessa voidaan juhlavaatteet ostaa täältä)

Lapsi on 7.v ja asumme lähekkäin ja tarkoitus olisi kokeilla vuoroviikko asumista.

Kuulostaako tämä reilulta ehdotukselta, exän kanssa ollut ongelmia rahankäytön suhteen koska hän haluaa ostaa kaiken uutena ja kalliita merkkivaatteita joten tähän kuluu ihan älyttömästi rahaa, minun mielestä lapsi pärjää ilman merkkivaatteitakin.

Terv Isä

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi heti niskavillat pystyyn, että ehdottomasti ei tuollainen voisi toimia. Mutta näköjään monilla toimiikin. Meillä kun rahan käyttö oli yksi eron syy, niin ei tosiaan toimisi. Esimerkkinä, itse ostaisin pelkkää koululiikuntaa varten lapselle luistimet käytettyinä (lapsi ei pidä luistelusta), mutta ex halusi ostaa aina hienoimmat ja kalleimmat.

Mutta kiva kuulla, että tällainenkin on yksi vaihtoehto ja monilla toimii. Helpottaa varmasti paljon.

Vierailija
22/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat yhteisen rahatilin, jotta voit tarkkailla exän rahan käyttöä. Jes.

Hankippa myös itsellesi talven kengät ja vaatteet 36lla. Ota huomioon, että lapsi esim juoksee kokoajan päiväkodissa, ja jos ostat jonkun muovipussiin, on siinä aika kuuma ja epämukava olla. Huonot kengät pilaavat lapsen jalat.

Kuulostaa hirveälle ja epämielyttävälle kitupiikille. Onneksi exäsi pääsi sinusta eroon.

Aikuinen voi ostaa itselleen halvat kengät. Lapsi pitää kenkiä tuntitolkulla ja juoksee ja touhuaa. Lapsen jalka tarvitsee tukea. Kaikkea muuta voi hankkia käytettynä, mutta ei käyttökenkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen todella lämpimästi tekemään yhteisen tilin lasten kuluihin.

Meillä ex-vaimo suostui tähän vasta kun lastenvalvoja ehdotti käräjöintiä, jossa lähivanhemmalla olisi kaikki todisteluvelvollisuus mihin ne lasten elatukseen tarkoitetut rahat kuluvat. Olin siis jo vuosia vaatinut selvitystä, koska pystyin omilla laskelmilla aukottomasti todistamaan, että rahaa ei yksinkertaisesti kulunut lapsiin niin paljon mitä väitti. Tokihan jo työttömänä matkustelu ulkomailla pari kertaa vuodessa ja kallis useasti vaihtunut sisustus tämän olisivat kertoneet, mutta vasta käräjöinnin pelko sai exän suostumaan yhteistiliin.

Kummasti sitä rahaa yhtäkkiä jäikin paljon yli, kun lasten kuluja pystyi seuraamaan ja elatusmaksut saatiin näin reilummaksi. Meillä lapsilisistä maksetaan kyllä lasten vaatetuskin ja ihan pukeutuvat laadukkaisiin vaatteisiin. Jos ei saa lapsilisiä riittämään edes vaatetukseen (tonneja vuodessa kahdesta lapsesta), niin jotain on elämänhallinnassa pahasti pielessä.

Erittäin hyviä huomioita. Vuoroviikkoasumisessa yhteistili pitäisi olla jo lakiin kirjattu juttu. Toki muissakin järjestelyissä täytyisi olla mahdollisuus saada rahankäytöstä selvyys selkeissä väärinkäyttötilanteissa.

Vierailija
24/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on ongelma exän rahankäytön suhteen, erityisesti lapsen tavaroiden suhteen, niin älkää missään nimessä hankkiko yhteistä tiliä. Se vaatisi yhteisymmärryksen taloudellisista asioista. Lisäksi on vaikea miettiä, mitä varten tili olisi, jos sieltä ei osteta ruokaa, vaatteita tai muita lapsen juoksevia kuluja? Ne muutamat yksittäiset tililtä hankittavat asiat olisi varmasti helppo maksaa puoleksi ihan muutenkin.

Vierailija
25/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ja on toiminut hyvin, koska luottamusta löytyy. Tililtä maksetaan harrastukset, bussikortit, kuukausiraha, kosmetiikka, vaatteet, kengät jne. 

Teini-ikäisille ei ole mitään järkeä ostaa tuplavaatteita, korkeintaan sukkia ja kalsareita on yli tarpeen, ettei niitä tarvitse kuljetella kotien välillä. 

Tarkoitatko ap merkkivaatteilla esim. uutta, vettäpitävää Rukka tai POP välikausiasua? Käytettynä harvoin saa yhtä hyvää kuin uutena. Ulkovaatteita käytetään tosi paljon, niissä laadusta kannattaa maksaa. Sukulaisten kesken voi hyvin kierrättää ns. siistejä vaatteita, juhlamekkoja ja kaupunkitakkeja. Ne eivät kulu käytössä. 

Vierailija
26/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on ja toimii, mutta on oltu samantyylisiä rahankäyttäjiä jo ennen eroa ja puheväleissä. Aluksi ostettiin vain yhdet kappaleet olevia, mutta kun tilille alkoi kertyä enemmän ja enemmän rahaa niin nykyisin myös perustarvikkeita ostetaan tuolta. Saatan soittaa kaupasta että ostaisin meille tällaista nyt ja otanko samalla sinnekin.

Vierailija
27/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi heti niskavillat pystyyn, että ehdottomasti ei tuollainen voisi toimia. Mutta näköjään monilla toimiikin. Meillä kun rahan käyttö oli yksi eron syy, niin ei tosiaan toimisi. Esimerkkinä, itse ostaisin pelkkää koululiikuntaa varten lapselle luistimet käytettyinä (lapsi ei pidä luistelusta), mutta ex halusi ostaa aina hienoimmat ja kalleimmat.

Mutta kiva kuulla, että tällainenkin on yksi vaihtoehto ja monilla toimii. Helpottaa varmasti paljon.

Helpottaa, kun ei takerru johonkin yksittäiseen pikkuasiaan, kuten max kerran vuodessa ostettaviin luistimiin. Yksistään lapsilisillä saa ostettua vaikka joka vuosi uudet merkkivaatteet ja luistimet siihen päälle. Sitten kun otetaan huomioon, että MOLEMMILLA vanhemmilla on myös elatusvelvollisuus, niin jotkut luistimet ovat siinä pikku juttu. Monesti tukia saava unohtaa, että ei niiden tukien ja elatusavun ole tarkoituskaan riittää kaikkiin lasten kuluihin, vaan hänellä itselläänkin on elatusvelvollisuus. Tuet toki yksistäänkin riittävät, jos lapsella ei ole todella kalliita harrastuksia, mutta ne ovatkin puhtaasti valintakysymyksiä.

Vierailija
28/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ja toimii, mutta on oltu samantyylisiä rahankäyttäjiä jo ennen eroa ja puheväleissä. Aluksi ostettiin vain yhdet kappaleet olevia, mutta kun tilille alkoi kertyä enemmän ja enemmän rahaa niin nykyisin myös perustarvikkeita ostetaan tuolta. Saatan soittaa kaupasta että ostaisin meille tällaista nyt ja otanko samalla sinnekin.

Juuri tämä on yhteistilin hyvä puoli. Huomataan, että rahaa kyllä jää, kun sen käyttöä mietitään. Yleensä tosiaan käy niin, että omia kuluja lasketaan lasten kuluiksi jopa tiedostamattakin.

Suosittelen kaikille yhteistiliä lasten menoihin.

Vierailija
29/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä on yhteistilin hyvä puoli. Huomataan, että rahaa kyllä jää, kun sen käyttöä mietitään. Yleensä tosiaan käy niin, että omia kuluja lasketaan lasten kuluiksi jopa tiedostamattakin.

Suosittelen kaikille yhteistiliä lasten menoihin.

Tämä. 

Vierailija
30/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät tuonne tilille ja vaikka pieni summa lisää molemmilta ja sieltä maksatte täysin yhteiset hankinnat,sellaiset mistä selkeä yhteisymmärrys.Vaatteet molemmat ostaa sitten erikseen jos niissä erimielisyyttä Luistimia,pyöriä ja muuta ei tarvita tuplana.Miksi muuten alapeukkuja jos Ap ostaa tai saa siskoltaan pieneksi jäänyttä vaatetta?Tai käytettynä muualta

Vierailija
31/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin parempana ettei ole yhteisiä selvitettäviä eksän kanssa. Hän maksoi elatusmaksun, ja molemmat ostivat sitten lisäksi mitä itse päättivät. Näistä voitiin sopia erikseen, että maksettiin puoliksi, esim pyörä ja sukset.

Kun eksä sai ostaa lapselle talvikengät, ne olivat kaikkein halvimmat ja päästivät vettä kahden viikon päästä. Vein sitten lapsen kenkäkauppaan, ja ostimme kunnon goretexit sille talvelle. Omista rahoistani, en karhunnut mitään. Siihen meni puolet kuukauden elatusmaksuista.

Mulle lapsen paras on aina ollut tärkeämpää, kuin että rahat riittää omiin mukavuuksiin.

Arvasin heti että aloitus on miehen tekemä, kun kaikki varusteet voi olla siskon ostamia ja käytettyjä. Ne eivät pidä vettä, niitä voi käyttää varalla kyllä.

Myös jalalle ei ole hyväksi toisten linttaan astutut kengät, jotka on muotoutuneet toisen jalkaan. Jos olisit ikinä itse kulkenut kirpparikengissä tietäisit tämän.

Äiti

Vierailija
32/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpottaa, kun ei takerru johonkin yksittäiseen pikkuasiaan, kuten max kerran vuodessa ostettaviin luistimiin. Yksistään lapsilisillä saa ostettua vaikka joka vuosi uudet merkkivaatteet ja luistimet siihen päälle. Sitten kun otetaan huomioon, että MOLEMMILLA vanhemmilla on myös elatusvelvollisuus, niin jotkut luistimet ovat siinä pikku juttu. Monesti tukia saava unohtaa, että ei niiden tukien ja elatusavun ole tarkoituskaan riittää kaikkiin lasten kuluihin, vaan hänellä itselläänkin on elatusvelvollisuus. Tuet toki yksistäänkin riittävät, jos lapsella ei ole todella kalliita harrastuksia, mutta ne ovatkin puhtaasti valintakysymyksiä.

Niin, kuten sanoin, toimii varmasti monilla, joilla yksi eron syy ei ollut rahan käyttö. Luistimet olivatkin pelkkä esimerkki ja pisara meressä. Ex mies haluaisi ostaa lapsille ihan kaiken mitä he haluavat, sillä itse ei lapsena saanut juuri koskaan haluamaansa. Heillä oli monta sisarusta ja vanhemmilla pieni palkka.

Jos ikinä jäi rahaa säästöön vähänkin, niin käytti ne pleikkaripeleihin, legoihin, uusiin lempisarjasta tulleisiin leluihin jne heti.

Meillä oli säästötili, johon sovittiin laittavamme rahaa joka kk summan x. Mutta sehän oli aina tyhjä, sillä lapsi halusi nyt tämän hienon ylikalliin tekniikkalegopaketin jne jne. Tuon tilin piti olla lomarahatili..

Että joo, olen hieman kateellinen teille, joilla toimii yhteinen tili! Olisi aivan huippu idea ja saa paremmin menot puoliksi.

Vierailija
33/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva konflikti tuosta vain seuraa. Lapsilisät maksetaan lähivanhemmalle ja mahdollinen yksinhuoltajakorotus on vanhempaa varten.

Vierailija
34/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidin parempana ettei ole yhteisiä selvitettäviä eksän kanssa. Hän maksoi elatusmaksun, ja molemmat ostivat sitten lisäksi mitä itse päättivät. Näistä voitiin sopia erikseen, että maksettiin puoliksi, esim pyörä ja sukset.

Kun eksä sai ostaa lapselle talvikengät, ne olivat kaikkein halvimmat ja päästivät vettä kahden viikon päästä. Vein sitten lapsen kenkäkauppaan, ja ostimme kunnon goretexit sille talvelle. Omista rahoistani, en karhunnut mitään. Siihen meni puolet kuukauden elatusmaksuista.

Mulle lapsen paras on aina ollut tärkeämpää, kuin että rahat riittää omiin mukavuuksiin.

Arvasin heti että aloitus on miehen tekemä, kun kaikki varusteet voi olla siskon ostamia ja käytettyjä. Ne eivät pidä vettä, niitä voi käyttää varalla kyllä.

Myös jalalle ei ole hyväksi toisten linttaan astutut kengät, jotka on muotoutuneet toisen jalkaan. Jos olisit ikinä itse kulkenut kirpparikengissä tietäisit tämän.

Äiti

Minä ehdotin yhteisetä tiliä, mutta kun se ei exälle sopinut, vaan hän halusi tietyn määrän elaria, niin tehtiin sitten niin että exä saa sen rahan ja ostaa kaiken itse. Minulle tämä on sooinut hyvin, exä on vähän väliä käsi ojossa että pitäisi maksaa puolet uudesta pyörästä ja siitä ja tästä harrastuksesta, mutta vetoan siihen että hän itse halusi näin. Taisin väistää luodin kun exä ei aikoinaan suostunut yhteistiliin ja ostamiseen yhdessä :)

Vierailija
35/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee yhteistilille lapsilisä ja lisäksi laitamme sinne kuukausittain satasen per vanhempi. Kun olimme yhdessä ostin sisävaatteita paljon kirpparilta, mutta nyt on vaan selkeämpää ostaa uutena ja laittaa kuitit toiselle kuvina puolin ja toisin. Meille on ollut aina selvää että ulkovaatteista ei tingitä, koska haluamme kasvattaa lapsesta ulkoilmaihmisen ja vaatteiden lastu korreloi mielestänne ulkoilun mielekkyyden kanssa. Jos rahaa jää yli, niin lapsi saa ne itselleen kun täyttää 18v. Toisaalta ei varmaan jää, koska maksamme samalta tililtä vaateiden ja käyttötavaran lisäksi harrastusmaksuja.

Vierailija
36/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatu varmaankin korreloi, mutta maksettu hinta ei. Olen antanut useita lapselleni pieneksi jääneitä laadukkaita tuotteita eteenpäin priimakunnossa, ja saanut myös itse vastaavia toisilta. Rahaa ei ole palanut yhtään, mutta laatu on ollut hyvä. On järjen köyhyyttä maksaa monta sataa euroa mistä tahansa vaatteesta joka jää pieneksi muutaman kuukauden jälkeen. 

Vierailija
37/42 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti

Hienosti vääristelyt tekstini. Viestissä kyllä kerroin että kengät ostetaan uutena mutta upeasti kyllä sivuutit tämän.

Syksyn asusta kirjoitin että on lähes uusi, pari kertaa pidetty. Todellakin pitää vettä, hienosti vääristelit tämänkin asian.

Eli hienosti vääristelty koko viestisi, siskolta saamani lastenvaatteet ovat siistejä ja hyväkuntoisia, ne kelpaavat myös lapselle.

Kengät olivat goretexit mutta niissä oli alennus. Lapsella on aikasemmin ollut samanmerkkiset ja pitävät vettä.

Joten jos kommentoit pysy asiassa.

-ap

Ps. Sisko antaa vaatteita mutta myös minä autan häntä kuskaamalla esim. molempien lapsia harrastukseen yms. Apua jaetaan molemmin puolin joten ei nyt ihan osunut tämä siskon hyväksikäyttö juttukaan.

Vierailija
38/42 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tällaista ole mahdollista tehdä.  Ei käräjäoikeus tällaisia juttuja ota käsittelyyn.  Kummallakaan vanhempi  ei ole tilivelvollinen  lapsen kuluista toiselle vanhemmalle  Minkäköhän vuoksi henkilö on kirjoittanut tällaisen jutun?

Vierailija
39/42 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostaa ihan hyvältä järjestelyltä, jos lapsella vain sitten on molemmissa kodeissa riittävästi vaatteita ja varusteita ja kumpikin vanhempi osallistuu yhtälaisesti niiden hankintaan. Itsekin olen sellainen, joka ostaa päiväkoti-ikäisen sisävaatteet aina käytettyinä max 2€/kpl-hintaan. Ulkovaatteetkin hankin lähes aina käytettyinä, ne toki maksavat enemmän. Sitten on näitä ihmisiä, jotka käyttävät merkkivaatepaitaa 50€ ja toppahaalariin 200€. En minäkään osallistuisi sellaisiin kuluihin, kun halvemmallakin saa aivan hyviä ja kunnolla vedenpitäviä vaatteita.

Vierailija
40/42 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatu varmaankin korreloi, mutta maksettu hinta ei. Olen antanut useita lapselleni pieneksi jääneitä laadukkaita tuotteita eteenpäin priimakunnossa, ja saanut myös itse vastaavia toisilta. Rahaa ei ole palanut yhtään, mutta laatu on ollut hyvä. On järjen köyhyyttä maksaa monta sataa euroa mistä tahansa vaatteesta joka jää pieneksi muutaman kuukauden jälkeen. 

Tuo toimii taaperoilla, mutta jossain vaiheessa (ainakin pojilla) se ulkomeno muuttuu sellaiseksi, ettei mitään kierrätettävää jää. Päinvastoin kaikki housut on paikattu moneen kertaan, kun ei viitsisi koko ajan olla ostamassa uusia. Jossain kohtaa toki meno taas rauhoittuu, mutta siinä vaiheessa lapsi ei enää kasvakaan samaan malliin, joten vaatteet kuluu edelleen, kun niitä käytetään pidempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi