Onko kukaan kokeillut erotilanteessa sellaista että lapsen menoille on yhteistili?
Eli molemmat siirtävät kuukausittain yhteiselle tilille rahaa josta maksetaan lapsen kuluja, myös lapsilisä menee tänne. Tienaamme suurinpiirteiden samanverran tällä hetkellä jos en tee ylitöitä.
Täältä ei oteta rahaa lapsen peruskuluihin eikä vaatteisiin vaan molemmat vanhemmat ostavat ne itse. (Sovittaessa voidaan juhlavaatteet ostaa täältä)
Lapsi on 7.v ja asumme lähekkäin ja tarkoitus olisi kokeilla vuoroviikko asumista.
Kuulostaako tämä reilulta ehdotukselta, exän kanssa ollut ongelmia rahankäytön suhteen koska hän haluaa ostaa kaiken uutena ja kalliita merkkivaatteita joten tähän kuluu ihan älyttömästi rahaa, minun mielestä lapsi pärjää ilman merkkivaatteitakin.
Terv Isä
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlavaatteet? Joita tarvitaan ehkä parin vuoden välein. Kuulostaa siltä, ettet juurikaan ole hoitanut niitä lapsen vaateasioita, jos erikseen mainitset juhlavaatteet, mutta jätät ne eniten rahaa vievät vaatteet pois (eli uklkovaatteet ja kengät). Noihin menee satoja euroja vuodessa, joten älytöntä molempien ostaa omia.
Olemme joka tapauksessa aina ostaneet lapselle kahdet ulkoiluvaatteet aina sekä kenkiäkin on useammat. Ostin juuri syysvaatteet ja saappaat lapselle 40€
Toppa-asun sain siskoltani ja talvikengät tilaan seuraavaksi, maksavat 36€ Pipoja ja hanskoja on tarpeeksi.
Juuri tätä tarkoitin, en todellakaan saa menemään satoja euroja vuodessa lapsen vaatteisiin, ostakoon ex sitten kaiken uutena jos haluaa.
Ap
Missäpäin Suomea te asutte? Kuulostaa siltä, ettei mikään noista sun ostoksista pidä vettä. (Paitsi toivottavasti ne saappaat. Tosin olen itse kerran ostanut vuotavat kumisaappaat kirpparilta. Sen jälkeen olen hakenut ne kaupasta). Täällä länsi-Suomessa lapselle on turha ostaa yhtään kalvotonta vaatetta, koska vettä sataa jatkuvasti. Talvetkin on yhtä loskaa, joten pakkashaalarinkin on oltava vettä pitävä. Ei meillä mitään erityisiä merkkejä osteta, mutta sellaisia joissa on hyvä olla. Onhan mulla itsellenikin vettä pitävät gorevaatteet ulkoiluun. Meillä ei tosin osteta useita samaan vuoden aikaan sopivia vaatteita vaan mennään niillä yksillä hyvillä.
Etelä-Suomessa ja kyllä kaikki ovat vedenpitäviä, paljon saan vaatetta myös käytettynä siskoltani, nyt esimerkiksi tuon toppa-asun.
Välikausi-asusta maksoin siskolleni koska se oli kuin uusi, hän oli sen jostain alesta hankkinut ja pari kertaa lapsi ehti sitä pitää niin jäi pieneksi.Joten kyllä osaan huolehtia että lapsella on ehjät ja lämpimät vaatteet vaikka ne eivät maksakkaan satoja euroja.
Ap
Ajatuksena komppaan sinua aloittaja: lapsi ei tarvitse kalliita merkkivaatteita, merkin vuoksi.
Mutta takuuvarmasti et saa ehjiä ja vedenpitäviä vaatteita ja kenkiä parilla kymppiä.
Perusreimatkin maksavat melkein satasen, parhaimmat pari sataa (haalarit). Vedenpitävät ja lämpimät kengät 70-100€. Ja sitä rataa.
Ulkovaatteisiin kannattaa panostaa eli ostaa uusina tai hyvin tarkkaan harkiten (kerran, kaksi pidetty max). Sisävaatteet voivat olla kirppiskamaa.
Ja kyllä, miehelläni on tuollainen yhteistili exänsä kanssa ja sieltä maksetaan kaikki, nuo kaikki vaatteetkin. Hyvin toiminut paitsi ex on sen verran pihi (ei halua kuukausittain sinne enää siirtää rahaa), joten lapsilleen hankkii nykyään just samaa kuraa kuin sinäkin.
Itse asiassa viimeinen asia mitä terve lapsen jalka tarvitsee on tukea. Tämä myytti on niin vanha että eikö tästä voisi jo luopua? Mitä vähemmän sukka/kenkä/tms. vaikuttaa jalkaan, sen paremmin jalka ja sen lihakset kehittyvät. Ns. tukeva kenkä estää lihasten normaalin kehityksen, heikentää motoriikkaa, on riski asentovirheille. Aina kun vaan voi niin paljain jaloin ja (paljon käytetyt) kengät niin ohuina, kevyinä, joustavina ja muotoilemattomina kuin mahdollista!