Minut merkattiin terveystarkastuksessa ylipainoiseksi omakannan mukaan, ja vyötärönympärystä mitattiin lantion leveimmältä kohtaa, koska napaa on jouduttu "siirtämään"
Ne tietävät, joille on leikkauksia tehty tietyiltä alueilta. Eli siinä kohtaa, missä napa ennen oli, oli mittaus 77cm. Ihoa on jouduttu useamman kerran siirtämään leikkauksien ja ihonsiirtojen vuoksi. Tämä terveydenhoitaja mikälie otti mitan leveimmästä kohtaa lantiotani, mikä oli 86cm. Napani ei ole siellä koskaan ollutkaan.
Lisäksi painoin vaatteet päällä (pois kengät) 66kg ja olen 166cm pitkä. Harrastan paljon liikuntaa ja lihaksiakin löytyy jonkin verran. Minut merkattiin paperiin lievästi ylipainoiseksi. Verenpaineen tuo henkilö mittasi kun olin juossut raput ylös, koska hissi oli pois toiminnasta.
Näiden tulosten perusteella en varmaan ikinä pääse mihinkään töihin?
Kommentit (23)
Siis miten nuo vaikuttaa töihin pääsemiseen? Eihän työnantajat niitä sun omakannasta näe, hyvänen aika. Itse olen reippaasti ylipainoinen ja ihan vakituisessa työssä olen.
Voit vaatia oikaisua noihin kirjauksiin.
No anteeksi mutta saatat olla lievästi ylipainoinen, näin painoindeksin mukaan. Jatkuvasti näkee lehtiartikkeleita selkeästi ylipainoisista somevaikuttajista jotka syövät terveellisesti, urheilevat paljon ja silti painavat lähemmäs 100kg. Tuohan on silkkaa itsepetosta sillä tuskin kaikilla on geeniä lihavuuteen. Jos urheilee jatkuvasti, syö OIKEASTI terveellisesti ja päivittäisten kalorirajojen mukaan, niin ei silloin 170cm pitkä nainen paina 100kg. Ehkä sinullakin ruusunpunaiset lasit silmillä? Itse olen normaalipainoinen, 161cm ja minua pidetään hoikkana. Silti en ole pitkään aikaan päässyt lähellekään 77cm vyötärön mittauksessa.
Mitä järkeä työssäkäynnissä on tällaisena aikana sopii kysyä?
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi mutta saatat olla lievästi ylipainoinen, näin painoindeksin mukaan. Jatkuvasti näkee lehtiartikkeleita selkeästi ylipainoisista somevaikuttajista jotka syövät terveellisesti, urheilevat paljon ja silti painavat lähemmäs 100kg. Tuohan on silkkaa itsepetosta sillä tuskin kaikilla on geeniä lihavuuteen. Jos urheilee jatkuvasti, syö OIKEASTI terveellisesti ja päivittäisten kalorirajojen mukaan, niin ei silloin 170cm pitkä nainen paina 100kg. Ehkä sinullakin ruusunpunaiset lasit silmillä? Itse olen normaalipainoinen, 161cm ja minua pidetään hoikkana. Silti en ole pitkään aikaan päässyt lähellekään 77cm vyötärön mittauksessa.
Ap on normaalipainoinen. Lihaksikas 66 kiloinen on täysin eri asia kuin 100kg painava selkeästi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Siis? Eihän tuo ap:n ole ylipaino mistään kohtaan. Ja onko 77cm sinusta liikaa vyötärönympäryksestä? Varsinkin napa nyt yleensä on siinä leveimmästä kohtaa lantiota. Ja ap:n leikkauksista en tiedä, mutta luulisi jokaisen sairaanhoitajan tajuavan missä napa on alunperin ollut ennen leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis? Eihän tuo ap:n ole ylipaino mistään kohtaan. Ja onko 77cm sinusta liikaa vyötärönympäryksestä? Varsinkin napa nyt yleensä on siinä leveimmästä kohtaa lantiota. Ja ap:n leikkauksista en tiedä, mutta luulisi jokaisen sairaanhoitajan tajuavan missä napa on alunperin ollut ennen leikkauksia.
Ei kai napa missään lantiossa ole, vaan hieman vyötärön alapuolella. Minulla on vyötärö 71 cm, navan kohdalta leveys on 79 cm ja lantion levein kohta 101 cm.
Mitä merkitystä noilla lääkärin arvioilla on työn saamisen suhteen? Eihän työnantaja pääse kantamerkintöihin käsiksi?
En oikein usko, että lääkäri laittaisi ylipainoiseksi jos painoindeksi on kuitenkin normaalipainon mitoissa kuten ap:llä.
olen jo vuosia kieltäytynyt terveydenhuollon painonmittauksista ja muutenkin kehoni arvottamisesta tilastoihin nähden. Joskus vaaditaan syytä ja ilmoitan että en luota terveydenhuollon ammattitaitoon.
On nimittäin joskus menneisyydessä tehty mittauksia aivan väärin eikä minua ole uskottu, jos olen vaikka huomauttanut, että verenpainemittarin mansetti oli laitettu väärin, tai että mittaustulos ei ollut validi, koska puhuin/-yskin kesken mittauksen.
Taistelun jälkeen ovat luovuttaneet, joskin sitä ennen minut pakotettiin menemään sisätautilääkärille, jotta tämä voisi kääntää pääni päätökseni suhteen.
Kävi päinvastoin. Sisätaulilääkäri totesi, että olen oiekassa siinä että terveydenhuollossakaan ei aina osata ottaa mittauksia oikein ja että osaan ja kykenen itse kotiloissa seuraamaan terveydentilaani ja pitämään siitä seurantaa.
suomi nyt on tällainen holhousvaltio, että pitää tuhlata verorahoja siihen, että ihmiset laitetaan terveydenhuoltoon käymään mittauttamassa vyötärönsä ympärystä tai painoaan - ikäänkuin aikuinen ihminen ei sitä itse osaisi tehdä kotonaan...
Miksi tällä palstalla on niin paljon lihaksikkaita naisia? Oli keskustelu mikä tahansa niin jokainen kertoo harrastavansa paljon liikuntaa joten lihaksia löytyy.
Todella harvalla naisella oikeasti löytyy kerkivertoa enemmän lihasta.
Hoitohenkilökunta mittaa vyötäröni aina lantioluiden päältä ja sitten kauhistelevat kun mitta on yli 90 cm :D Kas kummaa. Oikea vyötäröni on kuitenkin reilusti ylempänä ja sen mitta on 60 cm. Tätä eivät vaan koskaan huomaa. Mutta väliäkö tuolla kun kuitenkin itse tiedän vyötäröni mitan. Se toki ihmetyttää että ammattilaiset eivät erota vyötäröä ja lantiota toisistaan. En tiedä onko minun vyötäröni jotenkin poikkeuksellisen ylhäällä vai mistä tämä johtuu.
nykyisin potilaan pitää itse osata myös havainnoida, että mittaukset tehdään oikein.
esimerkiksi tuo vyötärön ympäryksen mittaaminen on monelle terveydenhuollon ammatilaisillekin täyttä hepreaa. Tuossa oikeaoppinen mittauspaikka:
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunta mittaa vyötäröni aina lantioluiden päältä ja sitten kauhistelevat kun mitta on yli 90 cm :D Kas kummaa. Oikea vyötäröni on kuitenkin reilusti ylempänä ja sen mitta on 60 cm. Tätä eivät vaan koskaan huomaa. Mutta väliäkö tuolla kun kuitenkin itse tiedän vyötäröni mitan. Se toki ihmetyttää että ammattilaiset eivät erota vyötäröä ja lantiota toisistaan. En tiedä onko minun vyötäröni jotenkin poikkeuksellisen ylhäällä vai mistä tämä johtuu.
No jopas on erikoista, että noin kapea vyötärö olisi ammattilaiselta aina hukassa. Sokeitako he ovat vai oletko lääkärillä toppatakki päällä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä palstalla on niin paljon lihaksikkaita naisia? Oli keskustelu mikä tahansa niin jokainen kertoo harrastavansa paljon liikuntaa joten lihaksia löytyy.
Todella harvalla naisella oikeasti löytyy kerkivertoa enemmän lihasta.
Suomalaisissa kyllä on paljon sellaisia vankkatekoisia, leveähköillä hartioilla varustettuja pärsjalkaisia.
Vierailija kirjoitti:
?? Miksi et ole sanonut mitään?
Kerroitkohan painosi ihan oikein? Tai lisäsitkö senttejä pituuteesi? Lukemasi vaikuttavat normaaleilta.
Sen sijaan, mikäli olisit ylipainoinen, eikö sitä saisi mainita?
Ihmiset loukkaantuvat niin herkästi totuuden sanomisesta.
Itse entisenä liian laihana olen joutunut totuttelemaan täysin uuteen kehon kuvaan ikääntymisen myötä. Minun lääkärini oli kirjoittanut tietoihini "lihava". Minua se vaan naurattaa, tottahan se on!
Tosin terveyttä on alettava ajattelemaan lisääntyneen painon myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on nyt mennyt napa sekaisin ihan muiden ruumiinaukkojen kanssa.
Noiden vaa'at at oikeasti vaihtelee :D Kuulostaa huonolta läskien selittelyltä, mutta itse anoreksiasta toipuvana painoin terveydenhoitajan vaa,alla 48,9 kg ja yksityisellä 46,5kg ja aikaa oli kulunut mittauksista vuorokausi. Ostimme kotiini vaa'an ja painoin sen 46,5kg.
Vaikutti ehkä sekin, että siinä terveydenhoitajan vaa'assa oli kaikkea soraa ja töhnää kun ilmeisesti siinä oli käyty kenkien kanssa käyty, tai siitä rapissut kaikki hiekka ja kivet tms. Kotonakin pitäisi käydä paljaalla lattialla ja tasaisella. Esim. jos. vanha vaaka, niin joku talla saattaa puuttuu pohjasta.