Mitä h****iä kouluterveydenhoitajat oikein tekee?
Kaksi kokemusta tältä syksyltä ekaluokkalaisen lapsen kanssa.
Aiemmin tänä syksynä lapsi kaatui hiekkakentälle niin, että kyynärpää aukesi ja tuli verta. Omatoiminen lapsi 3 lk menee itse terveydenhoitajalle. Terkkari ei koputuksista huolimatta ensin avaa ovea, sitten sanoo oven välistä, että lapsen pitää itse käydä pesemässä polvi ja pyytää opelta laastari. Ei siis päästä edes huoneeseen sisälle, ja jättää lapsen yksin verta vuotavan ja kipeän kyynärpään kanssa!
Toinen kokemus tältä päivältä. Lapsella (3 lk) ollut jo jonkin aikaa mahakipua ja sovittiin, että menee siitä terveydenhoitajalle, jolla on pari kertaa viikossa tunti, jolloin voi tulla ilman ajanvarausta. Lapsi tuli koulusta kotiin hämmentyneenä ja kertoi, ettei erveydenhoitaja ollut kysynyt mitään lapselta itse mahakivusta. Oli lässyttänyt vaan "onko huolia tai murheita, onko kotona kaikki hyvin, kiusataanko sua". Kun lapsi oli joka kohtaan sinnikkäästi sanonut ei, ei ja ei niin sitten terveydenhoitaja oli vaan sanonut, että pitää varata aika terveyskeskukseen.
Tää terveydenhoitajakuvio on ihan yks vitsi. Lapsi oli 1-2 luokat pienemmässä sivukoulussa, jossa terveydenhoitaja oli vain pari kertaa kuussa paikalla. Ajattelin, että koulun surkeisiin terveydenhuoltopalveluihin tulisi edistystä isompaan kouluun siirryttäessä, mutta paskanmarjat.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillisessa oppilaitoksessa opettajana ja täällä terveydenhoitaja sanoo, että häntä ei saa kutsua paikalle, jos joku loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen. Olin kuin puulla päähän lyöty. Eikö tuollainen ole jo laitonta, jos joku tarvitsee ensiapua?
Ymmärrän, miksi th on sanonut noin. Muuten hänen ovellaan olisi iso lössi opettajia kysymässä kaikkea tyhmää eikä th saisi oikeita töitään tehtyä. "Pirkko-Petterillä on diabetes ja häntä vähän pyörryttää liikuntatunnilla, mitä tehdään", "Mikko-Adalmiina nyrjäytti nilkan, tuutko katsomaan", "Seppo-Jannika valittaa päänsärkyä ja kysyy onko buranaa".
Jos tulee oikeasti joku hengenhätä, niin silloin ensimmäinen kynnelle kykenevä soittaa 112 ja toimii niiden ohjeiden mukaan. Ensisijasesti EI lähdetä tuhlaamaan aikaa etsimällä terkkaria. Lisäksi se, että ihminen on th, ei tarkoita että hän on ensihoidon ja ensiavun superosaaja. Th:n työ on keskustelevaa, ei käytännön hoitotyötä.
t. opettaja
Eiköhän se terveydenhoitaja ole ensiavun opiskellut. Sen sijaan me ammatilliset opettajat emme ole.
Oletteko te ammatilliset opettajat kuitenkin kykeneväisiä soittamaan 112 ja toimimaan niiden ohjeiden mukaan? Jos ette, niin ehkä kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä missä vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillisessa oppilaitoksessa opettajana ja täällä terveydenhoitaja sanoo, että häntä ei saa kutsua paikalle, jos joku loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen. Olin kuin puulla päähän lyöty. Eikö tuollainen ole jo laitonta, jos joku tarvitsee ensiapua?
Ymmärrän, miksi th on sanonut noin. Muuten hänen ovellaan olisi iso lössi opettajia kysymässä kaikkea tyhmää eikä th saisi oikeita töitään tehtyä. "Pirkko-Petterillä on diabetes ja häntä vähän pyörryttää liikuntatunnilla, mitä tehdään", "Mikko-Adalmiina nyrjäytti nilkan, tuutko katsomaan", "Seppo-Jannika valittaa päänsärkyä ja kysyy onko buranaa".
Jos tulee oikeasti joku hengenhätä, niin silloin ensimmäinen kynnelle kykenevä soittaa 112 ja toimii niiden ohjeiden mukaan. Ensisijasesti EI lähdetä tuhlaamaan aikaa etsimällä terkkaria. Lisäksi se, että ihminen on th, ei tarkoita että hän on ensihoidon ja ensiavun superosaaja. Th:n työ on keskustelevaa, ei käytännön hoitotyötä.
t. opettaja
Eiköhän se terveydenhoitaja ole ensiavun opiskellut. Sen sijaan me ammatilliset opettajat emme ole.
Olen kyllä hyvin huolestunut, jos opettajilla ei ole EA-kurssia käytyä.
Eihän sitä terkkaria aina ehdi paikalle hakemaan. Kai 112 osaatte soittaa?
Harmittaa opettajana terveydenhoitajien puolesta, kun tämä aloitus on juurikin tyypillinen kuvaamaan, millaista työ kouluissa on. Siellä tuhannen lapsen joukossa ei tarvitse olla montaakaan MINUN lastani, kun kaikkien työ vaikeutuu.
Ahdistaako ketään muuta, että aloitus on saanut enemmän ylä- kuin alapeukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. opettaja
En kyllä opettajana kehuisi, jos en olisi kursseja käynyt. Ei ne kenelläkään opintoihin kuulu, mutta älytään käydä itse. T. Yläkoulun ope
Th kirjoitti:
Terveydenhoitajille ei lain mukaan kuulu sairaanhoito lainkaan. Ns. varsinaisen työn ohessa sitten autettu jos sattuu tapaturmia tms. Terveydenhoitajat seuraavat lasten kasvua ja kehitystä. Ydintehtävä on tavata joka vuosi koulun jokainen oppilas terveystarkastuksen merkeissä, välillä mukana myös vanhemmat. Sitten on erilaisia kontrollikäyntejä,esim.selän ryhdin,kuulon tms.suhteen. Ison osan työajasta haukkaa nykyisin mielenterveysasioiden selvittely ja niissä auttaminen, usein moniammatillisesti. Esim. sosiaalityön kanssa on paljon yhteistyötä. Yläkouluissa työaikaa menee myös ehkäisyn aloituksiin ja seksuaaliterveysneuvontaan. Telkkarit pitävät myös oppitunteja. Joka päivä on sellainen olo että aika loppuu kesken ja vaateita on joka suuntaan. Osalla on sellainen käsitys että terkkari istuu siellä huoneessaan odottamassa tulisiko asiakkaita, ei todellakaan nykypäivänä :)
Kiitos! Tämä hyvin ehkä avaa näille MINUN lapseni-vanhemmille, mitä kaikkea kuuluu kouluth:n työhön.
Sitä mekin päivittäin töissä pohditaan
Terv. sh terveysasemalta
Vierailija kirjoitti:
Sitä mekin päivittäin töissä pohditaan
Terv. sh terveysasemalta
Sinähän toki voit siinä haavanhoidon lomassa katsoa MINUN lapsestani myös ryhdin ja tehdä kasvukontrollin. Näin samalla käynnillä olisi helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa opettajana terveydenhoitajien puolesta, kun tämä aloitus on juurikin tyypillinen kuvaamaan, millaista työ kouluissa on. Siellä tuhannen lapsen joukossa ei tarvitse olla montaakaan MINUN lastani, kun kaikkien työ vaikeutuu.
Jep. Ja nämä vanhemmat kitisevät joka asiasta ja pommittavat pikkujutuilla ja vaativat tyyliin "MEIDÄN ------- " ja tukkivat Wilman ja lähettävät viestejä keskellä yötä ja ihmettelevät kun aamulla ei vielä kuulu vastausta..... , Lasten kanssa sitä kyllä pärjätään hyvin.
Minäkin olen ihmetellyt samaa. Hyvä, että tuli nyt esille. Perustehtäväkään ei taida nykyaikana täyttyä, sillä lapsellani todettiin terveystarkastuksessa "ongelma", joka oli tarkoitus kontrolloida seuraavana vuonna. Seuraava vuonna ei niitä tarkastuksia ollutkaan lainkaan, saa nähdä, miten tänä vuonna. Ongelma oli sitä tasoa, että vaikuttaa koulunkäyntiin, luonnollisesti vein lapsen eteenpäin tutkimuksiin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko se nyt kyynärpää vai polvi?
Ei sitten tullut mieleen, että siellä terkkarin huoneessa oli joku eikä sinne siksi päässyt? Nopeampaa pestä itse ja pyytää laastari kuin jäädä odottamaan.
Ei se terkkari sitä mahakipua pysty sen tarkemmin tutkimaan vaan sen tekee lääkäri.
Oli kyynärpää ja polvi molemmat, mitkä saivat osumaa mutta farkut suojeli polvea rikki menemiseltä. Ja joo, vaikka huoneessa olisi ollut joku kesken tarkastuksen, niin terkkari olisi voinut nätisti pyytää lasta odottamaan ja sitten tulla auttamaan. Tai jos tarkastuksessa olisi kestänyt pitkään, olisi terkkari voinut jättää sen huoneessa oleva lapsen hetkeksi huoneeseen ja aulassa (jossa on myös vessat ja vesipisteet) pestä ja hoitaa haava. Kyllä tarkastuksessa oleva lapsi voi odottaa muutaman minuutin, jos on akuutti tilanne päällä. Näinhän sairaaloissakin on, tehtävät priorisoidaan.
ap
Muistan 1980-luvulla Vaasassa kun kouluterkkari ei vastannut mitään kun menin laastaria tarviten ovelle pyytämään apua, jatkoi vaan puhumista huoneessa olleen (ovi auki) aikuisen kanssa. Tosi epäkohteliasta.
No onko joku sitten hyötynyt näistä tarkastuksista jotenkin? Pelkkää paperista luettuja kysymyksiä ja käyrien tuijottelua on ainakin omien lasten kohdalla, samoin kuin neuvola. Rokotukset ne toki antaa jos haluaa.
Terveydenhoitaja tekee ennaltaehkäisevää ja terveyden edistämistyötä. Eli juuri niitä terveystarkastuksia ja muita tukitoimia ja kontrolleja ja yhteistyötä eri ammattiryhmien kanssa. Mielenterveyden edistämistyötä yhä enemmän. Sairaanhoito kuuluu sairaanhoitoon, terveyskeskukseen ja päivystykseen, ei kouluterveydenhuoltoon. Koululääkärikin tekee lähinnä vain terveystarkastuksia. Ei mitään sairaudenhoitoa. Ei terveydenhoitajalla ole välttämättä edes mitään välineitä jolla puhdistaa haavoja tai tehdä mitään sairaanhoidollisia toimenpiteitä. Ehkä tuossa laastarin laitossa olisi voinut käyttää pelisilmää ja lätkästä se laastari polveen. Mutta mahakipuinen kuuluu johonkin ihan muualle kuin kouluterveydenhuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tavattavissa muistaakseni kerran viikossa. Tekee tarkastuksia. Haaverit hoitaa ope.
Onko opettajilla esiapukoulutus ja riittävä osaaminen?
Aika monella ihmisellä on. Ainakin sellaisilla, joilla on lapsia (opella tiedän olevan). Terveyskeskukseen tietysti lähetetään jos jotain isompaa tapahtuu, mutta polviruhjeet ja tikut sormessa saa opettaja hoidettua.
Miksi lähetetään terveyskeskukseen, jos koulussa oma terveydenhoitaja? Ai niin, koska nää pyhät TARKASTUKSET!
No ei terveyskeskuksissakaan kyllä terveydenhoitajat hoida mitään vaan tekevät tarkastuksia esim. neuvoloissa.
No mites terveyskeskukset sitten pyörii`? Lääkäreillä?
Lääkäreillä ja sairaanhoitajilla. Kuka ei vielä tiedä että th ja sh ovat eri asioita??
Jos on vanhempi th niin on myöskin sh. Ainakin aikaisemmin th oli erikoissairaanhoitaja. Näistä nuorista en tiedä.
Joo, lisää palkkaa vaan pitää saada mutta yhtään ei olla valmiita joustamaan vaikka olisi ensiavusta kysymys.
Nykyisin terveydenhoitaja saa myös sairaanhoitajan koulutuksen. Ei ole mikään erikoissairaanhoitaja.
Varmaan Ea 1 parin kolmen tunnin. Koulutus, kuten kiinteistö hoitaijalla?
Vierailija kirjoitti:
No onko joku sitten hyötynyt näistä tarkastuksista jotenkin? Pelkkää paperista luettuja kysymyksiä ja käyrien tuijottelua on ainakin omien lasten kohdalla, samoin kuin neuvola. Rokotukset ne toki antaa jos haluaa.
Kyllä me on hyödytty. Löytynyt kolmen lapsen kouluvuosina ryhtiongelmaa, ahdas esinahka, saatu lähetettä fysioterapeutille. Yhdelle lapselle tuli silmälasit ihan rutiinikäynnin seurauksena. Mä olen ollut todella tyytyväinen. On myös rokottanut kaikille hepatiittirokotukset, kun lapset vieneet rokotteet koululle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yli tuhannen oppilaan peruskoulu useassa toimipisteessä ja kaksi terkkaria (toisella myös muu koulu). Et kai oikeasti luule, että heillä on aikaa laittaa laastareita?
Jos lasketaan terveydenhoitajan vuositarkastusten kesto per oppilas, niin se on keskimäärin varmaan viidestä kymmeneen minuuttia. Vaikka laskettaisiin päivää kohti 25 oppilasta, joka oppilasta kohti 15 minuutin ajalla veisi reilun 6 tuntia työpäivästä, siihen jäisi vielä reilusti aikaa tauoille.
Tällä vauhdilla yhdeltä terveydenhoitajalta veisi kaksi kuukautta aikaa tehdä terveystarkastus 1000 oppilaalle.
Sitä paitsi 8-luokkalaisilla on lääkärintarkastus, joten heidän osaltaan terkkarilla menee tätäkin vähemmän aikaa, tosin silloin tietysti vastaanottotilat ovat varatut.
Mutta mitä se terkkari tekee lopun vuodesta?
Entä se toinen terveydenhoitaja?
Ihan turha kenenkään väittää, että näihin koko lukuvuosi kuluisi oikeasti.
Tekee perustarkastuksia kaikille oppilaille. Ei hoida ketään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yli tuhannen oppilaan peruskoulu useassa toimipisteessä ja kaksi terkkaria (toisella myös muu koulu). Et kai oikeasti luule, että heillä on aikaa laittaa laastareita?
Jos lasketaan terveydenhoitajan vuositarkastusten kesto per oppilas, niin se on keskimäärin varmaan viidestä kymmeneen minuuttia. Vaikka laskettaisiin päivää kohti 25 oppilasta, joka oppilasta kohti 15 minuutin ajalla veisi reilun 6 tuntia työpäivästä, siihen jäisi vielä reilusti aikaa tauoille.
Tällä vauhdilla yhdeltä terveydenhoitajalta veisi kaksi kuukautta aikaa tehdä terveystarkastus 1000 oppilaalle.
Sitä paitsi 8-luokkalaisilla on lääkärintarkastus, joten heidän osaltaan terkkarilla menee tätäkin vähemmän aikaa, tosin silloin tietysti vastaanottotilat ovat varatut.
Mutta mitä se terkkari tekee lopun vuodesta?
Entä se toinen terveydenhoitaja?
Ihan turha kenenkään väittää, että näihin koko lukuvuosi kuluisi oikeasti.
Yhteen tarkastukseen menee min. 30min. Kasit katsotaan täällä ennen lääkäriä terkan toimesta. Kasvut, näöt, kuulot täytyy olla katsottuna ennen lääkäriä ja mahdolliset ongelmat tiedossa.
Voi hellanlettas kun teidän mussukka ei saanut palveluja.
Haloo! Ei se terkkari ole mikään lääkäri, joka tekee diagnoosit. Ei niillä yleensä ole edes kunnollisia tiloja tai välineitä hoitamaan jotakin vatsavaivaista. Silloin tulisi mennä kotiin. Jos konkreettisesti hoitoa ja palvelua haluatte, niin oikea osoite on päivystys.