Mitä h****iä kouluterveydenhoitajat oikein tekee?
Kaksi kokemusta tältä syksyltä ekaluokkalaisen lapsen kanssa.
Aiemmin tänä syksynä lapsi kaatui hiekkakentälle niin, että kyynärpää aukesi ja tuli verta. Omatoiminen lapsi 3 lk menee itse terveydenhoitajalle. Terkkari ei koputuksista huolimatta ensin avaa ovea, sitten sanoo oven välistä, että lapsen pitää itse käydä pesemässä polvi ja pyytää opelta laastari. Ei siis päästä edes huoneeseen sisälle, ja jättää lapsen yksin verta vuotavan ja kipeän kyynärpään kanssa!
Toinen kokemus tältä päivältä. Lapsella (3 lk) ollut jo jonkin aikaa mahakipua ja sovittiin, että menee siitä terveydenhoitajalle, jolla on pari kertaa viikossa tunti, jolloin voi tulla ilman ajanvarausta. Lapsi tuli koulusta kotiin hämmentyneenä ja kertoi, ettei erveydenhoitaja ollut kysynyt mitään lapselta itse mahakivusta. Oli lässyttänyt vaan "onko huolia tai murheita, onko kotona kaikki hyvin, kiusataanko sua". Kun lapsi oli joka kohtaan sinnikkäästi sanonut ei, ei ja ei niin sitten terveydenhoitaja oli vaan sanonut, että pitää varata aika terveyskeskukseen.
Tää terveydenhoitajakuvio on ihan yks vitsi. Lapsi oli 1-2 luokat pienemmässä sivukoulussa, jossa terveydenhoitaja oli vain pari kertaa kuussa paikalla. Ajattelin, että koulun surkeisiin terveydenhuoltopalveluihin tulisi edistystä isompaan kouluun siirryttäessä, mutta paskanmarjat.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillisessa oppilaitoksessa opettajana ja täällä terveydenhoitaja sanoo, että häntä ei saa kutsua paikalle, jos joku loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen. Olin kuin puulla päähän lyöty. Eikö tuollainen ole jo laitonta, jos joku tarvitsee ensiapua?
Jos joku saa sairaskohtauksen, niin paikalle soitetaan ambulanssi. Miksi se terkka sinne kutsuttaisiin? Soittamaan ambulanssi?
Tiiätkö, että sitä ambulanssia soittaessa ja odottaessa pitää ehkä antaa ensiapua? Jos vaikka verisuonesta pulppuaa verta, niin minä en osaa sitä tyrehdyttää. Voin toki odotella sitä ambulanssia siinä vieressä, kun toinen vuotaa kuiviin...
Tämän vuoksi opettajilla on ensiapukoulutus. Ei voi laskea sen varaan, että terkka päivystää. Soita ambulanssi ja anna ensiapua. Niin kaikkialla muuallakin tehdään.
EI OLE. Opettajilla ei ole ensiapukoulutusta. Kaiva vaikka opettajakoulutuksen opetussuunnitelma esiin, jos et muuten usko. En osaa antaa ensiapua ja sillä selvä.
Sä et kyllä käy ihan kaikilka pytyillä. Olen itse kaupallisella alalla ja firman koko henkilöstä on saanut ensiapukoulutukset ja niitä ylläpidetään säännöllisesti. Et voi olla niin uuvatti, ettet ole kuullut ensiapukoulutuksista...
Omina koulaikoina 90-luvulla ala-asteella oli terkkari koululla ehkä kerran viikossa, eli suurimman osan aikaa oli turha kolkutella ovella, kun ei siellä ketään ollut. Tuskin on tilanne siitä ainakaan paremmaksi muuttunut.
Ma riia76 kirjoitti:
Samaa olen ihmettelyt jo jonkin aikaa!
- Poika kaatui välitunilla ja käteen sattui, terveydenhoitaja sanoi että sinun pitää soittaa vanhempasi viemään sinut päivystykseen. Meni sitten bussilla vaikkei saanut takkiakaan päälle
- Tyttären silmään meni koulumatkalla jotain, ei saanut silmää auki kun opettaja koetti huuhtoa ja kipu oli kova. Kävi koputtelemassa terveydenhoitajan ovella, kukaan ei avannut
- Tyttärellä sattui kovasti vatsaan, terveydenhoitaja kyseli vaan että kiusataanko sinua ja haluatko puhua kuraattorille
- Pojalla särki päätä ja meni pyytämään särkylääkettä, terveydenhoitaja sanoi ettei saa antaa
Siis mitä ihmettä?!
Ekaa tapausta mietin, että mitä terkka olisi voinut tehdä. Hänellä ei ole röntgenlaitetta. Lasta ei voi ottaa omaan autoon ja tuskin ambulanssiasia. Miksi lapsi meni bussilla? Eikö vanhempi vastannut?
Särkylääkkeisiin pitää olla vanhempien lupa tai mieluiten omat särkylääkkeet.
Ovea ei voi avata jos ei esim ole paikalla. Sairaanhoito kuuluu terveysasemalle.
Tässä on hyvä esimerkki vanhemmasta, joka mieluiten hoidattaisi tapaturmat ja sairaudet niin, ettei itse tarvitse tulla paikalle.
Ma riia76 kirjoitti:
Samaa olen ihmettelyt jo jonkin aikaa!
- Poika kaatui välitunilla ja käteen sattui, terveydenhoitaja sanoi että sinun pitää soittaa vanhempasi viemään sinut päivystykseen. Meni sitten bussilla vaikkei saanut takkiakaan päälle
- Tyttären silmään meni koulumatkalla jotain, ei saanut silmää auki kun opettaja koetti huuhtoa ja kipu oli kova. Kävi koputtelemassa terveydenhoitajan ovella, kukaan ei avannut
- Tyttärellä sattui kovasti vatsaan, terveydenhoitaja kyseli vaan että kiusataanko sinua ja haluatko puhua kuraattorille
- Pojalla särki päätä ja meni pyytämään särkylääkettä, terveydenhoitaja sanoi ettei saa antaa
Siis mitä ihmettä?!
1. Ajattelitko, että terkkarilla on röntgen-laitteet huoneessaan vai mitä kuvittelit hänen tekevän siellä? Päivystys on oikea paikka hoitaa tällaisia asioita ja sinne mennään tilanteesta riippuen joko omalla kyydillä tai lanssilla.
2. Terkkari ei varmaankaan ollut huoneessaan.
3. Terveydenhoitajalla ei ole mitään mahdollisuuksia hoitaa tavallisia vatsavaivoja, vaan joko en menevät itsestään ohi tai niiden syyt pitää selvittää lääkärillä. Terveydenhoitajalla ei ole mahdollisuuksia ottaa kokeita tms. Vaikka vaikutusmekanismia ei tunnetakaan täysin, tiedetään kuitenkin, että ihmiset reagoivat, mm. stressiin, ahdistukseen yms. vatsallaan. Terkkari voi yrittää selvittää, onko taustalla tällaisia syitä, koska näissä hän mahdollisesti pystyy auttamaan.
4. Särkylääkkeistä ei jostain syystä ole valtakunnallisia ohjeita, vaan kunnat vetävät tässä omat linjansa. Yksittäinen hoitaja ei voi poiketa työnantajansa linjasta.
5. Vaikutat tyypiltä, jota hämmästyttää kummastuttaa aika moni muukin asia, joita täysjärkiset pitävät ihan normaaleina.
Miksi joidenkin mielestä verentulo on niin dramaattista? Jos tulee naarmu = pikku juttu, suhtautuminen järkevää, jos tulee verta vuotava naarmu/pikku haava = vakava tapaturma mikä vaatii kiireellistä hoitoa ja kaikenmaailman oheissekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenkin mielestä verentulo on niin dramaattista? Jos tulee naarmu = pikku juttu, suhtautuminen järkevää, jos tulee verta vuotava naarmu/pikku haava = vakava tapaturma mikä vaatii kiireellistä hoitoa ja kaikenmaailman oheissekoilua.
Pienestäkin haavasta tulee verta, joka vaatii laastarin.
Yläasteelle kun mentiin niin oli kiva kun terkkatäti tarkasti pippelin ja kivekset !
Ei terveydenhoitaja ole mikään terveyskeskus tai ensiapu.
Joskin olen itsekin sitä mieltä, että terveydenhoitaja voisi olla koululla enemmän kuin sen 1 pvä/viikossa. Yhdellä terkkarilla kun voi olla 2-3 koulua ja satoja ellei tuhansia oppilaita. Sanomattakin selvää ettei siinä hoideta kuin ihan minimit lakisääteisistä velvotteista - jos niitäkään nykyresursseilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tavattavissa muistaakseni kerran viikossa. Tekee tarkastuksia. Haaverit hoitaa ope.
Onko opettajilla esiapukoulutus ja riittävä osaaminen?
Samalla tavalla se osaa toimia kuin vanhemmatkin jos lapsi kotona kolhii itseään. Ei siihen mitään koulutusta tarvita. Jos pahemmin sattuu, niin soitetaan vanhemmat hakemaan ja viemään lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin ekaluokkaiselleni ajan kouluterveydenhoitajalle, koska hänellä on syylä kädessä. Terkkarille päästyä hän katseli sormea ja sanoi, että "teidän kannattaa varata aika terveyskeskukseen".
Hohhoijaa.
Mitä ajattelit, että terkka voisi koululla asialle tehdä? Ei siellä ole mitään laitetta syylän hoitoon. Ylipäätään apteekki on oikea paikka. Sieltä saa reseptivapaat lääkkeet poistoon.
Joskus on vaikea ymmärtää mitä ihmisten päässä liikkuu.
Terkka olisi voinut tehdä diagnoosin, että syylä se on ja kehottaa kääntymään apteekin puoleen.
Ihme mielipiteitä täällä, puolustetaan sitä, ettei terkat tee mitään muuta kuin tarkastuksia. Eikö se olisi meidän kaikkien etu, että lapsemme saisivat koulussa hoitoa, apua ja neuvoja, kuten vielä muutama vuosikymmenen sitten oli. Tästä on nykyisin tehty uusi normaali, jonka vanhemmat mukisematta hyväksyvät ja vieläpä tuntuvat ainakin tässä ketjussa hanakasti puolustavan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Joskin olen itsekin sitä mieltä, että terveydenhoitaja voisi olla koululla enemmän kuin sen 1 pvä/viikossa. Yhdellä terkkarilla kun voi olla 2-3 koulua ja satoja ellei tuhansia oppilaita. Sanomattakin selvää ettei siinä hoideta kuin ihan minimit lakisääteisistä velvotteista - jos niitäkään nykyresursseilla.
Vielä 1970 ja -80 luvulla tässä kaupungissa kouluissa, joissa oli satoja oppilaita, oli yksi terveydenhoitaja per koulu. Myös silloin heidän työnkuvaan kuului nämä vuosittaiset terveystarkastukset ja silti heillä oli aikaa hoitaa ne laastarit polveen ja sinne sai mennä kaikista vaivoista kertomaan. Terveydenhoitajalle toimitettiin pissanäytteet sairaalan labraan, hänen kauttaan ohjattiin eteenpäin joko koululääkärille tai johonkin muualle. Ei niissä nykyresursseissa välttämättä eroa entiseen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillisessa oppilaitoksessa opettajana ja täällä terveydenhoitaja sanoo, että häntä ei saa kutsua paikalle, jos joku loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen. Olin kuin puulla päähän lyöty. Eikö tuollainen ole jo laitonta, jos joku tarvitsee ensiapua?
Miksi olisi laitonta? Sinä soitat 112 ja saat sieltä ohjeet, terveydenhoitaja ei ole paikalla päivystämässä tapaturmien ja onnettomuuksien varalta.
Aijaa, terveydenhoitajaako ei koske lait, että pitää auttaa loukkaantunutta tai sairaskohtauksen saanutta? En minä osaa antaa ensiapua, ei se auta, vaikka 112:ssa miten neuvottaisiin.
Ootko sä jotenkin älyllisesti rajoittunut, kun ei ensiapu onnistu edes ohjeiden avulla? Hävettäisi olla tuollainen kahta kättä heiluttava vapaamatkustaja.
Kouluterveydenhoitajatko ne täällä näin rumasti kirjoittavat muista ihmisistä ja kollegat yläpeukuttavat?
Kyllä mielestäni on ihan perusteltua olettaa, että henkilö, joka on terveysalan ammattilainen, niin hänellä olisi paremmat valmiudet antaa ensiapua kuin meillä taviksilla.
Vaikka puhelimessa ohjeet saisikin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 1970 ja -80 luvulla tässä kaupungissa kouluissa, joissa oli satoja oppilaita, oli yksi terveydenhoitaja per koulu. Myös silloin heidän työnkuvaan kuului nämä vuosittaiset terveystarkastukset ja silti heillä oli aikaa hoitaa ne laastarit polveen ja sinne sai mennä kaikista vaivoista kertomaan. Terveydenhoitajalle toimitettiin pissanäytteet sairaalan labraan, hänen kauttaan ohjattiin eteenpäin joko koululääkärille tai johonkin muualle. Ei niissä nykyresursseissa välttämättä eroa entiseen ole.
Koululaiset voi paljon huonommin. Ennen punnittiin, mitattiin, katsottiin näkö ja nämä merkittiin pahvikorttiin.
Nykyisin on valtavasti moniammatillista työtä, psyk puolen ongelmaa, syömishäiriöitä. Vanhemmat ottaa yhteyttä puhelimella ja sähköisesti. Kirjaaminen ja tilastointi on paljon tarkempaa.
Teen itse neuvolatyötä ja meillä näkyy sama muutos. Olen tehnyt tätä 30 vuotta ja vastaanottoon menee paljon enemmän aikaa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tavattavissa muistaakseni kerran viikossa. Tekee tarkastuksia. Haaverit hoitaa ope.
Onko opettajilla esiapukoulutus ja riittävä osaaminen?
Ai puhdistamaan naarmu ja laittamaan laastari? Eiköhän se ope osaa siinä missä äiti tai iskä jos sama sattuu kotona.
Ootko sä jotenkin älyllisesti rajoittunut, kun ei ensiapu onnistu edes ohjeiden avulla? Hävettäisi olla tuollainen kahta kättä heiluttava vapaamatkustaja.