Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä h****iä kouluterveydenhoitajat oikein tekee?

Vierailija
13.10.2022 |

Kaksi kokemusta tältä syksyltä ekaluokkalaisen lapsen kanssa.

Aiemmin tänä syksynä lapsi kaatui hiekkakentälle niin, että kyynärpää aukesi ja tuli verta. Omatoiminen lapsi 3 lk menee itse terveydenhoitajalle. Terkkari ei koputuksista huolimatta ensin avaa ovea, sitten sanoo oven välistä, että lapsen pitää itse käydä pesemässä polvi ja pyytää opelta laastari. Ei siis päästä edes huoneeseen sisälle, ja jättää lapsen yksin verta vuotavan ja kipeän kyynärpään kanssa!

Toinen kokemus tältä päivältä. Lapsella (3 lk) ollut jo jonkin aikaa mahakipua ja sovittiin, että menee siitä terveydenhoitajalle, jolla on pari kertaa viikossa tunti, jolloin voi tulla ilman ajanvarausta. Lapsi tuli koulusta kotiin hämmentyneenä ja kertoi, ettei erveydenhoitaja ollut kysynyt mitään lapselta itse mahakivusta. Oli lässyttänyt vaan "onko huolia tai murheita, onko kotona kaikki hyvin, kiusataanko sua". Kun lapsi oli joka kohtaan sinnikkäästi sanonut ei, ei ja ei niin sitten terveydenhoitaja oli vaan sanonut, että pitää varata aika terveyskeskukseen.

Tää terveydenhoitajakuvio on ihan yks vitsi. Lapsi oli 1-2 luokat pienemmässä sivukoulussa, jossa terveydenhoitaja oli vain pari kertaa kuussa paikalla. Ajattelin, että koulun surkeisiin terveydenhuoltopalveluihin tulisi edistystä isompaan kouluun siirryttäessä, mutta paskanmarjat.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieläkään unohtanut sitä terveystarkastusta, jossa hoitajalle ainoa ongelma oli kevytmaidon juonti rasvattoman sijaan. Alipaino ja atopian takia verille asti oleva iho sen sijaan olivat ihan ok juttuja.

Vierailija
42/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatillisessa oppilaitoksessa opettajana ja täällä terveydenhoitaja sanoo, että häntä ei saa kutsua paikalle, jos joku loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen. Olin kuin puulla päähän lyöty. Eikö tuollainen ole jo laitonta, jos joku tarvitsee ensiapua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on TERVEYDENhoitaja. Hänen työtään on terveystarkastukset. Kyseessä ei ole mikään päivystys tai ensiapu. Haava polvessa ei ole mikään henkeä uhkaava tila, joka vaatisi poistamaan toisen oppilaan vastaanotolta. Minusta kolmasluokkalainen on myös aika pieni selvittelemään mahakipuasiaa itsekseen.

Vierailija
45/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vieläkään unohtanut sitä terveystarkastusta, jossa hoitajalle ainoa ongelma oli kevytmaidon juonti rasvattoman sijaan. Alipaino ja atopian takia verille asti oleva iho sen sijaan olivat ihan ok juttuja.

Terveydenhoitajille pitää sanoa, mitä he haluavat kuulla. Meillä on "aina juotu rasvatonta maitoa", vaikka oikeasti on aina juotu punaista maitoa. Lapset laihoja kuin tikut.

Vierailija
46/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mukula yhtä vajaa kuin sinä, ap?

Vierailija
47/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tavattavissa muistaakseni kerran viikossa. Tekee tarkastuksia. Haaverit hoitaa ope.

Onko opettajilla esiapukoulutus ja riittävä osaaminen?

Aika monella ihmisellä on. Ainakin sellaisilla, joilla on lapsia (opella tiedän olevan). Terveyskeskukseen tietysti lähetetään jos jotain isompaa tapahtuu, mutta polviruhjeet ja tikut sormessa saa opettaja hoidettua.

Miksi lähetetään terveyskeskukseen, jos koulussa oma terveydenhoitaja? Ai niin, koska nää pyhät TARKASTUKSET! 

No ei terveyskeskuksissakaan kyllä terveydenhoitajat hoida mitään vaan tekevät tarkastuksia esim. neuvoloissa.

Vierailija
48/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillisessa oppilaitoksessa opettajana ja täällä terveydenhoitaja sanoo, että häntä ei saa kutsua paikalle, jos joku loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen. Olin kuin puulla päähän lyöty. Eikö tuollainen ole jo laitonta, jos joku tarvitsee ensiapua?

Jos joku saa sairaskohtauksen, niin paikalle soitetaan ambulanssi. Miksi se terkka sinne kutsuttaisiin? Soittamaan ambulanssi?

Vierailija
49/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella vatsakipuja eikä sulle tullut mieleen varata lääkärille aikaa?

Senkun viisastelet. Ihan järkevä ajatus olisi aloittaa ensin koulun terveydenhuollosta, mutta se ei näemmä toimi. 

ap 

Ihan hyvä, että lapsi meni terkkarille missä terkkari antoi ohjeen mennä lääkärille, kun lapsi-paran vanhemmat eivät tajunneet tuollaista.

Opettajana voin kertoa, että aika monet vanhemmat sysäävät lapsensa menemään kouluterveydenhoitajalle sellaisista jutuista, jotka ilman muuta kuuluisivat terveyskeskukseen. Esim. vaivoissa, joissa pitäisi ehdottomasti tavata lääkäriä, ottaa labroja, tarkistaa onko luunmurtumia, laittaa tikkejä jne. Usein näillä vanhemmilla on syynä se, että on niin kätevä HEILLE lähettää lapsi kouluth:lle, kuin ottaa itse töistä vapaata ja mennä lääkäriin. Eivät ensinnäkään tajua (kuten ap:kaan), että kouluth:n työtä on ennaltaehkäisevät tarkastukset, eivätkä myöskään tajua, ettei koulu ole mikään terveysaseman tai päivystyksen sivupiste. Ei ole sellaista välineistöäkään. Ei myöskään kouluth:lta mitään suoraa linjaa terveyskeskuslääkärille, vaan sinne hakeudutaan omaa reittiä. 

Vierailija
50/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tavattavissa muistaakseni kerran viikossa. Tekee tarkastuksia. Haaverit hoitaa ope.

Kaikilla opettajilla on ensiapukoulutus. Myös osaaminen, koska koulutus uusitaan viiden vuoden välein.

Heh heh, ei ole. Ja kummalta haluaisit saada ensiapua, jos lapsesi vaikka kaatuu portaissa: äikän opelta vai terveydenhoitajalta?

Vierailija
51/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hieno homma, eli onnettomuudet, kaatumiset jne kannattaa ajoittaa päivälle, jolloin terveydenhuoltoa on saatavilla."

Sairaudet ja onnettomuuksien seuraukset hoidetaan terveyskeskuksissa ja sairaaloissa, ei kouluilla.

Kyllä se ensiapu pitää antaa heti koululla. Meidän likka rymysi rappusissa kutosella ja nilkka meni ympäri. Terkkari laittoi nilkkaan sideharson ja patisti takaisin tunnille. Likka soitti minulle tunnin päästä ja läksin hakemaan hänet koulusta ja se nilkkahan oli aivan musta - nivelsiteet rikki. Sen verran olen maallikkonakin lentopallokentillä oppinut, että nyrjähtäneen nilkan ensiapu on jotain muuta kuin sideharso ja se pitää antaa heti.

Nämä terveydenhoitajathan on niitä legendaarisia sairaanhoitajia joiden vastuullisuutta ja ammattitaitoa viime aikoina on kovasti hypetetty. Tässä tapauksessa olen toista mieltä.

Vierailija
52/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella vatsakipuja eikä sulle tullut mieleen varata lääkärille aikaa?

Senkun viisastelet. Ihan järkevä ajatus olisi aloittaa ensin koulun terveydenhuollosta, mutta se ei näemmä toimi. 

ap 

Haloo ap.

Terveydenhoitaja tekee ennalta ehkäisevää terveydenedistämistyötä, eikä todellakaan hoida sairaita. Sairaanhoito eli vatsakipupotilaat ym. hoidetaan ihan muualla. Terveydenhoitajien keskeinen vastuualue on nimenomaan ne terveystarkastukset, ne eivät kuulu kenenkään muun vastuulle. Jos siellä ilmenee ongelmia, hän ohjaa eteenpäin muille tahoille.

Th:n tehtävä on edistää terveyttä, ei hoitaa sairaita.

Vierailija
53/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella ihmisellä on. Ainakin sellaisilla, joilla on lapsia (opella tiedän olevan). Terveyskeskukseen tietysti lähetetään jos jotain isompaa tapahtuu, mutta polviruhjeet ja tikut sormessa saa opettaja hoidettua.

Miksi lähetetään terveyskeskukseen, jos koulussa oma terveydenhoitaja? Ai niin, koska nää pyhät TARKASTUKSET! 

No ei terveyskeskuksissakaan kyllä terveydenhoitajat hoida mitään vaan tekevät tarkastuksia esim. neuvoloissa.

No mites terveyskeskukset sitten pyörii`? Lääkäreillä? 

Vierailija
54/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku saa sairaskohtauksen, niin paikalle soitetaan ambulanssi. Miksi se terkka sinne kutsuttaisiin? Soittamaan ambulanssi?

Tiiätkö, että sitä ambulanssia soittaessa ja odottaessa pitää ehkä antaa ensiapua? Jos vaikka verisuonesta pulppuaa verta, niin minä en osaa sitä tyrehdyttää. Voin toki odotella sitä ambulanssia siinä vieressä, kun toinen vuotaa kuiviin...

Vierailija
55/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän toimii ihan ohjeen mukaan. Jokaisella on velvollisuus antaa ensiapua parhaansa mukaan. Järjetöntä olisi hätätilanteessa lähteä terkkaa hakemaan esim. meillä toisesta rakennuksesta.

Vierailija
56/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajille pitää sanoa, mitä he haluavat kuulla. Meillä on "aina juotu rasvatonta maitoa", vaikka oikeasti on aina juotu punaista maitoa. Lapset laihoja kuin tikut.

Sepelvaltimotauti tulossa. Appiukko kuoli heti eläkkeelle päästyään pitkälle edenneeseen sepelvaltimotautiin ja oli laiha kui n maratoonari, ei juonut eikä polttanut ja loikki portaat kuudenteen kerrokseen.

Sai sydärin, vietiin sairaalaan, sai toisen ja kuoli. Sitä sinä petaat pennuillesi mutta ehkä hyvä niin.

Vierailija
57/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on tainnut mennä terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja sekaisin. Terveydenhoitaja tosiaan tekee terveystarkastuksia. Ja sairaanhoitaja hoitaa sairaita!

Mutta, onneksi meidän koululla on ollut niin mukava terveydenhoitaja, että on itse paikannut ainakin meidän perheen alakoululaisten haavoja ja kuhmuja..

Vierailija
58/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi laitonta? Sinä soitat 112 ja saat sieltä ohjeet, terveydenhoitaja ei ole paikalla päivystämässä tapaturmien ja onnettomuuksien varalta.

Vierailija
59/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän toimii ihan ohjeen mukaan. Jokaisella on velvollisuus antaa ensiapua parhaansa mukaan. Järjetöntä olisi hätätilanteessa lähteä terkkaa hakemaan esim. meillä toisesta rakennuksesta.

Meillä on terkka samassa rakennuksessa joka päivä. Hän osaa varmasti antaa paremmin ensiapua kuin minä tai muut opettajat.

Vierailija
60/156 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kouluterveydenhoitajan tehtävä ole diagnostisoida mahakivun syytä, tämän tekee lääkäri. Mielestäni ihan hyvin oli kartoittanut mahakivun psyykkiset syyt, koulukiusaamisen ym. ja kun sellaista ei ollut, ohjannut lääkärille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän