Mitä h****iä kouluterveydenhoitajat oikein tekee?
Kaksi kokemusta tältä syksyltä ekaluokkalaisen lapsen kanssa.
Aiemmin tänä syksynä lapsi kaatui hiekkakentälle niin, että kyynärpää aukesi ja tuli verta. Omatoiminen lapsi 3 lk menee itse terveydenhoitajalle. Terkkari ei koputuksista huolimatta ensin avaa ovea, sitten sanoo oven välistä, että lapsen pitää itse käydä pesemässä polvi ja pyytää opelta laastari. Ei siis päästä edes huoneeseen sisälle, ja jättää lapsen yksin verta vuotavan ja kipeän kyynärpään kanssa!
Toinen kokemus tältä päivältä. Lapsella (3 lk) ollut jo jonkin aikaa mahakipua ja sovittiin, että menee siitä terveydenhoitajalle, jolla on pari kertaa viikossa tunti, jolloin voi tulla ilman ajanvarausta. Lapsi tuli koulusta kotiin hämmentyneenä ja kertoi, ettei erveydenhoitaja ollut kysynyt mitään lapselta itse mahakivusta. Oli lässyttänyt vaan "onko huolia tai murheita, onko kotona kaikki hyvin, kiusataanko sua". Kun lapsi oli joka kohtaan sinnikkäästi sanonut ei, ei ja ei niin sitten terveydenhoitaja oli vaan sanonut, että pitää varata aika terveyskeskukseen.
Tää terveydenhoitajakuvio on ihan yks vitsi. Lapsi oli 1-2 luokat pienemmässä sivukoulussa, jossa terveydenhoitaja oli vain pari kertaa kuussa paikalla. Ajattelin, että koulun surkeisiin terveydenhuoltopalveluihin tulisi edistystä isompaan kouluun siirryttäessä, mutta paskanmarjat.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillisessa oppilaitoksessa opettajana ja täällä terveydenhoitaja sanoo, että häntä ei saa kutsua paikalle, jos joku loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen. Olin kuin puulla päähän lyöty. Eikö tuollainen ole jo laitonta, jos joku tarvitsee ensiapua?
Jos joku saa sairaskohtauksen, niin paikalle soitetaan ambulanssi. Miksi se terkka sinne kutsuttaisiin? Soittamaan ambulanssi?
Tiiätkö, että sitä ambulanssia soittaessa ja odottaessa pitää ehkä antaa ensiapua? Jos vaikka verisuonesta pulppuaa verta, niin minä en osaa sitä tyrehdyttää. Voin toki odotella sitä ambulanssia siinä vieressä, kun toinen vuotaa kuiviin...
Tämän vuoksi opettajilla on ensiapukoulutus. Ei voi laskea sen varaan, että terkka päivystää. Soita ambulanssi ja anna ensiapua. Niin kaikkialla muuallakin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillisessa oppilaitoksessa opettajana ja täällä terveydenhoitaja sanoo, että häntä ei saa kutsua paikalle, jos joku loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen. Olin kuin puulla päähän lyöty. Eikö tuollainen ole jo laitonta, jos joku tarvitsee ensiapua?
Miksi olisi laitonta? Sinä soitat 112 ja saat sieltä ohjeet, terveydenhoitaja ei ole paikalla päivystämässä tapaturmien ja onnettomuuksien varalta.
Aijaa, terveydenhoitajaako ei koske lait, että pitää auttaa loukkaantunutta tai sairaskohtauksen saanutta? En minä osaa antaa ensiapua, ei se auta, vaikka 112:ssa miten neuvottaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku saa sairaskohtauksen, niin paikalle soitetaan ambulanssi. Miksi se terkka sinne kutsuttaisiin? Soittamaan ambulanssi?
Tiiätkö, että sitä ambulanssia soittaessa ja odottaessa pitää ehkä antaa ensiapua? Jos vaikka verisuonesta pulppuaa verta, niin minä en osaa sitä tyrehdyttää. Voin toki odotella sitä ambulanssia siinä vieressä, kun toinen vuotaa kuiviin...
Ehkä olisi hyvä ihan itsensä takia opetella ensiavun perusteet. Voit vaikka pelastaa rakkaasi joku päivä. Hätäkeskus kyllä ohjeistaa, mitä tulee tehdä, mutta kai nyt järkikin sanoo, että sitä haavaa pyritään painamaan tai kiristämään jollain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi opettajilla on ensiapukoulutus. Ei voi laskea sen varaan, että terkka päivystää. Soita ambulanssi ja anna ensiapua. Niin kaikkialla muuallakin tehdään.
EI OLE. Opettajilla ei ole ensiapukoulutusta. Kaiva vaikka opettajakoulutuksen opetussuunnitelma esiin, jos et muuten usko. En osaa antaa ensiapua ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tavattavissa muistaakseni kerran viikossa. Tekee tarkastuksia. Haaverit hoitaa ope.
Onko opettajilla esiapukoulutus ja riittävä osaaminen?
Aika monella ihmisellä on. Ainakin sellaisilla, joilla on lapsia (opella tiedän olevan). Terveyskeskukseen tietysti lähetetään jos jotain isompaa tapahtuu, mutta polviruhjeet ja tikut sormessa saa opettaja hoidettua.
Miksi lähetetään terveyskeskukseen, jos koulussa oma terveydenhoitaja? Ai niin, koska nää pyhät TARKASTUKSET!
No ei terveyskeskuksissakaan kyllä terveydenhoitajat hoida mitään vaan tekevät tarkastuksia esim. neuvoloissa.
No mites terveyskeskukset sitten pyörii`? Lääkäreillä?
Lääkäreillä ja sairaanhoitajilla. Kuka ei vielä tiedä että th ja sh ovat eri asioita??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi hyvä ihan itsensä takia opetella ensiavun perusteet. Voit vaikka pelastaa rakkaasi joku päivä. Hätäkeskus kyllä ohjeistaa, mitä tulee tehdä, mutta kai nyt järkikin sanoo, että sitä haavaa pyritään painamaan tai kiristämään jollain.
Läheinen on eri asia kuin opiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä aikaa arvoisa terveydenhoitaja viilailee kynsiään ja kuhertelee talkkarin kanssa. Voi ristus...
Luulitko, että terkka tekee diagnoosin ja määrää lääkkeet vatsakipuun? 🙄
Meillä terkkari auttoi aina kun oli hätätilanne tai pienempikin haava. Jos oli silloin paikalla. Nykyään heillä on aika iso määrä tarkastuksia ja parissakin koulussa pitää olla.
Terveydenhoitajat, opettajat, kuraattorit, koulupsykologit, rehtorit ym aikuiset koulussa tekevät tiimityötä. Jokaisella oma tonttinsa mutta info kulkee kyllä eteenpäin jos on ongelmia tao huolta jostakusta oppilaasta ja hänen tilanteestaan koulussa ja kotona.
Ensimmäisessä tapauksessa siellä on voinut olla joku muu oppilas/terveystarkastu/palaveri. Laastareita kyllä saa opettajaltakin, kuten oli ohjeistanut.
Toisessa tapauksessa ihan normaalia kysyä tuollaista. Vatsakivut voivat johtua useista eristä syistä. Esimerkkinä juurikin lapset, joita pahoinpidellään kotona -> kotiinmeno jännittää ja pelottaa, voivat oireilla vatsakipuina. Ei se terveydenhoitaja sen kummempaa siellä pysty tekemään kuin lähettämään kotiin tai antamaan särkylääkettä, mikä ei sekään välttämättä vatsakipuiselle ole hyvä.
Mene itse harjoittamaan kyseistä työtä, jos osaat mielestäsi paremmin. Kai varasit vatsakipuiselle lapselle ajan terveyskeskukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän toimii ihan ohjeen mukaan. Jokaisella on velvollisuus antaa ensiapua parhaansa mukaan. Järjetöntä olisi hätätilanteessa lähteä terkkaa hakemaan esim. meillä toisesta rakennuksesta.
Meillä on terkka samassa rakennuksessa joka päivä. Hän osaa varmasti antaa paremmin ensiapua kuin minä tai muut opettajat.
Kyllä hän varmaan paikalle tuleekin, mutta sitä ennen soitetaan 112 ja tehdään mitä voidaan. Voi olla kyse minuuteista. Opettajat ovat yleensä fiksuja ihmisiä ja osaavat toimia äkkitilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI OLE. Opettajilla ei ole ensiapukoulutusta. Kaiva vaikka opettajakoulutuksen opetussuunnitelma esiin, jos et muuten usko. En osaa antaa ensiapua ja sillä selvä.
Mielenkiintoista. Meillä on koulussa pakolliset ja säännölliset ea- koulutukset. Ja jos ei olisi pakolliset osallistuisin vapaaehtoisesti.
Olen neuvolan terveydenhoitaja. En hoida mahakipuja, haavoja, en ole päivystys. Ohjaan sairastapaukset terveyskeskukseen. Miksi oletetaan, että jos terveydenhoitaja siirtyy koululle, niin hänestä tulee päivystävä sairaanhoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, miksi th on sanonut noin. Muuten hänen ovellaan olisi iso lössi opettajia kysymässä kaikkea tyhmää eikä th saisi oikeita töitään tehtyä. "Pirkko-Petterillä on diabetes ja häntä vähän pyörryttää liikuntatunnilla, mitä tehdään", "Mikko-Adalmiina nyrjäytti nilkan, tuutko katsomaan", "Seppo-Jannika valittaa päänsärkyä ja kysyy onko buranaa".
Jos tulee oikeasti joku hengenhätä, niin silloin ensimmäinen kynnelle kykenevä soittaa 112 ja toimii niiden ohjeiden mukaan. Ensisijasesti EI lähdetä tuhlaamaan aikaa etsimällä terkkaria. Lisäksi se, että ihminen on th, ei tarkoita että hän on ensihoidon ja ensiavun superosaaja. Th:n työ on keskustelevaa, ei käytännön hoitotyötä.
t. opettaja
Terveydenhoitajille ei lain mukaan kuulu sairaanhoito lainkaan. Ns. varsinaisen työn ohessa sitten autettu jos sattuu tapaturmia tms. Terveydenhoitajat seuraavat lasten kasvua ja kehitystä. Ydintehtävä on tavata joka vuosi koulun jokainen oppilas terveystarkastuksen merkeissä, välillä mukana myös vanhemmat. Sitten on erilaisia kontrollikäyntejä,esim.selän ryhdin,kuulon tms.suhteen. Ison osan työajasta haukkaa nykyisin mielenterveysasioiden selvittely ja niissä auttaminen, usein moniammatillisesti. Esim. sosiaalityön kanssa on paljon yhteistyötä. Yläkouluissa työaikaa menee myös ehkäisyn aloituksiin ja seksuaaliterveysneuvontaan. Telkkarit pitävät myös oppitunteja. Joka päivä on sellainen olo että aika loppuu kesken ja vaateita on joka suuntaan. Osalla on sellainen käsitys että terkkari istuu siellä huoneessaan odottamassa tulisiko asiakkaita, ei todellakaan nykypäivänä :)
Opettaja Helsingistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Meillä on koulussa pakolliset ja säännölliset ea- koulutukset. Ja jos ei olisi pakolliset osallistuisin vapaaehtoisesti.
Ei ole meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tavattavissa muistaakseni kerran viikossa. Tekee tarkastuksia. Haaverit hoitaa ope.
Onko opettajilla esiapukoulutus ja riittävä osaaminen?
Aika monella ihmisellä on. Ainakin sellaisilla, joilla on lapsia (opella tiedän olevan). Terveyskeskukseen tietysti lähetetään jos jotain isompaa tapahtuu, mutta polviruhjeet ja tikut sormessa saa opettaja hoidettua.
Miksi lähetetään terveyskeskukseen, jos koulussa oma terveydenhoitaja? Ai niin, koska nää pyhät TARKASTUKSET!
No ei terveyskeskuksissakaan kyllä terveydenhoitajat hoida mitään vaan tekevät tarkastuksia esim. neuvoloissa.
No mites terveyskeskukset sitten pyörii`? Lääkäreillä?
Lääkäreillä ja sairaanhoitajilla. Kuka ei vielä tiedä että th ja sh ovat eri asioita??
Jos on vanhempi th niin on myöskin sh. Ainakin aikaisemmin th oli erikoissairaanhoitaja. Näistä nuorista en tiedä.
Joo, lisää palkkaa vaan pitää saada mutta yhtään ei olla valmiita joustamaan vaikka olisi ensiavusta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän toimii ihan ohjeen mukaan. Jokaisella on velvollisuus antaa ensiapua parhaansa mukaan. Järjetöntä olisi hätätilanteessa lähteä terkkaa hakemaan esim. meillä toisesta rakennuksesta.
Meillä on terkka samassa rakennuksessa joka päivä. Hän osaa varmasti antaa paremmin ensiapua kuin minä tai muut opettajat.
Kyllä hän varmaan paikalle tuleekin, mutta sitä ennen soitetaan 112 ja tehdään mitä voidaan. Voi olla kyse minuuteista. Opettajat ovat yleensä fiksuja ihmisiä ja osaavat toimia äkkitilanteissa.
Opettajat ovat yleensä fiksuja ihmisiä ja osaavat toimia äkkitilanteissa...🤣
Ei kyllä uskois, kun meidän pojan Wilmaa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, miksi th on sanonut noin. Muuten hänen ovellaan olisi iso lössi opettajia kysymässä kaikkea tyhmää eikä th saisi oikeita töitään tehtyä. "Pirkko-Petterillä on diabetes ja häntä vähän pyörryttää liikuntatunnilla, mitä tehdään", "Mikko-Adalmiina nyrjäytti nilkan, tuutko katsomaan", "Seppo-Jannika valittaa päänsärkyä ja kysyy onko buranaa".
Jos tulee oikeasti joku hengenhätä, niin silloin ensimmäinen kynnelle kykenevä soittaa 112 ja toimii niiden ohjeiden mukaan. Ensisijasesti EI lähdetä tuhlaamaan aikaa etsimällä terkkaria. Lisäksi se, että ihminen on th, ei tarkoita että hän on ensihoidon ja ensiavun superosaaja. Th:n työ on keskustelevaa, ei käytännön hoitotyötä.
t. opettaja
Eiköhän se terveydenhoitaja ole ensiavun opiskellut. Sen sijaan me ammatilliset opettajat emme ole.
Ei muuta kun kutsuu vaan. Sen on pakko tulla paikalle.
Muistan tosin omilta kouluvuosiltani terkkarin joka pyörtyi kun luokkakaveri veti sormensa sirkkeliin.