Oman lapsen keski-ikäistyminen, vertaistukea
Tytär kävi viikonloppuna ja olen järkyttynyt siitä, miten hän on vanhentunut ja lihonut. Vielä pahempaa, että jutut on tylsiä keski-ikäisen puheita. Missä leikkimieli, älyllinen uteliaisuus ja huumorintaju. Missä spontaanius, innostuminen ja riehakkuus?
Kaipaan lastani nuorempana. Vanheneminen on kamalaa. Iso muutos on tapahtunut vuoden sisällä, nyt hän on 37-vuotias.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä olla äidin kirjoitus? Kuulostaa pikemminkin jonkun palstamiehen naisviha-aloitukselta.
Kyllä tämä voi olla. Terveisin yhden tuollaisen äidin tytär.
Mulla lapsi täytti just 27 ja virisi toivonkipinä, että hän on lopultakin muuttumassa aikuiseksi, vastuulliseksi ihmiseksi, joka osaa huolehtia itsestään ja tulee joskus löytämään paikkansa maailmassa. Nuoruuden haihatteluiden on hyvä siirtyä seesteisen keski-iän tieltä
Sanna Marin on 38v, ja hänen teinitoilailutko sitten kunnioitettavia on? Ei ole mitään hienoa olla aivoton keski-ikäinen. Ole ylpeä, että tyttäresi on kasvanut aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että muutos johtuu vanhenemisesta? Mitä, jos tyttäresi on esim. masentunut?
Mäkin muuten olen 37-vuotias, ihan kohta 38, ja mun on täysin mahdotonta mieltää itseäni keski-ikäiseksi!
Se, että et osaa sitä mieltää ei tarkoita ettetkö olisi tuiki tavallinen keski-ikäinen.
Noin, nyt voit tulla kertomaan kuinka vieläkin kysytään aina paperit, kuinka sinulle aina sanotaan että olet nuoren näköinen ja että osaat pitää itsestäsi huolta paremmin kuin muut 37v.
En ole tuo jolle kommentoit mutta elämäniloinen 37-v joka vasta totuttelee ajatukseen keski-ikäisyydestä eikä välttämättä osaa itseään sellaiseksi täysillä vielä mieltää, saattaa hyvinkin olla sen näköinen että niitä papereita kysellään.
Sinä kuulostat siltä että 37-vuotiaana olit jo vuosikaudet elänyt keski-ikäisen identiteetillä jonkun jäykän keski-ikäisen määritelmän mukaan. Aivan kuin ikääntyminen ei olisi hidas prosessi vaan nuoruudesta töksähdetään kertalaakista keski-ikään jota sitten eletään tasan samalla tyylillä ikävuodet 35-65. Ihan ennen kuulumatonta että 37-vuotias luulee olevansa muuta kuin 35-65-vuotiaiden homogeenista keski-ikäisten massaa. Juu, sua ei varmaan kukaan ole koskaan erehtynyt luulemaan sekuntiakaan nuoremmaksi 😆
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on ap vielä hyvin,kun lapsesi ei ole tuon vanhempi. Voi mun 87v isä parkaani. Siskot on jo yli 60v toinen osa-aika eläkkeellä ja toinen jää kohta eläkkeelle. Minä viisikymppinen. Vanhoja akkoja ollaan kaikki, silti isä jaksaa meidän kanssa jutella.
Vanha akka on asenne, ei mitään tekemistä iän kanssa.
Wikipedia: Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin on 38v, ja hänen teinitoilailutko sitten kunnioitettavia on? Ei ole mitään hienoa olla aivoton keski-ikäinen. Ole ylpeä, että tyttäresi on kasvanut aikuiseksi.
Sanna Marinia on turha tähän vetää. Hän istuu nykyään niissä pöydissä, joihin vain harvoilla on pääsy. Tyylikäs ja kyvykäs nainen, arvostan.
Sellaista se on, elämä, kaikki vanhenee. Oma äitini on myös noita jotka ei ole voineet hyväksyä että vanhenen, ja se on todella ahdistavaa. Itse olen erittäin tyytyväinen elämääni ryppyineni ja läskeineni ja tätityyleineni, mutta äiti haluaisi että yritttäisin väkisin takertua nuoruuteen ettei hänen tarvitsisi surra vanhenemistani. Ihan hullua, minä en sitä sure enkä kaipaa nuoremmaksi mutta äiti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marinia on turha tähän vetää. Hän istuu nykyään niissä pöydissä, joihin vain harvoilla on pääsy. Tyylikäs ja kyvykäs nainen, arvostan.
A) kaikki ei sinne halua
B) kaikki ei haluaisi olla mistään hinnasta Sanna Marin
C) en arvosta, vähiten lapsensa laistajaa
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tykkäsin, nykyään halveksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) kaikki ei sinne halua
C) en arvosta, vähiten lapsensa laistajaaT. Eri
En todella haluaisi olla Sanna Marin 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) kaikki ei sinne halua
C) en arvosta, vähiten lapsensa laistajaaT. Eri
En todella haluaisi olla Sanna Marin 😄
En minäkään! Mistä pitäisi olla kateellinen. Huhu huh.
Ei mistään. Ei yksinkertaisesti mistään.
Nuoruudesta on tuskallista luopua mutta paljon tyylikkäämpää olla ikäisensä kuin hampaat irvessä joku ikiteini. Muistan nuorena kun nauratti nämä itseään nuorina pitävät keski-ikäiset .