HAUSKA sairauskysymys: mitä kaikkea voi olla sen taustalla jos tuntuu siltä että on golfpallo vatsassa?
Olen perusterve 40v mies, ei ylipainoa, ei mitään kroonista vaivaa, ei niin yhtikäs mitään.
Musta tuntuu siltä että on golfpallo vatsassa, on tuntunut jo melkein 2 viikon ajan. Tai siis ei ihan täysin "vatsassa", siis ei keskellä. Vaan silleen sopivasti suoraan alaspäin oikeanpuoleisesta tissistä. Korkeussuunnassa katsottuna melkolailla tasan tarkkaan tissin ja navan puolivälissä. Mitään muita oireita ei ole.
Huomenna menen lääkärille. Sittenhän tämä arvoitus alkaa selviämään. Olen huoleton. Lääkärin huolenaihehan tämä on. Mutta ihan vain viihteen vuoksi tahdon teidän arvailujanne sekä spekulointejanne nyt.
Omat veikkaukseni: tyrä ja syöpä. Mutta, outoa on että mitään ei näy ulospäin. Näkyykö tyrä aina ulospäin, siis pullottaa, tuottaa sellaisen ison näkyvän möhkäleen ulos vatsasta? Sen tiedän että syöpä ei aina näy ulospäin. Mutta tottakai toivon että tämä on tyrä eikä syöpä.
Tiedän että keskivartalossa voi olla kipua yleisesti ottaen lukemattomista syistä: sisäelinsairaus, sisäelintulehdus, munuaisen irtoaminen paikaltaan, ihan minkä hyvänsä revähtäminen/repeäminen,... mutta: kun jotain tollasta tapahtuu niin on myös muita oireita. Tulehdusoireita, heikotusta, vatsatautia, epämääräistä kipua, ihon värinmuutoksia, kuumetta, univaikeuksia,... ihan mitä vain muitakin oireita. Ja jos minulla useita oireita olisi niin en minä olisi melkein kahta viikkoa odottanut vaan olisin jo ajat sitten kiirehtinyt sairaalan päivystykseen!
Mutta minun ainoa oireeni: tuntuu siltä että on golfpallon kokoinen fyysinen kappale vatsassa ja se ei mahdu sinne joten se sitten puskee ja tunkee ja pullottaa ulospäin. Joten siellä sisälläni se kappale jatkuvasti 24/7 tasaisesti painaa minua. Siinä se, ainoa oire: fyysinen "painaminen". Tuo painaminen on tasainen, jatkuva, ei mitään muutoksia, ei mitään vaihtelua. Kivun voimakkuus asteikolla 1-10: 3. Eli ei tuskanhikeä, ei vaikeuta elämää, ei tarvitse purra hampaita yhteen, ei ole vaikea kestää sitä kipua. Mutta sen verran voimakas kipu että sen tuntee ihan koko ajan. Sen verran voimakas kipu että helposti tajuaa että selvästikin jokin on pielessä, että ei se ihan normaalia ole että tuollainen kipu koko ajan tuntee, eli tajuaa että pitää mennä lääkärille.
Joten ihmetykseni: mitä kaikenmaailman eri asioita tuollaisen oireen taustalla voi olla? Keksittekö te kaikenmaailman muita veikkauksia tyrän ja syövän lisäksi? Ihan mitä vain veikkauksia, ihan miten vain eksoottisia sairauksia tai hullua teorioita? Vähän niinkuin kun katselee kivoja lääkärisarjoja telkkarissa, vaikkapa Housea. On aina kiva kun ne keksii kaikkea hassua. Nyt on teidän aikanne keksiä kaikkea hassua minulle. Toki on minulla kolmaskin veikkaus: olen unissani nielaissut golfpallon ja nyt se on jumissa vatsassani! En vain tiedä mistä sen golfpallon olen löytänyt, en harrasta golfia.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri golfpallo?
Koska se kivun aiheuttaja ei missään nimessä tunnu yhtä suurelta kuin tennispallo. Mikä kumman muu pallo on juuri sillai sopivasti pienempi kuin tennispallo? Ainoa tietämäni pallo: golfpallo. Tai no, okei, myös: pingispallo. Mutta jos pingispallo olisi sisälläni niin... eikös pingispallo ole aika kevyt ja heikko? Eli ehkä pingispallo vain työntyisi jonnekin pois tieltä, vain katoaisi. Kun taas sisälläni tuntuva kipu on niin totaalisesti "jumissa paikallaan" että ei se pallo ole sieltä mihinkään työntymässä, vaan se pallo on jokin raskasrakenteinen voimakas pallo, eli ei pingispallo vaan golfpallo. Golfpallohan on todella raskas, voimakas, kestävä, siinä on äärimmäisen luja pinta. Pingispallon saat helposti käsilläsi muserrettua tuusan nuuskaksi. Golfpalloa et ikimaailmassa saa muserrettua.
Siksi golfpallo.
ap
Et ole tainnut katsoa James Bondin Kultasormea, siinä rautahattu ukkeli puristaa golfpallon jauhoksi ihan paljain käsin, yhdellä kädellä.
Joku hyvänlaatuinen kasvain? Etkö ole vielä siellä lääkärissä käynyt, vai illallako se vasta on?
Minäpäs pääsenkin jo pian vatsalaukun tähystykseen. Jipiaijee! Eiku. Ei ole hauskaa. Tiedän mitä se on.
Mulle tulee mieleen ekaks tyrä..ja tokaks joku kasvain suolistossa. Mutta olisiko se ilmestynyt yhtäkkiä. Sir tulee mieleen joku lymfoomakin. Ei sulle välttämättä gastroskopiaa tehdä, koska pallukka ei ole mahalaukussa ilmeisesti. Ehkä uä tai tt tutkimus. Olin itse gastroskopiassa talvella, oksentelu ja pahoinvointi syynä. Onneksi pyysin esilääkkeen ja homma hoitui hyvin. Mitään vakavaa ei löytynyt, mut kyllä se säikäytti. Ehkä sinä käytät huumoria psyyken puolustusmekanismina..sillä tavalla torjut pelkoa,jonka tämä pallukka aiheuttaa.
Turvonnut ja tulehtunut sappirakko aiheutti tuota ylimääräistä tunnetta. Selällään maatessa sen "patin" liikkumisen aikalailla tunsi kun hengitteli syvään. Suurimmaksi osaksi ei muita oireita.
Miten kukaan ei ole vielä ehdottanut: ALIEN tietenkin! Vauva vasta ja kasvaa ja kohtapuolin tunkee sielä limaisena suu auki huutaen ja pärskyen pihalle.
Ap tietty taitaa kuolla tähän, vai miten niille keinoemoille kävi?
Jos ei kuole, niin heltyy ja hoivaa pikku räkäistä alienia ja yrittää sitä piilotella ja pitää aisoissa kunnes on liian myöhäistä
Musta tuntuu että suurimmat ja sairaimmat pohdiskelijat on ne jotka tänne kirjoittelevat pohdintoja möykystä ja eipä ap:n esitys pohdiskelijana oikein täysjärkiseltä vaikuta. Onhan se paha jos ei tiedä mikä siellä on. Mutta toisaalta ei väliä jos vaaraton rasvapala tai muuta jonnin joutavaa.
Kamalaa olisi jos joku tietäisi että on vakavaa mutta ei sano mitään. Sehän olisi rikoksen peittelyä.
Ei kai kukaan ap ole jotain golfpalloa sinne tietämättäsi laittanut? Rikos sekin tosin. Sen verran sairas masilma että voisi olla tottakin.
Villi veikkaus. Seurantalaite? Onko seurattu ilman kännykkää? Mua on.
Nyt mä vasta tajusin sun kysymyksen! Eilen luin sun kysymyksen ja tulkitsin sen ihan väärin. Luulin sun tarkoittavan sitä, että jos otan aina kaiken huumorilla tai elän pelossa niin se varmaan aiheuttaa minulle sitäsuntätä ongelmia kuten vaikkapa tämän nykyisen vatsaoireeni. Koska jos joku ihminen ottaa aina kaiken huumorilla tai elää pelossa niin eihän se tervettä ole, jotain ongelmia siitä varmasti silloin tällöin aiheutuu. Joten luulin sun tarkoittavan että jos otan kaiken huumorilla tai elän pelossa niin siksi minusta tuntuu pahalta vatsassa. Vähän niinkuin joku "psykosomaattinen" (tms?) oire. Joten ajattelin että olipas sun kysymys harvinaisen outo ja typerä. Joten jätin sun kysymyksen vastaamatta, en sitä sen kummemmin pohtinut, koska kuka muka kiinnittäisi huomiota kaikenmaailman hölmöläiskysymyksiin.
Mutta juuri nyt kun sattumalta luin sun kysymyksen uudestaan niin tajusin että sä varmaan taisitkin tarkoittaa jotain ihan muuta! Tarkoitit varmaan ehkä sitä että minulla nyt on ihan todellinen ongelma eli ihan todellinen kipu vatsassa, mutta vaikuttaa siltä että otan sen huumorilla tai pelkään mitä sen kivun taustalla on. Siinä tapauksessa vastaukseni kysymykseesi: no, pah, höpsistäh!
En minä ota minun terveysongelmaani huumorilla. Ihan vakavasti minä tahdon pitää itseni terveenä. Jos olen sairas niin ihan oikeasti tahdon parantua. Eikä minua myöskään pelota. Toki on mahdollista että terveysongelmani taustalla on tapppava syöpä, ja toki kuolema yleisesti ottaen pelottaa minua, mutta eipä tuo normaali kuolemanpelkoni vaikuttanut siihen miten aloitukseni kirjoitin. Enhän minä joka päivä pelkää ulkona kävelemistäkään, vaikka siellä aina onkin se riski että joku ajaa ylitseni autolla. Enhän minä nytkään kotonani pelkää kirjoittaa tätä viestiä tänne palstalla, vaikka onkin se riski että asuntoni katto putoaa päälleni ja kuolen. Normaalissa arjessa ei tarvitse pitää kuolemanriskiä mielessä. Ja mielestäni on ihan normaalia arkea että minulla on jokin terveysongelma jonka vuoksi joudun käymään lääkärillä.
Joten ei, en pelkää, en ota huumorilla, en murehdi sairauteni seurauksia tai hoitoni tuloksia. Lääkärillä käyn ihan normaaliin asialliseen neutraaliin tapaan jotta lääkäri parantaisi sairauteni. Jätän kaiken murehtimisen yms lääkärille. Minun terveysongelmani on lääkärini huolenaihe - ei minun huolenaiheeni! Lääkärini tulee tietää miten salaperäinen "vatsamönttäni" korjataan, minun ei tarvitse tietää!
Mutta aloitukseni otsikkoon kirjoitin että tämä on HAUSKA sairauskysymys, koska mielestäni on ihan oikeasti hauskaa toisinaan pohdiskella sitäsuntätä, pohdiskella ihan mitävain. En ole luonteeltani humoristi tai pelkääjä, vaan olen hiljainen hidas tylsä analyyttinen pohdiskelija. Kaikenmaailman pohdiskelu on aina kivaa. Usein pohdiskelen jotain sitäsuntätä täysin hypoteettisia teoreettisia juttuja jotka eivät mitenkään liity mihinkään. Mutta nyt sitten arjessani tapahtui jotain outoa eli vatsaoireeni, ja oireeni taustalla saattaa olla jotain ihan arkista harmitonta tavallista - mutta tietysti on kiva pohdiskella että mitälie-ihmeenkumman muuta siellä taustalla voisi olla. Mitä jos... mitä jos... mitä jos...?
ap