Netissä juoruaminen ja höhöttely
Löysin jälleen itseäni koskevan langan Ylilaudalta. Joku on postaillut minua sinne 10 vuotta putkeen eikä se tunnu loppuvan koskaan, vaikken tuota mitään sisältöä nettiin.
Olisin valmis kaatamaan koko netin yhdestä syystä: anonyymit juorumyllyt somessa.
Yksityishenkilöiden ympärille muodostuvista juorukerhoista on alkanut tulla aina vaan suurempi osa nettiä. Kun joku yksi ihminen erottuu netissä jotenkin, tuhannet anonyyminä pysyttelevät ihmiset alkavat viihteekseen juoruilla hänestä.
Totta kai koko touhu oikeutetaan jotenkin, ettei tulisi koulukiusaajan olo. "Iteppä on ittensä joskus nettiin laittanut". Kenelle tahansa fiksummalle ihmiselle on selvää ettei tuo oikeuta mihinkään myllyttämiseen ja kunnianloukkauksiin.
Taustalla on dopamiiniaddiktio. Aikuisetkin ihmiset ovat huomanneet että nettihahmojen haukkuminen ja seuraaminen nyt vaan on niin pirun hauskaa ja viihdyttävää. Tuntuu ihan sairaan hyvältä kun saa kritisoida jotain toista ihmistä täysin kasvottomasti, kunhan ei vaan itse joudu suurennuslasin alle.
Tässä on jotain perustavanlaatuisesti oksettavaa. Mutta harva pystyy myöntämään sitä, koska se tarkoittaisi että juoruilusta olisi luovuttava. Höhöttelystä olisi luovuttava. Ja näinä masentavina aikoina ihminen ei voi luopua mistään, mikä viihdyttää. Voi olla, että pian koko Internetin ainut tarkoitus on etsiä höhöttelyn kohteita ja vältellä itse höhömyllyyn joutumista.
Tietyllä tavalla jo ketjujen aloittaminen on itsensä alttiiksi laittamista kritiikille. Aloituspostaaja saa aina turpaan ihan sama mitä hän sanoo. Moni ihan tietoisesti välttelee ketjujen aloittamista, koska on kivempaa olla osa sitä anonyymiä massaa joka vain kritisoi muita. Oletko sinäkin sellainen ihminen, ettet ikinä uskaltaisi poistua anonyymiyden suojan takaa, mutta kritisoit mielelläsi muita? Tätä voi olla vaikkapa 90 day fiance -henkilöiden ankara kritisointi.
Kommentit (2)
Aina kun joku tekee jotain noloa tai paheksuttavaa niin siitä tulee hirveä mylly somessa. Mutta jos joku tekee jotain hyvää tai kunniallista niin ketään ei kiinnosta ja se pyritään hautaamaan.
Tämä mietityttää usein. Tekemällä virheitä pääsee kuuluisaksi.
en ole