Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HAUSKA sairauskysymys: mitä kaikkea voi olla sen taustalla jos tuntuu siltä että on golfpallo vatsassa?

Vierailija
12.10.2022 |

Olen perusterve 40v mies, ei ylipainoa, ei mitään kroonista vaivaa, ei niin yhtikäs mitään.
Musta tuntuu siltä että on golfpallo vatsassa, on tuntunut jo melkein 2 viikon ajan. Tai siis ei ihan täysin "vatsassa", siis ei keskellä. Vaan silleen sopivasti suoraan alaspäin oikeanpuoleisesta tissistä. Korkeussuunnassa katsottuna melkolailla tasan tarkkaan tissin ja navan puolivälissä. Mitään muita oireita ei ole.
Huomenna menen lääkärille. Sittenhän tämä arvoitus alkaa selviämään. Olen huoleton. Lääkärin huolenaihehan tämä on. Mutta ihan vain viihteen vuoksi tahdon teidän arvailujanne sekä spekulointejanne nyt.
Omat veikkaukseni: tyrä ja syöpä. Mutta, outoa on että mitään ei näy ulospäin. Näkyykö tyrä aina ulospäin, siis pullottaa, tuottaa sellaisen ison näkyvän möhkäleen ulos vatsasta? Sen tiedän että syöpä ei aina näy ulospäin. Mutta tottakai toivon että tämä on tyrä eikä syöpä.
Tiedän että keskivartalossa voi olla kipua yleisesti ottaen lukemattomista syistä: sisäelinsairaus, sisäelintulehdus, munuaisen irtoaminen paikaltaan, ihan minkä hyvänsä revähtäminen/repeäminen,... mutta: kun jotain tollasta tapahtuu niin on myös muita oireita. Tulehdusoireita, heikotusta, vatsatautia, epämääräistä kipua, ihon värinmuutoksia, kuumetta, univaikeuksia,... ihan mitä vain muitakin oireita. Ja jos minulla useita oireita olisi niin en minä olisi melkein kahta viikkoa odottanut vaan olisin jo ajat sitten kiirehtinyt sairaalan päivystykseen!
Mutta minun ainoa oireeni: tuntuu siltä että on golfpallon kokoinen fyysinen kappale vatsassa ja se ei mahdu sinne joten se sitten puskee ja tunkee ja pullottaa ulospäin. Joten siellä sisälläni se kappale jatkuvasti 24/7 tasaisesti painaa minua. Siinä se, ainoa oire: fyysinen "painaminen". Tuo painaminen on tasainen, jatkuva, ei mitään muutoksia, ei mitään vaihtelua. Kivun voimakkuus asteikolla 1-10: 3. Eli ei tuskanhikeä, ei vaikeuta elämää, ei tarvitse purra hampaita yhteen, ei ole vaikea kestää sitä kipua. Mutta sen verran voimakas kipu että sen tuntee ihan koko ajan. Sen verran voimakas kipu että helposti tajuaa että selvästikin jokin on pielessä, että ei se ihan normaalia ole että tuollainen kipu koko ajan tuntee, eli tajuaa että pitää mennä lääkärille.
Joten ihmetykseni: mitä kaikenmaailman eri asioita tuollaisen oireen taustalla voi olla? Keksittekö te kaikenmaailman muita veikkauksia tyrän ja syövän lisäksi? Ihan mitä vain veikkauksia, ihan miten vain eksoottisia sairauksia tai hullua teorioita? Vähän niinkuin kun katselee kivoja lääkärisarjoja telkkarissa, vaikkapa Housea. On aina kiva kun ne keksii kaikkea hassua. Nyt on teidän aikanne keksiä kaikkea hassua minulle. Toki on minulla kolmaskin veikkaus: olen unissani nielaissut golfpallon ja nyt se on jumissa vatsassani! En vain tiedä mistä sen golfpallon olen löytänyt, en harrasta golfia.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ekana tulee mieleen että on golfpallo vatsassa.

Vierailija
2/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri golfpallo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa...

En myöskään ole ollut minkäänlaisessa onnettomuudessa, minulle ei ole tapahtunut mitään pahaa, en ole kaatunut, en ole pudonnut sängystä, en ole iskenyt itseäni mihinkään. Toki harrastan säännöllisesti kuntoilua, mutta se on kaikki ollut "tervettä varovaista kohtuukevyttä" kuntoilua, eli en ole rehkinyt, en ole nostanut mitään hirveän raskasta, en ole paininut,...

Eli elämäni on ollut kaikinpuolin harmitonta. En keksi ainuttakaan yksittäistä tapahtumaa joka olisi tuon oireen voinut aiheuttaa. Eli arvelen että oire tulee minun "sisältäni", eikä mistään onnettomuudesta. Mutta mistäs minä tiedän. Kenties minä olen unissani kävellyt ja hypännyt katolta alas ja jotenkin ihmeellisesti se maahan tömähtäminen ei aiheuttanut minulle mitään muita oireita kuin "golfpallo vatsassa". Eli saattaahan tämän oireen taustalla olla ihan mitä vain sellaisia tapahtumia joista minä en mitään tiedä.

Ja haah! Nyt tulikin mieleen uusi teoria: kenties elimistööni on kertynyt todella paljon jotain raskasmetallia kuten vaikkapa lyijyä. Se kaikki on kertynyt yhteen ylimeen, vaikkapa haimaan. Ja se elin ei nyt "pullota ulospäin" vaikka minusta siltä tuntuu, vaan raskautensa vuoksi se "roikkuu alaspäin". Koska eihän elimistö jaksa kunnolla kannatella jotain lyijynraskasta elintä.

Koska vaikka kipu tuntuu olevan yhdessä kohtaa ja se kipu tuntuu yhdenlaiselta... niin eihän se sitä tarkoita että se kivun aiheuttaja todella olisi siinä kohdassa juurikin sellaista. Koska useinhan meidän kroppa huijaa meitä. Eli kivun aiheuttaja saattaa olla jossain muualla kuin missä sen kivun tuntee, jne. Minusta tuntuu siltä että se "paine" suuntautuu vatsastani ulospäin, mutta kenties tosiasiassa se suuntautuukin alaspäin. Heh!

Vierailija
4/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri golfpallo?

Koska se kivun aiheuttaja ei missään nimessä tunnu yhtä suurelta kuin tennispallo. Mikä kumman muu pallo on juuri sillai sopivasti pienempi kuin tennispallo? Ainoa tietämäni pallo: golfpallo. Tai no, okei, myös: pingispallo. Mutta jos pingispallo olisi sisälläni niin... eikös pingispallo ole aika kevyt ja heikko? Eli ehkä pingispallo vain työntyisi jonnekin pois tieltä, vain katoaisi. Kun taas sisälläni tuntuva kipu on niin totaalisesti "jumissa paikallaan" että ei se pallo ole sieltä mihinkään työntymässä, vaan se pallo on jokin raskasrakenteinen voimakas pallo, eli ei pingispallo vaan golfpallo. Golfpallohan on todella raskas, voimakas, kestävä, siinä on äärimmäisen luja pinta. Pingispallon saat helposti käsilläsi muserrettua tuusan nuuskaksi. Golfpalloa et ikimaailmassa saa muserrettua.

Siksi golfpallo.

ap

Vierailija
5/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko olla jokin rasvamötti? Tohtori Paiseessa on jos minkä kokoisia klönttejä ihmisillä. En haluaisi heti ajatella syöpää ja tyrältä tuo ei mielestäni kuulosta, tosin en ole ekspertti

Vierailija
6/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun mahalaukussa on jotain ylimääräistä. Käytätkö paljon kipulääkkeitä tai alkoa?

Vierailija
7/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet muutoin hyväkuntoinen voi mennä aikaa, että huomaat uusia oireita.

Käy lääkärissä ja kerro sit tässä ketjussa miten kävi.

Vierailija
8/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset tähystykseen ja se vasta hauskaa onkin.

Vierailija
9/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mahalaukussa on jotain ylimääräistä. Käytätkö paljon kipulääkkeitä tai alkoa?

Mahalaukussa ylimääräisyys? Luulin että "mahalaukun ylimääräisyys" on juurikin se tyrä.

Mutta niin... en käytä kipulääkkeitä enkä mitään muitakaan lääkkeitä. En ikinä tarvitse mitään. Olen onnekas, olen selviytynyt terveenä ja elämäni on kohtuullisen kevyttä.

Mutta alkoholia sitten kysyit. Ja sen unohdinkin alussa mainita. Voinkin nyt kertoa hieman lisää perustietoja itsestäni, eli terveyteni kannalta huonot puolet itsestäni: olen laiskahko ja käytän hieman liikaa alkoholia. Tuo lievä laiskuus JA lievä alkoholismi toki pitkällä tähtäimellä huonontaa yleisterveyttäni, yritän jatkossa ryhdistäytyä, haluan todellakin kokonaan luopua alkoholista, koska tahtoisin elää paremmin ja vahvempana ja onnellisempana jne. Mutta: mitkään huonot elintapani eivät ole lähelläkään mitään äärimmäisyyttä. En ole patalaiska, vaan kuntoilen joka päivä. En ole pata-alkoholisti, eli en ikinä juo viinaa, en edes viiniä, vaan ainoastaan olutta. Ja ne palstailijat jotka alkoholismista jotain tietävät, niin he tietävät ettei olut ihan tosi-mies-alkoholisteille kelpaa koska eiväthän sellaiset oluella edes saa itseään känniin. Sikäli olen lievästi alkoholisti että olen koukussa alkoholiin, mutta olen "kevytalkoholisti" koska olut riittää minulle.

Arvelen että nuo elintapani huonoudet ovat saattaneet aiheuttaa minulle esimerkiksi rasvamaksan. Ja varmaan muutakin jotain tiesmitä kroonista pitkäaikaista terveyshaittaa, sitäsuntätä yleisterveyden heikkenemistä. Mutta en ole arvannut että ne saattaisivat aiheuttaa minulle jotain akuuttia ongelmaa. Jotain äkkinäistä kipua. Jotain ihan hämärää yhtäkkistä vatsaan tostanoinvain ilmestyvää fyysistä "painamiskipua".

Niin, alkoholismi yms huonot laiskat elintavat vaurioittavat esimerkiksi maksaa. Mutta sinä nyt mainitsit että mun MAHALAUKUSSA on jotain ylimääräistä. Häh? Miksi juuri mahalaukussa? Mahalaukku, mahalaukku, mahalaukku,...? Täh?

Ainoa mahalaukun ylimääräisyys jonka tiedän = tyrä. Mitä muuta minulla saattaa olla?

ap

Vierailija
10/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri golfpallo?

Koska se kivun aiheuttaja ei missään nimessä tunnu yhtä suurelta kuin tennispallo. Mikä kumman muu pallo on juuri sillai sopivasti pienempi kuin tennispallo? Ainoa tietämäni pallo: golfpallo. Tai no, okei, myös: pingispallo. Mutta jos pingispallo olisi sisälläni niin... eikös pingispallo ole aika kevyt ja heikko? Eli ehkä pingispallo vain työntyisi jonnekin pois tieltä, vain katoaisi. Kun taas sisälläni tuntuva kipu on niin totaalisesti "jumissa paikallaan" että ei se pallo ole sieltä mihinkään työntymässä, vaan se pallo on jokin raskasrakenteinen voimakas pallo, eli ei pingispallo vaan golfpallo. Golfpallohan on todella raskas, voimakas, kestävä, siinä on äärimmäisen luja pinta. Pingispallon saat helposti käsilläsi muserrettua tuusan nuuskaksi. Golfpalloa et ikimaailmassa saa muserrettua.

Siksi golfpallo.

ap

Onko Callawayn tai Wilsonin pallo vai joku muu merkki?

Vierailija
11/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrä.

Vierailija
12/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli tollanen golfpallo-oire ja häneltä löytyi suolistosyöpä.

Vierailija
13/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän vastaava tunne, mikä sitten aiheutti oksentelua ja mahalaukun repeämisen. Onneksi sun lääkärikäynti on jo huomenna.

Vierailija
14/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli myös vähän vastaavanlaista, tosin tuo "möykky" ei juurikaan tuntunut, paitsi tietyissä asennoissa. Hänellä oli harvinainen kasvain haimassa. Löytyi itse asiassa vahingossa muun tutkimuksen yhteydessä. Oli onneksi hyvänlaatuinen, mutta voi jatkossa uusiutua pahanlaatuisena.

Vierailija
15/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voisiko olla jokin rasvamötti? Tohtori Paiseessa on jos minkä kokoisia klönttejä ihmisillä. En haluaisi heti ajatella syöpää ja tyrältä tuo ei mielestäni kuulosta, tosin en ole ekspertti

En minäkään tahtoisi heti ajatella syöpää. Ja minä en ole mikään syöpäexpertti, mutta minusta on vähän outoa, jos minulle ihan yhtäkkiä tostanoinvain on ilmestynyt golfpallon kokoinen syöpä joka vain kököttää paikallaan. Tai ehkä syöpä on tasan tuollainen. Ehkä se todellakin on tasan tarkkaan juurikin tuollainen! Mistäs minä tietäisin. Syövästä en tiedä mitään muuta kuin sen että se on hengenvaarallinen, joten toivottavasti minulla ei ole sitä.

Rasvamötti? Häh? Rasvamötti? Noh, sepä kuulostaa ihanan harmittomalta ja helposti operoitavalta, kuten tyrä. Toivottavasti minulla on jokin tollanen. Mutta eikös siinä Tohtori Paiseessa ne "klöntit" ole aina jotain sellasia ulospäin näkyviä ongelmia? PAISEET näkyvät aina ulospäin! AINA! Siksi niiden nimi on PAISE! Jos jokin ei näy ulospäin niin se ei ole paise, eli sitä ei varmaan näytetä "Tohtori Paiseessa", vai mitähäh?

Mutta niin, rasvamötti, rasva. Niin, lievän alkoholismini sekä muiden laiskojen elämäntapojeni vuoksi minulla saattaa olla lievästi rasvamaksa. Ja pitkällä tähtäimellä rasvamaksa aiheuttaa useita ongelmia. Mutta saattaako se aiheuttaa juurikin kuvailemaani ongelmaa? Saattaako rasvamaksa aiheuttaa sitä ongelmaa että siellä aiheutuu "rasvakökkäle" joka ei mahdu paikalleen joten se alkaa pulloutua ulospäin? Häh? Rasvamaksasta olen kuullut paljon sitäsuntätä. Mutta mitään tollasta en ole siitä ikinä kuullut! Toi olisi käsittääkseni aika outo rasvamaksa.

Tyrästä sellanen kuuluisa esimerkki näytetään Frendit-telkkarisarjassa. Mutta se on sellanen erityisen kivulias tyrä. Sen tiedän tyrästä että on olemassa myös ihan sikapaljon kivuttomampia tyriä. Sitä en tyrästä tiedä että onko olemassa täysin näkymättömiä tyriä. Onko, häh? Saattaako tyrä olla täysin näkymätön? Tässä kiva videä tyrästä joka Frendit-sarjan Joeylla on:

Vierailija
16/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlaisia tuntemuksia, mutta vasemmalla puolella. Ollut vuosia. Viime aikoina kivut ovat jokseenkin koventuneet, mutta kipu menee ohi, joten ajattelen, ettei tässä mitään hätää ole.

n39

Vierailija
17/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä oli myös vähän vastaavanlaista, tosin tuo "möykky" ei juurikaan tuntunut, paitsi tietyissä asennoissa. Hänellä oli harvinainen kasvain haimassa. Löytyi itse asiassa vahingossa muun tutkimuksen yhteydessä. Oli onneksi hyvänlaatuinen, mutta voi jatkossa uusiutua pahanlaatuisena.

Hyvänlaatuinen kasvain haimassa tai muussa sisäelimessä? Tjaa, hyvä ajatus!

Koska itse aina ajattelen että "syöpä on syöpä". Mutta sitä unohtaa että myös harmittomia kasvaimia on olemassa. Siis että jokin sisäelin on vain sattumalta alkanut kasvattaa itsensä kylkeen jotain ylimääräistä möhkälettä joka on ihan vain "möhkäle" eikä mitään sen vaarallisempaa. Ehkä toinen nimi tuollaiselle möhkäleelle on "kysta", en nyt muista nimeä tarkasti, en jaksa googlailla. Eli nyt minulla olisi vain harmiton kysta joka pitää leikata pois ja siinä se. Mutta toki se saattaa olla merkki siitä että tulevaisuudessa minulle saattaa vastaavaan tapaan kehittyä harmillinen syöpä jota ei ihan niin vain leikatakaan pois vaan joka tappaa minut.

Ja nyt vähän vielä vastauksia muiden kommentoijien teksteihin...

Joo, lääkärissä käytyäni kerron sitten jatkoa tähän keskusteluun että miten kävi.

Suolistosyopä? Tsiisus, omg! Tuo on niin pelottavaa että en nyt uskalla edes ajatella sitä.

Tähystykseen pääseminen on hauskaa? No, kiva kuulla! Jee! Jotain hyvää tässä sairaudessakin, pääsee kaikenlaisiin hauskoihin operaatioihin! Maltan tuskin edes odottaa, voi miten ihanaa, olenpas onnekas!

Onko se vatsassani lymyilevä golfpallo Callaway vai Wilson tms? Noh, kerron sitten kyllä!

Jollain oli vastaavanlainen tunne josta sitten seurasi oksentelua ja mahalaukun repeytymistä? Hyi tsiisus voi luoja! Joo, jos mulla yhtäkkiä alkaa jotain tollasta tulla niin en todellakaan odota enää lääkäriä huomiseen vaan menen päivystykseen heti tai soitan hätänumeroon.

Edelleen olen sitä mieltä että todennäköisin hommeli oireideni taustalla on tyrä. Vaikka en mikään tyräexpertti ole. En tiedä onko olemassakaan ainuttakaan tyrää joka ei aiheuta mitään näkyvää ulospäin.

Ja nyt sitten teidän ansiostanne kakkosteoriani oireideni taustalla: harmiton kysta. Johonkin sisäelimeeni on kasvanut jokin ylimääräinen möhkäle.

Vierailija
18/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko aina kaiken huumorilla vai pelottaako sua? Tsemppiä ja toivottavasti se ei ole mitään vakavaa.

Vierailija
19/29 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovettunutta kakkaa se on

Vierailija
20/29 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvänlaatuinen kasvain haimassa tai muussa sisäelimessä? Tjaa, hyvä ajatus!

Koska itse aina ajattelen että "syöpä on syöpä". Mutta sitä unohtaa että myös harmittomia kasvaimia on olemassa. Siis että jokin sisäelin on vain sattumalta alkanut kasvattaa itsensä kylkeen jotain ylimääräistä möhkälettä joka on ihan vain "möhkäle" eikä mitään sen vaarallisempaa. Ehkä toinen nimi tuollaiselle möhkäleelle on "kysta", en nyt muista nimeä tarkasti, en jaksa googlailla. Eli nyt minulla olisi vain harmiton kysta joka pitää leikata pois ja siinä se. Mutta toki se saattaa olla merkki siitä että tulevaisuudessa minulle saattaa vastaavaan tapaan kehittyä harmillinen syöpä jota ei ihan niin vain leikatakaan pois vaan joka tappaa minut.

Ja nyt vähän vielä vastauksia muiden kommentoijien teksteihin...

Joo, lääkärissä käytyäni kerron sitten jatkoa tähän keskusteluun että miten kävi.

Suolistosyopä? Tsiisus, omg! Tuo on niin pelottavaa että en nyt uskalla edes ajatella sitä.

Tähystykseen pääseminen on hauskaa? No, kiva kuulla! Jee! Jotain hyvää tässä sairaudessakin, pääsee kaikenlaisiin hauskoihin operaatioihin! Maltan tuskin edes odottaa, voi miten ihanaa, olenpas onnekas!

Onko se vatsassani lymyilevä golfpallo Callaway vai Wilson tms? Noh, kerron sitten kyllä!

Jollain oli vastaavanlainen tunne josta sitten seurasi oksentelua ja mahalaukun repeytymistä? Hyi tsiisus voi luoja! Joo, jos mulla yhtäkkiä alkaa jotain tollasta tulla niin en todellakaan odota enää lääkäriä huomiseen vaan menen päivystykseen heti tai soitan hätänumeroon.

Edelleen olen sitä mieltä että todennäköisin hommeli oireideni taustalla on tyrä. Vaikka en mikään tyräexpertti ole. En tiedä onko olemassakaan ainuttakaan tyrää joka ei aiheuta mitään näkyvää ulospäin.

Ja nyt sitten teidän ansiostanne kakkosteoriani oireideni taustalla: harmiton kysta. Johonkin sisäelimeeni on kasvanut jokin ylimääräinen möhkäle.

Joo, mieheni tapauksessa tuo kasvain oli ilmeisesti ehtinyt kasvaa siellä vuosikausia, eikä tosiaan edelleenkään juuri oireita aiheuttanut. Mutta totta tosiaan, on niitä hyvänlaatuisiakin kasvaimia olemassa. Toivotaan, että tämä sinun "möykkysi" olisi myös sellainen, tai joku muu vaaraton juttu. Olisi kiva, jos tulisit kertomaan lääkärikuulumisia tähän ketjuun. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi