Miksi minut vedetään melkein aina sivuun turvatarkastuksissa?
Olen ihan tavallinen nainen, nuori aikuinen. Pukeudun tavallisiin vaatteisiin, istuviin farkkuihin ja paitaan/neuleisiin. En käytä huumeita tai muutakaan. Silti nyt viimeiset 4 kertaa minut on otettu turvatarkastukseen lentokentällä. Toiset seurueesta pääsevät suoraan läpi ja minä joudun ottamaan kenkiä pois ja muuta. Niin Suomessa kuin ulkomaillakin..
Kommentit (48)
Minä päädyn noihin aika usein, olettaisin että syynä on se, että matkustan työasioissa suht paljon, lyhyitä (samana päivänä menopaluu) reissuja ja pelkillä käsimatkartavaroilla. Lisäksi en ehkä näytä mitenkään klassiselta bisnesmatkailijalta, niin ehkä olen sitten potentiaalisen kuriirin näköinen.
Äkkiä se tarkastus on tehty ja ei mulla nyt mitään sitä vastaan ole, hyvä vaan että tarkastelevat, mutta kyllähän se vähän pistää huvittamaan, kun 19 kertaa 20:stä tulee se "ja satunnaistarkastus" - kommentti siinä turvatarkastuksessa :)
Sama täällä, 90% aina satunnaisessa huumepyyhkäisytestissä... ei mene sattuman piikkiin.
Mitä jos alkaisi aina mennä turvatarkastajien luo ja pyytää voisivatko nämä tehdä turvatarkastuksen itselle? Tai menisi vain luokse valmiiksi ja hymyilisi silmiin katsoen.
Tuntuu kyllä hassulta. Mieheni on myös poikkeuksetta aina satunnaistarkastuksessa sekä Suomessa että ulkomailla. Hän on ihan tavallinen suomalainen mies tavallisissa vaatteissaan. Naurattaa kun hän on luonteeltaan vielä ihan pedantin lainkuuliainen ja kiltti. Siis se tyyppi joka jää keskellä yötä jalankulkijana odottamaan valon vaihtumista vihreäksi vaikkei ristin sielua näy missään.
Jos käsimatkatavarasi aina tarkastetaan uudelleen:
- laukun/repun rakenteessa on jotain sellaista, että se helpommin näyttää erikoiselta läpivalaisussa kuin jonkun toisen valmistajan laukku/reppu
- olet pakannut laukun niin täyteen, että sen läpi ei näe kerralla
- olet pakannut yhden osion ihan täyteen, esim toilettilaukun tai eväspussin. Tai sinulla on pussillinen kolikoita laukun pohjalla
- jokin päivittäistavarasi on siinä rajoilla, saako sitä viedä matkustamoon. Voi olla mikä tahansa kynsiviilasta hiuslakkaan, neulomisvälineestä pullonavaajaan
- sinulla on laukussa kengät, joiden pohjat on vahvistettu metallilla (pitää tarkastaa, mikä on se pitkä metallinen juttu, vaikka kyse on 99,9% aina kengästä)
Jos sinun kohdallasi aina portit hälyyttää:
- jossain kohtaa sinussa on metallia
Portit voidaan säätää lentokenttäkohtaisesti. Ne myös hälyttävät satunnaisesti ihan oikeasti. Jotkut portit näyttävät vilkkuvaloa siinä kohtaa, missä metallia on. Kannattaa katsella missä lentokentillä tällaisia portteja on.
Turvatarkastuksessa ei etsitä huumeita koskaan eikä keneltäkään, mutta sellaisia havaittaessa asiasta kyllä ilmoitetaan eteenpäin. Satunnaistestien määrä on ylhäältä määrätty, joten voi olla että jotkut ottavat satunnaistarkastuksiin mieluummin rauhallisen oloisen ihmisen. Joillain kun menee tunteisiin ne tarkastukset enemmän kuin toisilla. Esimerkiksi liikematkustajat eivät tykkää että joutuvat viivyttelemään missään. Että jos ei välttämättä halua päiväänsä pilata vänkääjien kanssa, valitsee niihin satunnaisiin jonkun todennäköisesti säyseammän.
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyn noihin aika usein, olettaisin että syynä on se, että matkustan työasioissa suht paljon, lyhyitä (samana päivänä menopaluu) reissuja ja pelkillä käsimatkartavaroilla. Lisäksi en ehkä näytä mitenkään klassiselta bisnesmatkailijalta, niin ehkä olen sitten potentiaalisen kuriirin näköinen.
Äkkiä se tarkastus on tehty ja ei mulla nyt mitään sitä vastaan ole, hyvä vaan että tarkastelevat, mutta kyllähän se vähän pistää huvittamaan, kun 19 kertaa 20:stä tulee se "ja satunnaistarkastus" - kommentti siinä turvatarkastuksessa :)
Turvatarkastaja ei tiedä, että matkustat pelkillä käsimatkatavaroilla. Eikä hän myöskään tiedä kuinka usein juuri sinä matkustat ja miksi, ellet itse sitä hänelle kerro tai hän muistaa nähneensä sinut ennenkin.
Minulta otettiin viimeksi sormenjäljet.
Veljeni sai mennä suoraan läpi, minä en.
En tiedä miksi.
Turvatarkastaja miespuolinen?
Se selittää. Haluaa päästä lähemmäksi.
Ehkä joitakin otetaan juuri siksi että näytetään että tarkastukset ovat satunnaisia? Siis ns. esimerkin vuoksi?
Minunkin teinityttäreni joutui tarkastuksiin kun matkusti sukulaisten kanssa. Siis mahdollisimman ei-epäilyttävä, pellavapäinen tyttö.
Mulla loppui nuo sivelytestit kun laihdutin.
Näytinköhän keskivartalolihavana jotenkin siltä, että vaatteiden alla on pommivyö?
Mullekin kävi näin tänä kesänä. Mennessä ja tullessa tuli "satunnaistarkastus". Se metallinpaljastin piippasi molemmilla kerroilla, ilmeisesti johtui rintsikoista. Takaisin tullessa pyyhittiin kanssa vyötärö ja ranteet, en tiedä mitä etsivät, mutta hetken kävi jännittämään. Vähän sama kun näkee poliisiauton, niin kylmä rinki peräreiän ympärille, vaikkei ole tehnyt edes mitään väärää.
Ihan tavallinen neljääkymppiä lähestyvä nainen minäkin. Pukeudun lentokoneeseen mukavasti. Lenkkarit, urheiluleggarit ja löysä collegepaita. Ei siis mitään normista poikkeavaa. Nykyään kyllä ne portit reagoi muhun ihan älyttömän herkästi. Turvatarkastuksessa vartija kokeili sillä metallinpaljastimella mun lenkkarit ja meinasin jotenkin hojaantua kumoon yhdellä jalalla seisoessa, otin yhdellä kädellä tukea siitä portin reunasta, että saan tasapainon takaisin, niin se portti alkoi huutamaan mun kevyestä kosketuksesta, vaikka en ollut edes sen alla. Sain kesällä rautainfuusion, joka pompsautti ikuisesti alle 10 laahaavan ferritiinin 330, joka on reilusti yli viitearvojen. En tiedä olenko nyt sitten niin rautainen muija, että se portti huutaa tästä lähtien joka kerta 😂 pitänee varautua jatkuviin "satunnaistarkastuksiin" tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jotain epäilyttävää sinussa on
Tämähän se totuus on. Todennäköisesti ap on tyypillisen huumeiden salakuljettajan näköinen ja/tai oloinen.
Kokeilepa seuraavalla kerralla pistää ylänappikin kiinni ennen turvatarkastuksen näköpiiriin menoa.
Mua taas ei koskaan pyydetä. Olen käynyt 12 kertaa jenkeissä ja siellä olen joutunut kerran suurempiin kuulusteluihin+penkoivat laukkuni. Varmaan kuulosti epäilyttävältä että parikymppinen nainen tuli maahan katsomaan jääkiekkoa...
Kyllähän ne jotain kehonkieltä lukevat. Itsellekin käynyt joskus niin, että olen oikein itsetietoisena kävellyt ajatellen, että toivottavasti en näytä epäilyttävältä, niin silloinhan se toteuttaa itsensä ja näyttää epäilyttävältä. Pysäyttivät sitten. Ihan tavallisen kiltti poika olin, ei mitään ongelmia koskaan.
Kehosi asento tai pälyily viestii jotain epäilyttävää ulospäin. Et välttämättä tajua viestiäsi epäluuloa herättävästi.
Samoin meidän vävy.
Hän reissaa lähinnä Keski-Euroopassa työmatkoilla, niin se on varma nakki että "eikun sivuun" ...
Ihan tavallisen näköinen mies.
Mutta olen kuullut että just huumeiden kuljettajat panostavat nimenomaan "mahdollisimman tavalliseen ulkonäköön"...
Tai myös raskaana olevat otetaan aika usein sivuun tarkemmin tutkittavaksi. Kai ovat varmoja että just raskaana olevat voivat olla myyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Turvatarkastaja miespuolinen?
Se selittää. Haluaa päästä lähemmäksi.
Se vaan, kun Suomessa tuon kopelointitarkastuksen tekee samaa sukupuolta (tai sen olettamaa) oleva turvatarkastaja.
Kumihanskamagneetti