Ihmettelen, jos lapsi ei päiväkuiva vielä 2-vuotiaana!!!
Siis kautta aikain ovat lapset oppineet kuiviksi Suomessa jo alle 2 vuoden iässä. Mistä tämä uusi trendi, että 3-vuotiaat vielä vaipoissa, johtuu? En usko, että pelkästään liian kuivilta tuntuvien vaippojen takia. Meillä neljä lasta ja kaikkia pissatettu jo lavuaariin pienestä pitäen ja potalle HETI kun osaa jotenkuten istua. Ja kuivia ovat olleet 1v22-1v7kk iässä. Sukupuolella ei väliä vaan tuo nuorimmaisena kuivaksi oppinut on poika :) Eli ollaanko tässäkin asiassa menossa taas uusavuttomuuden suuntaan? Onhan se helpompaa vaihtaa märkää vaippaa, kuin alusta pitäen opettamaan sisäsiisteyttä! Kommentteja puolesta ja vastaan, kiitos!
Kommentit (52)
minulla on muistoja omalta tarha-ajaltani kun olin hyvin pieni. Muistan kun oltiin pulkkaretkellä ja istuin pulkassa ja sitten täti huomasi, että olen pissannut housuihin. Ite en edes ollut huomannut että pissa oli tullut ja tilanne oli jotenkin hämmentävä. Näitä pissamuistoja mulla on vaikka miten. Tosi kuiva olin joo.
Niin ja sitten tiedän, että on lapsia, jotka oikeasti ovat kuivia jo vajaa 2-vuotiana, osaavat sanoa kun on hätä jne. Mutta musta ap liiottelee aivan rajusti että ennen vanhaan kaikki olivat kuivia alle 2-vuotiaana.
Minusta se, että vanhemmat pissattavat usein ja saavat lapsen näin pysymään kuivana on hyvä alku, ja kertoo, että lapsi on luultavasti fyysiseti valmis kuivaksi.
se milloin lapsi on päiväkuiva. *Haukottelee*
oppivaisia lapsia sinulla onkaan, vai onko kaikki vain sinun ansiotasi...
Laiskuus on tästä touhusta kaukana. Ap:llä ei taida olla kuin yksi lapsi, kun ei asiastakaan tuon enempää tietoa ja kokemusta.
Kuopus on nyt 2v tasan, käy potalla välillä itse, välillä muistuttaessa, ja sanoo milloin on hätä. Vahinkoja kuitenkin sattuu. Ilman vaippaa en vain viitsi häntä pitää kuin lyhyitä aikoja kerrallaan, koska joudun tekemään kaikenlaista muutakin kuin käyttämään häntä potalla ja kyttäämään ilmeitä, milloin pissa tulisi.
Jouluksi ajattelin ostaa pikkuhousuja ja sitä kautta opetella potalla käyntiä paremmaksi, muuten ei paineita.
Ja ovat hoidossa, sielläkin tietty vaippa koko ajan, vaikka käyvät potalla.
Eli olen oppinut läksyni: lapset ovat erilaisia.
olen laiska äiti :)
Minusta oli paljon helpompaa vaihtaa niitä vaippoja kuin siivoilla pissoja ja kakkoja lattialta ja pyykätä vaatteita. Ei meillä niin paljon edes ole vaatteita että n. 8 housut päivässä voisi pyykkiin laittaa, kuivumiseenkin menee aikaa kun ei ole kuivausrumpua.
Yritetty on, tiedän mitä se on. Lasta ei yhtään häirinnyt märät housut :s
Puistossa olen tavannut niitä " ei niin laiskoja" äitejä, jotka kehuu että meidän siirijennicajasmiina 2v on ollut päiväkuiva jo viikkoja.. ja sitten perään valittaa että jo 4. housut ja kengät kastu tälle päivää, ei voida enää olla ulkona kun ei ole enää kuivia kenkiä kun kaikki on pissasta märkiä.
Meillä esikoinen oppi päiväkuivaksi 2v8kk iässä ja yökuivaksi 6 kk myöhemmin.
Minä ihmettelen niitä järjenköyhiä äitejä jotka ei ymmärrä että lapset oikeasti on erilaisia vaikka vanhemmat heitä miten kasvattaisi =o
Yökuivuuttahan ei edes voi opettaa. Meillä alettiin pitää pottaa esillä 1,5-vuotiaana, mutta vasta 1v10kk:n iässä alkoi innostua asiasta. Sitten tuli kesä ja alettiin juosta ilman vaippoja pihalla ja kyykisteltiin puun juurelle. Kertaakaan en ole " potattanut" - olen siis laiska äiti. Lapsi halusi itse olla ilman vaippoja 2v1kk:n iässä. Tuttavaperheellä on poika, jota on potatettu nyt kaksi vuotta, eikä vieläkään ole kuiva. Lapset ovat erilaisia: antakaa heidän olla sitä. Ei se päiväkuivuus nyt niin kova juttu ole.
Ap, lyön vetoa, että ihmettelet takuulla myös seuraavia asioita:
- jos yli 1 v syö tuttia
- jos yli 1, 5 v juo tuttpullosta
- jos yli 2 v ei osaa kunnolla syödä
- jos yli 3 v käyttää yövaippaa
- jos yli 3 v kulkee rattaissa
- äiti on puistossa korkokengät jalassa
- lapsi on kaupassa toppahaalari päällä
- tältä palstalta saa tuhat esimerkkiä lisää.
Ihmettele pois vain, mutta muista, että sinä et välttämättä ole aina oikeassa.
(ps. minun molemmat poikani ovat olleet päiväkuivia alle 2v.).
Mutta kuule, sinä voit ihan rauhassa alkaa vaikka jo laitoksella pissattamaan lavuareihin jo haluat. Mutta annathan meidän muiden tehdä sen taivastelematta silloin, kun se meille laiskureille sopii, jookos?
Kai olet yhtä täydellinen muissakin asioissa? Imetit ainakin 1½v, hoidat ainakin 3v. kotona, teet soseet itse ym.
By the way, meillä molemmat 2v:nä käynyt potalla. Ja nuo yllämainitut asiat toimineet myös meillä. Teillä varmasti jo neljävuotiaan pitää myös osata lukea. Paineita ja kiirettä...Mutta hei, pääasia että lapsi osaa pissata lavuaariin viim. 1v:nä. Pah!
se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa...
omalta osalta ainakin. olin niin laiska etten jaksanu stressata esikoisen kanssa pottailusta. kesällä tarhassa sitten tädit otti vaipat pois ja himassakin kuseksi pihalla puskiin. oppi hienosti, tosin vasta 2,5v:na. kuopuks täyttää keväällä 2v. ja vaippa lähtee kans vasta kesällä.
Musta tuo lavuaarissa pissattaminen kullostaa tosi tyhmältä ja muutenkin yök! Ei tähän oikeen voi sanoa muuta kuin että lapset tidellakin ON erilaisia! Se on kyllä vähän ikävää kun 3vuotias tekee kaiken vaippaan tai housuun.. Siin kohtaa on kyllä jo ehkä ongelma lapsella tai vanhemmilla. Esikko täytti kesäaikaan 1vuotta ja sen kesän jälkeen vaippoja käytettiin yöllä, kylässä ja kaupungilla. Kakat tuli AINA pottaan 10kk alkaen. Mitenkään säännöllisesti en lasta potattanut ja 2veenä ei ollut kuin yöllä vaippa.
Kuopus oli 9kuisena innokas pottailija ja illat oltiinkin pari kuukautta ilman vaippaa. Nyt on 1v11kk ja vaippapeppu edelleen. Välillä käy jopa itekseen pissalla tai tai ilmottaa että kakkahätä ja saadaan pönttöön hiukan saalista, mut loput sitte uuteen vaippaan. . Edistystä silti, eiköhän se siitä ILMAN STRESSIÄ! Antakaa lapsen olla pieni..
t. kolmosten äiti, joka kokee elämänsä työntäyteiseksi ilman joka asian hoputtamista ja opettamista.
Relax!
Esikoinen oppi kuivaksi 3v6kk iässä. Aloitettiin potalla istuttaminen ennen kahta ikävuotta. Esikoinen oppi kuivaksi kun mies sanoi, että nyt loppu sun vaippailut. Pasko vaikka housuun ja keskimmäinen oppi kun hoitotäti sanoi, että sä lupasit ettet käytä enää vaippoja kesäloman jälkeen. Kertaakaan ei ole vahinkoja tullut näiden sanomisten jälkeen.
Ennen vanhaan kaikki oli niin paljon paremmin, kun lapsetkin oli päiväkuivia ja yksivuotiaina. Niin, mitäs muuta ennen vanhaan tehtiin? heräteltiin vauvoja syömään kolmen tunnin välein, juotettiin parin kuukauden ikäisille appelsiinimehua, lopetettiin imetys viimeistään neljän kuukauden jälkeen, piiskattiin lapsia, jätettiin seitsemänvuotiaat vastuuseen yksivuotiaista... Ah noita ahkeria äitejämme! olisimmepa kaikki kuten he!
Ihmiset on ERILAISIA! Yllätys yllätys!
Eipä oo aiemmin laiskaksi luonnehdittu :D
Eräs vaippaedustaja sanoi kerran että joitakin vuosia taaksepäin oli ihan tavallista, että lapset oppivat kuivaksi vasta noin 4-vuotiaana... siksi vieläkin kaupoista löytyy isoja housuvaippoja kun kaikki eivät tosiaankaan opi kuivaksi silloin kuin ap haluaisi.
Samoin voisi kysyä miksei kaikki lapset puhu alle kaksivuotiaana? Onko sekin äidin laiskuudesta kiinni?
Miksei kaikki kolmivuotiaat osaa kirjoittaa omaa nimeään? Äidin syy sekin?
Eiköhän kaikki asiat tapahdu lapsen oman kehityksen puitteissa. Toki sitä kehitystä voi yrittää hoputtaa mutta kaikissa asioissa se ei ole hyväksi..
ja yleensä lapset ovat aikalailla samalla viivalla monissa asioissa kun kouluun menevät ja tuskin kukaan on enää silloin vaipoissa.
eikö ekasta viestistäni tullut selväksi että olen 4 lapsen äiti! Joku kun tuolla jo manaili, että kokemusta vain yhdestä näin äkkiä kuivaksi oppineesta lapsesta. Mutta lasken lapset kuivaksi, kun ei enää YHTÄÄN housut kastu päivä-tai yöaikaan. Eli miten minä sitten olen onnistunut opettamaan näin lapseni kuiviksi? En ole mikään superäiti, joten ihmettelen, jos ei kukaan muu tavisäiti (kuten minä) tähän samaan pysty! Ei vaadi paljoa vaivaa muuta kuin alussa ja ajatelkaa jo sitä mikä säästö on vaippakustannuksissa!
Eiväthän ne reppanat huomaa... Elävät omaa täydellistä elämäänsä ja meinaavat että vain sellainen lapsi ja elämä joka itsellä on, on se oikeanlainen, täydellinen ja paras jollaista jokaisen olisi tavoiteltava ;)