Työnteko ei ole kannattavaa matalapalkka-aloilla. Palkat nousuun niin saadaan ihmiset töihin!
Se on niin yksinkertaista. Kunnon tuntipalkka niin päästään tästä työttömien valtavasta määrästä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin älytöntä että jos minä vaikka tienaan todella vähän tai olen työtön, niin kaikessa huomioidaan puolison tulot. Onko tämä oikein, että puoliso joutuu elättämään yhden ihmisen palkalla koko perheen saamatta siihen mitään tukea?
Muutimme myös paperilla erilleen. Oli pakko .
Puolisolla on elatusvelvollisuus.
Toki sä varmaan pidät sitä epäoikeuden mukaisena että mies joutuu maksamaan elareita lapsista vaikka olisi työtön.
On joo elatusvelvollisuus mutta ei kaikilla ole hyväpalkkaista puolisoa.
Työtön 46 kirjoitti:
Mulle tarjottiin töitä, palkka 8.70 euroa. Autolla ajoa ja tavaroiden kuljetusta. Sanoin että eipä kiinnosta.
Samanlaista duunia mullekkin tarjoiltiin, mutta 8.90eur. Olen sua 20 senttiä arvokkaampi per tunti. Ei tullu diiliä, koska saan liitosta enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisivat tajuta, että työteko ei ole koko elämä. Itse teen töitä kolmena päivänä viikossa, en enempää. Haluan olla osa-aikainen. Pienet tulot, pienet verot ja pienet menot. En uhraa kallisarvoista elämääni siihen että raadan viisi päivää viikossa ja viikonloppu menee uusia voimia kerätessä, että voi raataa taas seuraavan viikon. Minulla ei onneksi ole lapsia, jotka veisivät rahaa. Tienataan miehen kanssa sen verran, että elätään mukavasti kuitenkin. Säästöjä on aiemmilta vuosilta kertynyt.
Vieläkö löytyisi oman alan asiantuntijatyö osa-aikaisena, niin vaihtaisin saman tien kokoaikaisuudesta pois, vaikka palkka tippuisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos menen töihin niin menetän asumistuen, korotetun lapsilisän ja työttömyyspäivärahan. Palkkani on niin matala että siinä ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä.
En haluaisi olla kotona, mutta en kyllä raada 11 tunnin palkalla 8 tuntia/ päivä että saan saman rahan kuin nyt.
Asumistukijärjestelmä on tällä hetkellä sellainen että se kannustaa alle 3 kk työsuhteisiin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että on kannattavampaa ottaa vastaan lyhyitä pätkiä työtä kuin pidempää määräaikaista. Asumistukeen pitäisi saada selkeä euromääräinen vuosituloraja, jonka jälkeen tuki lähtee pienenemään. Se voisi olla vaikka 10 000 euroa/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tämä että ydinperheey ei saa mitään tukia. He maksaa kaiken omasta pussista ja se on kyllä erittäin epäreilua ja väärin. Maksaa vaikka 900€ vuokraa kun joku toinen saa siihen vaikka sen 500€ asumistukea vain koska ei ole miestä tms.
Ja se, että molemmilla perheessä on palkkatuloa, niin siitä kyllä myös verottaja nappaa ison siivun. Ei tule mitään asumistukia, korotettua lapsilisät tms. Kaikki maksetaan itse.
Reilua?
Tähän vielä parin lapsen päiväkotimaksut tekee noin - 600-700€/kk. Työttömälle, jolla olisi kaikki aika hoitaa omat lapsensa, se on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi matalapalkka alat ovat usein niitä kaikkein raskaimpia esim siivoojat. Itse oon ajatellut etten myy itteeni halvalla vaikkei sen enempää koulutusta olekaan. Ja raatamaan tyhjästä en ala.
Nimenomaan raskaimpia! Kuten leipomotyöntekijä jossa aloitin. Palkka huimat 11,38€, järkyttävä kiire sesonkihommassa, samaa toistuvaa työtä, selkä ja kädet kovilla, koko päivä jalkojen päällä.. arvatkaa hyppäänkö saman tien toiseen työhön kun vaan löydän muuta?? Jännä juttu että tekijöitä ei oikein ole tulossa tännekään, mistähän ihmeestä se johtuisi?
Miten se voi olla AINA et mitä raskaampi homma niin sen paskempi palkka. Joka kerta. Firmakin kyllä tuottaa hienosti mut pitäähän ne rahat toki saada toimarin taskuun eikä duunarin.
Näillä Suomen hinnoilla tällaset palkat on kyllä käsittämättömän naurettavia! No, täällä kitkutetaan kun uuteen karenssiinkaan ei ole varaa. Toivotaan että löytyisi uusi työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkurssiin vain, jos ei ole varaa maksaa kunnon palkkoja.
Olen samaa mieltä. Samalla voisi myös nostaa ruoan, asumisen, polttoaineen... Aivan kaiken hintaa. Kuolkoot pois, jos ei ole varaa maksaa.
Kysyn vakavissani. Sattuuko se, kun on noin tyhmä?
Siinäpä se onkin, ei niihin satu, eihän ne tarvitse vastata puheistaan.
Sen kun vain pistää sanat helisemään.
Samalla voisi lopettaa turhan vuorotyön teettämisen aloilla, joissa se ei ole välttämätöntä.
Ehdottomasti työttömien pitäisi ottaa huonompipalkkainenkin työ vastaan ja sitten kompensointi tuilla lisäksi jotta tulee toimeen. Halvemmaksi tämä valtiolle tulisi kun maksaa työttömälle kaikki tukina
Vierailija kirjoitti:
On järkyttävää että työttömänä ollessa voi saada jopa enemmän rahaa, kuin työtä tekemällä. Miten tämmöinen ongelma voi edes olla näinkin sivistyneessä ja kehittyneesä maassa kuin Suomi on?
Tuilla ei pitäisi päästä kuin kommuuniin ja omaankin olisi saatava kunnolla tukia tiukan paikan tullen.
Vierailija kirjoitti:
Samalla voisi lopettaa turhan vuorotyön teettämisen aloilla, joissa se ei ole välttämätöntä.
Vuorotyön teettäminen on sen verran kallista, että ei sitä kukaan teetä turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti työttömien pitäisi ottaa huonompipalkkainenkin työ vastaan ja sitten kompensointi tuilla lisäksi jotta tulee toimeen. Halvemmaksi tämä valtiolle tulisi kun maksaa työttömälle kaikki tukina
Mikä sen kannattavempaa yrittäjän kannalta kun pakotetaan ihmiset tekemään töitä sellaisella palkalla millä ei elä ja maksatetaan yhteiskunnalla loput.
Mielenkiintoista nähdä miten Petteri tämän asian junailee, kun osa aikatyön teettäminen lisääntyy koko ajan ja Petteri haluaa mm. poistaa asumistuet ihmisiltä joilla palkka ei riitä maksaa vuokria.
Eivät työttömät matalapalkka-alojen työnantajille siltikään kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minun kannattaisi ottaa mikä vain työ vastaan, mutta en esim. hampurilaisia paistamaan ole päässyt. Matalapalkka-aloille halutaan nuoria höynäytettäviä. Sellaisia, jotka eivät tiedä lakisääteisiä oikeuksiaan.
Työnteko ei kannata myöskään isommalla palkalla, sillä silloin veroa menee 50 % ja kaiken saa maksaa täysihintaisena itse. Kaikki aika ja jaksaminen menee töissä, eikä mitään ponnisteluista jää itselle. Tähän päälle vielä vuosien opiskelun takia otettu opintolainan maksaminen ja auton ylläpito- ja bensakustannukset. Suomessa opiskelu tai työnteko ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin yksinkertaista. Kunnon tuntipalkka niin päästään tästä työttömien valtavasta määrästä.
Vielä pitäisi olla varaa maksaa niitä kunnon tuntipalkkoja
t. Yrittäjä
Eipä sitä tarvitsisi kun "tyytyä" ajamaan pari vuotta vanhemmalla Mersulla tai jättää joka toinen huvijahti ostamatta, niin saisi kesätyöläisetkin 20€/h. Ai niin, mutta miljonääriklubilla haukuttaisiin persaukiseksi, eli ei tule tapahtumaan.
Siinä syy. Kyl sä sen itsekin hoksaat kun vähän ajattelet tätä juttua.
Suomessa ei kyllä kovin moni ole yrittäjänä rikastunut. Enemmänkin on kyse siitä, että huonoina aikoina yrittäjä ei maksa itselleen palkkaa, vaan palkkaa saavat vain työntekijät.
Ja eiköhän tuokin yrittäjä maksa TES:n mukaista palkkaa.
työtön vaan ottaa mallia valtiosta. Jos valtio lopettaisi ihmisten ryöstelyn niin voisivat ihmiset lopettaa työttönmänä olemisen.