Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit kirjaavat aina käyntitietoihini painoni?

Vierailija
11.10.2022 |

Sairastan erästä sairautta, joka on ollut vaikeasti hoidettava ja yhä etsitään sopivia hoitomuotoja ja lääkitystä. Elintavoilla on myös merkitystä sairauden hoidossa, syön normaalisti, liikun ja pyrin nukkumaan säännöllisesti.

Olen normaalipainoinen (164 cm/59 kg) ja lääkärit aina kirjaavat tietoihini minun olevan normaalipainoinen. Miksi? Ymmärtäisin, jos olisin hyvin alipainoinen tai hyvin ylipainoinen, että tieto mainittaisiin, mutta miksi normaalipaino mainitaan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta tiedetään että olet normaalipainoinen, etkä ali- tai ylipainoinen.

Vierailija
2/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä haluavat korostaa, että sairautesi ei johdu painostasi/painosi ei pahenna sairauttasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan sen hoidon takia varmaan. Jos sitä ei siellä mainittaisi, niin muutosten seuraaminen esim. olisi vaikeampaa. Jos vaikka paino lähtisi laskuun tai nousuun taudin aktivoitumisen tai vaikka uuden lääkityksen myötä, siihen ei niin nopeasti ehkä pystyttäisi reagoimaan, jos lääkäri ei voisi tiedoistasi tarkistaa, että puoli vuotta tai vuosi sitten olit vielä normaalipainoinen, mutta nyt sitten yli/alapainoinen. Vaikka olisi koko ajan sama lääkäri, niin usko tai älä, kukaan meistä ei ole niin ainutkertainen potilas, että lääkäri varmuudella muistaisi, onko Minna aina ollut vähän pyöreä tai pikkuisen liian laiha, vaiko ihan keskiverto.

Vierailija
4/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä asioita kirjataan sinne myös seuraavia käyntikertoja varten joko lääkärille itselleen muistiiin tai seuraavaa hoitavaa tahoa varten tiedoksi. Jos siis seuraavalla kerralla hoitoon tullessa potilas, joka on aina ennen ollut normaalipainoinen, onkin lihava tai laiha, tiedetään, että jotain isompaa muutosta on nyt tapahtunut. Samoin, jos ennen siisti ja huoliteltu, tolkullisen oloinen potilas onkin seuraavalla käynnillä hompsuinen höpöttäjä, osataan heti päätellä, että nyt ei ole kaikki kunnossa.

Vierailija
5/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino vaikuttaa siihen, kuinka paljon lääkettä määrätään.

Vierailija
6/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannassa ja painonhallintaryhmässä. Viime punnituksessa olin onnistunut laihtumaan 12,8kg. Lääkäri kirjannut "laihtunut ehkä kymmenisen kiloa". Kiitos vähättelystä, tämä innostaa kovasti eteenpäin.

Vierailija
7/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin kuin edelliset ovat jo todenneet.

Painosi on myös aikalailla normaalipainon ylärajalla, joten sitä halutaan varmasti myös sen vuoksi seurata erityisen tarkasti.

Vierailija
8/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino vaikuttaa siihen, kuinka paljon lääkettä määrätään.

Juu ei, ei sitten lapsuusiän jälkeen, jos ei ole todella merkittävästä ali- tai ylipainosta kyse tai esim. potilas tiputuksessa ja saa jotain todella potentia lääkettä esim. syövän hoitoon. Kyllä tavis aikuiselle naiselle niitä perus tablettivalmisteita määrätään ihan samalla annoksella 50 kiloiselle ja 80 kiloiselle.

Vierailija
9/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanallinen kommentointi vartalon muodosta esim. normaalipainoinen / keskivartalolihava / laiha, kakektinen yms on hyödyllinen esim jos potilas tulossa johonkin toimenpiteeseen ilman että toimenpidelääkäri häntä nähnyt. Auttaa tietyllä tapaa valmistautumaan. Koska on monesti hyvin eri asia leikata normaalipainoista kuin hyvin laihaa tai hyvin lihavaa ihmistä. 

Se, että joku lääkäri kirjaa sairaskertomustietoihin vartalon muodon sanallisen kommentin, on monesti ihan automaattinen rutiini ja tarkoitettu yleensä vain yleistiedoksi muille lääkäreille. Vaikka ei suoranaisesti liittyisi potilaan sen hetkiseen vaivaan. Itse kyllä arvostan kun tälläistä selkiyttävää yleistietoa (mukaan lukien pituus ja paino) kirjataan sairaskertomuksiin.

t. oper alan lääkäri

Vierailija
10/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako lääkäri mitenkään huomioon merkinnöissään sen, että joillakin ylipaino voi johtua lihasmassan suuremmasta määrästä?

Vierailija
11/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin kuin edelliset ovat jo todenneet.

Painosi on myös aikalailla normaalipainon ylärajalla, joten sitä halutaan varmasti myös sen vuoksi seurata erityisen tarkasti.

Tuon mittainen ihminen saisi painaa vielä 66 kiloa ja olisi silti normaalipainoinen.

Vierailija
12/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee vakuutusyhtiölle kun hakevat korvauksia säröytyneen parkettilattian uusimisesta. "Tuossa se istui ja sit se käveli tänne"

Vierailija
13/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paino on relevantti tieto sairautesi hoidossa ja ennusteessa. Minun painoani ei kirjata koskaan, ellei ole kyse jostain lääkkeestä, jonka annostus riippuu painosta.

Vierailija
14/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannassa ja painonhallintaryhmässä. Viime punnituksessa olin onnistunut laihtumaan 12,8kg. Lääkäri kirjannut "laihtunut ehkä kymmenisen kiloa". Kiitos vähättelystä, tämä innostaa kovasti eteenpäin.

Lääkäri tietää laihduttajien liioittelun :)

Vierailija
15/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa he syyttä kirjaavat ja seuraavat painoasi.

Vierailija
16/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako lääkäri mitenkään huomioon merkinnöissään sen, että joillakin ylipaino voi johtua lihasmassan suuremmasta määrästä?

Juu, kyllä ne lääkärit sinne kirjaa senkin, jos se potilas on bodari tai muuten poikkeuksellisen lihaksikas. Silläkin tiedolla kun on vaikutusta hoitoon.

P.s. noin 0,5 % ylipainoisista suomalaisista on ylipainoisia sen liiallisen lihasmassan takia - kaikilla muilla se ylipaino johtuu (pääosin tai kokonaan) liiasta rasvakudoksesta, vaikka keskustelupalstojen perusteella voisikin kuvitella, että vähintään puolet suomalaisista on ammattibodareita.

Vierailija
17/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on perustieto potilaasta. Monien sairauksien hoitotasapainoon vaikuttaa esim. ylipaino huonontavana tekijänä. Ylipaino lisää myös leikkausriskiä. 

Jos potilaasta on tieto, että normaalipainoinen, se kertoo seuraavalle lääkärille, että kyseessä on huomattavasti terveempi ihminen kuin mitä yleensä vastaanotolla käyvät ihmiset. Pystyy huoletta sivuuttamaan monet seikat eikä myöskään tarvitse käyttää vastaanotolla aikaa elämäntapojen ohjeistamiseen.

Vierailija
18/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä ne lääkärit sinne kirjaa senkin, jos se potilas on bodari tai muuten poikkeuksellisen lihaksikas. Silläkin tiedolla kun on vaikutusta hoitoon.

P.s. noin 0,5 % ylipainoisista suomalaisista on ylipainoisia sen liiallisen lihasmassan takia - kaikilla muilla se ylipaino johtuu (pääosin tai kokonaan) liiasta rasvakudoksesta, vaikka keskustelupalstojen perusteella voisikin kuvitella, että vähintään puolet suomalaisista on ammattibodareita.

Tämä. Juurikin nämä oikeasti läskiylipainoiset tästä jauhaa. Lihaksikas erikoisjoukko ei asiasta välitä.

Vierailija
19/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on kymmenisen kiloa. En ymmärrä miten tuosta voi loukkaantua.

Vierailija
20/29 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino voi heitellä 2-3 kiloa ihan liikunnan, saunomisen ym. vuoksi. Joten tuohan oli ihan kohdalleen ilmaistu. Jos se oikea pudotus onkin lähempänä 15 kiloa, niin sittenhän sulla on seuraavassa punnituksessa ikään kuin rahaa pankissa.