Miksi lääkärit kirjaavat aina käyntitietoihini painoni?
Sairastan erästä sairautta, joka on ollut vaikeasti hoidettava ja yhä etsitään sopivia hoitomuotoja ja lääkitystä. Elintavoilla on myös merkitystä sairauden hoidossa, syön normaalisti, liikun ja pyrin nukkumaan säännöllisesti.
Olen normaalipainoinen (164 cm/59 kg) ja lääkärit aina kirjaavat tietoihini minun olevan normaalipainoinen. Miksi? Ymmärtäisin, jos olisin hyvin alipainoinen tai hyvin ylipainoinen, että tieto mainittaisiin, mutta miksi normaalipaino mainitaan?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannassa ja painonhallintaryhmässä. Viime punnituksessa olin onnistunut laihtumaan 12,8kg. Lääkäri kirjannut "laihtunut ehkä kymmenisen kiloa". Kiitos vähättelystä, tämä innostaa kovasti eteenpäin.
Lääkäri tietää laihduttajien liioittelun :)
No hän itse on ollut tämä punnitsija. Käyriä tekee ja mittailee. On kyllä hoikka tämä lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Sanallinen kommentointi vartalon muodosta esim. normaalipainoinen / keskivartalolihava / laiha, kakektinen yms on hyödyllinen esim jos potilas tulossa johonkin toimenpiteeseen ilman että toimenpidelääkäri häntä nähnyt. Auttaa tietyllä tapaa valmistautumaan. Koska on monesti hyvin eri asia leikata normaalipainoista kuin hyvin laihaa tai hyvin lihavaa ihmistä.
Se, että joku lääkäri kirjaa sairaskertomustietoihin vartalon muodon sanallisen kommentin, on monesti ihan automaattinen rutiini ja tarkoitettu yleensä vain yleistiedoksi muille lääkäreille. Vaikka ei suoranaisesti liittyisi potilaan sen hetkiseen vaivaan. Itse kyllä arvostan kun tälläistä selkiyttävää yleistietoa (mukaan lukien pituus ja paino) kirjataan sairaskertomuksiin.
t. oper alan lääkäri
Esim. gynekologialla leikkaustiedoissa tärkeää mainita painon lisäksi kehon muoto. Nykyisin on niin reippaasti ylipainoisia, ettei laitteisto ja pedit ole suunniteltu heitä varten. Gynetoimenpiteissä läskiä voi olla kymmeniä senttejä ja siitä pitäisi mennä läpi leikkaamaan. Tieto reippaasta keskivartalolihavuudesta auttaa suunnittelemaan leikkauksen paremmin.
Miksi kysyt sitä täällä, etkä siltä lääkäriltä, kun käyt hänen vastaanotollaan?
Vierailija kirjoitti:
Paino on perustieto potilaasta. Monien sairauksien hoitotasapainoon vaikuttaa esim. ylipaino huonontavana tekijänä. Ylipaino lisää myös leikkausriskiä.
Jos potilaasta on tieto, että normaalipainoinen, se kertoo seuraavalle lääkärille, että kyseessä on huomattavasti terveempi ihminen kuin mitä yleensä vastaanotolla käyvät ihmiset. Pystyy huoletta sivuuttamaan monet seikat eikä myöskään tarvitse käyttää vastaanotolla aikaa elämäntapojen ohjeistamiseen.
Totta. Minulle on useampi reumalääkäri huudahtanut nähdessäni, että OHO, sinähän olet hoikka. Olen normaalipainoinen niin ihmettelin tuota. Lääkärit ovat selittäneet, että suurin osa reumaatikoista on lihavia. Keskimääräinen bmi on yli 30. Saattavat kirjata tietoihin "hoikka nuori nainen". No kai se on sitten tärkeä tieto.
Vierailija kirjoitti:
Ottaako lääkäri mitenkään huomioon merkinnöissään sen, että joillakin ylipaino voi johtua lihasmassan suuremmasta määrästä?
Ottaa totta kai. Minua lääkärit kuvailevat aina normaalipainoiseksi vaikka BMI:n mukaan olen ylipainoinen.
peräpää paino ei vaarallista mutta vattalihavuus ts vyötärön ympärys vaarallista.
Ainoat asiat on paino, verenpaine, mitä lääkäri itse mittaa, muu tulee koneelle valmiina, myös näistä on helppo kuittailla. Mitataanhan paino sairaalassa päivittäin, jos olisi akuutisti muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino on perustieto potilaasta. Monien sairauksien hoitotasapainoon vaikuttaa esim. ylipaino huonontavana tekijänä. Ylipaino lisää myös leikkausriskiä.
Jos potilaasta on tieto, että normaalipainoinen, se kertoo seuraavalle lääkärille, että kyseessä on huomattavasti terveempi ihminen kuin mitä yleensä vastaanotolla käyvät ihmiset. Pystyy huoletta sivuuttamaan monet seikat eikä myöskään tarvitse käyttää vastaanotolla aikaa elämäntapojen ohjeistamiseen.
Totta. Minulle on useampi reumalääkäri huudahtanut nähdessäni, että OHO, sinähän olet hoikka. Olen normaalipainoinen niin ihmettelin tuota. Lääkärit ovat selittäneet, että suurin osa reumaatikoista on lihavia. Keskimääräinen bmi on yli 30. Saattavat kirjata tietoihin "hoikka nuori nainen". No kai se on sitten tärkeä tieto.
On se siinä, että pärjäät todennäköisesti paremmin oireidesi kanssa. Ylipaino aiheuttaa niveliin jo muutenkin ylimääräistä kuormitusta, saatika että lisänä on tulehduksellinen nivelsairaus.
Nyt vähän sinnikkyyttä peliin ja tekemään korjauspyyntö potilaskertomukseesi, jos tuolla tarkkuudella ilmoittaminen sinua loukkaa.
Tai sitten voit lopettaa uhriutumisen ja ymmärtää, että asenteen muutos auttaa laihtumisessa ja elämässä yleensäkin.