Miksi jodia ei suositella yli 40-vuotiaille?
Joditabuja suositellaan 3-40-vuotiaille. Itse olen 44, vaimo 41 ja lapsemme 1-vuotias. Meidänkö sitten ei kannata kenenkään ottaa lääkejodia ydinlaskeuman tullessa?
Kommentit (108)
Kait se tarkoittaa että jos yli 40-vuotias ei saa joditablettia, niin se ei ole niin vaarallista kun jos lapset jäisivät ilman. Jos siellä kotona on se purkki lapsia odottamassa niin toki siitä saa sitten aikuinenkin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kait se tarkoittaa että jos yli 40-vuotias ei saa joditablettia, niin se ei ole niin vaarallista kun jos lapset jäisivät ilman. Jos siellä kotona on se purkki lapsia odottamassa niin toki siitä saa sitten aikuinenkin ottaa.
Tuo on viranomaisohje, ei lääketieteellinen, sivunnee väestön suojelupriorisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"WHO:n mukaan tilanteessa, jossa lääkejodia on saatavilla rajallinen määrä, tulisi tämän vuoksi asettaa alle 40-vuotiaat etusijalle."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009127104.html
Kyllähän täällä oltiin osittain tuossakin oikeassa, että annetaan lääkejodi ensisijaisesti "tärkeimmille", koska kaikille ei riitä.
Luulisi että kaikki heikoimmat, iäkkäät ja riskiryhmässä olevat tulisi suojata. aivan ensimmäisenä aivan kuten koronapandemiassakin
Jotenkin epäjohdonmukaisia nämä suositukset. Kun koronapiikkejä oli vähän tarjolla ensiksi suojattiin rokotuksin kaikkein hauraimmat yksilöt: Kun nyt lääkejodia ei ole riittävästi, se annetaan kaikkein terveimmille. Missä logiikka?
Tunnistakaa tämä idästä tuleva vaikuttamisyritys.
1.
Koska yli nelikymppiset alkavat olla yhteiskunnan kannalta hyödyttömiä ja pelkkä kuluerä.
2.
Ydinlaskeumasta aiheutuvat säteilysairaudet tarvitsevat yli 50 vuotta kehittyäkseen eivätkä siten aiheuta heille haittaa heidän elinaikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kilpparisyövän kehittymiseen menee kymmeniä vuosia niin miksi 15-vuotias serkkuni sai sen ilman mitään suvun kilpparivikataustaa?
No nyt tuli paha. Mutta siirrytään eteenpäin. Seuraava kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi rajoittaa myymistä ikäihmisille jotta jäisi sitten lapsiperheille niitä myytäväksi.
Minä 54v kävin eilen monessa apteekissa kyselemässä jodia. Ihan siitä syystä, että tuollaisen uutisen jälkeen tiedettiin sen loppuvan apteekeista. Lapseni kuuluvat tuohon ikäryhmään, mutta heistä kaikki töissä, joten minä olin joutilain niitä tabletteja metsästämään. Lisäksi on 2 lapsenlasta. Perheelleni riittäisi 10 tabl. purkki eli ajattelimme asian erittäin fiksusti, mutta tätä eivät kaikki tietysti ymmärrä.
Yhdessä apteekissa kassa meinasi saada hepulin kun kysyin jodia. Tuli saarna siitä ikärajasta... Harmi ettei apteekkihenkilöstökään osaa ajatella kovin laajasti. Joku apteekki oli kuulemma jakanut 100kpl purkkeja 10kpl satseihin, erittäin fiksua!
Aikuisen jodin tarve on 150 mikrogrammaa vuorokaudessa. Noiden apteekeista hamstrattujen tablettien jodimäärä on 130 milligrammaa, siis aika lailla isompi.
Oliko Tsernobylin säteily jotenkin erilaista, koska sen jälkeen kilpirauhassyöpään sairastui myös 55 tai 65v ikäisiä ja heitä jopa kuoli siihen? Oudosti säteily on nyt muuttunut sellaiseksi, että yli 40v ikäisille ei tule mitään erityisiä ongelmia.
Toisaalta on hullua, että jodia tarvitaan 1-2 tablettia/hlö ja pakkauskoko on noin 40 tbl/purkki.