Kahdeksanvuotias tappaa omakasvattamia kaneja?
https://yle.fi/urheilu/3-12654760
-"Muutama vuosi sitten kanit herättivät keskustelua päiväkodissa. Muut lapset halusivat tietää, kuinka viisivuotias Saga pystyy syömään omia kanejaan.
Sivallus, jolla tytär Lindströmin mukaan vastasi, saa isän säteilemään ylpeydestä.
Hän sanoi, että hän on kasvanut oikeassa maailmassa, eikä missään hiton Disney-leffassa."-
Mietin vaan että kehittyykö lapsi aivan "ehjäksi" kun hyppää noin nuorena "oikeaan maailmaan". Kun lapsi tappaa oman kaninsa, niin jotenkin näen siinä yhteyden "lapsisotilaisiin".
Kommentit (154)
Tää on niin vanhemman syöttämä lause
"hän on kasvanut oikeassa maailmassa, eikä missään hiton Disney-leffassa."
Olen 30 enkä ikinä voisi tappaa mitään itse kasvattamaani eläintä, niin tekopyhää kuin se onkin (syön silloin tällöin kuitenkin lihatuotteita). Kiinnyn jumalauta huonehämähäkkeihinkin.
En osaa sanoa voiko tuo tehdä hallaa tytön psyykelle. Se on kuitenkin minusta vähän huolestuttavaa, että isä on nimenomaan ylpeä siitä että tytär tappaa kaneja. Onko tytölle sallittua sanoa ettei ehkä halua tappaa vaikka juuri yhtä sitä tiettyä kania, vai onko se isälle merkki siitä että tyttö on Disney-maailmassa elävä haihattelija?
Lapset oppivat kyllä toimimaan vanhempiensa mielen mukaan.
Disney-leffa-vertaus on muuten todella outo. Yksi kuuluisimmista kohtauksista on se kun metsästäjä tappaa Bambin äidin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin vanhemman syöttämä lause
"hän on kasvanut oikeassa maailmassa, eikä missään hiton Disney-leffassa."
Juuri näin!
Eikö se ole vaan hyvä, että lapsi oppii elämän realiteetit nuorena jos ja kun kerran perheellä tuollainen lihapainotteinen ruokavalio on? Vai kuinka vanhaksi saakka lapselle pitäisi uskotella, että jauheliha tulee kaupan kylmähyllystä.
Jos lihaa syö, niin sen voi kyllä itse tappaakin. Oli se sitten lihaksi kasvatettu kani tai metsästetty rusakko. Tai sitten voi tehdä arvovalintoja ravintonsa suhteen. Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo tietää, että joltain on lähtenyt henki, jos lautasella on piffi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vaan hyvä, että lapsi oppii elämän realiteetit nuorena jos ja kun kerran perheellä tuollainen lihapainotteinen ruokavalio on? Vai kuinka vanhaksi saakka lapselle pitäisi uskotella, että jauheliha tulee kaupan kylmähyllystä.
Jos lihaa syö, niin sen voi kyllä itse tappaakin. Oli se sitten lihaksi kasvatettu kani tai metsästetty rusakko. Tai sitten voi tehdä arvovalintoja ravintonsa suhteen. Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo tietää, että joltain on lähtenyt henki, jos lautasella on piffi.
Ei se vaadi sitä että täytyy itse tappaa jotta voi ymmärtää lihatuotteen olevan peräisin tapetusta eläimestä.
Tässä on vielä sekin, että tyttö voi muuttaa suunta jossain vaiheessa kasvettuaan, ja voi katkeroitua. Mm. isälleen joka vei hänet tuohon maailmaan niin nuorena.
Tuolla tavalla tehdään psykopaatteja. Tuossa on mennyt kaikki mahdollinen vikaan kun siitä tappamisesta on vieläpä tehty pikkujuttu ja ylpeilyn aihe.
Vierailija kirjoitti:
Tietämisestä on aika pitkä matka siihen että tappaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tavalla tehdään psykopaatteja. Tuossa on mennyt kaikki mahdollinen vikaan kun siitä tappamisesta on vieläpä tehty pikkujuttu ja ylpeilyn aihe.
Psykopaattej ei tehdä vaan psykopaateiksi synnytään. Sosiopaattia varmaan tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pikkulapsen voi "karaista" tappamaan omat lemmikkinsä siinä kuin ihmisiäkin. Ihan toinen juttu se, mitä se tekee henkiselle terveydelle.
Hyvää tekee. Pysyy "ehjänä", toisin kuin pumpulipullamössöt, jotka joutuvat jo alle parikymppisenä syömään psyykenlääkkeitä samaa tahtia kuin aamulla muroja.
Ennen joka talossa käytiin metsällä, kalassa ja teurastettiin mm. jouluksi sika ihan omin avuin ja se oli ihan normaalia. Ja normaaleja ihmisiä silloin kasvoikin.
Sota-aikaan oli ruasta pula. Äitini oli 9-13 -uuotias sota-ajan.
Kyllä se oli heidän iså, joka ne kanit tappoi. Ei edes kerrottu, milloin ne ovat ruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole silti mitään syytä suhtautua eläimen hengen ottamiseen kevyesti ja käyttää sitä itsensä korottamiseen. Tai oikeastaan isähän tässä itseään korottaa, lapsi ei ymmärrä mitä päästää suustaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä tappaa eläimen kun semmoinen tarve tulee. Ei siihen tarvitse erikseen pienestä alkaen karaistua.
Lapsen pitää lapsena opetella myötätuntoa, eikä sen syrjään laittamista.
Aikuinen käyttää sanaa "omakasvattama".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pikkulapsen voi "karaista" tappamaan omat lemmikkinsä siinä kuin ihmisiäkin. Ihan toinen juttu se, mitä se tekee henkiselle terveydelle.
Hyvää tekee. Pysyy "ehjänä", toisin kuin pumpulipullamössöt, jotka joutuvat jo alle parikymppisenä syömään psyykenlääkkeitä samaa tahtia kuin aamulla muroja.
Ennen joka talossa käytiin metsällä, kalassa ja teurastettiin mm. jouluksi sika ihan omin avuin ja se oli ihan normaalia. Ja normaaleja ihmisiä silloin kasvoikin.
Joo ennenhän ihmisten väkivaltaisuus ei ollut mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsetko nämä asiat silloin hoitivat?
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 enkä ikinä voisi tappaa mitään itse kasvattamaani eläintä, niin tekopyhää kuin se onkin (syön silloin tällöin kuitenkin lihatuotteita). Kiinnyn jumalauta huonehämähäkkeihinkin.
En osaa sanoa voiko tuo tehdä hallaa tytön psyykelle. Se on kuitenkin minusta vähän huolestuttavaa, että isä on nimenomaan ylpeä siitä että tytär tappaa kaneja. Onko tytölle sallittua sanoa ettei ehkä halua tappaa vaikka juuri yhtä sitä tiettyä kania, vai onko se isälle merkki siitä että tyttö on Disney-maailmassa elävä haihattelija?
Lapset oppivat kyllä toimimaan vanhempiensa mielen mukaan.
Todennäköisesti sinun kpsyykkeesi on enemmän vinksallaan kuin kyseisen tytön.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinä ole mennyt kaikki vikaan kun niin tavallinen asia kuin ruuan hankinta traumatisoi ihmisiä. Toivottavasti ymmärrät, että valmiiksi pakattua kanasuikaletta ei ole haettu superhypermaximarketista kuin todella lyhyen aikaa ihmiskunnan historiassa. Mietippäs hetki sitä faktaa ;o)
Tai sitten isä teurastaisi kanit. Eikä olisi opettanut pientä lasta heittämään tunteita nurkkaan, omien kanien suhteen.