Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

STM kehoittaa hankkimaan jodia

Vierailija
11.10.2022 |

Tiedottavat lisää hetken kuluttua

Kommentit (417)

Vierailija
81/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte meikäläisen, ikää 48 ja tuossa sanotaan että yli nelikymppisten ei tarvitse.

Kai siinä sanottiin myös, ettei minkäänlaisesta kilpparisairaudesta kärsivän pidä ottaa joditablettia vaikka olisi alle 40-vuotiaskin ja viranomaiset kehottaisi ottamaan?

Ja tämä muistutuksena kaikille heillekin jotka on itse diagnosoineet itselleen vajiksen kun kaikki oireet löytyy.

Toivottavasti tuossa jutussa myös muistutettiin, ettei tuo joditabletti anna suojaa säteilyltä eikä miltään muultakaan mitä ydinpommin posauttaminen aiheuttaa. Se tabletti estää vain radioaktiivisen jodin kerääntymisen kilppariin joka voi sitten vuosikymmenien päästä aiheuttaa kilpparisyövän. 

Tosin jos nyt on oikeasti porukka ryysännyt apteekkeihin niin ilmeisesti tätä ei ole ainakaan kovin selkeästi mainittu..

Jeps. Jos tuolla vaikka siihen ydinvoimalaan isketään ja sopivasti laskeuma saadaan niskaan niin se on ihan yksi lysti onko ottanut joditabletin vaiko ei.

Tämä on vähän kuin se "peskää käsiä!" koronapandemian alussa. Tuuditetaan suomalaiset valheelliseen turvallisuuden tunteeseen suosittelemalla jotain toisarvoista ja helppoa/mukavaa josta ei ole todellisuudessa juurikaan hyötyä. Sitähän voisi ihmiset vaikka hätääntyä jos suositeltaisiin jotain järkevää.

Vierailija
82/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siitäkös se johtuu että verkkoapteekit meni yhtäkkiä nurin. Olin tilaamassa jotain ihan muuta yliopiston verkkoapteekista, mutta sitten ei enää toiminutkaan. Kokeilin muitakin apteekkeja ja sama juttu. Porukka rynnännyt jodiostoksille.

Mä sain apteekkishop.fi:stä joku aika sitten. YA oli ihan tukossa. Itselläni ei niin väliä ole, mutta kunhan lapsille saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin englanninkielisiä sivustoja. Usealla sivulla mainitaan, että nelikymppistenkin kannattaa ottaa joditabletti, jos säteilyä on runsaasti, esim.:

Adults. People over the age of 40 should only take potassium iodide if their public health officials state that there will be a very high amount of radioactive iodine contamination. This group has the lowest risk of thyroid cancer or thyroid injury after radioactive iodine exposure. They’re also at the highest risk of an allergic reaction or adverse effects from potassium iodide.

Vierailija
84/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko nyt hyvä hetki kertoa teille Ziisuksesta?

Siis valehdella? Se ei ole koskaan hyvä idea.

Vierailija
85/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikooko Venäjä siis oikeasti posauttaa ydinaseen tai lähettää ohjuksensa johonkin ydinvoimalaan?

Ilmeisesti se on puten lähipiiri nyreissään kun putte ei ole jo pyyhkäissyt koko ukrainaa kartalta.

Melko kylmäävä ajatus, että tuo pelle olisikin todellisuudessa tuon r ssäporukan tolkullisin tyyppi. Silloinhan ei edes sen eliminoiminen korjaisi tilannetta eikä lopettaisi sotaa vaan päinvastoin.

Vierailija
86/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikki päälle taas.

Vierailija
87/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin äsken ostamassa 10 tabletin Jodix-pakkauksen, koska perheessä teinejä. Ei olisi kiva tilanne, jos tabletteja tarvittaisiin, eikä vanhemmat oliskaan niitä lapsille hankkineet. Apteekissa oli selvästi muitakin samalla asialla.

Minä kävin myös ja ostin samalla omat reseptilääkkeet taas 2 kk tarpeeseen vaikkei edelliset olleet ihan vielä loppu. En antaisi ikinä itselleni anteeksi ettei meillä jodia olisi jos käsky tulisi ottaa, nuori aikuinen täälläkin perheessä. Mitään hysteriaa ei sinänsä näkynyt vielä.

Vierailija
88/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos säteilyä on ilmastossa ja ulos pitäisi mennä, niin suojaako maski mitään? Siis ihan FFP2-maskit, ei näitä paperirättejä.

Ehkä radioaktiiviselta pölyltä voisi suojata, siis missä on alfa tai beeta lähteitä, muussa tapauksessa säteily menee läpi.

Vierailija
89/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai siitäkös se johtuu että verkkoapteekit meni yhtäkkiä nurin. Olin tilaamassa jotain ihan muuta yliopiston verkkoapteekista, mutta sitten ei enää toiminutkaan. Kokeilin muitakin apteekkeja ja sama juttu. Porukka rynnännyt jodiostoksille.

Mä sain apteekkishop.fi:stä joku aika sitten. YA oli ihan tukossa. Itselläni ei niin väliä ole, mutta kunhan lapsille saa.

Mua ei ne jodit kiinnosta. Olisin tilannut lemmikeille muutaman jutun, joita ei löytynyt paikallisesta apteekista, eikä apteekki halunnut tilata niitä huonon menekin takia. No myöhemmin sitten kokeilen uudestaan.

Vierailija
90/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään syytä huoleen ei ole.

Mutta ostakaa jodia, kerätkää kotivaraa, varautukaa laskeumaan ja sähkökatkoihin. 

Ja varmistakaa reittinne lähimpään väestönsuojaan. Ja rukoilkaa.

Siis ei syytä huoleen. T: STM

Unohdit tuosta sen tärkeimmän vähättelyn eli ei silti koske Suomea eikä suomalaisia. Muualla on vaan vedelty mutkia suoriksi housut kintuissa. Ehe-ehe-heh-heh-öyhöyh.

Vai miten se järvinen koronapandemiankin tiivisti.

Vierailija
91/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ovat hallituksessa saaneet jenkeiltä tiedustelutietoa että jotain on tapahtumassa. Kerrotaan vain näin "pehmeästi" että me tässä päivittelimme ohjetta.

Tämä! Nyt tiedetään jotain niin suurta, että sitä ei voida julkisesti kertoa niin kuin asia on. 

Vierailija
92/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei enää yhtään kiinnosta mitä thl tai stm suosittaa. Molemmat menettäneet uskottavuutensa viime vuosina täysin.

Vierailija
93/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voitaisiin jakaa ne tabletit kouluissa. Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan hanki niitä itse kotiinsa.

Ja jos joku tilanne tulisi, että niitä tarvitaan, niin eikö se todennäköisimmin tapahtuisi joskus sellaisena aikana, että ihmiset on liikkeellä eikä esim. kotona nukkumassa. Lapset siis luultavasti olisivat koulussa.

(Enkä ole näin hysteerinen. Olen jonkun tason autisti ja tapana on miettiä analyyttisesti kaikkea. Katastrofejakin.)

Vierailija
94/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voitaisiin jakaa ne tabletit kouluissa. Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan hanki niitä itse kotiinsa.

Ja jos joku tilanne tulisi, että niitä tarvitaan, niin eikö se todennäköisimmin tapahtuisi joskus sellaisena aikana, että ihmiset on liikkeellä eikä esim. kotona nukkumassa. Lapset siis luultavasti olisivat koulussa.

(Enkä ole näin hysteerinen. Olen jonkun tason autisti ja tapana on miettiä analyyttisesti kaikkea. Katastrofejakin.)

Lapsille voidaan jakaa jodit koulussa kotiin vietäväksi. Ei niitä siellä paikan päällä koulussa tarvitse ottaa, jos ei ole tilanne päällä. 

Vierailija
95/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt ostaa useamman kerran apteekista jodia, mutta ne ovat aina loppu.

Vierailija
96/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40-vuotias ja nykytutkimuksen mukaan sanotaan, että ihminen voi elää ties miten pitkään. Siiis että 1980 syntyneiden ikäluokka saattaa elää heittämällä 100-120 vuotiaaksi. Vaikea kyllä nyt yhtäkkiä uskoa tätä muutosta. Että nyt yhtäkkiä , juuri kun jodiin kohdistuisi kysyntää, siitä ei olisikaan hyötyä koska olen 40. Tosi paikan tullen en tätä noudata vaan otan tabut olin minkä ikäinen tahansa.

Vierailija
97/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Pitäisi varautua tilanteeseen, jolloin ihmiset voivat olla poissa kotoaan: töissä, matkoilla, koulussa, sairaalassa jne. Nykyvarautuminen lähtee siitä, että kaikki ovat kotonaan ja avaavat radion ja kuuntelevat, mitä viranomaiset ohjeistavat. Entä jos ihmiset ovat siellä täällä ja viestintäyhteydet eivät toimi tai vihollinen lähettää niitä pitkin valheellisia ohjeita? Mihinkään tällaiseen ei Suomessa ole varauduttu. Eikä varauduta, koska asia on niin hankala.

Vierailija
98/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta, enkä ota yhtään joditablettia.

Jos kuolen ydinpommiin niin sitten kuolen.

Taas lietsotaan hysteriaa...

Vierailija
99/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä uutta tässä nyt oli muutakuin päivitys, ettei yli 40-vuotias tarvitse? Ainahan niitä on suositeltu ostamaan kotiin varalle. Nyt äkkiä hysteerisenä apteekkiin. Mummot on kuitenkin vieneet jo kaikki.. ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
100/417 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö nyt taas. Lopettakaa oikeasti toi naurettava panikoiminen.

Jos joku zaporizzija posahtaa niin se ei haittaa suomalaisia täällä mitenkään.

Eihän tsernobylinkaan säteily meihin mitään vaikuttanut.

En ottanut silloin jodia enkä ottaisi nytkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme