Miten työstä irtisanoudutaan ja mitkä ovat perusteita irtisanoutumiselle?
Onko perusteet sanottava jossakin ääneen tai kirjallisesti?
t. Ahdistunut
Kommentit (13)
ei jää kenellekkään epäselväksi, että lähdet. Muistathan irtisanoutumisajan (kannattaa neuvotella aiheesta työnantajan kanssa.) Pyydä työtodistus ja katso, että siinä on kaikki, mitä olet tehnyt. Työnantajalla ei ole oikeutta kirjoittaa mitää negatiivista siihen ja voit aina vaatia muutoksia.
Tiesithän pitkästä karenssista työttömyyskorvaukseen, joka tulee, jos itse irtisanoutuu. Toisaalta, jos pätevä syy (esim. esimies ahdistellut tai olet oikeasti ahdistunut, tee kirje työvoimatoimistoon ja selvitä heille syy. Voivat tehdä vapautuksen karenssiin. Tarvittaessa hanki lääkärintodistus, jos on kyse terveydellisistä syistä.)
mutta ylipäätänsä arvostelut kirjoitetaan vain pyynnöstä, joten jos olettaa olevan negatiivista kirjoitettavaa voi pyytää työtodistuksen ilman arvosteluja.
Se, ettei arviota ole, tarkoittaa että huonosti on hommat hoidettu.
Irtisanoudu ap kirjallisesti, et tarvitse perusteluja, yleensä irtisanoutumisaika on kuukausi ja sinä aikana pidät pitämättömät lomasi.
ennen työtehtäväajan umpeutumista? Työnantajani on niin kaamea, etten enää jaksa hänen alaisenaan. En usko että kannattaa pyytää työtodistusta tässä tapauksessa :(
ja mihin se vaikuttaa? Voihan aina hakea uuttaa työtä.
tunsin oloni syrjityksi ja kiusatuksi. ei tullut karenssia.
kävitkö lääkärissä? työterveyshuollossa? hankitko jonkin paperin, lausunnon? miten " todistit" että työnantajassa on " vika" ? kuinka kauan olit ollut siellä duunissa? sanoitko t-antajalle suullisesti että lähdet? haitko heti uutta duunia? saitko työtodistuksen?
tämä on minullekkin hyvin tärkeä juttu, kaipaan kokenutta tietoa!
Minulle ne neuvoivat siellä kuinka tulee menetellä kun irtisanouduin ja oli karenssia tulossa. (esimieheni nimitteli minua törkeästi ja kirjoitin sitten kirjallisena, mitä hän oli sanonut. Karenssini kumottiin jollakin päätöksellä.) Karenssi on muistaakseni 3 kk.
Myös alasi liitosta varmaan osataan neuvoa kuinka toimia. Voit kysyä heiltä apuja vaikka et sinne kuuluisikaan, yleensä pyrkivät vastaamaan kysymyksiin. Työvoimatoimisto yrittää myös auttaa, eikä vain patistaa uuteen työhön.
Totta kai saa työtodistuksen. Tylyimmillään se voi olla muotoa, milloin olet tehnyt töitä ja missä. Sinulla on oikeus saada kuvaus myös työtehtävistäsi. Arvioinnessa ei tietenkään tarvitse antaa positiivista palautetta, jos siihen ei aihetta, mutta negatiivista ei myöskään tarvitse kirjoittaa ja sen voi vaatia poistettavaksi. Kannattaa olla tarkkana mm. sanamuodoissa.
itse teen sijaisuuksia tms. hommia ja aina kehuja saanut. Työtodistuksiin ei kuulu laittaa arvostelua ellei sitä erikseen pyydetä.... negatiivista tai mikään mikä voi estää henkilöä uudelleen työllistymästä ei saa laittaa työtodistukseen, se mitä entinen työnantaja kertoo puhelimessa mikäli uusi työnantaja soittaa sinne, niin siinä on aika villiä käytäntöä..
Vierailija:
Se, ettei arviota ole, tarkoittaa että huonosti on hommat hoidettu.Irtisanoudu ap kirjallisesti, et tarvitse perusteluja, yleensä irtisanoutumisaika on kuukausi ja sinä aikana pidät pitämättömät lomasi.
Vierailija:
Minulle ne neuvoivat siellä kuinka tulee menetellä kun irtisanouduin ja oli karenssia tulossa. (esimieheni nimitteli minua törkeästi ja kirjoitin sitten kirjallisena, mitä hän oli sanonut. Karenssini kumottiin jollakin päätöksellä.) Karenssi on muistaakseni 3 kk.
Itselläni oli ihan sama tilanne, mutta karenssi tuli silti. Minun esimieheni " ahdistelua" ei uskottu (?) kun ei toisen sanoja voi todistaa. Kun ei ollut mitään mustaa valkoisella todistetta esimiehen vittuilusta niin karenssi tuli. Ainut vaihtoehto välttää karenssi olisi käsittääkseni ollut pyytää lääkärintodistus tmv. Tein monta valitustakin, turhaan.
Näin tasapuolisesti meitä tässä maassa näköjään kohdellaan.
Mutta liitossa on myös juristit hätätapauksessa tollasta varten. Sinne siis ottamaan yhteyttä. Eiköhän siellä työvoimatoimistossakin paremmin " uskota" kun puhuu hieman liitostakin siellä.
Jokatapauksessa ei ahdistavassa työssä voi olla ja pois on päästävä. Työnantajaa voi myös pyytää antamaan kenkää. Ystäväni on näin sopinut työnantajansa kanssa. Se oli siinä tapauksessa kummankin etu.
t:3
olin kyllä ensin kertonut pomolle suullisesti että lähden ennen kuin sopimukseni umpeutuu.