Mies on kuin nalkuttava akka. En jaksa enää!
Nalkutus alkaa miehen tullessa töistä. Valmiiksi ahdistaa jo kun se tulee kotiin nälkäisenä ja valitus alkaakin heti kun tekemäni ruoka ei kelpaa. Siinä se sitten kokkaa jotain makaronimössöään ja vittuilee.
Yleensä olen hiljaa ja luen esimerkiksi kirjaa tai katson telkkaria. Valituksen aiheet ovat esim. jääkaappi (liian täynnä), mikro (vanha mikro menossa kai rikki ja se on kuulemma minun vikani), rätti väärässä paikassa, leikkuulaudalla lasten jättämiä muruja, ja tänään tulikin paras: Ostin vain kaksi litraa maitoa kolmen sijasta, koska en jaksanut kantaa enempää ja mies oli autolla töissä. Mies kysyi, miksi ostin kaksi litraa ja miksi olen niin ITSEKÄS kun tiedän että HÄN juo paljon maitoa, enkä silti ostanut enempää. Kuuntelin epäuskoisena ja huomautin etten sanoisi itsekkääksi ihmisistä joka käytännössä hoitaa lapset ja kodin yksin oman kokopäivätyön lisäksi, jotta toinen saa edetä urallaan.
Minusta ihan sairasta käytöstä. Etsii vikoja jotta voi purkaa kaiken työhön ja elämään liittyvän pahan olonsa omaan puolisoon.
Ääneen lausumaton mutta koko ajan kirkastuva suunnitelma minulla on, että eroaisimme ja jakaisimme lapset viikko - viikko niin mieskin pääsisi sumplimaan työvuorojaan ja hoitamaan päiväkotiarkea. Minulle asia ei toisi muuta muutosta kuin lisää vapaa-aikaa. Uutta suhdetta en todellakaan haluaisi. Muuten suhteessamme ei mielestäni olekaan vikaa, mutta jatkuva nalkutus alkaa viedä pohjan kaikelta. Ihminen voi valita mistä asioista puhuu ja miten, mutta mies toistaa käytöstään nykyisin joka ikinen päivä, valituksen aiheet vain vaihtuvat. Tämän myötä en myöskään tunne itseäni rakastetuksi enää. Minussa on vain vikoja ja kaikki mitä teen, on väärin. On myös hämmentävää ettei mies näe, että minä juuri mahdollistan hänen pitkät työpäivänsä ja työreissunsa mukisematta.
Kommentit (52)
Maitoa juova mies on kyllä totaalinen turn-off.
Vierailija kirjoitti:
1. Onko tekemässäsi ruuassa tosiaan vikaa, mitä se on miehen mielestä, onko eri maku vain? Miksi et korjaa sitä. Jos ei ole vikaa, sitten mies voisi hakea vaikka broilerin valmistiskiltä itselleen ja perunaa erikseen? Tekeekö mies ruokaa lapsille tai sinulle, vai sinä vain kokkaat koko ajan yksin?
2. Hankkikaa uusi mikro vihdoin.
3. Rätille kuivausteline ja usein vaihto. Rätti ei voi lojua, bakteerit lisääntyvät. Tai ei rättiä lainkaan, paperia. Siivousliinat erikseen, joka kerran uudet siivoukseen.
4. Isänä mies poistaa lasten jättämät murut tai opettaa lapsille nätisti, jos lapsi on siinä iässä että muistaa asioita.
5. Mies ostaa itse lisämaitonsa ja kantaa ne painavat. Onko viestisovellus tai muistilappu.
6. Miehen nalkutus on rasittavaa. Ei sitä jaksa. Entä jos asuu lähekkäin, niin lapset eivät joudu vuoroviikoin eri paikkaan.
7. Pitäisikö olla isompi jääkaappi vai kaksi.
Nuo eivät ole ongelma vaan miehen negatiivinen asenne. Aina löytyy tilalle uutta valitettavaa.
Kiltti mies kirjoitti:
Miksi elät elämääsi tuollaisen miehen kanssa jossa jossa se nalkuttaa ja haastaa riitaa koko ajan. Itse sinä voit ottaa eron ja elää parempaa elämää jonkun toisen miehen kanssa joka ei pienistä valita. Onko mies niin rikas ettet voi erota vai onko mies niin komea ettet voi erota. Kannattaa miettiä onko se miehesi niin hyvä että haluat kuunnella sen valitusta loppuelämäsi.
Miksi parempaan elämään tarvitaan mies?
Vierailija kirjoitti:
Niin no joo. Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa nalkuttava ukko. Nalkutus on kumminkin henkistä väkivaltaa, oli kyseessä mies tai nainen, jos sitä tapahtuu jatkuvasti ja ihan mitättömistä asioista. Itselläni on työtäsi työ pysyä kasassa ja muistaa että olen ihan hyvä ihminen ja ihan hyväkin joissain asioissa myös. Tänä iltana on erityisen vaikeaa koska pitkän päivän jälkeen sain rekallista mitätöintiä ja dissausta kontolleni. Tuntuu vaikealta olla vaan hiljaa mutta ei puhuminen auttaisi, en taida olla edes sen arvoinen että pyytäisi anteeksi tai alkaisi kanssani keskusteluun. Olen kyllä selkeästi ilmaisut mitä ajattelen nalkuttamisesta. Ja kyllä, tapojani olen yrittänyt muuttaa ja muuttanutkin ja silti aina löytyy uusi valituksen aihe.
Ap
Ehkä hän on huomannut, että muutat tapojasi nalkutuksen jälkeen ja siksi etsii uusia asioita joista nalkuttaa. Omasta mielestään parantaa asioita, mutta ei tajua tuhoavansa parisuhdetta.
Minulla oli samanlainen mies. Jatkuvaa nalkutusta ja varpaillaan oloa. Erosimme ja se oli paras päätös ikinä.
Lapsi on meillä viikko viikko. Lapsi on perinyt iskältään huumorintajun, josta saankin nauttia ilman nalkuttavaa exää. Exä on hyvä ja huolehtiva isä ja minä saan olla oma itseni äitinä. Opiskelen nyt työn ohessa ja elämä on hyvää.
Suosittelen!
Toteuta se mitä mietitkin, eli kummatkin hommaa omat osoitteet ja viikko-viikko systeemi.
Onpahan miehellä aikaa miettiä meneekö ura ja nalkutus, vai perhe ja asenteen muuttaminen edelle.
Ei kukaan lapsellista nalkutusta jaksa. On paljon asiallisia miehiä, mutta valitettavasti joukossa on tuollaisia... En viitsi sanoa ääneen.
Ehkä miehelle tekis hyvää huomata se, että oman työsi lisäksi sinä se olet joka ne lapset hoitaa, että herra Täydellinen saa edetä urallaan,mutta että valitettavasti sillä jatkuvalla nalkuttamisellakin on rajansa. Jos herra Täydellinen osaa asiat paremmin, niin miksei osallistu arkeen ja hoida kyseisiä asioita sitten _ihan itse_?
Kysyisin varmaan jo ihan suoraan. Välillä täytyy vaan sanoa suoraan, kun näköjään välillä tilanteet sitä vaatii.
Heivaa nyt jo se kontrollifriikkisi pihalle.
Kuulostaa kaupungin raksapomolta, jonka masteroinnit ja mestaroinnit menee työmaalla perceelleen. Jonnet ei tottele ja loput ei ymmärrä mitään puhuttua kieltä. Kyllä siinä alkaa ketuttaa ja maitoa kulumaan useampikin pänikkä. Osta ensikerralla 1.5 litran maitoja, silloin pitäisi 2 putelia riittää. Jos tilanne pysyy samana tai pahenee, lemppaa se ukko ulkoruokintaan. Kylmä kangistaa ja talvi nöyristää. Tällä ohjeistuksella on tositapahtuma tausta.
Vierailija kirjoitti:
Maitoa juova mies on kyllä totaalinen turn-off.
Niinpä, maito on vain lapsille ja imettäväisille. Kossua raakana sen olla pitää kjähkjäh.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kaupungin raksapomolta, jonka masteroinnit ja mestaroinnit menee työmaalla perceelleen. Jonnet ei tottele ja loput ei ymmärrä mitään puhuttua kieltä. Kyllä siinä alkaa ketuttaa ja maitoa kulumaan useampikin pänikkä. Osta ensikerralla 1.5 litran maitoja, silloin pitäisi 2 putelia riittää. Jos tilanne pysyy samana tai pahenee, lemppaa se ukko ulkoruokintaan. Kylmä kangistaa ja talvi nöyristää. Tällä ohjeistuksella on tositapahtuma tausta.
Apua kun nauran tätä raporttia. Onneksi jotkut osaavat tiivistää asiat sympaattisella elämänkokemuksella! Mukavaa viikkoa sinne klikkauksen päähän!
Kuulostaa minun exältä! Sain kuulla vittuilua siitäkin, että laitoin voin liian aikaisin jääkaappiin. Suosittelen eromaan välittämösti.
Mun mies jaksaa kanssa valittaa, kun en ole ostanut kaupasta sellaista juustoa tai leipää kuin HÄN haluaa. Työssä käyvä ihminen, minua paremmin ansaitseva, mutta mun pitäis ostaa kaikki ja laittaa herkut eteen herralle. Sitten suutuspäissään menee kauppaan, ja ostaa aina kaikkea vain itselleen, ei muulle perheelle. Onkohan tää kovinkin yleinen piirre miehissä, vai onko meillä vaan käynyt pska tuuri?
Miksi pitää samantien erota? Voit toteuttaa suunnitelmasi paljon pienemmässä mittakaavassa.
Istutat miehen alas ja ilmoitat, että et enää jaksa sitä, että hän käyttää perhettään oman pahan olonsa purkamiseen. Annat konkreettisia esimerkkejä asioista, joiden on muututtava. Kysyt voitko jotenkin tukea häntä tässä, esim. antamalla miehen hetkeksi vetäytyä omaan rauhaansa kun tulee kotiin.
Jos muutosta ei tapahdu (tai jos näistä asioista on jo tarpeeksi jauhettu), varaat itsellesi ensin viikon loman. Yksin.
jos muutosta ei vieläkään tapahdu, hanki esim. Forenomista kuukaudeksi asunto itsellesi tai muuta ystävän/vanhempien luokse. Lapset voivat välillä tulla sinne, mutta mies olkoon vetovastuussa arjesta. Ilmoitat, että jos meno ei muutu, tämä on hänen tulevaisuutensa.
Miehellä on nyt kasvun paikka ihmisenä. Hänen on tajuttava että käytöksensä on vähättelevää ja loukkaavaa.
Tuollainen ihminen löytää aina uutta valitettavaa, vaikka tekisit mitä ja olisit hänelle mieliksi maailman tappiin. Ei lopu kiukuttelu ikinä, niin kauan kun ongelma on hänen päässään. Eroaisin. Ei ole kenenkään, edes vaimon, asia olla tuollaisen tyypin traumojen ja läpikäymättömien menneisyyden mörköjen oksennuspaikkana. Siitähän tuossa on kyse, vika ei ole sinussa.
Eikö itse tajua ollenkaan oman käytöksensä myrkyllisyyttä? Ei varmaan voi tulla hyvä olo edes valittamisesta. Jotain sinun on nyt tehtävä, ajattele itseäsi ja lapsiasi myös, ei tuollainen ole heillekään mikään terve kasvuympäristö.
Kokeileppa kerrankin huutaa ukolle takaisin kun alkaa nalkuttaa. Katso miten käy. Jospa heräisi omaan idioottimaisuuteensa.
Ap, sulla ei ole mitään selkärankaa tai omanarvontuntoa kun vain kuuntelet tuota. Ihmiset kohtelevat sinua sillä tavalla, millä annat heidän kohdella.
Ex mieheni rupesi ihan yllättäen nalkuttamaan ja märisemään mulle aivan kaikesta. Kaikki oli mun vikaani, mitään en osannut tehdä oikein.
Muutos oli valtava, sillä ennen mies oli oikein huumorintajuinen, ymmärtäväinen ja mukava mies.
Lopulta en jaksanut enää ja ero tuli. Siinä sitten eron aikana selvisi että miehellä oli ollut reilu puoli vuotta sivusuhde ja purki minuun syyllisyydentunteensa ja turhautumisensa märisemällä.
Että sellainen sankari itselleni osunut.
Meillä se johtuu työstä. Työttömänä miehen hermot on kunnossa. Työelämä on vaan niin sairas. Mulle taas raha on niin tärkeä juttu että ei viitsi elää kuin parikymppiset opiskelijat, niin elintason takia pitää sietää nalkutusta. Minä en nalkuta työelämän takia. Enemmän vetäydyn syrjään ja en puhu. Seksihalutkin katoaa kunnes pääsee taas työttömäksi ja jaksaa taas elää. Elintason vuoksi tätä kestetään. Työtöntä ukkoa en katselisi pitkään vaikka työttömänä luonne on täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on näköjään liikkeellä. Nalkuttava ukko. Mä en oo reagoinut nurinoihin koko kesänä niin nyt on miehellä puhumattomuus kausi. Nukkuu eri huoneessa, ei vastaa puheluihin tai viesteihin. Esittää nukkuvaa kun tulen kotiin.
Ja nää on parhaita mielenosoituksia; jätetään maito tms ruoat lämpöiseen pöydille että ovat pilalla kun tulen aina myöhemmin töistä. Ovat olleet siinä siis tunteja. Äijä on yli 50v ja käyttäytyy noin :D
Te molemmat, ap ja sinä. Teidän miehet on narsisteja tai muuten luonnevikaisia vahvoin narsistisin piirtein.
Lukekaa ketju Narsistin keskustelutyyli.
Ap:kin sanoo, että mies on hyvänä hetkenään huumorintajuinen ja kiva, mutta sehän on vain objekti. Ei kuvaa yhtään millaista yhteys ja vuorovaikutus on, kun se on hyvää. Onko sitä edes?
Vierailija kirjoitti:
Mun mies jaksaa kanssa valittaa, kun en ole ostanut kaupasta sellaista juustoa tai leipää kuin HÄN haluaa. Työssä käyvä ihminen, minua paremmin ansaitseva, mutta mun pitäis ostaa kaikki ja laittaa herkut eteen herralle. Sitten suutuspäissään menee kauppaan, ja ostaa aina kaikkea vain itselleen, ei muulle perheelle. Onkohan tää kovinkin yleinen piirre miehissä, vai onko meillä vaan käynyt pska tuuri?
Ero on jees vaihtoehto.
Ja ei, kaikki miehet eivät ole tuollaisia, mutta sun pitäisi tehdä oma henkinen kasvu oppimalla terveet ja epäterveet piirteet ja asettaa rima oikealle korkeudelle.
Hei ap, koetapa vielä tätä: seuraavan kerran, kun tulee tuollainen ihan järjetön valitus ja haukkuminen nimittelyn kera, kuten tuossa maito-esimerkissä: sano ihan rauhallisella äänellä: Sinua kohdellaan täällä kotona ystävällisesti ja kunnioittavasti! Odotan, että sinä kohtelet minua samalla tavalla!
Tuon sanominen vie vain muutamia sekunteja. Siihen on vaikea kenenkään väittää vastaan.