Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Tuo on ongelma jonka hallitus saisi korjata.Siis se ettei työteko ole kannattavaa.Ei varmaan motivoikaan tehdä rankkaa työtä 40h viikko ja just ja just saada laskut maksettua...Nykykustannustasollapalkat on liian pienet.Meillä asuu naapurissa iäkästä väkeä,kaikki on hoitajaa,bussikuskia,raksamiestä jne perusduunaria ja kaikilla on 90 luvulla tehdyt omakotitalot,osalla vene tms...Ei ole noiden ammattien tuloilla nyky Helsingissä enää mahdollista tuo,hyvä että edes pieni kerrostalo omistusasunto on saavutettavissa jos sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, jos ei saa sellaista palkkaa, että pärjää ilman tukia ja jää muutama satanen säästöönkin. Ei työ itsessään ole se juttu. Tuet ovat liian matalat ja työvoimapula alojen palkat ovat liian matalat. Hinnat ja verot ovat erittäin korkeat.
Monesti tällainen ajatusmalli on todella näköalaton.
Alkuun palkka voi olla huono mutta kyllä työssä kuin työssä se yleensä nousee 1-5 vuoden sisällä reippaasti verrattuna siihen, mitä työttömänä tienaa.
Itse valmistuin korkeakoulusta ja sain ensimmäisen oikean työpaikkani vuonna 2016 jolloin palkkani oli 1820 euroa BRUTTO. Maisterina lähdin tällaiseen työhön.
Kahden vuoden päästä se oli jo 2100 euroa BRUTTO. Siitä pari vuotta ja palkka oli 2600 BRUTTO. Kun työuraa oli takana 5 vuotta, tajusin että minähän olen kokenut työntekijä alalla. Vaihdoin työpaikkaa ja nyt brutto on 3200 euroa.
Eli jos olisin vastavalmistuneena maisterina vetänyt lonkkaa pidempään, olisin ehkä voinut saada pätkä asiantuntijatyön tai en, sen sijaan en jäänyt odottelemaan vaan lähdin töihin vaikka palkka oli alhainen. Ja se toimi ponnahdulautana koko työuralleni. Olen tyytyväinen palkkaani nyt.
Pitää pystyä näkemään mitä sosiaalista ja kulttuurista pääomaa työpaikka itsessään tarjoaa. Ja jostain on aloitettava , ja jos haluaa enemmän palkkaa, pyrittävä eteenpäin. Mutta harvoin työstä haittaa on. Saa työterveyden, ehkä muita etuja työnantajalta jne. Työhön kannattaa suhtautua kokonaisvaltaisena asiana, ei pelkkänä palkkana.
Näin se nykyään on. Toki olisi hienoa jos kaikkien palkat olisi vähintään 2500/ kk/brutto . Sellaista minimipalkkaa ei ole Suomessa, poliittisella vaikuttamisella voi sen yrittää saada.
On paljon ammatteja joissa palkka ei hirveästi nouse vuosien myötä. Omalla työpaikallani maksimipalkka on 12,8e/h. Itse saan 12e/h, olen ollut täällä 2,5v. Suurin osa keskustelijoista puhuu matalapalkka-alojen töistä, ei akateemista koulutusta vaativista hommista. Siivoojan palkka ei ikinä tule nousemaan sinne 3200 euroon ja jonkun on silti nekin työt tehtävä.
Jos puhut siivoustyöstä: työpaikka takaa kuitenkin työkokemuksen. Sinusta voi tulla tiiminvetäjä/ palveluvastaava tai voit vaihtaa toiseen työpaikkaan , jossa maksetaan paremmin. Ja siinä vaiheessa nimeomaan sinne otetaan töihin ihminen jolla on jo kokemusta alalta.
Tunnen siivousalaa jonkun verran ja kyllä siellä yli 13euron tuntipalkkoja on, kun on kokemusta kertynyt ja hyvä työnantaja . Nyt sulla on kokemusta jo 2,5v - ehkä hyvä aika alkaa katsella uutta työtä? Nyt on työnhakijan markkinat !
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää: keskituloisena kahden lapsen vanhempana olen alkanut miettiä, että samaan elintasoon päästäisiin jos en kävisi töissä. Olen perheen ainoa aikuinen, ja lapsilisät saamme, emme muita tukia. Nyt kun sähkön, ruuan ja bensan hinta on korkealla, niin eihän työssä käymisessä mitään järkeä ole. Mielenterveyssyistä eläkkeelle, ehkä.
Samaa olen pohtinut. Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, korkeastikoulutettu ja vakityössä. Luovuin juuri autosta kustannusten nousun vuoksi. Työmatkoihin menee 45 min per suunta aiemman 15 min sijaan. Olen kotona yleensä puolen kuuden aikaan. Sitten ruokaa pöytään, siivousta, lasten läksyissä auttamista, harrastuskuskauksia mahdollisesti jne... Eipä siinä illalla juuri mitään ehdi tekemään. Kustannusten nousu on sitä luokkaa, ettei autosta luopuminen ole edes säästöjä tuonut! Sen sijaan joka päivä menetän tunnin, kun kuljen julkisilla. Puolivakavissani olen pohtinut, että järkevämpää olisi jättäytyä työelämästä pois, tehdä muutama tunti pimeää työtä vaikka pari kertaa viikossa ja sitten vapaa-ajalla keitellä edullista ruokaa. Tällä hetkellä ei ole yksinkertaisesti aikaa tehdä ruokaa alusta asti paloitellen, kun illoissa on vain pari tuntia. Olisi kiva harrastaa, opiskella, olla lasten kanssa enemmän. Tällä hetkellä työelämän tuotto-panos-suhde on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, jos ei saa sellaista palkkaa, että pärjää ilman tukia ja jää muutama satanen säästöönkin. Ei työ itsessään ole se juttu. Tuet ovat liian matalat ja työvoimapula alojen palkat ovat liian matalat. Hinnat ja verot ovat erittäin korkeat.
Alkuun palkka voi olla huono mutta kyllä työssä kuin työssä se yleensä nousee 1-5 vuoden sisällä reippaasti verrattuna siihen, mitä työttömänä tienaa.
Itse valmistuin korkeakoulusta ja sain ensimmäisen oikean työpaikkani vuonna 2016 jolloin palkkani oli 1820 euroa BRUTTO. Maisterina lähdin tällaiseen työhön.
Kahden vuoden päästä se oli jo 2100 euroa BRUTTO. Siitä pari vuotta ja palkka oli 2600 BRUTTO. Kun työuraa oli takana 5 vuotta, tajusin että minähän olen kokenut työntekijä alalla. Vaihdoin työpaikkaa ja nyt brutto on 3200 euroa.
Eli jos olisin vastavalmistuneena maisterina vetänyt lonkkaa pidempään, olisin ehkä voinut saada pätkä asiantuntijatyön tai en, sen sijaan en jäänyt odottelemaan vaan lähdin töihin vaikka palkka oli alhainen. Ja se toimi ponnahdulautana koko työuralleni. Olen tyytyväinen palkkaani nyt.
Pitää pystyä näkemään mitä sosiaalista ja kulttuurista pääomaa työpaikka itsessään tarjoaa. Ja jostain on aloitettava , ja jos haluaa enemmän palkkaa, pyrittävä eteenpäin. Mutta harvoin työstä haittaa on. Saa työterveyden, ehkä muita etuja työnantajalta jne. Työhön kannattaa suhtautua kokonaisvaltaisena asiana, ei pelkkänä palkkana.
Näin se nykyään on. Toki olisi hienoa jos kaikkien palkat olisi vähintään 2500/ kk/brutto . Sellaista minimipalkkaa ei ole Suomessa, poliittisella vaikuttamisella voi sen yrittää saada.
On paljon ammatteja joissa palkka ei hirveästi nouse vuosien myötä. Omalla työpaikallani maksimipalkka on 12,8e/h. Itse saan 12e/h, olen ollut täällä 2,5v. Suurin osa keskustelijoista puhuu matalapalkka-alojen töistä, ei akateemista koulutusta vaativista hommista. Siivoojan palkka ei ikinä tule nousemaan sinne 3200 euroon ja jonkun on silti nekin työt tehtävä.
Jos puhut siivoustyöstä: työpaikka takaa kuitenkin työkokemuksen. Sinusta voi tulla tiiminvetäjä/ palveluvastaava tai voit vaihtaa toiseen työpaikkaan , jossa maksetaan paremmin. Ja siinä vaiheessa nimeomaan sinne otetaan töihin ihminen jolla on jo kokemusta alalta.
Tunnen siivousalaa jonkun verran ja kyllä siellä yli 13euron tuntipalkkoja on, kun on kokemusta kertynyt ja hyvä työnantaja . Nyt sulla on kokemusta jo 2,5v - ehkä hyvä aika alkaa katsella uutta työtä? Nyt on työnhakijan markkinat !
13 euroa ei todellakaan ole hyvä palkka rankasta ja aliarvostetusta työstä.
58 kesätyöhakemusta, yksi haastattelu, nolla työtarjousta. Ei töitä oikeasti ole.
M25
Miksi ap on töissä, jos ei jaksa lukea kuin otsikon jutuista?
Heti kun palkalla elää, voin lähteä töihin, vaikka olenkin sairas. Olen mieluummin säästöliekillä työttömänä kuin säästöliekillä työllisenä. Vähemmästäkin kuolee. Olen jo nyt niin sairastunut köyhyydestä, että orjapalkalla työtä = hauta. Mutta toisaalta se olisikin paras vaihtoehto. Tässä maassa ei ole enää tulevaisuutta.
Koko työvoimapula on huijausta. Avoimia työpaikkoja on edelleen aivan pieni murto-osa työttömien määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei osa-aikatyötä kannatakkaan tehdä. Vain vakituista kokoaikatyötä.
Tämähän on yksilökohtaista. Kyllä minun kannattaisi tehdä osa-aikatyötä, koska en saa asumistukea en mitään muutakaan. Minulla on hyvätuloinen puoliso. Pärjätään mainiosti, mutta pieni lisäansio kelpaisi. Työttömänä ei kuitenkaan saa hakea osa-aikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalietuudet nousee indeksin mukana, palkat eivät. Työttömänä pystyy useammasta asiasta luopumaan, esimerkiksi auto ja polttoainekulut. Mulla on taito tehdä hyvää ruokaa perusraaka-aineista, mutta se vaatii aikaa ja suunnitelmallisuutta. Työpäivän jälkeen on liian myöhäistä alkaa hauduttamaan possun lapaa, mutta työttömänä siihen voi käyttää koko päivän ja suunnnitella juureksista monenlaiset höysteet, eikä yhtään harmita kuoria pienetkin punajuuret omin pikku kätösin. Työpäivän jälkeen jos aloittaa tällaisen, ei välttämättä pääse ajoissa nukkumaan jaksaakseen taas aamulla herätä töihin. Työttömänä pääsee kaikkiin ruoanjako-tilaisuuksiin, työssäkäyvä on silloin töissä. Näin nyt muutamia esimerkkejä tuli mieleen.
Hyvin sanottu, juuri näin ajattelen! Työttömänä on aikaa hakea säästöjä ja tehdä itse, joten itsekin teen jatkuvasti optimointia sen suhteen, että milloin kannattaa jäädä työttömäksi. Tuet ovat varma rahanlähde, ja työttömille aina huolehditaan indeksikorotukset, koronakorotukset, sähkötuet ym. Kaikki on ilmaista sähköstä ja lääkkeistä ja lääkärikäynneistä lähtien.
Valehtelet. Työtön EI saa ilmaiseksi sähköä, lääkäriä eikä lääkkeitä. Jos tunnet jonkun, joka nämä saa, se johtuu jostain muusta. Koronarokotukset ovat ilmaisia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.
Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.
Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.
Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?
Minä kysyn vaan?
Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.
On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.
Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Tämä. Ja vain tämä.
Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.
Ja puuttuukin raskaalla kädellä.Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.
Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.
Tuo on mitä törkeintä muiden ihmisten hyväksikäyttöä.
Hyvä että siitä tulee lopultakin historiaa, noille lusmuille!
Mikä kohta teillä ei mene jakeluun?
Se, että on 300 000 työtöntä, mutta vain 20 000 avointa työpaikkaa?
Työmarkkinatorilla on esillä noin 40% työpaikoista, ei sinne ole pakko ilmoittaa yhtäkään työpaikkaa.
No jos on huutava pula hakijoista niin eikös silloin kannattaisi hakea niitä työntekijöitä myös ilmoittamalla paikoista siellä työmarkkinatorillakin.
Oikotie, duunitori, Monsteri - paljon tehokkaampia paikkoja, Työmarkkinatorillehan tuli hakumahdollisuus ammatin mukaan vasta äsken, siellä kuviteltiin, että työnhakijat laittavat osaamisensa hakukriteereiksi ja sittenhän sieltä tuli ammatteja laidasta laitaan.
Kaikissa noissa on ihan samat työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö työttömät ollenkaan, mistä rahoista palkka maksetaan?
ei sitä matalapalkka-aloilla ymmärrä työntekijätkään, sitä paitsi näillä alloilla valtaosan palkasta maksaa valtio erilaiseten tukien muodossa kun palkka ei riitä edes pelkkään vuokraan pk-seudulla
Tämä. Yritysten pitää nyt vaan pistää laskelmat uusiksi ja perustaa liiketoimintansa sille, että he itse maksavat työntekijöilleen kunnon palkan. Jos ei tämä perusasia täyty, niin on aika lopettaa toiminta. On täysin älytöntä, että valtio maksaa käytännössä yritysten työntekijöiden palkat ja yritykset itse vähän taskurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osa-aikatyötä kannatakkaan tehdä. Vain vakituista kokoaikatyötä.
Tämähän on yksilökohtaista. Kyllä minun kannattaisi tehdä osa-aikatyötä, koska en saa asumistukea en mitään muutakaan. Minulla on hyvätuloinen puoliso. Pärjätään mainiosti, mutta pieni lisäansio kelpaisi. Työttömänä ei kuitenkaan saa hakea osa-aikatyötä.
Sinun ei ole pakko olla työkkärissä työnhakijana. Voit hakea työtä itsenäisesti samalla kun teet osa-aikatyötä ja miehesi elättää sinua. Itse asiassa se parantaa mahdollisuuksiasi päästä vakituisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
ja taas kokoomuksen äänestäjä luulee tietävänsä jotakin...
Kuvittele hypoteettinen tilanne. Tukesi pudotetaan nollaan, tarjolla olevasta työstä maksetaan 1500e/kk brutto. Oletko mieluummin täysin rahaton vai otatko työn vastaan? Jos edelleen olet mieluummin rahaton ja luultavasti koditon niin ok, mutta jos otat työn vastaan ovat tuet olleet liian suuret koska mahdollistavat sen, ettei työtä tarvitsisi ottaa vastaan. Helppoa matikkaa, opetetaan Suomessa jo alakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Muistakaa että älkää ikääntykö. Vanhentunut ei kelpaa töihin.
Tämäkin on ongelma kun ei kelpuuteta töihin? Kohta eläkeikä on 75-vuotta mutta nyt ei kelpaa 50 +++ töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.
Tässähän se muna-kana -asetelma on.
Yhteiskunta ja talous on kehittynyt 1980-luvulta niin paljon, että heikosti tuottavan työn tekeminen on karsiutunut käytännössä kokonaan pois.
Tämä tarkoittaa sitä, että heikosti tuottavan työn tekijät ovat joko työttömänä tai korkeintaan pätkätöissä prekariaatissa.
Tämä koskee paitsi sellaisia ihmisiä, joilla ei ole käytännössä mitään koulutusta peruskoulun jälkeen, myös niitä ihmisiä, jotka eivät oikein osaa mitään, joiden taidoille ei ole kysyntää, sekä ennen kaikkea niitä, jotka ovat niin huonossa kunnossa fyysisesti tai henkisesti, että työn tuottavuus on lähellä nollaa.
Ennen 1990-lukua taloudessa meni niin hyvin, että heikosti tuottavaa työvoimaa oli varaa pitää yritysten ja yhteisöjen palkkalistoilla.
Jos ei muuta, niin satunnaisesti avustamaan joissakin työtehtävissä, keittämässä kahvia taukotiloissa, tekemässä joitakin satunnaisia pikkuhommia toimistoissa, pankeissa, tehtaissa, verstaissa, myymälöissä. Ennen tietokoneaikaa erilaisia matalan tuottavuuden "pikkuhommia" (esimerkiksi postitus) oli toiminnan kannalta järkevää teettää avustavilla työntekijöillä, joiden palkkataso ei toki päätä huimannut.
Nyt nämä tehtävät ovat kokonaan pudonneet pois tai vähentyneet suuresti. Heikommilla henkisillä tai fyysisillä kyvyillä varustettu henkilö ei pärjää töissä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Monessa isossa firmassa pikkupomoksi valitaan joku nuori ja sitten hänet poltetaan loppuun. Annetaan vastuutaja vaaditaan kaikkea. Se vähän isompi pomo on keski-ikäinenja nauttii sitä runsasta 13 e tuntipalkkaa.
En olis myynyt itseäni pilkkahintaan kun lapset olivat pieniä... Katsoin että heille on tärkeämpää läsnäolo kuin esim. kaksi autoa perheessä tai kalliit kaukomatkat.
Nyt tienaan ihan ok, suomalaisen keskipalkan verran, ja siitä ei kyllä mitään jää säästöön, juuri pystyy elättämään itsensä ja teinit puoliksi miehen kanssa... paljon tätä huonomalla palkalla ei millään pärjää, eikä ole ihme jollei työnteko matalapalkka-aloilla kiinnosta ihmisiä.
Työtä on aina, riittää kun metsään katsoo... Mutta onko ihmisten tarkoitus elää sillä työllä suht säällistä elämää??