Millaisia jouluperinteitä lapselle?
En haluaisi jouluista toisintoa oman lapsuuteni jouluista ja perinteistä, sillä sattuu olemaan vähän huonoja muistoja omasta lapsuudenperheestä. Joulusta kuitenkin tykkään todella paljon. Meillä on neljävuotias lapsi, ja haluaisin rakentaa hänelle ihanan ja tunnelmallisen lapsen joulun, niin että samat perinteet toistuisivat tulevinakin vuosina. Miehestä ei saa oikein mitään tietoa irti, että mitä perinteitä heillä oli. Joten on keksittävä uudet. Vinkatkaa mitä teillä on?
Kommentit (247)
Meillä pukki käy jo aamulla. Illalla lapset leikkii ja aikuiset nauttii viiniä ja glögiä. Lapsien mentyä nukkumaan myös vähän konjakkia.
Asumme Espanjassa ja meillä on paikalliset, ihanat jouluperinteet: Tärkein on jouluseimi joka on kaikissa espanjalaisissa kodeissa 1.Adventista alkaen. Loppiaisena jaetaan lahjat (Kolmen Kuninkaan juhla). Myös jouluaattona annetaan nykyään jnkv. lahjoja ja pukkikin käy.🎅
Leipominen ja koristelu yhdessä.
Anna lapsen osallistua järjestelyihin, se luo muistoja. Meillä on aamulla se riisipuuro, jotta jaksetaan iltapäivän jouluruokaan asti. Jouluaattoaamuna kuuseen on ilmestynyt suklaapallokoristeita, joita saa syödä. Yksi harkittu lahja aamupuolella, jottei odotus käy liian tuskalliseksi. Meillä tuota ei tarvinnut tehdä koska lapset malttoivat odottaa, mutta voi olla ihan fiksu veto. Ennen kaikkea rentous ja kiireettömyys, ei stressiä pikku asioista.
Joulusaunaan kynttilöitä ja vasta (tai vihta murrealueesta riippuen).
Saunan pitää joka tapauksessa olla ehdottomasti hämärä valaistukseltaan.
Lapset voi maistella leipomusten taikinat ja auttaa leipomisessa ikätasoisesti, itse syön vain taikinaa näin parikymppisenäkin eikä minua haluta keittiöön kuin puuroa ja kahvia keittämään.
Erikoiskahveja pitää olla, ei mitään tylsää tavallista kulta katriinaa paitsi niille jotka siitä tykkää.
Raskasta Joulua soi meillä, en arvosta mutta perinne kai sekin, äiti sitä luukuttaa mielellään.
Minä käyn kirkossa yksin ennen joulua tai välipäivinä, perheeni ei ole uskonnollinen.
Meillä jouluun kuuluu mummo, ennen kaikki isovanhemmat mutta joka tapauksessa isovanhemmat ovat todella tärkeä osa joulua.
Haudoilla tärkeää käydä myös.
Egyptin Prinssi pitää katsoa aina ja Lumiukko.
Kaloja, puuroa ja punasia omenoita täytyy olla ja Sorinin suklaata.
Kysyin teinityttäreltä, että mikä on hänen rakkain joulumuistonsa tai perinne. Se oli kuulemma ihanaa kun käveltiin mummulasta kotiin ja kotona odotti vielä lahjat. Nimenomaan se kävely on jäänyt mieleen, vaikka matkaa oli muutama sata metriä. Lumi kuulemma narskui aina jalkojen alla, vaikka täällä länsirannikolla tuskin lunta on ollut kuin kerran pari joulun aikaan, mutta niin aika on kullannut muistot. Vieläkin tytär haluaa käydä kävelyllä jouluiltana, vaikka mummulaa ei enää ole.
Tätä isän kanssa muutaman viinilasillisen jälkeen.
Siitä on joulu tehty.
Siis mikä on tämä juttu, että lahja heti aamusta, ettei odotus käy liian raskaaksi?! Kyllä lapsen pitää jaksaa odottaa, ja sehän on sitä parasta muutenkin!
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen osallistua järjestelyihin, se luo muistoja. Meillä on aamulla se riisipuuro, jotta jaksetaan iltapäivän jouluruokaan asti. Jouluaattoaamuna kuuseen on ilmestynyt suklaapallokoristeita, joita saa syödä. Yksi harkittu lahja aamupuolella, jottei odotus käy liian tuskalliseksi. Meillä tuota ei tarvinnut tehdä koska lapset malttoivat odottaa, mutta voi olla ihan fiksu veto. Ennen kaikkea rentous ja kiireettömyys, ei stressiä pikku asioista.
Lapsista leipominen on hauskaa, joten ota mukaan vaikka tulee vähän sotkua.
Lapset tykkäävät kauniista jouluvaloista, ostakaa niitä ja ripustakaa yhdessä jo marraskuussa.
Tuo on tärkeätä, ettei stressiä joka pilaa koko joulun. Toinen pilaaja on alkoholi. Monen lapsen ainut toive on vanhempien raitis joulu.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on tämä juttu, että lahja heti aamusta, ettei odotus käy liian raskaaksi?! Kyllä lapsen pitää jaksaa odottaa, ja sehän on sitä parasta muutenkin!
Riippuen lapsesta odotus voi olla niin piinallista, että hermot menee kaikilta ennen iltaa. Silloin on ihan hyvä ajatus antaa aamulla yksi paketti, jossa on jokin sellainen lahja, minkä kanssa aika kuluu. Lapset ovat erilaisia. Meillä ei tarvinnut antaa etukäteen mitään lahjoja, mutta siskon lapset hyppivät seinille koko päivän. Mun mielestä on järkevää toimia sillä tavoin, että sopu säilyy koko päivän.
Minulle tärkeä perinne on kissan kanssa yhdessä syöty jouluateria.
Annan kissalle rahkaa ja syön itse puuroa, kissalla on silloin lupa syödä myös sohvalla vaikka sotkua tulisi.
Sen jälkeen kissa laitetaan koriin ja kannetaan korissa mukana pitkin päivää eri huoneisiin.
Kissa saa maistaa myös kinkkua ja kaloja ja leikkiä lahjapapereilla.
Tänä jouluna aion ostaa kissalle yksisarvisasun lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme stressin aiheita jaksat kehittää. Perinteet syntyy itsestään, mikä tuntuu hyvältä.
En ymmärrä suomalaisten tapaa jakaa lahjat hirvittävän aikaisin, jouluun kuuluu odottaminen. Lapsille joulu on ohi jos ne lahjat tungetaan syliin aamu kasilta. Kas kun ei juhannuksena.
En minä asiasta stressaa yhtään, päinvastoin. Minusta on ihana suunnitella joulua ja miettiä lapselle kivoja joulujuttuja. Mutta ei perinteet synny itsestään. Kyllä ne vain täytyy (tai minun tapauksessa saa) kehittää. Ap
Yhdessä tekemistä lapsen/lasten kanssa: leipomista, piparkakkutalon tekeminen (vieläkin kova juttu vaikka tytöt ovat 19+), kynttilän vieminen haudalle. Omatekoiset koristeet, joulukukat, ..
Siis yhdessä olemista ja yhdessä tekemistä, lukemista ja vain yhdessä oloa. Ei kovin vaikeaa
Kaiken a ja o on valmistautuminen jouluun. Adventus Domini. Joka adventti sytytetään tietty määrä kynttilöitä, käydään laulamassa lasten kauneimmat joululaulut kirkossa koko perheen voimin. 1. Adventtina leivotaan yhdessä lasten kanssa piparit, 2. Askarrellaan kortteja tms 3. Koristellaan pihakuusi yhdessä, laitetaan valoja. Ja 4. Sitten onkin jo joulu. Ennen joulua muistetaan ystäviä ja läheisiä pienillä joulutervehdyksillä kukilla, leivonnaisilla, askarteluilla. Viedään lasten kanssa joulukortit lähellä asuville...osa joulutunnelmaa on sekin että kaikki, lapsetkin, osallistuvat joulusiivoukseen. Aattona joulusauna ja palju aikaisin päivällä, lasten jouluohjelmat tvssä, juhlavaatteet, herkkuja: suklaata sekä leivonnaisia, illemmalla laaja illallinen jossa perinteiset, suomalaiset jouluherkut sekä lisänä jokaisen omaa ruokaherkkua (joskus myös isovanhemmat mukana), kuusen koristelu edellisenä iltana yhdessä, joulupukki jossain välissä, kynttilöitä, kauniita koristeita, hämärää ja tunnelmavalaistusta. Ja silloin ennenkuin on joulu ja paljon leivomme, kuuntelemme joululauluja ja laulamme yhdessä...no, osa lapsista on jo aikuisuuden kynnyksellä, mutta tällaista joulua on vietetty. On se itselleni ollut välillä työllistävääkin, mutta olen nauttinut lasten ilosta. Onneksi meillä on yleensä ollut jouluna lunta. Luminen ulkoilu yhdessä on ollut myös tärkeä osa joulua, pulkkamäet yms. Joulupäivä on oltu ihan rauhassa perheen kanssa, seuraavana päivänä on sitten kyläilty.
Opettakaa lapset pitämään päiväkirjaa, kuvaamaan ja tallettamaan muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapset kaipaa muuta kuin Ajoissa lahjoja, vähän karkkia, täytekakkua, leikkiä kirjaa, pieni ulkoilu pihassa ja isommille kivaa tv-ohjelmaa kotona tai lautapelit jne. Oman toiveensa mukaan. Kaikki muu tylsistyttää. Aikuiset tykkäävät omista jutuistaan. Rituaalimaiset jumalanpalvelukset, kirkot, pahanmakuiset ruuat, juomat ym ovat enemmän aikuisten juttuja. Joulupukiksi ei kannata ottaa mitä tahansa tuntematonta setää, joskus lahjat on vain jätetty kuusen juurelle. Koristeet lasten mieleen ja värivalot jotka eivät välky. Ehkä maisemassa on silti jotain kivaa katsottavaa, ulkona, ikkunasta näkyy jotain. Autolla pääsee pienelle kierrokselle lähelle. Joskus tuttu voi poiketa jouluna hetkeksi.
Täytekakkua?
Liekö heidän perinteensä?
Vierailija kirjoitti:
Graavilohi ja tiernapojat
Tiernapojat kohta kielletään rasistisena.
Vierailija kirjoitti:
Isä juo saamansa lahjaviinat jo ennen Joulupukin kuumaalinjaa ja joulurauhan julistusta. Sitten isä ajaa nalkuttavan akan ja kakarat hankeen ja jää sohvalle juomaan lisää viinaa ja odottamaan poliisia. Hyvällä tuurilla poliisi ei tule vaan akka on itse mennyt kakaroiden kanssa turvakotiin tai helvetin viisaan äitinsä luokse.
Teilläkö on tuollaiset perinteet? Mikäpä siinä, jos koko perhe tykkää tuommoisesta. Itse en välittäisi tuollaisesta.
Tämä. Aidot kynttilät aidossa kuusessa. Lapsuuskodissa vieläkin...