Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (17841)

Vierailija
17801/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täällä vielä pääskysiä! 🐦🐦 Ihmeellistä, että näin vielä syyskuussa. Myös heinäsirkat ja perhoset olivat touhukkaina. Sirkkojen siritystä kuului ihmeen paljon verrattuna vaikka keskikesään.

Iloitaan tästä syyskesästä. Tässä teen ruokaa ja sit Susijengin peliä alan katsoa klo viideltä. Moikka kaikille!

Vierailija
17802/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta keskustelijaa täällä on jo luultu Dorikseksi? Minua väitettiin jopa silloin, kun Doriksella oli rekisteröity nimimerkki. Kommenttini ei edes ollut ketään vastaan eikä puolella.

Kannattaisi vilkaista peiliin, ennen kuin alkaa mitään 'diagnooseja' tekemään kenestäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17803/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täällä vielä pääskysiä! 🐦🐦 Ihmeellistä, että näin vielä syyskuussa. Myös heinäsirkat ja perhoset olivat touhukkaina. Sirkkojen siritystä kuului ihmeen paljon verrattuna vaikka keskikesään.

Iloitaan tästä syyskesästä. Tässä teen ruokaa ja sit Susijengin peliä alan katsoa klo viideltä. Moikka kaikille!

Pääskysiä en ole nähnyt, mutta tosi paljon perhosia, pääosin sitruunaperhosia. Harvinaista tähän aikaan syksyä.

Ohi meni multa revontulet ja kuunpimennys, vaikka eteläiseen Suomeenkin niitä enteiltiin. Valkosipulimarkkinatkin jäi väliin. Se on kyllä hauska tapahtuma.

Anonyymi - ikuisesti. Kotimatkalla. Vielä yksi tauko tulossa.

Vierailija
17804/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räväkät kuulumiset elossa edelleen, tammikuussa avattu. Hyvä te.

Vierailija
17805/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkinoista kirjoitellaan, nuo Hartolan markkinat on Suomen suurimmat yksipäiväiset markkinat. En käynyt. En käynyt Lappeenrannassa, Salossa enkä Iissäkään.

Päiväkahvilla ollaan.

Eri

Myydäänkö muillakin markkinoilla sahtia?

Lammin sahti on kuuluisa, siellä ainakin. Pohjanmaalla, Lapissa ja Satakunnassa on sahtiperinne. Joutsa, Sysmä, Pertunmaa.

Vierailija
17806/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin pyöräilemässä ja jotain pieniä lentäväisiä itikoita napsahteli päin näköä. Huuliin tarttui, kun olin just rasvannut huulet. Muuten oikein kesäisen lämmin ja hyvä pyöräilykeli.

Olisko nyt oikea hetki pistää narsissit multiin, mietin, kun niitä tuolla on.

Mietin, että pitäisi nyt jo viimein käydä vaihtamassa puhelimen akku.

Hyvää kuuluu, vaikken oikein iloinen ole aikoihin ollut.

Ei suositella narsisseja vielä maahan, liian lämmin. Voi juurtua ja alkaa kasvattaa vihreää, joka sitten paleltuu helposti. Kymmenisen astetta päivälämpö on sopiva ehkä n kk päästä.

Puutarhuri

Vierailija
17807/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Doris kertoi aloittaneensa ketjun, kun kuuli ihmisistä, joilta kukaan ei  k o s k a a n kysy kuulumisia. Hän päätti olla se, joka kysyy. Kannatteli ketjua ja sai lokaa päällensä.

Te kellä on läheisiä, sukua, ystäviä, ette voi ymmärtää, mitä on elämä yksin. Yksinäisenä. Siksi varmaan tämä ketju kestää.

Ymmärrän myös, että joskus voi mitta täyttyä, vaikkei juuri tuommoisiin 'viruksiin' suhtaudukaan muutoin kuin olkaa kohauttamalla. Osuva vertaus Lampaalta, joka myös on saanut oman annoksensa palstapskaa. Kuin myös moni muu pitkään mukana ollut. Ainakin yksi ihana lähti, kun ei ilkeilyä jaksanut.

Ei täällä kyllä pskaa kukaan ole heitellyt, jotenka ei pidä myöskään liioitella tapahtunutta. Ei sekään ole hyvän tavan mukaista. 

Paljon on myös lukijan vastuulla, miten lukemansa kokee. Kun on herkillä, ei siedä yhtään linjasta poikkeavaa,

Myös ryhmäytymistä voitte miettiä. Tässä ketjussa uuden on aika hankala päästä sisään, koska "vanhat" niin voimakkaasti läsnä heidän kesken ryhmäytyminen kuppiluntineen on jo muodostunut. Vähän kuin työpaikalla, helposti  uusi/erilainen/ryhmän mielestä siihen sopimaton savustetaan ulos - jotkut ryhmässä voivat kokea uuden tulokkaan uhkaksi joka sekoittaa pakkaa liikaa, häiritsee heidän juttujaan.

Vierailija
17808/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Doris kertoi aloittaneensa ketjun, kun kuuli ihmisistä, joilta kukaan ei  k o s k a a n kysy kuulumisia. Hän päätti olla se, joka kysyy. Kannatteli ketjua ja sai lokaa päällensä.

Te kellä on läheisiä, sukua, ystäviä, ette voi ymmärtää, mitä on elämä yksin. Yksinäisenä. Siksi varmaan tämä ketju kestää.

Ymmärrän myös, että joskus voi mitta täyttyä, vaikkei juuri tuommoisiin 'viruksiin' suhtaudukaan muutoin kuin olkaa kohauttamalla. Osuva vertaus Lampaalta, joka myös on saanut oman annoksensa palstapskaa. Kuin myös moni muu pitkään mukana ollut. Ainakin yksi ihana lähti, kun ei ilkeilyä jaksanut.

Ei täällä kyllä pskaa kukaan ole heitellyt, jotenka ei pidä myöskään liioitella tapahtunutta. Ei sekään ole hyvän tavan mukaista. 

Paljon on myös lukijan vastuulla, miten lukemansa kokee. Kun on herkillä, ei siedä yhtään linjas

Et ole joka viestiä lukenut, jos väität näin. On ollut tosi ilkeää nimittelyä ajoittain jo pitkään, onneksi mode hoitaa hommansa nopeasti, kaikkien silmille ei häiriköiden viestit onneksi ehdi.

Matkan varrella on myös paljon uutta porukkaa tullut kyytiin, tiedän kyllä miltei alusta asti seuranneena.

Mummelikuulumisia: pullan leivontaa huomiselle:), laittelin jo aineksia, kulhoja ym esille, tänään ristikoita, kirjan lukua, Emmerdale, puoli ysin uutiset.

Vierailija
17809/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerran maistanut sahtia enkä kyllä tykännyt. Tuoppi- kotikalja

ja kvassi ovat hyviä.

Vierailija
17810/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon on myös lukijan vastuulla, miten lukemans

Ne kulhot ym ehtii jo pölyyntyä ennen huomista. Näppärämpi olis heti tänään jo leipoa.  Mä olen niin suitsait nopea, että teen jo ennen kuin huomasnkaan.🤭

Vierailija
17811/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja kvassi ovat hyviä.

Sahdin  hapan hiivainen haju on kyllä ällöttävä.

Vierailija
17812/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne katosi se virtsatietulehduksia estävien vinkkien kirjoitus? Ovestinia ja jotakin muuta neuvottiin käyttämään, ettei seksi  aiheuta tulehdusta. Oli muitakin vinkkejä. Pliis kertokaa, kun en  ehtinyt laittaa muistiin. Sopivia asentoja tms. 

Meni sitten lapsi pesuveden mukana🤣 kun eräs vimmoissaan keräsi/ilmoitti poistoon viestini, koettaa varmaan taas pakoilla vastuutaan ja kertoa että mode ne poisti🤣.

Mulla usein vti mutta urisan tbl on loistoratkaisu ongelmaan. Luontaistuote karpaloa ja insuliinia, hyvä myös suolistolle. Mahdoitko tarkoittaa tätä?

Vierailija
17813/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mitäkin ilkeänä pitää. Sietokyky joillain kyllä epäterveen alhainen.

Vierailija
17814/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja kvassi ovat hyviä.

Jokaisen tekemä sahti on erilaista, ei voi tietää tykkäämistään sahtiin yhden kerran jälkeen. Nyt on myös maku-sahteja, todella erilaista vrt perinteiseen ohra/ruismallassahtiin.

Vierailija
17815/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, kulho, lusikat ym on tietysti Tampellan leivinliinan alla suojassa. Enhän minä nyt ole mikään eilisen teeren tyttö. Eikä meillä juuri pölyä ole, entäs teillä?

On huomenaamulla näpsä pyöräyttää taikina nousemaan, kun on kaikki valmiina. Kukin tyylillään.

Vierailija
17816/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivontapäivä itselläkin. Tein mustikkapiirakkaa ja raparperipiirakkaa. Sitten lasagnea ja marjapuuroa. Keitin myös juureksia lisukkeeksi.

Kävelyllä olin ja taas kaksi amiraalia loukkaantuneena tiellä. Toin pihaan molemmat ja juotavaa tarjosin. Toiselle kelpasi. Ei niiden eteen nyt voi muuta tehdä. Terveet perhoset lentelevät ympärillä ja nämä kaksi eivät. 

Autossa uusintakatsastus kohta. Ei kovin paljon vikoja ihme kyllä ollut, mutta ei minulla ole varmaan ikinä auto mennyt kerralla läpi. Ei kai se ole ihme. 

Passikuvaankin pitäisi mennä. Itselle käy aina niin, että koko kortti ehtii mennä jo vuodella vanhaksi ennen kuin herään koko asiaan. Nyt kortti menee taas syyskuun lopussa vuodella vanhaksi ja näin ei käy enää missään.

Ei siinä mitään, mutta sitten pitää poliisiasemalla käydä "todistamassa" henkilöllisyytensä ja vastaamassa kysymyksiin eri jutuista. Käydään kaikki asuinpaikat ja sukulaisten syntymäpäiviä yms läpi ja minä unohdan puolet kaikesta. Näinhän se meni viimeksikin, mutta jos en ajoissa hoida näitä juttuja niin ei voi mitään. Oma syy.

Valokuvassa olen ollut viimeksi joskus yli 5 vuotta sitten. Koirani eli vielä silloin. Nyt mietin mitä itsestään kuvia ottaa. Kuva niitä katsoo. Ei kukaan. Joku hyvin kirjoitti ulkonäöstään täällä, että on ollut kaunis tms. Minä en ole ikinä ollut kaunis. Ehkä joskus vuosia sitten lähempänä sitä.

Jos asiaa miettii niin ehkä esim sukuvikana tulevat vahvat leuat ovat miehelle eduksi ja en ole mies niin en hyödy edes tästä. Miehiset piirteet eivät naista kaunista. Puolet ajasta mietin, etten pidä tästä ja tuosta itsessäni ja puolet etten jaksa välittää ja olen ok. Hyvä puoli asiassa on etten ole vielä kovin vanhentunut. 

Vierailija
17817/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhurille kysymys. Mihin asti syksyllä  on sinusta ok istuttaa puuntaimia (omena, luumu, kirsikka) tai pensaita (herukat yms) ns puolivälissä Suomea. Siis juurtumisen yms kannalta katsottuna. Viime lokakuussa istutin koristeomenapuun ja se juurtui ja voi hyvin, mutta silloin oli niin lämmintä vielä. 

Vierailija
17818/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhurille kysymys. Mihin asti syksyllä  on sinusta ok istuttaa puuntaimia (omena, luumu, kirsikka) tai pensaita (herukat yms) ns puolivälissä Suomea. Siis juurtumisen yms kannalta katsottuna. Viime lokakuussa istutin koristeomenapuun ja se juurtui ja voi hyvin, mutta silloin oli niin lämmintä vielä. 

On eroa, onko taimi paljasjuurinen vai astiataimi. Nykyään myydään yleensä astiataimia, joiden istutusaika on jokseenkin toukokuulta (kun maa on lämmennyt, muista kastelu) - lokakuulle, sulaan, lämpimään maahan, usein on kosteuttakin valmiina. Astiataimissa on enemmän juuria, joskus kiertävät pottia ympäri, kannattaa aukoa solmua ja levittää juuria. Paljasjuuriset juurtuvat parhaiten kevät-kesäaikaan. Kuumimman kesän koittaessa, kesä - elokuussa juurtuminen on  haasteellista, ei suositella. Että näin. Jos vaihtaa perennan tai pensaan paikkaa, kannattaa yrittää saada riittävän iso juuripaakku mukaan juurtumisen helpottamiseksi.

Puutarhuri

Vierailija
17819/17842 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monta keskustelijaa täällä on jo luultu Dorikseksi? Minua väitettiin jopa silloin, kun Doriksella oli rekisteröity nimimerkki. Kommenttini ei edes ollut ketään vastaan eikä puolella.

Kannattaisi vilkaista peiliin, ennen kuin alkaa mitään 'diagnooseja' tekemään kenestäkään.

Minuakin luultiin useamman kerran - puolustin joitain, joille ilkeästi kirjoitettiin ja yhtä yksinäisyydestä solvattua.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 17810: Tuosta ryhmäytymisestä. Kuvitellaanpa, etät on 10 000 tylöntekijän firma. Kaikki tekevät etätöitä. Palaverit ja muu työskentely tapahtuu Teamsin kautta. Kenelläkään ei ole Teamsissa webbikamera päällä ja kaikki ovat muuttaneet äänensä siten, että kaikkien ääni kuulostaa täsmälleen samalta. Jokainen on myös nimellä Matti Nieminen. Kaikilla on myös sama sähköpostiosoite ja jokainen Matti voi vastata kenelle tahansa Matille tulleeseen viestiin tai kenen tajansa Matin lähettämään viestiin. Vaikka omaansa, koska itsekin on Matti Nieminen. Miten ajattelit, että ryhmäydyt muiden Matti Niemisten kanssa?

Ennenkuin tulin tänne AV:lle olin kymmenkunta vuotta Kaksplussalla. Siellä ne, joilla oli killinginkään halu yhtään millään tavalla ryhmäytyä, otti käyttöön nimimerkin. Ei oltu enää kaikki "Matti Niemisiä". Myöhemmin tuli myös mahdollisuus rekata nikkinsä, joten enää ei tarvinnut työpäivän jälkeen kotiin palattuaan käydä ihmettelemässä, mitäs "minä" olenkaan työpäiväni aikana muka kirjoitellut. Aikoinaan me järkättiin myös miittejä ja muutenkin tavattiin toisiamme Siis ihan reaalimaailmassa. Tietenkään läheskään kaikkia ei tällainen ryhmäytyminen kiinnostanut eikä tarvinnutkaan kiinnostaa. Vaikka mun Kaksplus-vuosistani onkin jo yli 10 vuotta, mulla on edelleen FB-kavereina toistakymmentä entistä kaksplussalaista. Joidenkin kanssa vielä soitellaan ja tavataankin. 

On ihan totta, että kun pitkään ketjua seuraa, alkaa joidenkin kirjoitustavasta tai ainakin kertomistaan asioista pystyä vähän tunnistamaan, onko kirjoittaja 15247 sama kuin kirjoittaja 16791. Mä tunnistan edelleen joskus väärin. Sinun kirjoituksistasi mulla ei ole aavistustakaan,  mitkä muut kirjoituksesi kuin tämä 17810 ovat sinun. Ei sillä, eihän mun tarvitsekaan sitä tietää, mutta jos jossain threadissa on edes 5 eri "Matti Niemistä", niin kuka on kuka ja kenelle loppujen lopuksi kommentoin? Mun keittiöön aina alkukeväästä ilmestyy pari sokerimuurahaista ja yleensä annankin niille nimet. Vaikka Antero ja Sirkka. Mutta kun niitä on keittiössä vähän myöhemmin 20, en enää tiedä, kuka niistä oli Antero ja kuka Sirkka. 

Ymmärrän kyllä sen, että kun keskustelupalstojen kulttuuri on parissa vuosikymmenessä muuttunut huonompaan suuntaan tai sanottakoon näin, että ainakin käytöstavat ovat unohtuneet, niin suurin osa ei edes halua tulla "tunnistetuksi". Mutta ei silloin kyllä se ryhmäytyminenkään oikein onnistu, jos haluaa olla vain yksi "Matti Nieminen" tuhansien muiden "Matti Niemisten" joukossa.