Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (21935)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkun pitää myös olla standardin mukaan tehty jos itse valmistaa.

Pahvilaatikko ei kelpaa.

Uurnan voi myös lainata jos tuhkat vaan tyhjennetään "jonnekin"

Jep. Ainakaan toistaiseksi ei voi vainajaa laittaa pahvilaatikossa uuniin vaan tarvitaan arkkukin. Katselin niitäkin ja halvin oli tuosta samasta firmasta about 350 €. Ja tosiaan jos tuhkat tyhjennetään jonnekin, ei tarvita uurnaa tai uurnan voi vaikka lainatakin. Meillä on Keski-Suomessa sukuhauta ja siinä on tietty määrä arkkupaikkoja. Uuden arkun voi laittaa edellisen päälle vasta tietyn ajan kuluttua. Sen sijaan tuhkauurnan voi laittaa edellisen vainajan arkun päälle vaikka samana vuonna. 

13682/21935 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään järvessä uimassa eräällä syrjäisellä rannalla sain olla siellä rauhassa yksin ja kuunnella linnun laulua. Sen jälkeen suuntasin mökille ja yritin etsiä sieniä. Ei löytynyt.

Huomenna olisi tarkoitus grillata mökillä ja nauttia kesästä.

The only fears we have to fear is these fears itself.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Katherine.Rosemary kirjoitti:

Kävin tänään järvessä uimassa eräällä syrjäisellä rannalla sain olla siellä rauhassa yksin ja kuunnella linnun laulua. Sen jälkeen suuntasin mökille ja yritin etsiä sieniä. Ei löytynyt.

Huomenna olisi tarkoitus grillata mökillä ja nauttia kesästä.

Kuulostaa hyvältä :)  Kurkkasin just 9 päivän sääennusteen ja tietenkin just huomiseksi, kun mulla on taas työpäivä, on luvassa hellettä :D Sitten taas viilenee. Lauantaina, kun olisi taas vapaata, menen sairaalakierrokselle ja kun sunnuntaina voisi sitten grillata, onkin luvassa taas sadetta. Murphyn laki :D

Vierailija
13684/21935 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson Bond-elokuvaa Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa vuodelta 1969, mielestäni paras Bond-leffa ja tarina. Upee.

Vierailija
13685/21935 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringosta. Itse en ainakaan ole nyt varjossa, kun viimein paistaa. Kyllä minä ulkoilen normaalisti nyt ja kävelen. Auringorasvaa laitan välillä. Nyt vähemmän, kun tarvetta ei niin ole. En tavallaan ole ikinä rajoittanut auringossa oloa, että pelkäisin sitä. Jos ihoni ei tykkää niin mitä sille voi. Aurinkoa en virallisesti ota, mutta ulkona paljon olen. 

Vierailija
13686/21935 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen pahoittelut ja en tarkoita kirjoittaa pahalla tätä kaikkea. Ehkä jännitän sitten muita asioita kuin sitä, että saanko syöpää yms. Tietysti vakavia asioita ja en sitä kiistä. 

Vierailija
13687/21935 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson Bond-elokuvaa Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa vuodelta 1969, mielestäni paras Bond-leffa ja tarina. Upee.

Me too.

Vierailija
13688/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono yö takana, mielikin maassa. Meikäläisen perus olotila.

Vierailija
13689/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mihin tuhkat laitetaan? ämpäriin käärinliina,Kerrohan?

Tuhkauspaikasta saa pahviuurnan, kerroinkin jo. Äitin ja isän tuhkat levitettiin omalle maalle, uurnat poltettiin saunan uunissa.

Vierailija
13690/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringosta:

Itse ainakin olen varovainen. Eilen pääosin istuin varjossa, touhusin osan päivää kuitenkin puutarhassa, grillikatoksen siivouksessa ym. Rasvaa laitoin, silti toisassa olkapäässä illalla punersi, jäänyt kai se kohta ilman aurinkorasvaa. Päässä pidän myös useimmiten huivia/hattua. Annan kuitenkin auringon viiruttaa hiuksiini raitoja...

Tänään vapaa päivä, lukemista ulkona, jotain puutarhahommia taitaa olla. Kerään maljakoihin uudet kukat. Puoliso lähtee isolle kirkolle, vie ystävän kyydissä, kun hänellä loppuu loma piakkoin.

Kepeää keskiviikkoa

Doris

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auringosta:

Itse ainakin olen varovainen. Eilen pääosin istuin varjossa, touhusin osan päivää kuitenkin puutarhassa, grillikatoksen siivouksessa ym. Rasvaa laitoin, silti toisassa olkapäässä illalla punersi, jäänyt kai se kohta ilman aurinkorasvaa. Päässä pidän myös useimmiten huivia/hattua. Annan kuitenkin auringon viiruttaa hiuksiini raitoja...

Tänään vapaa päivä, lukemista ulkona, jotain puutarhahommia taitaa olla. Kerään maljakoihin uudet kukat. Puoliso lähtee isolle kirkolle, vie ystävän kyydissä, kun hänellä loppuu loma piakkoin.

Kepeää keskiviikkoa

Doris

Minäkin olen mieluummin varjossa kuin räköttävässä auringonpaisteessa. Aurinkorasvoja en ole enää vuosiin käyttänyt paitsi polvissa. Nimittäin leikkausarpien iho on jostain syystä poikkeuksellisen arka auringolle. 

Mulla tänään työpäivä, mutta eipä ole paljon mitään tekemistä. Meillä palkka maksetaan vain laskutettavista tunneista eli jos ei tee mitään, ei tule palkkaakaan. Eilen katsoin, että olen viimeisten 30 viikon aikana tehnyt yhteensä 284 tuntia eli alle 10 tuntia viikossa. Joten jo senkin vuoksi on hyvä, että pääsen työelämästä eroon. 

Vierailija
13692/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt Valviran toiminnasta. He uhkaavat Lääketieteen lisensiaatti Maija Kajania, että voivat viedä häneltä oikeudet kirjoittaa reseptejä hormonikorvaushoitoihin, kun hän on joillekin potilaille kirjoittanut heidän mielestään liian isoja annoksia.

Minä olen yksi, jonka terveyden, elämän, avioliiton, työn ja ihmisuhteet erittäin hurjat ja monipuolisesti järkyttävät vaihdevuosioireet pilasi - melkein lopullisesti - sillä 10 vuoden kärsimyksen, kipujen ja unettomuuden jälkeen löysin lääkärin, joka suostui vihdoin määräämään minulle enemmän estrogeenia, jolloin terveyteni alkoi kohentua tasaisesti ja tehokkaasti. Vihdoin sain myös nukuttua kunnolla. Sain myös perua polvien tähystysleikkauksen, sillä kovat polvikiput, kuten sorminivelkivutkin, johtuivat liian vähäisestä estrogeenistä (2 annoslastallista estrogeelia/pv ei todellakaan riittänyt). 

Ehdin menettää työni, muutaman ystävän, mutta onneksi mieheni jaksoi pysyä vierelläni, vaikka välillä näytti, ettei hän jaksa enää.  Hän joutui saattamaan minut vessaan, suihkuun, syömään jne. Olin täysin invalidi.

Jouduin ennenaikaiselle eläkkeelle, työkyvyttömyyseläkkeelle, minä, entinen urheilullinen ja terveitä elämäntapoja toteuttanut nainen. Ja kaikki se kärsimys ja työn menetys ihan turhaan. Nyt olen 66-vuotias ja mietin, mitä töitä voisin alkaa tekemään.

Lämmin kiitos sinulle oma gynekoloni, joka Maija Kajanin tavoin olet rohkeasti uskaltanut pitää potilaittesi puolta ja määrännyt isompia estrogeeni-annoksia heille, jotka eivät todellakaan niillä pienemmillä annoksilla pärjää. Ja olet myös määrännyt verikokeet, joilla on tutkittu terveys mutta myös estrogeenin riittävyys. 

Valvira tekee valtavan virheen ja pilaa monen ihmisen ja monen perheen elämän toiminnallaan. Toivon heille jokaiselle kyseisen päätöksen takana oleville sitä, että he joutuisivat tavalla tai toisella kokemaan yhden kuukauden elämässään vastaavia oireita, mitä erittäin vaikeita vaihdevuosia kärsivä voi kokea. Ehkä se lisäisi heidän empatiakykyään antaisi heille myös viisautta ja laaja-alaista ajattelukykyä. Toivon tietysti, että he sitten saavat taas elää terveenä.

Noin puolet Suomen väestöstä on naisia, mutta naisten hyvin- tai pahoinvointi vaikuttaa kaikkiin mujihinkin. 

Vierailija
13693/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin just uimassa virkistävää

Vierailija
13694/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

+22 C varjossa nyt, nauttikaa hellepellet, me muut pysytään varjossa :)

Vierailija
13695/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolipilvistä mutta lämmintä. Hyvä sää maalata ulkona. Tonnikalapastan pastan laitoin juuri kiehumaan, pitäisi kipaista kasvimaalle hakemaan salaattiainekset. Sen jälkeen kirkonkylällä käymään, suodatinkangasta ja kivituhkaa ostamaan. Liuskekivikuorma tuli eilen ja lapsityövoimaa hyväksi käyttäen se tuli purettua tuohon pihalle sen alueen viereen, johon kivistä  tehdään istuskelualue/tulistelupaikka. Niihin hommiin  viikonloppuna, kun huomiseksi luvattiin koko päiväksi sadetta.

Vierailija
13696/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän musiikkia: Kolme ja lisänumero, Freukkarit

"... ja jos on lottovoitto olla suomalainen, hän sai kolme oikein ja lisänumeron..."

Itketti ja nauratti samaan aikaan tätä kuunnellessa.

Vierailija
13697/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni isommat estrogeenimäärät auttoivat pääsemään korkeasta kolesterolista eroon. Myös sydämen rytmihäiriöt loppuivat.Myös osteoporoosin alkuvaihe kääntyi lopulta osteopeniaksi. Jos olisin saanut jo alkuvaiheessa isommat määrät hormonikorvausta, ei osteoporoosia olisi ehtinyt edes tulla. 

Vierailija
13698/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoinen ja lämmin aamupäivä. Pesin lakanat, iltaan mennessä hyvin kuivuvat.

Istuin pihalla varjossa, kuuntelin lintujen laulua ja nautin juhannusruusujen tuoksusta. Lueskelin kirjeitä nuoruuden aikaisilta kirjeystäviltäni Kreikasta, Koreasta, Turkista, Ranskasta, Meksikosta, Itävallasta ja Jamaikalta.

Itävallan Susin kanssa opetimme kieltä toisillemme, hän minulle saksaa, minä hänelle suomea. Emme ehtineet monta vuotta kirjoitella; hän kuoli äkillisesti parikymppisenä. Tallessa on vieläkin hänen sukulaisilta saamani saksankielinen kuolinilmoitus.  Tämän minun silloinen seinänaapurini minulle suomensi. 

Hänellä oli paljon kirjeystäviä, hänen kauttaan sain yhden kreikkalaisen kirjekaverin.

Siihen aikaan minulla oli vilkasta kirjeenvaihtoa lähinnä ulkomaalaisten kanssa, nyt pääasiassa suomalaisten kanssa.

Innostuin myös katselemaan vanhoja valokuva-albumeita, kirjeystävien lähettämiä kuvia ja tietysti muitakin kuvia.

Muisteluhetkiä minulla.

Tulikin hyvä englanninkielen kertauskurssi, että tälle päivälle riittää.

Älkää kärventäkö nahkaanne auringossa!

Vierailija
13699/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järkyttynyt Valviran toiminnasta. He uhkaavat Lääketieteen lisensiaatti Maija Kajania, että voivat viedä häneltä oikeudet kirjoittaa reseptejä hormonikorvaushoitoihin, kun hän on joillekin potilaille kirjoittanut heidän mielestään liian isoja annoksia.

Minä olen yksi, jonka terveyden, elämän, avioliiton, työn ja ihmisuhteet erittäin hurjat ja monipuolisesti järkyttävät vaihdevuosioireet pilasi - melkein lopullisesti - sillä 10 vuoden kärsimyksen, kipujen ja unettomuuden jälkeen löysin lääkärin, joka suostui vihdoin määräämään minulle enemmän estrogeenia, jolloin terveyteni alkoi kohentua tasaisesti ja tehokkaasti. Vihdoin sain myös nukuttua kunnolla. Sain myös perua polvien tähystysleikkauksen, sillä kovat polvikiput, kuten sorminivelkivutkin, johtuivat liian vähäisestä estrogeenistä (2 annoslastallista estrogeelia/pv ei todellakaan riittänyt). 

Ehdin menettää työni, muutaman ystävän, mutta onneksi mieheni

Siis oli niin kauheat vaihtarioireet, että oksat pois. Törkeä unettomuus, aivosumu, kuumat aallot... luulin tulleeni hulluksi. En osannut laskea, olin kassalla töissä. Huomattavasti helpotti, kun ystävällinen gynegologi sanoi myötätuntoisesti kuulevansa näitä tarinoita päivittäin. 6v söin estrogeeniä, helpotti kuukaudessa oireet. Mitään takapakkia ei tullut, vaikka kerrasta lopetin.

En olisi selvinnyt ilman hormoninkorvaushoitoa, en ymmärrä, miten naiset aiemmin on pärjänny ! Toki kaikilla ei ole paha olla...

Vierailija
13700/21935 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän musiikkia: Kolme ja lisänumero, Freukkarit

"... ja jos on lottovoitto olla suomalainen, hän sai kolme oikein ja lisänumeron..."

Itketti ja nauratti samaan aikaan tätä kuunnellessa.

Enpä ollut kuullut tätä, kävin nyt kuuntelemassa. Kiitos

Tykkään Froikkareista, harmi, etten ole livenä nähnyt. Tuttu poikabändi soittaa ja laulaa näitä, eppuja, juicea, miljoonasadetta...