Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (21887)
Kotipäivä, kävin varmistamaan puh laskusta kun mulla perjantaina puh operaattorin vaihto niin onkin tänään määräajan loppumispäivä. Soitin uudelle operaattorille , kortin vaihdon sai siirrettyä huomiselle. En oikein muuta tehnyt kun ollut puhelimessa.
Lammas - voinhan mä sulle klassisen tavan lohen valmistukseen vinkata. Hauduta valkoviinissä. Liemeen puolet ja puolet vettä ja valkoviiniä ja vaikka pari pippuria, vähän suolaa, sipulia, purjoa, valkosipulia, porkkana tai ei kasviksia. Kiehauta liemi (ja kasvikset) pienessä kattilassa, kuumaan liemeen nahaton kala joka on maustettu suolalla ja pippurilla, ei tarvitse kalan ihan kokonaan peittyä. Ihan matala lämpö ei keittämistä, kansi kiinni ja 10 min ja kala valmis. Pari nokaretta voita ja vaikka muutama kapris liemeen ja ne perunat kylkeen niin siinä sulla herkku! Toimii hyvin myös monelle lohipalalle uunissa, kalat vuokaan liemi päälle, folio päälle 160 astetta ja 20 min. Aina mehukasta lohta. Liemen voi myös siivilöidä ja kiehauttaa kattilassa kerman kanssa jos haluaa kermaisen valkoviinikastikkeen. Ja vielä vinkki, valkoviiniä voi pakastaa sopivina desin tai parin annoksina pakstuspusseissa kun joskus jää, niin ei tarvitse pulloa avata tätä ruokaa varten (mutta voi tietty avata jos haluaa heh). N52 (se kokki/leipuri)
Tuntuu, että kaikki ihmiset ovat minua vastaan ja haluavat minulle ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuuluu You Tubesta tää video:
Kalabachatama, Sampsa Kares
Salsaa nyt opettelemaan, ja bachataa myös.
Kukahan tää laulaja on, onpa hyvä ääni laulajalla, ja pääsee tosi korkealle vaikka mies ääni.
Aivan huikea video kun katsoo isolta näytöltä, tai katso 55 tuuman telkusta. Kaikki nyanssit ei näy kännykällä. Tykkään myös biisistä. Kerrankin jotakin iloista eikä aina mollissa.
Varmaan on hyvää tuo viinissä haudutettu lohi! Pitäsköhän kokeilla. Olen kyllä laiska kokki, mitä helpommalla pääsee siinäkin asiassa sen parempi.
Helppo lohiresepti: lohifileen päälle sitruunamehua ja suolaa, sitten smetana(+ kermaviili) + tilli -kuorrutus. Uuniin ja valmistuu itsekseen. Potut lautaselle kaveriks. Hyvää!
Minähän menin täyden työpäivän jälkeen taas tunnin matkan päähän keskustaan, vaikka satoi vettä. Hesburgerissa kävin. Sitten eri kirppikselle kuin viimeksi, ja sitten elokuviin.
Keskustaan kun pääsin niin olin aika märkä, mutta sisätiloissa tulin siedettävän kuivaksi. Näin koulutat lohikäärmeesi elokuvan jälkeen ulkona kuului musaa ja menin paikan päälle fiilistelemään hetkeksi.
Kotiin matkatessani sain pujotella etanoita, sillä niitä etanoita oli kadulla hirveästi. Todennäköisesti oli espanjansiruetanoita, mutta mä en kykene ajelemaan niiden päältä tarkoituksella. Saatoin muutaman etanan liiskata, kun oli niin vaikea pujotella niitä paljouden takia. Kotilokin tuli nähtyä kotipihalla. Sadetta on riittänyt tänä päivänä.
Jos en olisi päättänyt lähteä kauemmaksi niin sisällä möllöttelyksi olisi mennyt tämä päivä. Huomisesta saattaa tulla niin tylsä päivä. Nyt ei ole ainakaan viikkoon asiaa keskustaan. Viikonlopuksi meen ehkä mökille, taikka festareille.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Siivoiltu on, viety pahviroskia, metalliroskia ja kaikenlaisia roskia, koiraa käytetty ulkona ja kastuttu sateessa aika monta kertaa litimäräksi. Mietin, mihin olen mahtanut laittaa sadetakkini. Kävin myös lähikaupassa ja nyt pitäisi alkaa vähän suunnitella lähipäivien sapuskoita. Tuoreita herneitä ei tuolla ollut vieläkään, mutta kuulemma jossain vaiheessa tulee. Ei kyllä ollut reilu viikko sitten vielä Citymarketissakaan, mutta kauppakeskuksen käytävllä olleessa myyntikojussa oli. Kotimaisia mansikoita oli. Lähikauppani on siis pieni K-Market.
Siskon kanssa viestiteltiin. Ei ollut kovin ilahtunut, kun kerroin, että isällä on ollut ongelmia Nordean uuden tunnuslukulaitteen kanssa. Oli yrittänyt tilata jotain ulkomailta, mutta vanha laite - joka siis edelleen toimii kotimaan maksuliikenteessä - ei kuulemma kelvannut. En osaa sanoa, sohlasiko isä itse jotain vai onko tosiaan niin, että pitää olla se uusi laite. Koska mulla ei ole Norde
Tämä oli hyvää:
Mausteinen kalapata
4 annosta
Ainekset
2 sipulia
23 valkosipulinkynttä
1 punainen paprika
1 keltainen paprika
3 tomaattia
punainen chili
1 tl rypsiöljyä
2 dl vettä
1 kalaliemikuutio
1 tlk (400 ml) kookosmaitoa
2 tl inkivääriä raastettuna
tl suolaa
tl mustapippuria
800 g lohta, kuhaa tai seitiä
1 ruukku korianteria
Valmistusohje
Kuori ja hienonna sipulit. Huuhtele paprikat ja tomaatit. Poista paprikoista kanta ja siemenet. Leikkaa paprikat suikaleiksi ja kuutioi tomaatit. Hienonna chili.
Nosta kasvikset kevyesti öljyttyyn pataan. Lisää vesi, liemikuutio, kookosmaito, inkivääri ja mausteet. Peitä pata kannella ja nosta 200-asteiseen uuniin noin 45 minuutiksi.
Poista kalasta tarvittaessa ruodot ja nahka. Leikkaa kala suupaloiksi.
Pane uuni pois päältä. Lisää kalat pataan ja nosta pata uunin jälkilämpöön 10 minuutiksi. Ennen tarjoamista sekoita varovasti joukkoon hienonnettua korianteria. Tarjoa kalapata riisin kanssa
Vituttaa vietävästi koko elämä. Siinä tärkeimmät.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Siivoiltu on, viety pahviroskia, metalliroskia ja kaikenlaisia roskia, koiraa käytetty ulkona ja kastuttu sateessa aika monta kertaa litimäräksi. Mietin, mihin olen mahtanut laittaa sadetakkini. Kävin myös lähikaupassa ja nyt pitäisi alkaa vähän suunnitella lähipäivien sapuskoita. Tuoreita herneitä ei tuolla ollut vieläkään, mutta kuulemma jossain vaiheessa tulee. Ei kyllä ollut reilu viikko sitten vielä Citymarketissakaan, mutta kauppakeskuksen käytävllä olleessa myyntikojussa oli. Kotimaisia mansikoita oli. Lähikauppani on siis pieni K-Market.
Siskon kanssa viestiteltiin. Ei ollut kovin ilahtunut, kun kerroin, että isällä on ollut ongelmia Nordean uuden tunnuslukulaitteen kanssa. Oli yrittänyt tilata jotain ulkomailta, mutta vanha laite - joka siis edelleen toimii kotimaan maksuliikenteessä - ei kuulemma kelvannut. En osaa sanoa, sohlasiko isä itse jotain vai onko toValkosipulin kynsiä siis 2-3 😂
Ei ole sadepäiviä tähän kevääseen ja kesän alkuun paljoa mahtunut, mutta nyt näyttäisi olevan! Tykkään!
Aikamoista, kun kukko ja käki ottaa kisaa. Kukko kiekuu kovempaa, mutta käki jaksaa pidempään. Mökkikukkomme (naapurin) voi siis hyvin, terveisiä vaan faneille. Me emme kuulu siihen jengiin. Saako jo toivoa eläinparan kuolemaa? Vaikka lyhythän tämä kesä on.
Kiitos kaikille vinkeistä lohen valmistukseen <3 Otin ohjeet talteen ja kokeilen niistä jokaista jossain vaiheessa.
Tänään on edelleen sadepäivä. Vähän ärsyttävää, kun pihalla olisi edelleen hommia, mutta en viitsi kaatosateessa niitä tehdä. Huomiseksi on luvattu jo parempaa säätä ja sunnuntaina mahdollisesti jo hellerajakin ylittyy.
Verottajakin muisti viimein ja perintövero oli tonnin pienempi kuin mitä olin arvioinut. Maksoin kerralla pois, vaikka olisi voinut maksaa kahdessa erässä ja ekassakin eräpäivä vasta lokakuussa. Nuorisokin eli äitini lapsenlapset olivat saaneet verokarhulta postia ja he olivat kaikki riemuissaan. Pankin sivujen mukaan sellaisesta vakuutuksesta menee pääomavero, mutta ei mennytkään vaan perintövero. Yli kymppitonni vähemmän kuin mihin olivat varautuneet. Nyt vissiin uskaltaa kävellä taas metsässäkin, kun ei tarvitse varoa, että tulee (vero)karhu vastaan :D :D
Tilasin äsken pihalle sellaisen penkin, millä toisin päin käännettyä voi istua ja toisinpäin käännettynä olla polvillaan. Mä pystyn kyllä tekoniveltenkin kanssa olemaan polvillani, mutta alustan pitää olla pehmeä. Tässä siis on ne pehmusteet. Syksyllä ajattelin tunkea kukkasipuleita ihan joka nurkkaan, mihin vaan pienellä pihallani mahtuu. Naapurillani on aivan ihanasti tulppaaneja joka kevät ja mulla ei ole yhtään mitään. Tai no rhodot on, mutta ei muuta.
Tälle päivälle ei mitään kummempia suunnitelmia. Klo 17 jälkeen pitäisi sateen loppua, jos sääennustusta on uskominen. Silloin siis pihalle jatkamaan noi loput hommat.
Ajatelkaa, miten surullinen kohtalo: elää kolme kuukautta ja senkin vihattuna! 💔
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, miten surullinen kohtalo: elää kolme kuukautta ja senkin vihattuna! 💔
Suomessa on ainakin kaksi eläinten vanhainkotia: Wanha Markki Ylistarossa ja Tuulispää Somerolla. Kukko voisi saada sieltä arvokkaan loppuelämän kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ainakin kaksi eläinten vanhainkotia: Wanha Markki Ylistarossa ja Tuulispää Somerolla. Kukko voisi saada sieltä arvokkaan loppuelämän kodin.
Näinhän se olisi, mutta kun naapureilla on ollut vuosikymmeniä tämä tapa, että otetaan kesäkuussa ja tapetaan elokuun lopussa. Perinteitä kunnioittaen.
Heti aamusta sateli vettä, mutta se ei minua haitannut.
Kello 7 aloitin siivoamaan kylppäriä. Ensin tein inventaarion ja järjestelyn kaapissa, paljon sieltä jouti pois, tuli tilaa.
Siivous lattiasta kattoon ja samanaikaisesti pesin koneellisen pyykkiä. Kyllä siivous kävi eräänlaisesta jumpasta, sain ainakin hien pintaan.
Palkitsin "ahkeruuteni" päiväkahvilla, mustikkapiirakalla ja minttujäätelöllä.
Nyt odottelen, että postinjakaja tuo lukemista, laiskottelen lopun päivää.
Laitanpa minäkin tähän loppuun yhden helpon lohiruokaohjeen:
Lohifileen päälle hiukan sitruunapippuria, kuutioitua maustekurkkua, hunajaa, päälle ruokakermaa ja sitten uuniin.
Vessahommia täälläkin. Avasin lavuaarin hajulukon osiin ja pesin pesuvadissa. Viemärinavaajaa ei voi nykyään käyttää, kun on sukitetut viemäriputket. Syövyttäviä aineita ei voi käyttää. Typerää!
Aamupäivällä tein ensin sadetta uhmaten lenkin. Paljon etanoita ja kotiloita liikenteessä. En ymmärrä, mikä pakkomielle jollain on nirhata näitä lehtokotiloita kävellessään asfaltilla. Väitti, että ne kulkevat hänen puutarhaansa ja syövät salaatit. Kyllä niitä kotiloita meilläkin näyttää olevan ja maistuvat rastaille, ei ole siis ongelmaksi asti. Linnut hoitaa hommansa.
Autotalli täytyisi jaksaa siivota tai edes järjestää ja lakaista roskat.
Ai niin. Mulla on nyt vasta alkanut itämään minikurpitsa ( jack be little) Mun kait täytyy se antaa kunnolla kasvaa sisätiloissa vahvaksi taimeksi, ennen ulosvientiä ja jotta saan satoa(?). Onko Puutarhurilla jotain vinkkejä "myöhästyneelle idulle"?
Olen laihtunut normaalipainon alarajalle ja tänään mieheni sanoi, että 20 vuotta on ikääkin lähtenyt. Näytän niin hyvältä taas, aivan kuin nuorena. Kyllä tuntuu hyvältä. Onneksi aloitin pätkäpaaston kolme vuotta sitten. Edelleen jatkan sitä. Nivelet voi hyvin ja veriarvot kunnossa.
Mieheni on koko ajan ollut timmi urheilija. Minä en. Kiloja on lähtenyt pysyvästi 27.
Kiitos ilmoituksesta, olen niin henkisesti loppu ja uupunut tähän yksin taistelemiseen.