Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22743)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju oli mukava, kunnes tänne tuli mielensäosoittajat ja alanuolittajat herkin perustein. Pitäisi sitäkin ajatella miten omat toimet vaikuttaa toisiin.
Suosittelen jokaisen ottavan vapaata tästä ketjusta ellei jopa palstalta, jotta kirjoitukset ja mielenlaatu parantuisi.
Pitää varmasti tehdä tämä. Alkaa tavallaan tympimään kirjoittelu tänne ja se on merkki siitä, että kannattaa pitää taukoa.
Jos mietin mistä en itse pidä niin yksi asia on neuvominen. Jos kirjoitan jotain viestissäni niin en odota toisten neuvoja siihen liittyen. Tämä siksi, että toisen on vaikeaa antaa vinkkejä toiselle jonka elämästä ei oikeastaan tiedä mitään. Samalla en kaipaa huomiota minkä taas jonkun viesti omaan viestiini liittyen aiheuttaa. Tämä taas sitten ärsyttää monia muita, kun ketju keskittyy viestiini, vaikka itse vaan toivon, et
Moni meistä on hyvin ratkaisukeskeinen, neuvomalla halutaan auttaa, ei sillä pahaa tarkoiteta. Voihan sitä omaan viestiin jo heti alkuun laittaa, että en halua neuvoja, enkä kommentteja, haluan vain vuodattaa tämän asian pois mielestäni. Noniin, ja katsos, näin heti aloin neuvoa... Se tulee näin itsestään.
Tää ketju on mennyt nyt vain toisien vittuiluksi. Tämä niin ja kiittää.Hyvää Joulua..
Onpas sumuista ja liukasta. Hämmennyin, mikä ruuhka oli täällä meidän pienen kaupun keskustassa. Onneksi itsellä ei ollut kuin pari tavaraa ostettavaa, onnistuin puikkelehtimaan nopeasti ulos.
Parkkipaikalla jäi vähän omatunto soimaamaan. Olin jo ehtinyt kiertää parkkiksen kertaalleen ympäri, kun näin ainoan tyhjän ruudun. Vilkku päälle ja äkkiä ruutuun. Samaan aikaan vastaan tuli toinen auto, joka oli tulossa siihen myös, tosin itse olin vilkkuni kanssa nopeampi. Samalla tajusin, että siinä toisessa autossa oli vanha ihminen ratissa, olisi ollut kohteliasta antaa ruutu hänelle, itse olisin voinut ajaa toisenkin ringin, hänelle se varmasti oli vaivalloisempaa. En kuitenkaan ruuhkan takia voinut enää perua kääntymistäni, joku oli jo takana. Noh, joskus käy näin... Hävetti kuitenkin.
Kävelyllä käyty. Onneksi oli ropsottimet jalassa, kovin liukasta oli.
Taskussa oli 20:- siltä varalta että nähtäis joulupatakeräys ja onneksi olikin. Sain sujautettua setelin sinne.
Aloitettiin jo laatikoitten ym syönti. Lanttulaatikko on herkkuani eikä ole suuritöistä ostaa Saarioisten valmista.
Sisaruksia on käynyt katsomassa muistisairasta äitiä, kovin on väsynyt ja haluaa vain nukkua. Kunpa pääsisi jo ikiuneen.
Leppoisaa aatonaattoa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuuden sanomiseen tarvitaan aina kaksi. Yksi, joka sanoo ja toinen, joka kuulee.
Toisia voimme huijata vain rajallisesti, itseämme rajatta.
Olisiko esimerkkiä itsesi huijaamisesta?
Vaikka kuinka monta. Saatan ajatella, että olen suurikin hyväntekijä, kun lahjoitan sukulaisnuorelle kurjoituspöytäni ja annan käytännönnevoja, kun muuttaa omilleen. Häntä typerät, ajastaan jäljessä olevat neuvot todennäköisesti vaan huvittavat ja kirjoituspöydän kuskaa kierrätyskeskukseen.
Työpaikalla uutena tulokkaana saatan ryhtyä puolustamaan jotain työkaveria, joka kokee asian "kuoleman suudelmaksi" eli minulta tomppelilta hän nyt viimeksi haluaisi julkista tukea, ettei leimaudu kaverikseni.
Virheistään kuitenkin oppii jatkossa harkitsemaan, miltä omat "hyvät" teot muitten silmin näyttävät.
No, olihan mukava saavutus pari vuotta mukavaa viesteilyä, jatketaanhan samaan malliin, peukuilla tai ilman... :)
Kerroin aiemmin täällä omaisestani, joka ei kestänyt mitään vastoinkäymisiä eikä halunnut kuulla yhtään ikävää asiaa. Kaiken piti olla lempeää päivänpaistetta. Vierailulla tämä kävi rasittavaksi. En tiennyt, miten olisin suhtautunut tähän omassa pienessä maailmassaan elävään sukulaiseen.
Sain yhdeltä palstalaiselta viisaan selityksen. Hän sanoi jotenkin niin, että jos on elämässään kohdannut paljon vastoinkäymisiä ja tullut huonosti kohdelluksi, ei enää jaksa mitään. Ei halua edes tietää mistään rasittavasta, vaan olla omassa rauhassa. Tämä auttoi minua ymmärtämään.
Luulen, että tämän ketjun tilanne on samankaltainen. Tänne hakeutuvat haluavat lempeää, turvallista elämää, missä ikäviä asioita ei tule vastaan. Elämää, jossa kaikki on hallittavissa.
He kaipaavat lintukotoa, kuten tuo minulle tärkeä omainen. Siksi keskustelu on sellaista kuin on. Se riittää heille. He ovat samanmielisiä ja heillä on samanlaisia tarpeita. He eivät halua neuvoja ja muutoksia, vaan vastustavat niitä. He kaipaavat empatiaa ja vahvistusta sille, että he eivät tee mitään väärää. Kaikenlainen kritiikki, jopa jotkut nuolet ovat heille kauhistus. Silti he ovat ystävällisiä ja viisaita ihmisiä. Heillä on oikeus olla sellaisia kuin ovat, kuten meillä kaikilla.
Toisenlaista keskustelua täytyy hakea toisenlaisesta seurasta.
Nro 6169: "Sulle yläpeukku siis tarkottaa "onpa kiva juttu". Entä alapeukku, tarkottaako se "onpa tyhmä juttu"?
Mulla on ihan eri tulkinnat."
Itseasiassa kutakuinkin näin. Jos Facebookissa joku kirjoittaa saaneensa vaikkapa potkut tai syöpädiagnoosin, niin en mä siihen peukkua laita. Mun mielestä se peukku tarkoittaa sitä, että hienoa, hyvä/kiva juttu. Facessa on kuitenkin enemmän valinnanvaraa ja voi laittaa vaikka surunaaman tms sopivamman. Tällä palstalla on vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Harvoin alapeukutan palstalla yhtään mitään. Joskus, jos on joku jonkun oletettavan trollin ihan ääliömäinen kommentti. Kumman "peukun" sinä tällä palstalla laitat, jos joku kertoo olevansa masentunut, saaneen lopputilin tai joutuneensa perheväkivallan uhriksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska itse en laita noissa tapauksissa kumpaakaan.
Veli poikkesi joulukahville, näytti kuvan hakemastaan kuusesta. Nätti oli ja tuuhea. Kaupassa kassa toivotteli mukavaa joulua, ja pari naapuria.
On ollut mukava päivä. Laitoin ulko-oveen koristeseppeleen.
Hirmu liukasta on ulkona.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 6169: "Sulle yläpeukku siis tarkottaa "onpa kiva juttu". Entä alapeukku, tarkottaako se "onpa tyhmä juttu"?
Itseasiassa kutakuinkin näin. Jos Facebookissa joku kirjoittaa saaneensa vaikkapa potkut tai syöpädiagnoosin, niin en mä siihen peukkua laita. Mun mielestä se peukku tarkoittaa sitä, että hienoa, hyvä/kiva juttu. Facessa on kuitenkin enemmän valinnanvaraa ja voi laittaa vaikka surunaaman tms sopivamman. Tällä palstalla on vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Harvoin alapeukutan palstalla yhtään mitään. Joskus, jos on joku jonkun oletettavan trollin ihan ääliömäinen kommentti. Kumman "peukun" sinä tällä palstalla laitat, jos joku kertoo olevansa masentunut, saaneen lopputilin tai joutuneensa perheväkivallan uhriksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska itse en laita noissa tapauksissa kumpaakaan.
Olen eri, mutta yläpeukku on myös empatiaa ja sympatiaa, kannustusta, hyväksyntää, samaistumista, hauska juttu, hyvin sanottu jne. riippuu mikä viestin sisältö on.
Alapeukku on en tykkää viestistäsi, olen eri mieltä, olet väärässä.
Kyllä syöpädiagnoosin saaneelle, lopputilin saaneelle jne. voi laittaa myötätuntotykkäyksen eli se on se yläpeukku täällä.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kutakuinkin näin. Jos Facebookissa joku kirjoittaa saaneensa vaikkapa potkut tai syöpädiagnoosin, niin en mä siihen peukkua laita. Mun mielestä se peukku tarkoittaa sitä, että hienoa, hyvä/kiva juttu. Facessa on kuitenkin enemmän valinnanvaraa ja voi laittaa vaikka surunaaman tms sopivamman. Tällä palstalla on vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Harvoin alapeukutan palstalla yhtään mitään. Joskus, jos on joku jonkun oletettavan trollin ihan ääliömäinen kommentti. Kumman "peukun" sinä tällä palstalla laitat, jos joku kertoo olevansa masentunut, saaneen lopputilin tai joutuneensa perheväkivallan uhriksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska itse en laita noissa tapauksissa kumpaakaan.Ole
Sama :)
Vähän riippuu. Saattaisin laittaa yläpeukun myötätunnon osoituksena. Pitkille valitusvirsille saattaisin laittaa alapeukun, sillä uhritarinan toistuva kertominen vain vahvistaa tarinaa ja uhriutumista. Mutt kuten sanottu, riippuu tarinasta. Harvoin pidän mitään kommenttia "ääliömäisenä".
Löhö päivä. Kohta tunti Emmerdalea. Kaikki on valmista jouluun. Kuuntelen aina radiosta joulurauhan julistuksen. Sen jälkeen tulee: Taas kaikki kauniit muistot - laulu. Ihana, kaihoisa, haikea
"Sain yhdeltä palstalaiselta viisaan selityksen. Hän sanoi jotenkin niin, että jos on elämässään kohdannut paljon vastoinkäymisiä ja tullut huonosti kohdelluksi, ei enää jaksa mitään. Ei halua edes tietää mistään rasittavasta, vaan olla omassa rauhassa. Tämä auttoi minua ymmärtämään. "
Kiitän tästä, koska uskon sinun tarkoittavan minun viestiäni. Vastasin viestiisi liittyen ja kiitit vastauksesta ja kerroit, että se auttoi sinua ymmärtämään sukulaistasi paremmin. Tämän takia uskon, että tarkoitat tätä viestiä.
Toisaalta minulla korostuu vain se ajatus, etten mielelläni pistä itseäni enää kovin vaikeisiin tilanteisiin. Silti en odota elämältä mitään ns erityiskohtelua. Elämäni on mitä on. En varmaan koskaan saa siitä niin rauhallista ja seesteistä, mutta ainakin yritän. Ketjussa kestän taas hyvin lukea muidenkin haasteista ja vaikeuksista. Minunkin viestini tuppaavat olemaan sellaisia mitkä eivät kovin hilpeitä ole.
Äitini kanssa joulua vietämme. Olimme kävelyllä sen verran mitä hän pystyi kävelemään ja sitten söimme jouluruokaa. Täytyy viimein tässä illalla leipoa. Tunnelmaa minulla ei ikävästi ole oikein yhtään joulun suhteen. En minä silti sitä äidilleni näytä ja meillä ihan ok yhdessä oloa. Silti toivoisin, että saisin edes viime joulun fiiliksen. Itsestähän tämä on kiinni.
HR-Kana mitä se sulle kuuluu.
Nro 6190: "Olen eri, mutta yläpeukku on myös empatiaa ja sympatiaa, kannustusta, hyväksyntää, samaistumista, hauska juttu, hyvin sanottu jne. riippuu mikä viestin sisältö on.
Alapeukku on en tykkää viestistäsi, olen eri mieltä, olet väärässä.
Kyllä syöpädiagnoosin saaneelle, lopputilin saaneelle jne. voi laittaa myötätuntotykkäyksen eli se on se yläpeukku täällä. "
Ymmärrän kyllä pointtisi. Itse en vaan laita tällä palstalla yläpeukkuja silloin, jos joku kertoo omasta surustaan tai muusta ikävästä asiasta. Ihan kuten en Facessakaan laita sellaisiin kirjoituksiin peukkua vaan sen surunaaman, halaushymiön tai sydämen. Mulle se peukalo ylöspäin kun tarkoittaa "JESS, hienoa, ompa kiva". Mutta näin me ollaan erilaisia.
Ihme jankkausta täällä. Onpas sävy muuttunut. Harmi.
Hyvää Joulua! Siunattua Vapahtajan syntymäjuhlaa 🎄
Se olisi jouluaatto nyt. Heräsin kolme tuntia sitten, nukahdin niin aikaisin kun eilinen meni huhkiessa jouluruokien parissa.
Hellytti kun huomasin äsken, että lapsi oli eilen illalla askarrellut pienet paketit koirillemme; vissiin jotkut heidän tavalliset puruluut pakattu kopiopaperiin ja sydämiä piirretty päälle. Meidän ihana pieni nepsypoika. Ollut kyllä myös vähän levoton, kun odottaa kovasti että saa aukaista omat pakettinsa.
Aamusauna lämpiämään ja kahvia keittämään seuraavaksi. Tein eilen joulutorttutaikinasta pasteijoita aamupalaksi, ovat tosi hyviä. Tykkään muutenkin enemmän suolaisesta kuin makeasta. Saunan jälkeen koristellaan kuusi ja siitä se joulu sitten meillä virallisesti alkaa.
Joulurauhaa kaikille!
Käsitteiden selventäminen on hyvän keskustelun alku.