Miksi kirkkoon kuulumaton ateisti antaa lapselleen umpiraamatullisen nimen?
Tähän olen törmännyt useammankin kerran. Vanhemmat eivät kuulu kirkkoon ja ovat ateisteja. Lapselle annetaan nimeksi umpiraamatullinen nimi, tyyliin Nooa Abraham, Ruut Raakel tai Daavid Matteus Pietari.
Miksi vanhemmat antavat tuollaisen nimen lapselleen, jos uskonto on täysin vieras tai jopa vastenmielinen asia? Itsellä ei käynyt mielessäkään antaa lapselle sellaista nimeä, joka edustaa jotain ikävänä pitämääni asiaa.
Kommentit (89)
Minä olen Johanna enkä usko vanhempien tienneen sen tarkoittavan "jumalan lahjaa" .
Moni valitsee nimen vain sen perusteella että on kaunis tai muuten miellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Johanna enkä usko vanhempien tienneen sen tarkoittavan "jumalan lahjaa" .
Wikipedian mukaan Johanna / Johannes nimien alkuperä on heprean Jochana, "Jahve on armollinen".
Miksi kirkkoon kuuluva luulevainen antaa lapselleen nimen Seppo? Tai Aino?
Voi ei. Annoin pojalleni nimen Seitsemästä veljeksestä, vaikka en ole aleksiskiviläinen.
Uskonnon romahdus Suomessa ajaa uskovaisia takertumaan vaikka mihin oljenkorsiin.
Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei mitään kerro elämänkatsomuksesta. Ja oli se elämänkatsomus mikä vaan, niin nimet valitaan usein ihan muilla perusteilla. Monet nimet ovat kytköksissä raamattuun. Niin meillä kuin ulkomaillakin. Mutta ns. muinaisia pakananimiäkin allakassa on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään hajua, mitkä nimet ovat raamatullisia ja mitkä eivät.
Tämä on just ateismia. Tietämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Ateisti aavistaa, että tulee kumminkin myöhemmin uskoon.
Hih, humoristi.
Nauttii vapaudestaan tässäkin asiassa. Ei tarvitse pelätä taikaukkoa. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi elää ilman että ottaa mistään mitää selvää? Vai viekö se pohjan herjata uskovaisia?
Olen antanut lapsilleni nimen yhdestä suomalaisesta dokumentista jonka näin teininä, sarjakuva hahmon mukaan ja yksi on seitsemästä veljeksestä. Suvussamme on tapana antaa raamatullinen nimi toiseksi nimeksi, joten annoin ne ja yhdessä lapseni nimet muodostaa merkityksen "Jumalan suuri soturi". Tykkäsin seurata animea ja se kuulosti komealle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö onko Jumala olemassa? Et. Sinä uskot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi elää ilman että ottaa mistään mitää selvää? Vai viekö se pohjan herjata uskovaisia?
Tällä logiikalla paheksut uskovaisia, jotka ei anna raamatullista nimeä?
Esimerkiksi Noa ja Abraham ovat paljon vanhempia nimiä kuin kristinusko. Ja Noan tarina vedenpaisumuksesta paljon vanhempi kuin kristinusko(esim.sumerialsisilta löytyy sama tarina 10000vuoden takaa). Vaikka kristityt ovat koittaneet painaa oman "leiman" lukemattomien nimien, juhlien ja rituaalinen ym päälle ei se tarkoita että ne ovat heidän keksimiään tai omaisuutta. Toiseksi olen itse ateisti mutta uskon silti että esim Jeesus on ollut olemassa. En usko että hän oli vapahtaja/jumalan poika vaan älykäs ihminen ja taitava populisti.
Minäkin tiedän yhden pakanan, joka antoi lapselle nimeksi Maria. Onko pakko kopioida kaikki raamatusta? Sairasta sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä sylvi, siis joku av mamma määrää minkä nimen saa antaa lapselle, eiköhän tuo oo vanhempien oikeus.
Pitäiskö kirkoon kuulumattoman antaa pojalle aina nimeksi lusifer, jne...
ja mistä tämä tuomiopäivän profeetta tietää toisten uskonnellisuuden noin hyvin, onko kirkkoon kuulumaton sama kuin ateisti? tunnen kyllä monia kirkoonkuulumattomia jotka on todella uskovaisia ja kirkoon kuuluvia ateistejakin on.
Suositan pintä suvatsevaisuuden lisäämistä, maailma on helpompi elää.
No, Lusifer on raamatullinen nimi sekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just uskonnollisuutta. Tietämättömyys. Sokea usko asioihin joiden olemassa olosta ei ole tietoa tai todisteita.
Tiedätkö sinä mitkä nimet ovat koraanillisia tai scientologisia vai oletko tuplasti tietämätön?
Voi pyhä sylvi, siis joku av mamma määrää minkä nimen saa antaa lapselle, eiköhän tuo oo vanhempien oikeus.
Pitäiskö kirkoon kuulumattoman antaa pojalle aina nimeksi lusifer, jne...
ja mistä tämä tuomiopäivän profeetta tietää toisten uskonnellisuuden noin hyvin, onko kirkkoon kuulumaton sama kuin ateisti? tunnen kyllä monia kirkoonkuulumattomia jotka on todella uskovaisia ja kirkoon kuuluvia ateistejakin on.
Suositan pintä suvatsevaisuuden lisäämistä, maailma on helpompi elää.