Miksi kirkkoon kuulumaton ateisti antaa lapselleen umpiraamatullisen nimen?
Tähän olen törmännyt useammankin kerran. Vanhemmat eivät kuulu kirkkoon ja ovat ateisteja. Lapselle annetaan nimeksi umpiraamatullinen nimi, tyyliin Nooa Abraham, Ruut Raakel tai Daavid Matteus Pietari.
Miksi vanhemmat antavat tuollaisen nimen lapselleen, jos uskonto on täysin vieras tai jopa vastenmielinen asia? Itsellä ei käynyt mielessäkään antaa lapselle sellaista nimeä, joka edustaa jotain ikävänä pitämääni asiaa.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään hajua, mitkä nimet ovat raamatullisia ja mitkä eivät.
Tämä on just ateismia. Tietämättömyys.
Tiedätkö onko Jumala olemassa? Et. Sinä uskot.
Tiedän. Mutta sinä et tiedä. Aiotko tehdä asialle jotain vai rienaatko heitä jotka on ottanut asioista selvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Johanna enkä usko vanhempien tienneen sen tarkoittavan "jumalan lahjaa" .
Moni valitsee nimen vain sen perusteella että on kaunis tai muuten miellyttävä.
Miten joku voi elää ilman että ottaa mistään mitää selvää? Vai viekö se pohjan herjata uskovaisia?
Tällä logiikalla paheksut uskovaisia, jotka ei anna raamatullista nimeä?
En ole kristitty.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Noa ja Abraham ovat paljon vanhempia nimiä kuin kristinusko. Ja Noan tarina vedenpaisumuksesta paljon vanhempi kuin kristinusko(esim.sumerialsisilta löytyy sama tarina 10000vuoden takaa). Vaikka kristityt ovat koittaneet painaa oman "leiman" lukemattomien nimien, juhlien ja rituaalinen ym päälle ei se tarkoita että ne ovat heidän keksimiään tai omaisuutta. Toiseksi olen itse ateisti mutta uskon silti että esim Jeesus on ollut olemassa. En usko että hän oli vapahtaja/jumalan poika vaan älykäs ihminen ja taitava populisti.
Niin. Kristinusko pohjautuu juutalaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon romahdus Suomessa ajaa uskovaisia takertumaan vaikka mihin oljenkorsiin.
Mistä sinä tiedät, kuka täällä on uskovainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä sylvi, siis joku av mamma määrää minkä nimen saa antaa lapselle, eiköhän tuo oo vanhempien oikeus.
Pitäiskö kirkoon kuulumattoman antaa pojalle aina nimeksi lusifer, jne...
ja mistä tämä tuomiopäivän profeetta tietää toisten uskonnellisuuden noin hyvin, onko kirkkoon kuulumaton sama kuin ateisti? tunnen kyllä monia kirkoonkuulumattomia jotka on todella uskovaisia ja kirkoon kuuluvia ateistejakin on.
Suositan pintä suvatsevaisuuden lisäämistä, maailma on helpompi elää.
No, Lusifer on raamatullinen nimi sekin
Joo niin on. Arvaa meneekö nimilautakunnassa läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just uskonnollisuutta. Tietämättömyys. Sokea usko asioihin joiden olemassa olosta ei ole tietoa tai todisteita.
Tiedätkö sinä mitkä nimet ovat koraanillisia tai scientologisia vai oletko tuplasti tietämätön?
Tietoa? Väität ettei uskonnosta ole tietoa? :DDDD Muutama miljoona kirjaa. Jos aihe vilpittömästi kiinnostaa kannattaa matkustaa lähi-itään opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon romahdus Suomessa ajaa uskovaisia takertumaan vaikka mihin oljenkorsiin.
80% suomalaisista ei usko jumalaan.
Itse en halunnut antaa mitään selvästi raamatullista nimeä tyyliin Luukas tai Matteus. Mutta yllättävän monella suomalaisella nimellä on raamatullinen tausta, joten ihan sillä mentiin, mikä kuulosti kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä tarkasti tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just uskonnollisuutta. Tietämättömyys. Sokea usko asioihin joiden olemassa olosta ei ole tietoa tai todisteita.
Tiedätkö sinä mitkä nimet ovat koraanillisia tai scientologisia vai oletko tuplasti tietämätön?Tietoa? Väität ettei uskonnosta ole tietoa? :DDDD Muutama miljoona kirjaa. Jos aihe vilpittömästi kiinnostaa kannattaa matkustaa lähi-itään opiskelemaan.
En väittänyt että uskonnoista ei ole tietoa. Vaan niiden tarinoiden totuuspohjaa ei ole tietoa/todisteita. On sitä maailmassa muutamia kymmeniä muitakin satukirjoja mutta esim. fantasiakirja ei ole yhtä kuin tietokirja.
Se että joku kirjoittaa jotain paperille ei tee siitä faktaa. Tuolla perusteella keskimaasta ja tähtiensodastakin on tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Noa ja Abraham ovat paljon vanhempia nimiä kuin kristinusko. Ja Noan tarina vedenpaisumuksesta paljon vanhempi kuin kristinusko(esim.sumerialsisilta löytyy sama tarina 10000vuoden takaa). Vaikka kristityt ovat koittaneet painaa oman "leiman" lukemattomien nimien, juhlien ja rituaalinen ym päälle ei se tarkoita että ne ovat heidän keksimiään tai omaisuutta. Toiseksi olen itse ateisti mutta uskon silti että esim Jeesus on ollut olemassa. En usko että hän oli vapahtaja/jumalan poika vaan älykäs ihminen ja taitava populisti.
Kyllä ja juutalaisuus pohjautuu sillä alueella aikaisemmin olleisiin uskontoihin ja käsitykseen jumaluudesta.
Huuteleekohan juutalaisetkin muuten että miksi noi kristityt käyttää meidän toorallisia nimiä ja tarinoita?😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja juutalaisuus pohjautuu sillä alueella aikaisemmin olleisiin uskontoihin ja käsitykseen jumaluudesta.
Huuteleekohan juutalaisetkin muuten että miksi noi kristityt käyttää meidän toorallisia nimiä ja tarinoita?😁
Itse asiassa he syvästi ihmettelee. Ja Juutalaisuus on monoteisti uskonto. Ennen sitä ei ollut monoteisti uskontoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä mitkä nimet ovat koraanillisia tai scientologisia vai oletko tuplasti tietämätön?Tietoa? Väität ettei uskonnosta ole tietoa? :DDDD Muutama miljoona kirjaa. Jos aihe vilpittömästi kiinnostaa kannattaa matkustaa lähi-itään opiskelemaan.
En väittänyt että uskonnoista ei ole tietoa. Vaan niiden tarinoiden totuuspohjaa ei ole tietoa/todisteita. On sitä maailmassa muutamia kymmeniä muitakin satukirjoja mutta esim. fantasiakirja ei ole yhtä kuin tietokirja.
Se että joku kirjoittaa jotain paperille ei tee siitä faktaa. Tuolla perusteella keskimaasta ja tähtiensodastakin on tietoa.
Voi voi. Et taida koskaan kyseenalaistaa omia katsomiskantoja. Olet päättänyt olevasi oikeassa. Niin minäkin aikoinaan mutta tieto lisää tuskaa sen varoitan. Ehkä parempi pysyä tietämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä tarkasti tiedät.
Kiitos. Kurkkaa sinäkin tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä tarkasti tiedät.
Kiitos. Kurkkaa sinäkin tilastoja.
No, kukaan ei ole tullut asiaa minulta kysymään. Ei myöskään läheisiltäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joku kirjoittaa jotain paperille ei tee siitä faktaa. Tuolla perusteella keskimaasta ja tähtiensodastakin on tietoa.Voi voi. Et taida koskaan kyseenalaistaa omia katsomiskantoja. Olet päättänyt olevasi oikeassa. Niin minäkin aikoinaan mutta tieto lisää tuskaa sen varoitan. Ehkä parempi pysyä tietämättömänä.
Voi voi. Kyseenalaistan omia kantojani jatkuvasti mutta se ei liity tähän mitenkään. Se onko jostain asiasta fyysisiä todisteita ei ole millään tavalla katsomuksesta kiinni. Olet selvästi päättänyt olla oikeassa vaikka sinulla ei ole mitään faktaa väitteidesi tueksi. Ehkä sinun on parempi pysyä tietämättömänä jos väität faktaksi mitä tahansa jumalasta flat earth:iin ja liskoihmisiin.
Nimi voi kuulostaa hyvältä, vaikka se olisi Raamatusta. Eivätkä kaikki ateistit ole niin kiihkeästi uskonnonvastaisia, ettei heille kelpaisi raamatullinen nimi.
Olen kyllä huomannut, että jos jonkun nimi on vaikka Raakel tai Lea, niin hän on todennäköisesti uskovaisen perheen lapsi. Tai juutalaisen.
Kyllähän nuo fanaattisimmatkin kristityt uskovaiset nimeävät lapsiansa usein suomalaisilla nimillä, joiden alkuperä liittyy alkuperäisiin oikeisiin suomalaisiin uskontoihin.
Ei kai tuossa sen kummempaa ole.
Koko raamattu on kopio kristinuskoa vuosisatoja/tuhansia vanhemmista teksteistä ja tarinoista. Onko niiden kristityjen pakko kopioida kaikki. Sairasta sakkia.