Miksi kirkkoon kuulumaton ateisti antaa lapselleen umpiraamatullisen nimen?
Tähän olen törmännyt useammankin kerran. Vanhemmat eivät kuulu kirkkoon ja ovat ateisteja. Lapselle annetaan nimeksi umpiraamatullinen nimi, tyyliin Nooa Abraham, Ruut Raakel tai Daavid Matteus Pietari.
Miksi vanhemmat antavat tuollaisen nimen lapselleen, jos uskonto on täysin vieras tai jopa vastenmielinen asia? Itsellä ei käynyt mielessäkään antaa lapselle sellaista nimeä, joka edustaa jotain ikävänä pitämääni asiaa.
Kommentit (89)
Taitavat kaikki mainitsemasi olla ennemmin juutalaisia nimiä. Ei niistä vanhan testamentin tyypeistä kukaan ollut kristitty.
Ennemmin voisi ihmetellä, miksi kristityt antavat lapsilleen juutalaisia nimiä?
Samaa lähi-idän taikauskoa toki molemmat.
Jaa-a... Siskoni vihaa sydämensä pohjasta Ruotsia, ruotsalaisia sekä kaikkea siihen liittyvää. Kuinka ollakaan lastensa isäksi valikoitui ruotsalaisen sukunimen omaava mies ja lasten kaikki etunimet ovat suoraan ruotsinkielisestä almanakasta.
Itse ihmettelen, miksi kristityt antavat lapsilleen vanhoja suomalaisia pakananimiä kuten, Ukko, Tapio, Kyllikki, Ilmari jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Noa ja Abraham ovat paljon vanhempia nimiä kuin kristinusko. Ja Noan tarina vedenpaisumuksesta paljon vanhempi kuin kristinusko(esim.sumerialsisilta löytyy sama tarina 10000vuoden takaa). Vaikka kristityt ovat koittaneet painaa oman "leiman" lukemattomien nimien, juhlien ja rituaalinen ym päälle ei se tarkoita että ne ovat heidän keksimiään tai omaisuutta. Toiseksi olen itse ateisti mutta uskon silti että esim Jeesus on ollut olemassa. En usko että hän oli vapahtaja/jumalan poika vaan älykäs ihminen ja taitava populisti.
Niin. Kristinusko pohjautuu juutalaisuuteen.
Kyllä ja juutalaisuus pohjautuu sillä alueella aikaisemmin olleisiin uskontoihin ja käsitykseen jumaluudesta.
Huuteleekohan juutalaisetkin muuten että miksi noi kristityt käyttää meidän toorallisia nimiä ja tarinoita?😁Itse asiassa he syvästi ihmettelee. Ja Juutalaisuus on monoteisti uskonto. Ennen sitä ei ollut monoteisti uskontoja.
Juutalaisuutta ennen on ollut monoteistisia uskontoja ainakin. Zarathustralaisuus, mutta mitä sitten?
Historiantutkijat määrittelevät juutalaisuuden erottuneen muista Lähi-idän uskonnoista 600-luvulta eaa. alkaen. Sitä ennen kautta Lähi-idän palvottiin samantyyppisin menoin useita keskenään sukulaisuussuhteissa olevia jumalia.
Israelin ja Juudaan kuningaskunnissa oli oma pääjumalansa Jahve, jolle kuningas Salomo oli rakennuttanut temppelin Juudan pääkaupunkiin Jerusalemiin.
Kuningaskunnissa oli kuitenkin muidenkin jumalien kuin Jahven kultteja; tärkeä ja yleisesti palvottu oli etenkin naispuolinenAšera, ylijumala Elin puoliso. Monoteismia ei vielä tunnettu, vaan oman kansallisjumalan kultti olihenoteistinen, yhtä jumaluutta suosiva.
Eli juutalaisuus kehittyi muista alueen polyteistisistä uskonnoista.
Ymmärtäisin ihmettelyn, jos joku pitkän linjan hc saatananpalvoja antais pojalle nimeksi Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Noa ja Abraham ovat paljon vanhempia nimiä kuin kristinusko. Ja Noan tarina vedenpaisumuksesta paljon vanhempi kuin kristinusko(esim.sumerialsisilta löytyy sama tarina 10000vuoden takaa). Vaikka kristityt ovat koittaneet painaa oman "leiman" lukemattomien nimien, juhlien ja rituaalinen ym päälle ei se tarkoita että ne ovat heidän keksimiään tai omaisuutta. Toiseksi olen itse ateisti mutta uskon silti että esim Jeesus on ollut olemassa. En usko että hän oli vapahtaja/jumalan poika vaan älykäs ihminen ja taitava populisti.
Kyllä ja juutalaisuus pohjautuu sillä alueella aikaisemmin olleisiin uskontoihin ja käsitykseen jumaluudesta.
Huuteleekohan juutalaisetkin muuten että miksi noi kristityt käyttää meidän toorallisia nimiä ja tarinoita?😁Itse asiassa he syvästi ihmettelee. Ja Juutalaisuus on monoteisti uskonto. Ennen sitä ei ollut monoteisti uskontoja.
Ei pidä paikkaansa. Monoteistisyys on Egyptiläinen keksintö. Farao Akhenaten keksi että Ra on ainoa jumala ja juutalaiset kopioivat ajatuksen sieltä. Akhenaten jälkeen Egypti palasi monijumalaiseen aikaan.
Kyllä ja myös Zarathustralaisuus on Juutalaisuutta vanhempi monoteistinen uskonto.
Monoteistiset uskonnot, kaikkivaltias jumala ja ehdottomat uskonopit/kirjat on luonut ihminen muiden ihmisten hallitsemiseksi yhteiskuntien kasvaessa. Käyttäen tietysti hyväkseen asioita johon ihmiset uskoivat jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään hajua, mitkä nimet ovat raamatullisia ja mitkä eivät.
Tämä on just ateismia. Tietämättömyys.
Tiedätkö onko Jumala olemassa? Et. Sinä uskot.
Tiedän. Mutta sinä et tiedä. Aiotko tehdä asialle jotain vai rienaatko heitä jotka on ottanut asioista selvää?
Sinä uskot mutta sinä et tiedä. Miksi valehtelet? Aiotko joskus kasvattaa moraalisen selkärangan vai rienaatko heitä jotka puhuvat totta?
No siis vanhaa testamenttia monet lukee satukirjana ja vertauksia kun ne on sieltä saa nimiä NOAn arkki tai onhan siellä faaraoitakin. No kristityt syntyi betlehemissä missä Jeesus syntyi niin siellä oli näitä nimiä Elisabet ja Maria Johanna on sieltä ja Martta niitä käyttää kaikki eri kirkot yleisesti.Maria synnytti Jeesuksen. Jeesus on juutalainen nimi.No Simon Pietari Kristus kallio Jumalan pojan usko pelastaa.Kallio on Kristus.Petra.Espanjassa Petro.Tietysti kristityt muistaa myös vanhoja kristittyjä ja omia ystäviään nimillä.Johannes on ihan juutalainen nimi ensimmäisiä Jeesuksen kanssa eläneitä.Nimet muuttuu eri kielissä hiukan.On Jeesus nimisiä edelleen juutalaisissa ja eri kirkoissa.Toiset uskoo toiset ei.Ystävän päivä on muuten ystävän päivä eikä aviopari päivä. Joulu on Jeesuksen syntymän muisto juhla ja aika pyhä.
Juutalaiset nimet kääntyy eri kielillä eri tavalla kreikaksi kuin latinaksi kuin arabiaksi kuin suomeksi...Jeesus nyt sattui syntymään betlehemissä ja sieltä nimet on muistoksi otettu.
Lapset ovat ruotsinkielisessä koulussa. Isän sukunimi on hyvin suomalainen, kuten lasten ensimmäinen etunimi ja sukunimi. Eli eka nimi on kalevalasta, toinen viikingeiltä/suvusta ja kolmas raamatusta.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen aukko yleissivistyksessä.
Miksi uskovainen hihhuli asuu pakanoille kuuluvassa maassa? Tämä maa on väkisin ryöstetty hihhuleiden toimesta pakanakansalta.
Mitä väliä? Mun vanhemmat on tosi uskonnollisia ja olen saanut kristillisen kasvatuksen. Nimeni on kelttiläistä alkuperää.
Miksi uskovaiset vanhempani antoivat minulle pakanallisen germaaninimen joka viittaa ukkosenjumalaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskovainen hihhuli asuu pakanoille kuuluvassa maassa? Tämä maa on väkisin ryöstetty hihhuleiden toimesta pakanakansalta.
Samaa ihmettelen. Väen vängällä piti ristiretkeillä ja korvata alkuperäiset suomalaiset ja muinaiset nimet kristillisellä tusinatavaralla, joka sekin oli pöllitty toisilta. Ja sitten kun näitä nimiä puskettiin muutaman vuosisadan ajan jokaiselle niin marttyyrin viittaan räkäitkua kun ei saa niitä antaa muut kuin me uniikit halpakopioijat. Tavaramerkki ja tekijänoikeus on ihan selvästi painettu pipliaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen aukko yleissivistyksessä.
Sovitaanko että sivistät meitä ja ihan almanakasta luettelet raamatulliset nimet meille kurjille, niin mekin tiedetään. Suomenkieliset riittää. Jos usko loppuu, niin annetaan armoa ja voit laittaa vain ne harvalukuisemmat nimet, jotka eivät ole raamatullisia. Myös vanha testamentti lasketaan. Tsemppii hei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Monoteistisyys on Egyptiläinen keksintö. Farao Akhenaten keksi että Ra on ainoa jumala ja juutalaiset kopioivat ajatuksen sieltä. Akhenaten jälkeen Egypti palasi monijumalaiseen aikaan.
Monoteisti alkoi Abrahamista Kaldean Uur joka on aika kaukana egyptistä. Tuohon aikaan kun matkat käytiin kävellen tai ratsastaen niin vielä kauempana. Huomaa että juutalaiset eli orjuudessa egyptin vallan alla missä ei yhtä jumalaa hyväksytty.