Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta jään eläkkeelle ja on aika suunnata: Olen saanut elämältä kaiken, hyvän työn, oman ison omakotitalon, upean ja komean miehen ja maailman ihanimman perheen. Kaiken tuon olen saanut samaan aikaan, kun monelle luokkatoverille jäi vain luu käteen.

Vierailija
09.10.2022 |

Kaikessa, mihin olen ryhtynyt, olen onnistunut. Yliopistoaikana hakeuduin heti lääkäri- ja ekonomimiesten seuraan, koska ymmärsin, että kaltaiseni humanisti tarvitsee vastapainoa. Ja niinhän sieltä löytyi mies hienosta suvusta, jolla on paljon varallisuutta. Työ järjestyi tämän sivun suhteilla. Rahaa tuli molemmille hyväpalkkaisista töistä ja pian ostettiin iso omakotitalo. Perustettiin perhe ja oltiin koko ajan onnellisia. Tiedettiin, että pystyttäisiin tarjoamaan lapsille hyvä elämä. Niin paljon olen saanut elämältä. Niin paljon, kun olen ollut sosiaalisesti fiksu.

Moni koulussa ja jopa yliopistossa samaan aikaan opiskellut on jäänyt vailla mitään saavutuksia elämässä. Osa asuu jopa eläkeiän kynnyksellä vielä vuokralla! Osa on katkera, jokunen jopa minulle. Eivät voi samaistua onneeni vaan sanovat saaneeni asioita mieheni kautta. Entä sitten, miksen en saisi varmistaa hyvää elämää itselleni? Sosiaalinen kyvykkyyteni on pitänyt perheeni koossa ja onnellisena. Niin monelle muulle luokkatoverille on jäänyt kuitenkin vain luu käteen. Ei osattu elää siten, että oltaisiin osattu tehdä joku muu tai edes itsensä onnelliseksi.

Hyvä eläke, parempi kuin monen palkka, odottaa minua kuukauden päästä. Aiomme matkustella ja nauttia elämästä. Olen saanut elämältä kaiken, mitä olen halunnut. Kaiken.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas provosoivasti kirjoitettu aloitus, mutta aiheeseen liittyen: se on ihan totta, että sosiaaliset taidot vievät ihmistä pidemmälle kuin mikään.

Olen itse myös tällainen ns. sosiaalinen menestyjä. En ole kovin fiksu, jouduin tekemään akateemisen tutkinnon eteen huomattavasti keskimääräistä enemmän töitä. En ole kuvankaunis, laittautuneena parhaimmillaan ehkä sievähkö. Mutta aloin kehittämään sosiaalisia taitojani tietoisesti jo teininä ja suunnilleen kaikki mitä minulla on elämässäni on jollain tapaa seurausta siitä, että minulla on taito saada ihmiset tuntemaan olonsa rennoksi ja luontevaksi kanssani.

Jossain kolmikymppisen tienoilla havahduin siihen, että olen aidosti ns. "Suosittu" vaikka sanan käyttäminen aikuisesta tuntuu todella oudolta. Minulla on paljon ystäviä ja tuntuu että ovista ja ikkunoista tulvii ihmisiä jotka haluaisivat ystävystyä kanssani. Sinkkuaikoina en koskaan menestynyt virtuaalideittimaailmassa koska ulkonäköni ei herätä huomiota mutta reaalimaailmassa kumppaniehdokkaita riittää.

Olen jotenkin omaksunut sympaattisen, lämpimän ja hauskan ihmisen "auran", joka ei ole uhka eikä aiheuta ihmisissä kateutta mutta ei myöskään alaspäin katsomista.

Sosiaalisten taitojen merkityksestä elämässä menestymisen saralla pitäisi puhua enemmän. Ne ovat kuitenkin kaikkien kehitettävissä ja niiden painoarvo on valtava.

Sosiaaliset taidot varmasti edistävät menestymistä elämässä, mutta on vähän yksioikoista väittää että niitä voi tuosta vain kehittää kuka vaan. On ihmisiä, joilla on vakavia psykososiaalisia traumoja, esimerkiksi koulukiusaamista, perheväkivaltaa ja sieltä saatuja käyttäytymismalleja, jotka jättävät jälkensä ihmiseen. Monien ihmisten on äärimmäisen vaikea luottaa toisiin ihmisiin. Kun toinen kokemustensa perusteella osaa odottaa, että ihmiset pitävät hänestä kun hän käyttäytyy tietyllä tavalla, toinen odottaa lähinnä kuvainnoillista turpaan saamista jokaisessa sosiaalisessa tilanteessa, käyttäytyi hän kuinka kauniisti tahansa. Molemmat odotukset voivat olla omaan kokemusmaailmaan nähden realistisia. Ne ovat mieleen syvälle jääneitä ehdollistumia, jotka syntyvät lapsuudessa ja nuoruudessa kokemuksen kautta, eivät mitään tuosta vaan pois opittavia väärintulkintoja. Tavallaan sosiaaliset taidotkin ovat osittain periytyviä, vaikka niitä voi varmasti opetella myös. 

Vierailija
62/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanpa esille se realistisempi vaihtoehto tälle provolle. Iso omakotitalo voisi olla jossakin muuttotappiopaikkakunnalla, jossa ei keskustan taloistakaan pääse eroon edes ilmaiseksi, kuten entinen naapurimme, kun asuimme eräällä pikkupaikkunnalla, kehui ostaneensa omakotitalon.

Normi-ihminen pystyy tarjoamaan lapsille hyvän elämän.

Miehen hieno ja varakas suku voi olla sitä paikkakunnan mittakaavassa ja siellähän yleensä saa työpaikat suhteilla. Pääsitkö paikkakunnan kouluun opettajaksi, kun miehen sukulaisia oli koululautakunnassa. Toki hakijoitakin ei ollut kuin kaksi, jousta toinen ei ollut edes tulossa.

Luu monen luokkakaverin käteen ei tarkoita muuta kuin että jollakin pikkupaikkakunnalla kaikki eivät menneet lukioon ja myöhemmin yliopistoon.

Mitä on katkeruus, katkera mille? Vuokra-asuminen voi olla jollakin paikkakunnalla järkevää, kun niistä omakotitaloista ei pääse eroon. Matkustaminen ei ole nykyään kovinkaan harvinaista, varsinkaan Tallinnan tai Tukholman risteilyt.

Eläkkeen vertailu jonkun osa-aikatyöntekijän palkkaan, no voihan sen tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut kakkoseen?

Vierailija
64/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja sitten minä heräsin.

Vierailija
65/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko, miten muuten olisin saanut hintahtavan, kaapissa olevan mieheni ja hyvän työpaikan. -ap.

Vierailija
66/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laittanut asiasi kuntoon myös Luojasi kanssa? Se mitä tämä pieni maallinen elämä onkaan antanut, on hyttysenpieru Saharassa iankaikkisuuden rinnalla. Toivottavasti osaat antaa kiitoksen Jumalallesi. Hyvä elämä on lahja. Olet elänyt Sotien välisenä aikana, runsauden ja hyvinvoinnin ajan. 

Vierailija
67/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo ajatusmaailma humaninstille, mutta kaipa tuokin on mahdollista.

Ei humanistikaan elä pelkällä kutsumuksella. Väitätkö, etteivät humanistit ole materian perään. Minkä alan humanisti ei haluaisi rikastua?

Väitän, ettet ole humanisti lainkaan ja aloitus on palturia. Ihan ensimmäisenä opetettiin, että humanistin tehtävä on ymmärtää. Siitä ei näy tekstissäsi edes yritystä.

Vierailija
68/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs viranhakija kertoi tekevänsä mitä vaan saadakseen viran, siis ihan mitä vaan.

Vierailija
69/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sairastuu heti syöpään kun jää eläkkeelle. Kuollessa et muista näitä "onnistumisia" jotka olivat vain materiaa.

Vierailija
70/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen omistaminen ei välttämättä tee onnelliseksi. Monessa tapauksessa pikemminkin päinvastoin, koska omaisuus voi muodostua suureksi taakaksi, esimerkiksi jos kohdalle osuu hometalohelvettejä.

Minun pitäisi olla äärimmäisen pitkästynyt, jotta eläkeiän viettäminen matkustelemalla tai ylipäätään eläkkeelle siirtyminen voisi kuulostaa kivalta.

Vierailija
71/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korkeasti koulutettu humanisti tekisi noin alkeellista virhettä otsikossa. Tuossa vaiheessa SUMMATAAN, ei suunnata.

Vierailija
72/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole AP kaikkea saanut kun tekee tätä aloitusta uudestaan ja uudestaan. Joku kaihertava tunne tai epävarmuus siellä lienee taustalla mikä aiheuttaa pätemisentarpeen. Aidosti tyytyväinen ja onnellinen ei joutuisi pönkittämään tunnettaan jatkuvalla vertailulla että onhan saanut varmasti enemmän kuin muut. Taitaa vähän harmittaa se kuitenkin että on kuittailtu siitä että miehen siivellä tullut hyötyjä? Joku niistä sun luuseriluokkatovereista saattaa silti nukkua yönsä hyvillä mielin siitä tiedosta että vaikkei ehkä ole rikas on kaikki mitä tarvitsee eikä ole kenestäkään toisesta riippuvainen.

Todellisuudessa AP on jäänyt vailla sitä kaikkea, mitä nyt kuvittelee elämästään. Ei ole akateemista koulutusta, tuskin muutakaan koulutusta, pienipalkkainen työ, aviomies juopporetku  ja eronnut, lapsia ei ole, ei omaa asuntoa, on vain Kelan asumistuen turvin jossain lähiökaksiossa asuva. Muita ystäviä ovat seurakunnan ruokajonossa olevat samanlaisen "elintason" omaavat ihmisrauniot.

Vierailija
73/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitainen aloitus.

Vierailija
74/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisenä et kirjoituksen perusteella ole tutustumisen arvoinen. Muiden siivellä mennyt ja siitä yleistynyt.

Menestys on pääosin säkää eikä óman onnen seppiä todellisuudessa ole.

Vierailija
75/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää provo on ollut täällä ennenkin. Keksitty juttu ja ilmiannettu

Vierailija
76/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan ole halunnut noita asioita vaan olla vapaa.

Vierailija
77/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisenä et kirjoituksen perusteella ole tutustumisen arvoinen. Muiden siivellä mennyt ja siitä yleistynyt.

Menestys on pääosin säkää eikä óman onnen seppiä todellisuudessa ole.

Ei vaan jokainen kyllä on oman onnensa seppä muttei välttämättä onnistu.

Vierailija
78/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perikunnalla on 5 vuoden homevastuu talosta. Toivottavasti ei ole sähkölämmitteinen talo.

Vierailija
79/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selvästi ainutlaatuinen ja poikkeuksellisen upeasti onnistunut elämässäsi! Onnea ja ylistystä siitä. Ei muuta kuin yhtä loistokkaita ja mahtavia eläkepäiviä Superyksilölle!

Vierailija
80/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perikunnalla on 5 vuoden homevastuu talosta. Toivottavasti ei ole sähkölämmitteinen talo.

Lapset voi päästä oikeuteen istumaan, joutuvat maksamaan oikeuskulut ja palauttamaan kauppasumman ja jäi sähkölämmitteinen talo. Jippii

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi