Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin moottorisahan

Vierailija
08.10.2022 |

En ole koskaan ennen käyttänyt, joten kuulisin mieluusti vinkkejä peruskäyttöön, erityisesti naisen näkövinkkelistä. Eli miten kompensoida pienempää kokoa ja voimaa, jota miehillä usein on enemmän.
Käytän sahaa satunnaiseen puiden kaatoon, en ole metsuriksi ryhtymässä.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedät rohkeasti käyntiin vaan. Mistä huonekalusta haluat päästä eroon? Viinaa kannattaa juoda ensin. Vaikka rohkaisuryyppyjä kun ei ole ennen sahannut. 

Vierailija
2/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele sellainen ote että jos moottorisaha ponnahtaa takaisin puusta niin jarrukahva osuu käsiisi, ranteiden asennon on oltava oikein.

Kaasuta aina kunnolla kun painat terän puuhun, aloita kaasurus lähellä runkoa ja anna kierrosten nousta ja sitten tasaisella voimalla rauhallisesti kaasu pohjassa paina saha puun läpi. Kun sahat pystyssä olevaa puuta älä aluksi sahaa ihan tyyvestä vaan reilusti korkeammalta ja kun puu alkaa kaatua niin ole hyvin varovainen.

Melkein aina kun puu kaatuu, sen sahaajan läheinen tyvipää ponnahtaa korkealle kun latvus osuu maahan- vaarallisin hetki sahauksessa ammattilaisellekkin.

Kun aluksi ihan korkealta siellä tyvessä sahaa niin ehtii paremmin havainnoida puuta kuin maanrajaan kumartuneena, on helppo sitten katkaista kanto lyhyemmäksi kun runko on kaatunut.

Pidä saha kunnossa ja ketju sopivalla korkeudella, käytä turvasaappaita ja kypärää sekä haalarit pienessäkin sahaustyössä.

Puunteko tosi mukavaa kun halkoja syntyy aika nopeasti valtavia kasoja.

T nainen 38 joka opetteli sahauksen videoilta ja jonka vastikään haltuunsa saama mökki isolla ja pahoin metsittyneellä merenrantatontilla- useimmat puut liian isoja moottorisahalla mutta pienempiä puita valtavat määrät eikä näkyvää tulosta maisemassa synny kuin kasvavina puukasoina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone käyntiin ja sahaamaan. Ei sitä tarvitse pelätä. Jos käsi tai jalka irtoaa, niin laita kylmään nopeasti.

Vierailija
4/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusasioita ja paljon muutakin löytyy Youtubesta. Esim. Metsolan metsäkoulu. Tutustu erityisesti turvallisuuteen ja turvavälineisiin, sahan huoltoon ja oikeisiin työtapoihin puunkaadossa. Lue myös sahan käyttöohje tarkkaan.

Pienen koon ja vähäisemmän voiman kompensointiin en oikein osaa sanoa mitään.

Vierailija
5/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusasioita ja paljon muutakin löytyy Youtubesta. Esim. Metsolan metsäkoulu. Tutustu erityisesti turvallisuuteen ja turvavälineisiin, sahan huoltoon ja oikeisiin työtapoihin puunkaadossa. Lue myös sahan käyttöohje tarkkaan.

Pienen koon ja vähäisemmän voiman kompensointiin en oikein osaa sanoa mitään.

Verkkarit ja crocsit riittää varustukseksi.

Vierailija
6/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoittele sell loainen ote että jos moottorisaha ponnahtaa takaisin puusta niin jarrukahva osuu käsiisi, ranteiden asennon on oltava oikein.

Kaasuta aina kunnolla kun painat terän puuhun, aloita kaasurus lähellä runkoa ja anna kierrosten nousta ja sitten tasaisella voimalla rauhallisesti kaasu pohjassa paina saha puun läpi. Kun sahat pystyssä olevaa puuta älä aluksi sahaa ihan tyyvestä vaan reilusti korkeammalta ja kun puu alkaa kaatua niin ole hyvin varovainen.

Melkein aina kun puu kaatuu, sen sahaajan läheinen tyvipää ponnahtaa korkealle kun latvus osuu maahan- vaarallisin hetki sahauksessa ammattilaisellekkin.

Kun aluksi ihan korkealta siellä tyvessä sahaa niin ehtii paremmin havainnoida puuta kuin maanrajaan kumartuneena, on helppo sitten katkaista kanto lyhyemmäksi kun runko on kaatunut.

Pidä saha kunnossa ja ketju sopivalla korkeudella, käytä turvasaappaita ja kypärää sekä haalarit pienessäkin sahaustyössä.

Puunteko tosi mukavaa kun halkoja syntyy aika nopeasti valtavia kasoja.

T nainen 38 joka opetteli sahauksen videoilta ja jonka vastikään haltuunsa saama mökki isolla ja pahoin metsittyneellä merenrantatontilla- useimmat puut liian isoja moottorisahalla mutta pienempiä puita valtavat määrät eikä näkyvää tulosta maisemassa synny kuin kasvavina puukasoina

Kiitos paljon tästä asiallisesta selostuksesta!

Olenkin jo katsonut aika monta Metsolan Metsäkoulu -videota! 🙂👍

Vierailija
7/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita saha maahan ja jalka kahvan läpi niin on helpompi vetää käyntiin.

Vierailija
8/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvapalstalta pitää neuvoja kysellä, niin vie saha takaisin kauppaanm

Vierailija
9/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee väsyneenä silloin tulee virheitä. Huolehdi että juot riittävästi nestettä jos hikoilet.

Älä tee alkuun hirveän pitkiä pätkiä kerralla koska sitten vain näkyy ja kipeytyy. Tee sen aikaa että jaksat keskittyä kunnolla asiaan.

Minulle vaikeinta oli saada saha käyntiin. Sekin on helpottunut kun tajusin että minun ei ole pakko nykäistä kädellä kauhean pitkää liikettä vaan riittää terävä lyhyempi nykäisy.

Itse luin sahan mukana tulleen oppaan. Mieleeni jäi että kuivalla kelillä ei saa sahata koska voi tulla tulipalo. Märällä kelillä ei saa sahata koska voi liukastua.

Sitten mieheni joka on käyttänyt tosi paljon sahaa sanoi metsässä että tuossa on neljä kuusta kaatuneena kekoon. Aloitappa karsimalla ne. Naureskelin kyllä että ainahan varoitetaan että myrskypuita ei saa käsitellä kuin ammattimetsuri. No kyllä ne tuli karsittua mutta tarkkana piti olla kun se oli ensimmäinen sahaus omalla sahallani. Ja toki mies sitten katkoi nuo puut koska se vaarallisin vaihe.

Niin ja muista että ketjun pitää olla pysähdyksissä kun kävelet sahan kanssa. Jos kaadut ym niin pyörivä ketju todella vaarallinen.ja kunnon suojavarusteet aina. Itsellä osui sahan teräketju reiteen kun olin jo lopettanut kaasuttamisen. Onneksi oli turvahousut niin ei mennyt kuin pintakangas aavistuksen rikki.

Kypärän säädöt kannattaa sitten opetella laittamaan hyvin. Ei paina ja suojaa oikeasti korvia ja visiiri silmiä jne.

Tsemppiä. Minä nautin todella paljon polttopuiden tekemisestä metsässä. Alkuun oltiin aina miehen kanssa yhdessä mutta nyt kun olen työtön niin käyn välillä päivisin yksin metsässä ja kaadan, karsin ja pinnan polttopuita.

Vierailija
10/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videoista oppii perusteet. Osta asialliset turvavarusteet. Pidä taukoja kuin alat väsymään. 

Vierailija
11/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille.

Uskon olevani yltiövarovainen sahan kanssa, mutta ainahan voi sattua yllättävää, toimintahäiriö tms.

Paljonko sahaus muuten kuluttaa polttoainetta, kun rungot eivät ole kovin paksuja? Oman sahan tankki vetää muistaakseni reilun puoli litraa.

Ap 🙂👍

Vierailija
12/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille myytävä vain akkusahoja.

Vierailija
13/36 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille.

Uskon olevani yltiövarovainen sahan kanssa, mutta ainahan voi sattua yllättävää, toimintahäiriö tms.

Paljonko sahaus muuten kuluttaa polttoainetta, kun rungot eivät ole kovin paksuja? Oman sahan tankki vetää muistaakseni reilun puoli litraa.

Olen vasenkätinen. Sahat on kai tehty oikeakätisille. 😃Tosin etukahvaa pitelen vasemmalla, joka onkin vahvempi käteni.

Ap 🙂👍

Vierailija
14/36 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen nimi on konkeli, jos kaatosuunta meni piäleen kun kaaettava puu kaatui toista päin ja jäi pystyyn.

Jos ketju pyörii vaikka et paina kaasua niin tyhjäkäynti on säädetty väärin. Tyhjäkäyntiruuvia ei saa ronskilla kädellä kääntää eli tosi naiselisesti kahdella sormella. Niitä säätöruuvinkoloja on kaksi ja lue ohjekirjasta.

Takapotkusuoja on se kahvan edessä oleva suojus joa räppää justiinsa ketjun kiinni. Estää haavoitumisesi.

Sahan käyntiinsaaminen niin etukahvasta ote ja jalkojenväliin takakahva. 2 tapaa eli isiso veto tai  narusta rynkytys tai pikunypytyksiä ennenkuin männän liike on pysähtynyt. Rikastin päälle ja saa olla päällä kaksi yritystä jonka jälkeen kolmannen teet ilman rikastinta sillä tulppa meni märääks. Lämmitä sahaa hetken eli okeile kaasua. 

Ketingin eli teräketjun on oltava sht ireellä eli ei saa roikkua yhtään tyhjänä eli sahan ollessa kiinni niin liikuta sahan teräketjua ja se ei saa olla nahea, mutta ei väljäkään. Teräketjun alla näet vetohampaat ja ne eivät saa tulla yhtäkään hammasta ulos laipan urasta. etjun kiristäminen on myös osaamisasia eli höllää se laippa siitä paneelin isosta ruuvista niin että saat käänettyä terälaipan yläsuuntaan. Paneli on se missä on se takapotkusuoja kinni. Ketju koostuu purevasta hampaasta ja purupiikki joa säätää hampaan leikuusyvyyden. Pyöröviilalla teroitetaan. Purupiikki lattaviilalla. 

Ja katso että öljyt on tankissa eli teräketjuöljyt etuosassa ja bensiinin seassa kaksitahtiöljyt. Laipan pyörä on vaselinilla öljyttävä. Itse lorautan öljyä laipan uraan myös.

Jos sait sahan käyntiin JA SINULLA ON TURVAHAALARIT JA KYPÄRÄ SILMÄSUOJINEEN NIINMENOKSI. 

Kysymys kuuluu, että kuinka suuria puita. Oman reitesi vahvuiset max sinun tapauksessa. ISOA PUUTA ET KAADA!!!!!!!! 

Ja terälaipan suunta ei saa koskaan olla sahatessa itseesipäin. Ei koskaan. Aina sivulle tai poispäin. Älä koskaan sahaa puuta yli hartialinjojen. Takapotku!

Kaatokolo on aina alempi. Pitopuu on se sarana ja jos katkaisu menee kaatokolon yli niin puu liki aina murtuu. 

ÄLÄ KOSKAAN SAHAA KONKELIA SILLÄ PUU ON JOUSI. rUNKO HUITASEE AIKA VOIMALLA JOS ON JÄNNITYKSESSÄ. 

-------------------------------

yLEIESTI OTTAEN jos et ole tottunut koneisiin niin en suosittele. Olen itse ollut nuorena vuosia metsurina. Paljon jäi sanomatta. 

Vierailija
15/36 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee väsyneenä silloin tulee virheitä. Huolehdi että juot riittävästi nestettä jos hikoilet.

Älä tee alkuun hirveän pitkiä pätkiä kerralla koska sitten vain näkyy ja kipeytyy. Tee sen aikaa että jaksat keskittyä kunnolla asiaan.

Minulle vaikeinta oli saada saha käyntiin. Sekin on helpottunut kun tajusin että minun ei ole pakko nykäistä kädellä kauhean pitkää liikettä vaan riittää terävä lyhyempi nykäisy.

Itse luin sahan mukana tulleen oppaan. Mieleeni jäi että kuivalla kelillä ei saa sahata koska voi tulla tulipalo. Märällä kelillä ei saa sahata koska voi liukastua.

Sitten mieheni joka on käyttänyt tosi paljon sahaa sanoi metsässä että tuossa on neljä kuusta kaatuneena kekoon. Aloitappa karsimalla ne. Naureskelin kyllä että ainahan varoitetaan että myrskypuita ei saa käsitellä kuin ammattimetsuri. No kyllä ne tuli karsittua mutta tarkkana piti olla kun se oli ensimmäinen sahaus omalla sahallani. Ja toki mies sitten katkoi nuo puut koska se vaarallisin vaihe.

Niin ja muista että ketjun pitää olla pysähdyksissä kun kävelet sahan kanssa. Jos kaadut ym niin pyörivä ketju todella vaarallinen.ja kunnon suojavarusteet aina. Itsellä osui sahan teräketju reiteen kun olin jo lopettanut kaasuttamisen. Onneksi oli turvahousut niin ei mennyt kuin pintakangas aavistuksen rikki.

Kypärän säädöt kannattaa sitten opetella laittamaan hyvin. Ei paina ja suojaa oikeasti korvia ja visiiri silmiä jne.

Tsemppiä. Minä nautin todella paljon polttopuiden tekemisestä metsässä. Alkuun oltiin aina miehen kanssa yhdessä mutta nyt kun olen työtön niin käyn välillä päivisin yksin metsässä ja kaadan, karsin ja pinnan polttopuita.

Olen eri mieltä siitä, että katkominen olisi vaarallisin vaihe. Myrskypuissa se voi ollakin, jos ovat siten, että katkaisun jälkeen rungot voivat liikkua arvaamattomasti. Karsiessa minusta on vaarallisin vaihe.

Opettelin aikanani sahaamaan aivan ammattilaisten opetuksessa. Oli kunnon turvavälineet, mutta silti se sahaus päättyi toisinaan " ei näin"-vaiheeseen.

Vierailija
16/36 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sahan tehdä työ, eli pitämällä teräketju terävänä se uppoaa puuhun kuin itsestään eikä tarvii juurikaan käyttää käsivoimia muuta kuin sen sahan kannattalemiseen.

Jos kaadettu/kaatunut puu on jännittynyt kaarelle, sahaa aina ulkokaaren puolelta.

Käytä kaatotunkkia.

Vierailija
17/36 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella terän teroitus heti, tylsällä ketjulla ei ole kiva sahata. Terä pysyy kunnossa kun välttää sahaamista hiekkaisia ja naulaisia puita. Alkuun voi vaikka jokaisen tankkauksen yhteydessä työntää jokaista hammasta pari kertaa viilalla. Myöhemmin oppii katsomaan milloin ketju on terotteva, mutta vähemmän tylsä ketju on helpompi pitää terävänä kuin tylsä.

Näkyvän hiekan voi pyyhkäistä hanskalla pois.

Vierailija
18/36 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna sahan tehdä työ, eli pitämällä teräketju terävänä se uppoaa puuhun kuin itsestään eikä tarvii juurikaan käyttää käsivoimia muuta kuin sen sahan kannattalemiseen.

Jos kaadettu/kaatunut puu on jännittynyt kaarelle, sahaa aina ulkokaaren puolelta.

Käytä kaatotunkkia.

Mistäå Sinä näet mihin suuntaan se ponnaa? Minä tiedän sen vasta siinävaiheessa, kun olen vähänmatkaa sahannut runkoa poikki. Usein sahaan ylhäältä ja alhaalta vähänmatkaan ettei laippa jää jumiin. Ja maassaoleva latvus ampasee mihinsuuntaan vaan. Ja sen nimi on vänkäri joka tungetaan kaadettaessa katkasuun.. Ja katsokaa tuulen suunta½½!!!

-------------------------------------

Tulevalle sahurirtölle - tue vartaloasi aina runkoa päin. Karsiessa vedä sahan painoa runkoa pitkin. Sahan etuosa on tehty kestämään rngon kulutusta.

----------------------------

Mitkä oli sahan tehot? 3 kaakilla pääse loppuun saakka terävällä kettingillä. Aloittelijalle niin osta kaksi teräketjua eikä mitään profiiliketjuja jotka eivät anna virheitä anteeksi. Ja haukannokan tiedät kun olet tehnyt sellaisen. Eli ketjun teroitus on ns poyöreä. Ja meeikän vika on ottaa liikaa purupiikkiä pois. Laipan pääst, kun katsoo niin puolet terävästä pääleikuupinnasta on ok tässävaiheessa. Se saha syö itseänsä puun sisään eli älä paina. Kun tulee kitkerä savua ja mustaa putua niin teroitus on myöhässä.

Vierailija
19/36 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sahaat vähän niin suosittelen normaalin 2-tahtibensan sijaan vastaavaa täyssynteettistä pienkonebensaa.  Se on kalliimpaa mutta säilyy paljon kauemmin. 

Vierailija
20/36 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynaiset tekevät suorittavat ja käytännönläheiset palkkatyöt, hoitavat kodin, lapset ja perinteiset miestentyöt, kun miehet istuvat siistissä sisätyössä ja saavat siitä isoa palkkaa, eivätkä koe, että mitään muuta sen oheen on tarpeen tehdä. Evoluutiossa naisilla on kohta lihakset ja miehillä enintään levinnyt takamus.