Te 50-60-vuotiaat, onko teillä asuntovelkaa enää?
Jos on, niin paljonko? Jos ei, minkä ikäisinä saitte maksettua pois? Ja ei kiinnosta miljonääriperijöiden ja pappa betalar kehuskelut. Ihan tavalliset ihmiset vain.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia on sitte mukava kuunnella.
Mies54vMinuakin hiukan hymyilyttää, kun naiset kertovat miten heillä on asuntoja joiden arvo ei laske, asunto on sen ja sen arvoinen, jne.
N46
Naisille kaikki on mahdollista.😉
mies54v
Ei ole asuntolainaa enää, loppui pari vuotta sitten. Ei koskaan kovin paljon ollutkaan. Ensin oli kaupunkiyksiö ja nyt on pieni omakotitalo, täydellinen remppa tehtiin 18 vuotta sitten edullisesti. Hyvällä tuurilla lopun itse ennemmin kuin talo. Eikä ole vallan mahdotonta, että joku sen jopa voisi ostaa, jos oma elämäntilanne vaatisi myyntiä. Voisi jopa saada omansa pois. Ensimmäisen kerran otin asuntolainaa v. 1991. Silloin oli korot pilvissä. Tuli iso lama ja sen jälkeen uusi nousukausi, joka päättyi 2008 paikkeilla. Korot ovat olleet matalalla kaksi vuosikymmentä ja kovasti koitettiin maksaa pois laina, ennen kuin maailma kääntyy täksi, mikä se nyt on eli korot nousevat. Valuuttakin ehti vaihtua markasta euroksi asuntolainani ajanjaksolla. Pankit ovat menneet nurin ja mullinmallin ja vinksvonksin monta kertaa ja asuntojen hinnat nousta ja laskea. Oli aika, jolloin talonräyskistä tapeltiin kiinteistövälittäjien näytöissä ja uteliaiden autoja oli kymmenittäin. Ja tuli aika, jolloin kukaan ei huoli vastaavia tönöjä. Toivon hartaasti, että saan asua mökkelössäni eikä tarvitse maailman talousmurheita enää seurata lainan takia. Monta huolen vuotta siinä vierähti. Vaikka olen ikionnellinen mökkelöstäni, niin välillä mietin, että olisin voinut nuorena tatuoida itseni kauttaaltaan ja muuttaa Pansioon vuokralle koko loppuiäkseni. Olisi päässyt koko harmista.
Olen aksanut pikku asuntovelkaa 30 vuotta. Perin äitini ja maksoin lainan pois juuri ennen korkojen nousua. Tilille jäikin vielä. Nyt kun palkkakin nousi 700 euroa netto (kun lainaa ei enää mene) on olo huojentunut.
Otin juuri 40000 € itselleni 50-v lahjaksi. Erottiin, myytiin yhteinen asunto ja muutin väliaikaisesti vuokralle.
Saman verran suunnilleen olisi ollut entistä lainaa.
Maksuaika piteni 5 vuotta, mutta yhtä hyvin voin suorittaa sitä matkan varrella pois.
Kymmenisen vuoden päästä onkin aika etsiä talo jossa on hissi, tai vaihtaa alakerrokseen.
100 000 euroa on asuntovelkaa, mutta mulla on muita sijoituksia n. 300 000 euroa. Korot ei ole vielä nousseet niin että kannattaisi maksaa pois.
N51
En ole tuon ikäinen vaan 38, mutta tulinpa sanomaan että velattomia oltu nyt kaksi vuotta. Pidän aika selviönä, että 50-60-vuotiaat on velattomia.
Sain maksettua vasta 54-vuotiaana. En voinut hakea asuntolainaa ennen kuin sain vakityön vasta yli 40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuon ikäinen vaan 38, mutta tulinpa sanomaan että velattomia oltu nyt kaksi vuotta. Pidän aika selviönä, että 50-60-vuotiaat on velattomia.
Se vähän riippuu mistä päin se tavallinen ihminen on asuntonsa ostanut. Vähän eri asia Mikkelissä kuin pk-seudulla.
On kyllä, kun olen sinkku ja asun yksin. Työssäkäyvän sinkun euro on VTT:n mukaan noin 35 senttiä työssäkäyvään pariskuntaan verrattuna.
100 000 euron asuntolainasta pariskunnan puolikas maksaa 50 000, yksin asuva 100 000.
Olin 39 vuotias kun maksoimme asuntolainan pois.
N 53
Vierailija kirjoitti:
On kyllä, kun olen sinkku ja asun yksin. Työssäkäyvän sinkun euro on VTT:n mukaan noin 35 senttiä työssäkäyvään pariskuntaan verrattuna.
100 000 euron asuntolainasta pariskunnan puolikas maksaa 50 000, yksin asuva 100 000.
Se myös omistaa maksetusta kämpästä puolet. Sinä omistat kokonaan.
Kyllä on, nyt 51-vuotiaana 46 000. Asunto melko hinnakas rivari Espoossa ja ostin sen vasta 38-vuotiaana. Opiskelin pitkään, sain ekan lapsen opiskelijana ja erosin 3-kymppisenä. Lisäksi näin läheltä 90-luvun laman ja asuntojen hintojen romahduksen ja 16% korot, siksi en uskaltanut ostaa omaa ennen kuin oli vakityö ja hyvä palkka.
Lisäksi on mökkilainaakin jäljellä 30 000. Makselen näitä kuusikymppiseksi. Olisi kyllä perintörahojakin, mutta käytän ne muuhun, sillä lainanmaksu ei tee tiukkaa. Olen ajatellut, että eläkeläisenä käyttörahani pysyvät samana kuin nyt, sillä vaikka tulot tippuu niin loppuu tuo lainojenmaksu ja lapsetkin toivottavasti pärjäävät sitten omillaan.
Ps. Ainakin Espoossa ja Helsingissä ihmisillä on hyvin usein asuntolainaa 5-kymppisenä. Eipä olisi toki minullakaan enää, jos perheasunnon olisi saanut puolet halvemmalla.
Olen ylittänyt tuon iän, mutta otin yksin asuntolainan 100% rahoituksella viisikymppisenä. Jäljellä on vielä 28000 ja laina on maksettu kun olen 69v.
Siihen mennessä joudun kylläkin ottamaan vielä taloyhtiölainaa putkiremontista. Velkaa velan päälle, mutta näen sen pakkosäästönä. Ei mulla olis muuten mitään, kädestä suuhun tässä mennään.
Ensimmäisen asunnon sain maksettua 29-vuotiaana.
Nykyisestä kryptasta on jäljellä vielä pari vuotta velkaa.
Hassu kysymys tuo "onko enää asuntovelkaa", ikään kuin nuorena olisi otettu yksi laina siihen omaan kotiin, jota sitten työikä maksellaan pois.
Minulla on ollut elämässäni toistakymmentä omaa kotia, joskus olen ottanut lainaa, joskus en. Joku asunto päätynyt sijoitukseen, joku sijoitusasunto tai vapaa-ajan asunto päätynyt kodiksi. Yhden asunnon olen lahjoittanut aikuiselle lapselleni.
En osaa pitää asuntolainan maksua elämäntehtävänä. En stressaa raha-asioista, kun varallisuutta kumminkin on. Piti oikein miettiä, onko jotain asuntovelkaa pystyssä johonkin suuntaan - ja onhan sitä! Uudehkon asunnon yhtiölainasta on osa maksamatta! En asu siellä itse juuri nyt, mutta saattaa olla, että tulevaisuudessa asunkin.
Olen 60-kymppinen ja lainaa vielä n. 300ke jäljellä. Saa nähdä milloin saa maksettua pois.
On. Makselen eläkkeeseen saakka. Toki on myös osakesalkku joka tuottaa enemmän kuin asuntolainan hoitokulut. Eli lainaa ei kannata maksaa pois.
Miehelläni ja mulla yhteensä vielä noin 34 000 € asuntolainaa jäljellä. Ollaan 54-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se myös omistaa maksetusta kämpästä puolet. Sinä omistat kokonaan.
Se ei liity nyt tähän kun kysellään, onko 50-60 vuotiailla vielä asuntovelkaa.
Minuakin hiukan hymyilyttää, kun naiset kertovat miten heillä on asuntoja joiden arvo ei laske, asunto on sen ja sen arvoinen, jne.
N46