Huolettaako teillä koskaan perhepäivähoitajanne jaksaminen?
Minulla aloittaa 1v10kk ikäinen lapsi hoidon 1.9. Hoitajaksi saimme todella mukavan tuntuisen, iloisen ja lapsia selvästi rakastavan pphoitajan. Olemme käyneet nyt tällä viikolla tutustumassa 4 kertaa ja ensviikolla menemme taas.
Minulla ei sinällään ole hoitajasta ainakaan näin ensikokemalta mitään valittamista. MUTTA, olen kyllä huolissani, että miten hän jaksaa. Hänellä on itsellään 4 lasta, joista 2 on jo koulussa. Kotona on 3v ja 5v lapset. Hoitolapsia on 4, joista 1 kokopäiväinen ja 3 puolipäiväistä. Tuo kokopäiväinen on todella pieni, täyttää vasta joulukuun lopulla vuoden! Ja on hoidossa joka päivä 17.20-18 asti. Eskarilainen tulee joka aamu 7.30 odottamaan eskarin alkua hoitajalle ja silloin alkaa hoitajan työpäivä. Elikäs tosi pitkät päivät ja minusta aika pientä porukkaa. Se yksi puolikas on hänkin vaan 2v.
Kommentit (8)
kuinka hän jaksaa kun ikää oli jo 58 v. Poika oli vain vuoden siellä hoidossa ja jäi pois kun kuopus syntyi. Vuosi sen jälkeen pph kuoli. Näin kuolinilmoituksen lehdessä. En tiedä mihin, mutta olin onnellinen kun lapsi ei ollut silloin enää hoidossa.
Siksi pyrinkin keventämään hoitajan taakkaa joustamalla itse aina kun voin. Hoitaja onkin kyllä usein sairaslomalla ja silloin lapsemme ovat päiväkodissa.
Tänään viimeksi haettiin lapsi reilu puolituntia myöhässä. Jäi parturissa käymättä kun tarkoitus oli että olisin kerennyt viedä omat lapset mummulle ennen hiustenleikkuuta. Voin myöntää,et naamani oli norsun v*tulla kun äiti haki lapsensa. Ja kyllä mainitsin,että pitää hakea silloin kun on sovittu kun on omiakin menoja. Oli kuulema jäänyt suustaan kiinni töissä.. Mulla myös 10 tunnin päivät..
Siis tarkoitatko että hakevat lapsen puoli tuntia sovitusta hoitoajasta myöhässä vai puoli tuntia siitä kuin yleensä? Meillä pyritään hakemaan aina heti klo 16 jälkeen, mutta työtilanteesta tai ruuhkista johtuen voi mennä välille 16.30-16.50. Hoitoaika meillä on kuitenkin sovittu klo 17 asti ja siitä yli ei ole mennyt koskaan.
Tänään viimeksi haettiin lapsi reilu puolituntia myöhässä. Jäi parturissa käymättä kun tarkoitus oli että olisin kerennyt viedä omat lapset mummulle ennen hiustenleikkuuta. Voin myöntää,et naamani oli norsun v*tulla kun äiti haki lapsensa. Ja kyllä mainitsin,että pitää hakea silloin kun on sovittu kun on omiakin menoja. Oli kuulema jäänyt suustaan kiinni töissä.. Mulla myös 10 tunnin päivät..
15.30 ja olin varannut parturin klo 16. Hakija tuli 16.15
Ja just se kerta kun olis pitäny olla vähän lyhyempi päivä et pääsee omille asioille..
Mulla lähes poikkeuksetta viimeinen lähtee klo 17.
myöhästyminen tarkoittaa myöhästymistä SOVITUSTA hoitoajasta! Jos hoitosopimukseen on määritelty hoitoajaksi esim. 7.30-16.45 niin hakuaika ei saa olla klo 17.00 tai myöhemmin! Tästä on väännetty yhden perheen kanssa jo pitkään. He kun olettavat, että jos tuovat lapsen vaikkapa klo 8.00 hoitoon niin vastaavasti voivat pitää lapsen sitten puoli tuntia myöhempään hoidossa :/ Tosi tylsää nimittäin omat harrastukseni ja lasten harrastukset kärsivät pahasti, jos yksikään myöhästyy SOVITUISTA hakuajoista.
Toivottavasti mahdollisimman moni myöhästelijä ottaa tästä onkeensa ja tuntee edes pieniä omantunnon pistoksia, sillä on mielestäni kohtuutonta, että hoitaja 10-tuntisen työpäivän päätteeksi odottelee pihalla vielä myöhässä olevaa äitiä tai isää. Ettekö ole samaa mieltä? Ja satunnaiset myöhästelyt eivät haittaa ja onneksi on olemassa vanhempia, jotka ilmoittavat ajoissa myöhästymisestään. Se on kohteliasta ja kuuluu hyviin käytöstapoihin.
hoitaja oli aivan ääriväsynyt ja täysin ymmärrettävistä syistä. Siitä syystä suosin vain päiväkohtihoitoa, sillä niissä hoitomuodoissa myös hoitajat saavat vertaistukea ja hengähdystaukoja, minkä uskon auttavan jaksamisessa
Minulla työpäivät yli 10 h ja sitten vielä kaiken kruunaa myöhästelevät vanhemmat. Itselläni 3 lasta ja yksi näistä on alle kouluikäinen joten hoitolapsia on 3. Ikähaarukka 10kk-3v. Aika pientä porukkaa ja täytyy myöntää että päivän loputtua olen aika puhki. Pph:n työpäivä kun ei lopu lasten lähtöön vaan on hoidettava kauppa-asiat, siivottava, omat lapset hoidettava. Toivon, että otatte tämän huomioon tuodessanne lapsia hoitoon. Eli ihan ok on hoitaa ja tykkään lapsista, mutta myöhästelystä en tykkää yhtään, kun se sotkee kaikki päivän kuviot :/
Työkavereina minulla on aika ikääntyneitä hoitajia ja HEIDÄN jaksamisestaan olen enemmän huolissani. Minulla ikää vasta 30 ja risat, joten kyllä minä jaksan vaikka välillä äärirajoilla käynkin :)