Sosionomi ja työharjoittelujen hyväksiluvut
Olen vasta aloittanut tutkinnon opiskelut ja minulla on paljon aiempia opintoja hyvin lähisukuisesta tutkinnosta (yhteisöpedagogi), joka jäi kesken, mutta johon sisältyi useampi harjoittelu.
Minulle tehtiin alustava opintosuunnitelma hyväksilukuineen, joissa ensimmäinen harjoittelu (asiakastyöosaaminen) olisi ainakin saatu hyväksiluettua aiemmalla harjoittelulla. Olin saanut hyväksiluvun tästä harjoittelusta pitkäaikaisesta, useita vuosia kestäneestä kriisipuolen vapaaehtoistyöstä.
Lopulta hyväksiluku otettiin minulta pois todeten, että vapaaehtoistyötä ei hyväksilueta. Onko tämä valtakunnallinen tapa ja onko tässä ehkä mahdollisuus, että nykyinen opiskelutaho ei ole täysin hahmottanut ko.vapaaehtoisen laajuutta ja vaativuutta? Mitään todistusta tai muuta tarkempaa selitystä ei pyydetty.
En löydä mistään mitään konkretiaa siitä, että mikä tuossa harjoittelussa on sellaista erikoista, jota ei voisi noin hyväksilukea tyyliin "vie esine X paikkaan Z ja kerro ihmiselle näistä palveluista". Kuvaukset ovat aika abstrakteja.