Vanhemmilta ei kysytä lupaa HPV - rokotteeseen?
Vaan tuikataan automaattisesti näköjään seiskaluokkalaisille.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Koulun alussa annettu rokotuslupa koskee nyt myös HPV-rokotetta, kun se on ollut rokoteohjelmassa viisi vuotta. HPV-rokotukseen ei tarvitse kysyä erikseen lupaa.
Jos vanhempi on erikseen kieltänyt aiemmin yläkoulu ikäinen on jo riittävän kypsä päättämään asiasta itse ja myös kieltää tietojen luovuttamisen vanhemmille.
HPV rokotetta ei kylla missaan nimessa saisi antaa kysymatta vanhemmilta.
HPV rokotteeseen ei tarvitse kysyä vanhemmilta lupaa. Lapset osaavat ja kykenevät itse päättämään rokotteesta päätöksen.
Jos lapsen vanhemmat on jotain rokotevastaisia foliopipoja niin on todella tärkeää että lapsi saa tätä kautta rokotteen.
Vierailija kirjoitti:
HPV rokotetta ei kylla missaan nimessa saisi antaa kysymatta vanhemmilta.
Vuoden 2018 jälkeen ei ole enää tarvinnut kysyä erillistä lupaa.
Se on hyvä, että lapsi saa itse päättää haluaako tulevaisuudessa syöpäriskin vai ei, jos vanhemmat on sitä mieltä että hällä väliä.
Tuosta viiden vuoden säännöstä en osaa sanoa mutta rokotuksesta voi käsittääkseni kieltäytyä. Me ollaan otettu kaikki "perinteiset" rokotteet mitkä on kymmeniä vuosia olleet rokotusohjelmassa. Uusimmista ollaan kieltäydytty, kiitos tämän possunuhakeissin kun ihmiset jonottivat rokotteita ja sairastuivat :(
Toivot siis lapsellesi kohdunkaulansyöpää? Te foliohatut käytte päivä päivältä vastenmielisemmiksi.
Se lapsi on saattanut sairastaa sen hpvn jo vauvana. Tartunta on saatu jo synnytyksessä ja vasta-aineet äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta viiden vuoden säännöstä en osaa sanoa mutta rokotuksesta voi käsittääkseni kieltäytyä. Me ollaan otettu kaikki "perinteiset" rokotteet mitkä on kymmeniä vuosia olleet rokotusohjelmassa. Uusimmista ollaan kieltäydytty, kiitos tämän possunuhakeissin kun ihmiset jonottivat rokotteita ja sairastuivat :(
Vanhemmat voivat kieltää HPV-rokotteen antamisen ottamalla yhteyttä kouluun. Terveydenhoitaja voi tarjota rokotetta uudestaan ylemmillä luokkatasoilla, kun tyttö on riittävän kypsä tekemään itse rokotuspäätöksen.
Ikäraja on muistaakseni 12.
Hän on kuulemma kypsä päättämään asiasta itse.
Saako hän kohta päättää sukupuolensa ja leikkauksetkin itse?
Ainoastaan diktaattorit ja narsistit vaativat itselleen kaiken hallintaa
Keskustelet lapsesi kanssa rokotteesta ja teette yhdessä päätöksen siitä. Lapsi ilmoittaa sitten päätöksen terveydenhoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet lapsesi kanssa rokotteesta ja teette yhdessä päätöksen siitä. Lapsi ilmoittaa sitten päätöksen terveydenhoitajalle.
Ro-ko-tus on jo tui-kat-tu.
Kuuluuko tuo nykyään rokotusohjelmaan? Jos kuuluu, niin harmi että minun aikanani ei kuulunut. Voisinhan sen tietysti vieläkin ottaa, omakustanteisesti.
Muistan yhä kauhuin, kuinka minulla 20-vuotiaana löydettiin elämäni toisesta papa-kokeesta luokka 2 -löydös ja patologi oli paperiin ympyröinyt että viittaisi kondyloomaan. Ja olin vasta "seksielämäni" alussa, olin ollut vain 4 kertaa yhdynnässä (3 ekaa kertaa saman miehen kanssa, 4. kerta yhden toisen miehen kanssa). Mitään ulkoisia oireita ei ollut, lievää kutinaa kylläkin ja ikään kuin virtsaputken alueella lievää kirvelyä, virtsatulehdusta ei kuitenkaan löytynyt.
Usean vuoden ravasin papa-kokeissa tiuhaan ja kahdesti kolposkopiassa (emättimen ja kohdunsuun tähystys), koepaloja ei tarvinnut ottaa. Sitten palautui 4 vuoden jälkeen papa normaaliksi ja ollut sitä siitä lähtien. Hpv-testi otettu kerran seulonnassa ja siitä ei löytynyt mitään. Yhä pelkään, ja joudun käymään yksityisesti laboratoriossa omalla lähetteelläni jos haluan saada papan, terveysaseman kautta saan vastauksen että "normaalit seulontapapat riittävät".
Jos tarkkaan tutustut aiheeseen,ei ole niin yksiselitteistä touhua.
Ilman manipulointia.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko tuo nykyään rokotusohjelmaan? Jos kuuluu, niin harmi että minun aikanani ei kuulunut. Voisinhan sen tietysti vieläkin ottaa, omakustanteisesti.
Muistan yhä kauhuin, kuinka minulla 20-vuotiaana löydettiin elämäni toisesta papa-kokeesta luokka 2 -löydös ja patologi oli paperiin ympyröinyt että viittaisi kondyloomaan. Ja olin vasta "seksielämäni" alussa, olin ollut vain 4 kertaa yhdynnässä (3 ekaa kertaa saman miehen kanssa, 4. kerta yhden toisen miehen kanssa). Mitään ulkoisia oireita ei ollut, lievää kutinaa kylläkin ja ikään kuin virtsaputken alueella lievää kirvelyä, virtsatulehdusta ei kuitenkaan löytynyt.
Usean vuoden ravasin papa-kokeissa tiuhaan ja kahdesti kolposkopiassa (emättimen ja kohdunsuun tähystys), koepaloja ei tarvinnut ottaa. Sitten palautui 4 vuoden jälkeen papa normaaliksi ja ollut sitä siitä lähtien. Hpv-testi otettu kerran seulonnassa ja siitä ei löytynyt mitään. Yhä pelkään, ja joudun käymään yksityisesti laboratoriossa omalla lähetteelläni jos haluan saada papan, terveysaseman kautta saan vastauksen että "normaalit seulontapapat riittävät".
Niin? Kas kun yleensä se hpv paranee ihan itsestään.
Toisille se aiheuttaa pitkäkestoisen tulehduksen joka altistaa syöpämuutoksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ro-ko-tus on jo tui-kat-tu.
Olisit keskustellut a-i-k-a-i-s-e-m-m-i-n.
Suomilampaan ajatusmaailma. Yhteiskunta osaa päättää puolestani paremmin kun minä itse. Aivan järkyttävää luettavaa. Oli kyseessä rokote kuin rokote, päätös kun päätös vanhempaan pitää olla lapseen liittyvistä asioista yhteydessä. Mitäs seuraavaksi, valtio päättää että lapsen munuaiset annetaan jollekin toiselle? Suomilammas nyökyttelee?
Koulun alussa annettu rokotuslupa koskee nyt myös HPV-rokotetta, kun se on ollut rokoteohjelmassa viisi vuotta. HPV-rokotukseen ei tarvitse kysyä erikseen lupaa.