Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä maassa asiat ovat mielestäsi paremmin kuin Suomessa ja miksi?

Vierailija
06.10.2022 |

voisiko nämä asiat tuoda Suomeen? Miten?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voitaisiin hyviä asioita tuoda Suomeenkin, mutta hallitus harvoin sellaista haluaa. Paremminkin hampaat irvessä tappelevat kansalaisten etua ja elämän helpottamista vastaan. Mainitaan esimerkkinä vaikka käytettyjen autojen tuonti ja muiltakin osin tavaroiden "vapaa liikkuvuus" EU alueella.

Vierailija
62/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä, että mitä pitää elämässä tärkeänä. Onko tärkeää työolot, sosiaaliturva vai onnellinen elämä, hyvät perhearvot ja sosiaalinen yhteenkuuluvuuden tunne jne.? Molempia ajatellen on toki paljon maita, joissa asiat ovat paremmin. Itse olen asunut Norjassa, ja kyllä se norjalainen hyvinvointi ja elintaso on ihan silminnähtävästi ylivoimainen suomalaiseen verrattuna. Olen myös asunut Espanjassa, jossa materiaalinen hyvinvointi on jonkin verran matalammalla tasolla, mutta jossa on henkisesti todella parempi olla.

Asuin Espanjassa Madridissa 5 vuotta ja kyllä se elintaso oli ainakin silloin 2011-2015 korkeampi kuin Suomessa. Minulla oli samasta työstä kuin täällä (opettaja) palkka noin 1200 € korkeampi ja vuokrasimme 350 m2 talon hyvältä alueelta uima-altaalla alle 2000 €:lla kuussa. Veroa maksoin 20 % palkasta ja ruoka oli puolet halvempaa kuin Suomessa. Miehen palkka oli puolet enemmän kuin Suomessa saman työnantajan palveluksessa ja tulovero pienempi euromäärissä kuin Suomessa. Lapset kävivät kunnallista koulua ja terveydenhuolto oli lähes ilmaista. Miehen työhön liittyi ilmaiset terveyspalvelut koko perheelle, mutta esim lasten kanssa kävimme tutulla lääkärillä kotikadun varrella, koska se oli niin halpaa. Meillä kävi siivooja, lastenvahti ja puutarhuri säännöllisesti.

Toki työpäivät olivat pitkiä ja töitä tehtiin ihan eri tahtiin kuin Suomessa.

No joo, Espanjassa on toki hurjan suurta vaihtelua elintasossa maan sisällä.

No ei kai sitä elintasoa tarvitse mitata sen köyhimmän porukan mukaan?

En mittaakaan, vaan keskimäärin. Se köyhin porukka nimittäin ei pääse lähellekään Suomen köyhintä porukkaa elintasossa. Espanjassa on slummeja, joihin ei edes tule sähköjä tai juoksevaa vettä:

https://themakingofmadrid.com/2017/12/07/madrids-secret-shanty-towns/

Siinä sulle sitä köyhintä porukkaa. On vähän huonommat elinolot kuin Suomen köyhillä.

Ei tarvii mennä sen köyhimmän osan mukaan, kun suurin osa elää paremmin kuin suomalaiset.

Totta h.lv.t.ssä pitää mennä sen mukaan voiko kassatytöstä tulla päämisteri, opiskelun kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä, että mitä pitää elämässä tärkeänä. Onko tärkeää työolot, sosiaaliturva vai onnellinen elämä, hyvät perhearvot ja sosiaalinen yhteenkuuluvuuden tunne jne.? Molempia ajatellen on toki paljon maita, joissa asiat ovat paremmin. Itse olen asunut Norjassa, ja kyllä se norjalainen hyvinvointi ja elintaso on ihan silminnähtävästi ylivoimainen suomalaiseen verrattuna. Olen myös asunut Espanjassa, jossa materiaalinen hyvinvointi on jonkin verran matalammalla tasolla, mutta jossa on henkisesti todella parempi olla.

Asuin Espanjassa Madridissa 5 vuotta ja kyllä se elintaso oli ainakin silloin 2011-2015 korkeampi kuin Suomessa. Minulla oli samasta työstä kuin täällä (opettaja) palkka noin 1200 € korkeampi ja vuokrasimme 350 m2 talon hyvältä alueelta uima-altaalla alle 2000 €:lla kuussa. Veroa maksoin 20 % palkasta ja ruoka oli puolet halvempaa kuin Suomessa. Miehen palkka oli puolet enemmän kuin Suomessa saman työnantajan palveluksessa ja tulovero pienempi euromäärissä kuin Suomessa. Lapset kävivät kunnallista koulua ja terveydenhuolto oli lähes ilmaista. Miehen työhön liittyi ilmaiset terveyspalvelut koko perheelle, mutta esim lasten kanssa kävimme tutulla lääkärillä kotikadun varrella, koska se oli niin halpaa. Meillä kävi siivooja, lastenvahti ja puutarhuri säännöllisesti.

No joo, Espanjassa on toki hurjan suurta vaihtelua elintasossa maan sisällä.

No ei kai sitä elintasoa tarvitse mitata sen köyhimmän porukan mukaan?

En mittaakaan, vaan keskimäärin. Se köyhin porukka nimittäin ei pääse lähellekään Suomen köyhintä porukkaa elintasossa. Espanjassa on slummeja, joihin ei edes tule sähköjä tai juoksevaa vettä:

https://themakingofmadrid.com/2017/12/07/madrids-secret-shanty-towns/

Siinä sulle sitä köyhintä porukkaa. On vähän huonommat elinolot kuin Suomen köyhillä.

Ei tarvii mennä sen köyhimmän osan mukaan, kun suurin osa elää paremmin kuin suomalaiset.

Totta h.lv.t.ssä pitää mennä sen mukaan voiko kassatytöstä tulla päämisteri, opiskelun kautta.

Asuin 80-luvulla Espanjassa pari vuotta ja ainakin silloin siellä oli paljon kerjäläisiä ja ihan omasta takaa. Poliisi ei kaihtanut väkivallankäyttöä (mukaanlukien aseiden käyttö ja tarpeen vaatiessa jopa potkiminen, sormien vääntäminen tms. tietojen esille kovistelun konstit) Katurikollisuutta oli esim. Barcelonassa (erityisesti Ramblojen seudulla) niin paljon että isommat rahat oli aina  syytä pitää kengissä ja kun pääsi pensioniin illalla turvallisesti ehjin nahoin nukkumaan niin sai olla aina  kiitollinen mielessään . En kaipaa takaisin.

Vierailija
64/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa maassa on hyvät ja huonot puolensa.

Visst, men i Finland har man lyckats med att fördela dem på ett helt unikt sätt. Alla goda sidor är åt dem som inte gör något och alla dåliga åt dem som betalar kalaset.

Vierailija
65/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä opettaja olit Espanjassa? Olen luokanopettaja kansainvälisessä koulussa Keski-Aasiassa ja olen joskus katsonut kansainvälisten koulujen työpaikkoja Espanjassa. Palkkaus on totaalisen surkea, 2000-2500€ kuukaudessa. Tekisi mieli takaisin Eurooppaan, mutta ei huvita niillä palkoilla, mitä Euroopassa maksetaan. Ainoastaan Sveitsissä saisin yhtä paljon kuin täällä.ja Sveitsissä elinkustannukset ovat viisinkertaiset asuinmaahani verrattuna.

Vierailija
66/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kerro mitään Espanjan elintasosta, vaan sinun ja perheesi korkeasta elintasosta Madridissa. Kyllähän nyt jossain Moskovassakin voi elää oikein mukavasti ja saavuttaa huomattavasti korkeampi elintaso kuin Suomessa helposti, mutta ei sillä perusteella voi sanoa, että Venäjällä on keskimäärin korkeampi elintaso, kuin Suomessa.

Kysehän oli siitä, mikä juuri meidän perheen elintaso on Espanjassa ja Suomessa samalla koulutuksella ja samanlaisissa töissä. Kerroin, että Espanjassa elintasomme oli huomattavasti parempi kuin Suomessa. Kuse ei tietenkään ollut Espanjan elintasosta yleensä. Se on varmasti köyhimmällä kansanosalla on Espanjassa huonompi kuin Suomessa. Toisaalta keskituloisten ja hyvätuloisten elämä on huomattavasti vauraampaa ja parempaa kuin Suomessa. Keskituloinen suomalainen on aika köyhä espanjalaisten standardien mukaan.

Espanjan keskipalkka on alle 1900e/kk, joten en nyt ihan purematta niele tuota, ettäkö keskituloisten elämä olisi vauraampaa, kuin Suomessa, jossa keskipalkka on tuplat. Parempaa se elämä toki voi olla, ja mielestäni onkin! Siihen vaikuttavat muut syyt, kuin palkat ja ylipäätään raha.

Vierailija
67/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa, Tanska, Sveitsi, Alankomaat, Ruotsi, Norja, Viro, Islanti. 

Mikä Ruotsissa on nykyään paremmin kuin Suomessa?

Ovat siirtyneet puheista ja neuvotteluista suoraan toimintaan! Vitsi, vitsi...

Vierailija
68/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraan vallan alla asuminen ei houkuta yhtään. Suomessa on kaikesta huolimatta asiat niin hyvin, että minkäänlaista vetoa muun maan tantereille ei ole.

Miksi tulette pois niistä niin mainioista maista?

Kylmää? Kyllä suomalaisen pitää kylmää kestääkin. Vellipöksyt siitä valittaa.

Ainoa maa, mihin muuttaisin vapaaehtoisesti, olisi Norja. Siihenkin pitäisi olla pakottava syy lähteä pois Suomesta, mutta jos saisi valita maan minne mennä. Pohjois-Norjaan.

Vierailija
69/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norja.

Omanarvontunto, omat asiat aina etusijalla, pohjoinen maa mutta ihmiset osaa elää ulkona, maa on vauras, ihmiset on kauniita ja vahvan näköisiä. Norjan imagossa ei ole kolhun kolhua. Toimitaan ja tehdään päätöksiä eikä jahkailla ja jankuteta julkisuudessa.

Norja on hyvä maa mutta ei ehkä niin ihana kuin ulkopuolisesta näyttää. Norjalaiset eivät helposti ota vaikutteita muista maista ja ovat siten varsin vanhanaikaisia monissa asioissa. Suomalaisena mm. bidee-suihkujen täydellinen puute ihmetyttää. Tiet ja rakennukset ovat monin paikoin huonossa kunnossa, mm. päiväkodit,  sairaalat ja vanhusten hoitolaitokset. Norja on myös kallis maa asua, ei pelkästään pääkaupunkiseudulla vaan koko maassa. Edullisia asuntoja ei löydy edes syrjäseuduilta. Myös vuokrat ovat korkeat koko maassa. Norjalaiset ovat mukavia ja ystävällisiä mutta työkavereina laiskansorttisia.

Muuten aika paljon samaa mieltä, mutta pakko sanoa tuohon asuntoasiaan sellainen kommentti, että esim. pohjoisesta syrjäseudulta saat ostettua 200 neliön talon hintaan 100 000e. Ja keskipalkkahan on Norjassa 60 000e tienoilla.

Isossa norjalaisessa kaupungissa saat ostettua uuden 200 neliön okt:n hintaan 500 000e helposti. Itse kun ostin Norjassa, niin hinnat olivat kalliimmat vastaavankokoisessa kotikaupungissani Suomessa, mutta keskimääräiset tulot sen puolet norjalaisista.

Vierailija
70/72 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraan vallan alla asuminen ei houkuta yhtään. Suomessa on kaikesta huolimatta asiat niin hyvin, että minkäänlaista vetoa muun maan tantereille ei ole.

Miksi tulette pois niistä niin mainioista maista?

Kylmää? Kyllä suomalaisen pitää kylmää kestääkin. Vellipöksyt siitä valittaa.

Ainoa maa, mihin muuttaisin vapaaehtoisesti, olisi Norja. Siihenkin pitäisi olla pakottava syy lähteä pois Suomesta, mutta jos saisi valita maan minne mennä. Pohjois-Norjaan.

Itse en ole muuttanut Suomeen takaisin, ja tuskin tulen koskaan muuttamaankaan. Ei minkäänlaista vetoa Suomeen, minusta se on varsin vastenmielinen maa monestakin syystä. En ole edes käynyt viiteen vuoteen.

Vierailija
71/72 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla missä sosialistit ei ole vallassa kuten täällä

No heipparallaa sinne sitten vaan, mitä täällä uliset jos ei napeksi?

Ei nyt kannata muuttaa, pian ne ei ole vallassa Suomessakaan.

Vierailija
72/72 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on paljon maita, joissa asiat ovat jossain suhteessa paremmin. Sitten muutamia maita, joissa "kaikki" asiat ovat keskimäärin paremmin (juuri esim. Norja tulee itsellekin ensimmäisenä mieleen).

Kokonaisuutena Suomessa kuitenkin asiat ovat itselleni riittävän hyvin. Esim. sää ja luonto ovat Suomessa mielestäni pelkkää plussaa. En kaipaa lämpöä, rakastan eri vuodenaikoja. Metsät ja järvet ovat minulle elinehto, missään muualla kuin suomalaisessa luonnossa en ole löytänyt samanlaista mielenrauhan tunnetta. 

Suomessa on myös pääosin ilmainen koulutus kaikille. Itse olen hyötynyt tästä todella paljon. Olen kotoisin vaatimattomista kotioloista, mutta kiitos koulutusmahdollisuuksien, opiskellut itselleni hyväpalkkaisen ja vakaan toimeentulon tarjoavan ammatin. Tämä puolestaan on mahdollistanut monia muita asioita elämässäni kuten mukavan kodin ja taloudellisen turvallisuuden.

Huonoimpana puolena Suomessa näen tällä hetkellä itse julkisen terveydenhuollon totaalisen rappion. Erikoissairaanhoito on vielä toiminut joten kuten, joskus hyvinkin. Sen sijaan perusterveydenhuollon on annettu hiljalleen käytössä tuhoutua, mikä on valtava sääli. Ja nyt sama taitaa uhata jopa koulujärjestelmää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan