Ärsyttää kun etävanhempi muuttaa kauas lasten koulusta ja tekee siitä minun ongelman
Itse päätti muuttaa sinne. No nyt kun lapset ovat siirtyneet päikystä kouluun, niin ongelmana on tottakai koulumatkat. Eihän he vielä vuosiin itsenäisesti kulje kahdella eri bussilla toisesta kunnasta kouluun ja takaisin joka päivä. Ainakin se on tosi raskasta. Etä ei voi kuljettaa kaikkia matkoja tietenkään kun on töissä.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Hauska että nää ap:n kaltaiset ämmät kuvittelee voivansa sanella missä exä asuu.
Tuskin noin, mutta mikää 50/50 vanhemmuus ei onnistu tuollaisen jälkeen. Mullistus kaikkien elämään. En tiedä onko ollut joku pakkomuutto, mutta luulen, että tietoinen valinta isältä ja tiesi mitä tulee tarkoittamaan lasten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
On helppo moralisoida, että etävanhemman pitää asua lähellä lasten lähivanhempaa ja sitä kautta koulua, mutta aina se ei ole kovinkaan helppoa. Ystäväpiirissäni on tilanne, jossa Helsingin keskustassa asunut pariskunta erosi ja heillä on huomattava varallisuusero. Rikkaampi puoliso halusi tietenkin jäädä asumaan alueelle, jossa perhekämpät maksavat miljoonan ja jossa on lasten koulut ja kaverit. Köyhemmällä olisi varaa ostaa tuolta alueelta noin 20 neliön yksiö, mutta on sitten päätynyt vuokraamaan alle 40 neliön yksiötä. En oikein jaksa uskoa, että lapset kasvaessaan hirveän kauaa haluavat enää asua vuorollaan tällä köyhemmällä vanhemmalla.
Ehkä niin, mutta nyt ei kyse ole todellakaan tälläisestä asiasta. Jos minä köyhänä yh:na pystyn asumaan tällä alueella, niin ihan taatusti pystyisi eksäkin uuden puolisonsa kera. Ei siis ole mikään kallis asuinalue todellakaan, mutta ei mikään slummikaan (etteikö sen vuoksi "voisi" täällä asua), ihan suomalaisten lapsiperheiden suosimaa, rauhallista asuinaluetta.
Eikös tuo asia ratkea sillä, että teette uuden sopimuksen, vaikka niin että lapset on isällään viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä etä käyttää hyväkseen äitiä lastenhoitajana. Minä en ryhtyisi tähän. Etä saisi kyllä itse huolehtia asiat niin että koulupäivät sujuvat. Mitä sitten jos äiti lähtee isäviikolla vaikka reisuun? Ei lähevanhemmalla ole mtn velvollisuutta hoitaa lapsia etäviikolla.
Ja tarkoitan tässä nyt sitä että etävanhemman kuuluu järjestää luotettava hoitaja lapsille koulupäivän jälkeen, vaikka sitten rahalla.
Miten äiti voi olla omien lastensa hoitaja?
Ja siis lain mukaan ikävä kyllä olet väärässä. Kaikki vastuu on lähivanhemalla. Että voi halutessaan tavata lapsia sovitusti, mutta etävanhempi voi halutessaan ilmoittaa että tällä viikoll" ei kyläily onnistu" tai palauttaa lapset lähivanhemmalle vaikka kesken viikon, jos siltä tuntuu. Etävanhemmalla lapsi on kylässä ja lähivanhemman luona asuu.Tämä on siis Suomen laki, ei mielipide asia. Se on sitten eri juttu onko kenenkin mielestä oikeasti oikeudenmukaista...
No olet tavallaan oikeassa - ja tavallaan et. Etä ei voi toimia noin jatkuvasti, tai lähi saa kyllä melko helposti erilaisen tapaamissopimuksen (+ usein myös elarit) sen jälkeen. Etä ei voi siis esim. paperilla olla vko-vko vanhempi, jättää elareita maksamatta sen takia, ja sitten kuitenkin ottaa lapsia miten huvittaa. Etä ei voi myöskään tyyliin jättää lapsia lähin ovelle milloin huvittaa, jos lähi ei ole kotona.
Kyllä eroperheet on rasittavia - äärettömän itsekästä toimintaa eroa haluavalta. Lapsiparat. Jos pakko erota, niin lain pitäisi määrätä, että lapset yhdessä paikassa ja vanhemmat pomppii paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eroperheet on rasittavia - äärettömän itsekästä toimintaa eroa haluavalta. Lapsiparat. Jos pakko erota, niin lain pitäisi määrätä, että lapset yhdessä paikassa ja vanhemmat pomppii paikasta toiseen.
Niin että ois parempi asua saman katon alla tapellen, tai vierestä kiltisti kattoa kun toinen juoksee vieraissa viikottain? Koska äärettömän itsekästä haluta erota sellaisesta ihmisestä.
Omassa avioliitossani ex oli itsekäs ja siksi erosin. No eron jälkeen itsekkyys vain lisääntyi. Lapsia ei osaa ajatella mitenkään. On vain niin surkea tyyppi. Muuttikin naisensa perässä 400 km päähän. Suhteita ja luottoa lasten puolelta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Hauska että nää ap:n kaltaiset ämmät kuvittelee voivansa sanella missä exä asuu.
Meillä etävanhempi eli mies vaati oikeudelta päätöksen siitä, että lähivanhempi eli äiti ei saa muuttaa, koska lasten koulu ei saa vaihtua. Hän sitten saikin omasta mielestään muuttaa vaikka 300 km päähän edellyttäen silti, että lapset ovat viikko-viikko -mallissa, isän luonta tosin kahdestaan kotikoulussa.
Minun eksäni tuumasi lapselle kun tämä täytti 18 että ei sinun enää tarvitse käydä isällä kun olet jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä etä käyttää hyväkseen äitiä lastenhoitajana. Minä en ryhtyisi tähän. Etä saisi kyllä itse huolehtia asiat niin että koulupäivät sujuvat. Mitä sitten jos äiti lähtee isäviikolla vaikka reisuun? Ei lähevanhemmalla ole mtn velvollisuutta hoitaa lapsia etäviikolla.
Ja tarkoitan tässä nyt sitä että etävanhemman kuuluu järjestää luotettava hoitaja lapsille koulupäivän jälkeen, vaikka sitten rahalla.
Miten äiti voi olla omien lastensa hoitaja?
Ja siis lain mukaan ikävä kyllä olet väärässä. Kaikki vastuu on lähivanhemalla. Etä voi halutessaan tavata lapsia sovitusti, mutta etävanhempi voi halutessaan ilmoittaa että tällä viikolla "ei kyläily onnistu" tai palauttaa lapset lähivanhemmalle vaikka kesken viikon, jos siltä tuntuu. Etävanhemmalla lapsi on kylässä ja lähivanhemman luona asuu.Tämä on siis Suomen laki, ei mielipide asia. Se on sitten eri juttu onko kenenkin mielestä oikeasti oikeudenmukaista...
No olet tavallaan oikeassa - ja tavallaan et. Etä ei voi toimia noin jatkuvasti, tai lähi saa kyllä melko helposti erilaisen tapaamissopimuksen (+ usein myös elarit) sen jälkeen. Etä ei voi siis esim. paperilla olla vko-vko vanhempi, jättää elareita maksamatta sen takia, ja sitten kuitenkin ottaa lapsia miten huvittaa. Etä ei voi myöskään tyyliin jättää lapsia lähin ovelle milloin huvittaa, jos lähi ei ole kotona.
Niin siis tottakai sillä on seurauksia, jos etävanhempi näin toimii, elarit nousee ja tapaamissopimus muuttuu tottakai. Mutta lähivanhempi,eikä oikeastaan kukaan tässä maassa , voi pakottaa etävanhempaa noudattamaan sovittua tapaamista tai huolehtimaan lapsista viikko/viikko. Tämä on täysin etävanhemman oma päätös, miten osallistuu tai päättääkö olla osallistumatta..
Tästä on omakohtaista kokemusta lähipiirissä..
Mitäpä jos ajattelisitte hetkisen mikä on lapsille parasta, eikä mikä on vanhemmille parasta!
Okei, isä muuttaa kauas, mutta haluaa olla yhä isä. Olisiko se niin hirveää jos isä veisi maanantaina lapset kouluun, koulun jälkeen lapset menisi äidille ja isä hakisi perjantaina koulusta?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen perheneuvolaa, jollette keskenänne saa asiaa sovittua. Eihän tuo toimi viikko-viikkona, jollei asuta lähekkäin. Lapset saa toki toivoa, mutta päätökset on vanhempien (teinit olisi eri juttu).
En ole koskaan tajunnut äitejä, jotka haluavat rajoittaa lastensa isejä vielä vuosia eron jälkeen. Isällä on oikeus asua juuri siellä missä haluaa kunhan hoitaa lastensa asiat. Niin kauan kun koulumatkat järjestyvät, vko-vko on ihan ok.
Aphan voisi luovuttaa lähivanhemmuuden isälle ja lapset vaihtaa koulua? Sulla tuntuu olevan lyhyemmät työpäivät etkä harrasta mitään, saisit varmasti helposti järjestymään koulukuljetukset omalla vkollasi.
Miksi te teette lapsia tällaisten ihmisten kanssa? Kannattaisiko miettiä tarkemmin? Suomi on täynnä hyviä miehiä, jotka eivät löydä puolisoa. Naisia sitten kuitenkin kiinnostaa nämä pahat pojat. Sittenkun pitäisi perhe-elämää alkaa viettämään ja miettiä muutakin kuin omaa napaa, tuleekin yllätyksenä että miestä ei kiinnosta kuin omat menonsa ja halunsa.
Hieno mies kirjoitti:
Miksi te teette lapsia tällaisten ihmisten kanssa? Kannattaisiko miettiä tarkemmin? Suomi on täynnä hyviä miehiä, jotka eivät löydä puolisoa. Naisia sitten kuitenkin kiinnostaa nämä pahat pojat. Sittenkun pitäisi perhe-elämää alkaa viettämään ja miettiä muutakin kuin omaa napaa, tuleekin yllätyksenä että miestä ei kiinnosta kuin omat menonsa ja halunsa.
Ihmiset muuttuvat. En ikinä olisi uskonut, että omien lasteni isä muuttuu 20 vuoden suhteen aikana. Niin vain kävi. Eron jälkeen vasta muuttuikin ja vaikka yksi lapsista on vielä alaikäinen niin isä ei huolla juuri ollenkaan. Näkee lapsia alle 10 päivää vuodessa. Näin menty vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, se olikin niin, ettei lähi oikeesti haluakkaan hoitaa lapsia.
Ap:n kommentti.
Eli en todellakaan suostu semmoiseen että etä ryhtyy joksikin tapaamisvanhemmaksi kun on kiva muuttaa huitsinnevadaan. Meillä on sopimus vko-vko.
Se on ihan sama mihin sinä suostut. Jos etä päättää että hän on vain tapaajavanhempi niin sitä hän vain on. Ketään kun ei voi vanhemmaksi pakotta. Juridisesti on säädetty että muualla asuvan vanhemman AINOA velvollisuus on maksaa elatusmaksut.
Tiedän kyllä. Tuskin päättää niin, monestakin syystä. Hän vaan tavoilleen tyypillisesti tekee itsekkäitä päätöksiä hetken huumassa, ja sitten kuvittelee että asiat kuitenkin suttaantuu itselleen tai että muut joustaa ja palvelee puolesta.
Kuulostaapa tutulle. Mies tekee mitä huvittaa ja muut tekee mitä täytyy tehdä - usein miehen jälkiä korjaillen. Ihan sama kuinka nätisti tai rumasti yrität saada hänet ymmärtämään jonkun muun näkökulman, erityisesti miltä jokin asia lapsesta tod.näk. tuntuu, niin eeeei. Lapsen seurakin kiinnostaa lähinnä silloin, kun se on miehen edun mukaista, muuten ei. (Esim yh-äitien iskemistarkoitukseen tai oman yksinäisyyden poistoon).
Ainakaan meillä tämä asia ei ole 5v aikana muuttunut miksikään. Itseä helpotti, kun hyväksyin että ei muutu ja ymmärsin että isä antaa sen mitä pystyy mutta vastuu, turvallisuus ja jatkuvuus on täysin mun vastuulla. Ei reilua, ei sitä mitä tilasin, mutta näillä mennään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli en todellakaan suostu semmoiseen että etä ryhtyy joksikin tapaamisvanhemmaksi kun on kiva muuttaa huitsinnevadaan. Meillä on sopimus vko-vko.
Se on ihan sama mihin sinä suostut. Jos etä päättää että hän on vain tapaajavanhempi niin sitä hän vain on. Ketään kun ei voi vanhemmaksi pakotta. Juridisesti on säädetty että muualla asuvan vanhemman AINOA velvollisuus on maksaa elatusmaksut.
Tiedän kyllä. Tuskin päättää niin, monestakin syystä. Hän vaan tavoilleen tyypillisesti tekee itsekkäitä päätöksiä hetken huumassa, ja sitten kuvittelee että asiat kuitenkin suttaantuu itselleen tai että muut joustaa ja palvelee puolesta.
Kuulostaapa tutulle. Mies tekee mitä huvittaa ja muut tekee mitä täytyy tehdä - usein miehen jälkiä korjaillen. Ihan sama kuinka nätisti tai rumasti yrität saada hänet ymmärtämään jonkun muun näkökulman, erityisesti miltä jokin asia lapsesta tod.näk. tuntuu, niin eeeei. Lapsen seurakin kiinnostaa lähinnä silloin, kun se on miehen edun mukaista, muuten ei. (Esim yh-äitien iskemistarkoitukseen tai oman yksinäisyyden poistoon).
Ainakaan meillä tämä asia ei ole 5v aikana muuttunut miksikään. Itseä helpotti, kun hyväksyin että ei muutu ja ymmärsin että isä antaa sen mitä pystyy mutta vastuu, turvallisuus ja jatkuvuus on täysin mun vastuulla. Ei reilua, ei sitä mitä tilasin, mutta näillä mennään
Ei sitä mitä tilasit? Sitä juuri tilasit kun lapsen teit. Jos asuisitten ydinperheenä, sinä olisit edelleen lapsestasi vastuussa 24/7. Eli tilasit lapsivapaata erolla? Tyypillistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan meillä tämä asia ei ole 5v aikana muuttunut miksikään. Itseä helpotti, kun hyväksyin että ei muutu ja ymmärsin että isä antaa sen mitä pystyy mutta vastuu, turvallisuus ja jatkuvuus on täysin mun vastuulla. Ei reilua, ei sitä mitä tilasin, mutta näillä mennäänEi sitä mitä tilasit? Sitä juuri tilasit kun lapsen teit. Jos asuisitten ydinperheenä, sinä olisit edelleen lapsestasi vastuussa 24/7. Eli tilasit lapsivapaata erolla? Tyypillistä
Olen mielelläni lapsestani vastuussa 24/7, mutta en voi ymmärtää miten lapsen toinen vanhempi ei halua olla edes vähän tai ole kiinnostunut siitä, miltä maailma lapsen silmin näyttää. Erityisen turhauttavaa on se, että toisen perseilystä seuraa minulle extra vastuuta.
Melko erikoista tämä kiukuttelusi minulle, en ymmärrä senkään motiivia.
-edellinen
Minä pidin huolta kans lasten parhaasta ja asutaan koulun vieressä. Viikko-viikko vain jos etä olisi asunut samoilla hoodeilla. Ei halunnut, joten sai jäädä viikonloppuisäksi. Oma oli valintansa. Mikään pakottava tarve ei ollut muuttaa kauas.
En mä ole silleen, että yhyy, en saa rillutella joka toinen viikko. Lapsilla parempi näin. Eikä ex ole silleen, että yhyy, en saa olla lasten kanssa, koska saisi jos oikeasti haluaisi. Ja lapsilla parempi näin. Joten?
Jep, näinkin voi käydä kun lisääntyy, mitäs läksitte?!
Tuommoiset miehet pitäisi vain am pua niille sijoilleen. Minun eksäni onneksi sai syövän ja kuoli, oikein hyvä rangaistus niistä kaikista suruista joita lapsilleen järjesti. Ihan vaan sen takia, että oli kateellinen kaikesta hyvästä, jota minun elämääni eron jälkeen tuli. Ero tuli kun hänellä ei työpäivinä pysynyt kullikka housuissa, sit märisi kun tajusi, että ero on tosiasia.