Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mopo 15-vuotiaana vai auto 17-vuotiaana?

Vierailija
05.10.2022 |

Olen kahden vaiheilla. Asutaan kaukana enkä jaksa olla jatkuvasti kuskaamassa lapsia kavereille ja harrastuksiin ja takaisin kotiin... Mulla on 14v esikoispoika (tammikuussa 15v) ja hän on nyt itse alkanut ottamaan puheeksi mopojuttuja. Mä tiedän että se helpottaisi mua, mutta ymmärrän myös sen että tuo on vielä tosi nuori.

Listatkaa mulle mopoilun plussat ja miinukset. Saa myös ottaa kantaa tuohon mopo vs ajokorttipohdintaan. Kiitos.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuskaan teiniäni, teen sen paljon mielummin kuin hautaan hänet jonkun huristeltua ajamansa mopon nurin. En suinsuriminkaan päästäisi häntä niin suojattomana autojen sekaan. Hänen kykynsä arvioida riskejä on aivojen kehityksen vuoksi keskeneräiset ja liikenteessä riittää ajattelemattomia kaahareita, juopoista nyt puhumattakaan.

Harkitsen mopoautoa lähempänä täysi-ikäisyyttä ja autoa sitten täysi-ikäisenä.

Vierailija
22/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuossa lukee auto 17 vuotiaana? Kortinhan saa 18 vuotiaana, vai tarkoitetaanko tuolla mopoautoa, onko siinä sama vai eri ikäraja kuin mopossa ja onko mopon ikäraja edelleen 15v ????

Edelleen ihmettelen tätä, sain vastaukseksi näköjään vain yhden alapeukutuksen?

Herää kysymys, että etkö sinä ole lukenut uutsia viimeiseen viiteen vuoteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopo 15 vuotiaana.

Jos tappaa itsensä niin se on parempi nopeammin kuin myöhemmin. Lisäksi tappaa tosiaan vain itsensä. Autolla noi paskat tuppaa jäämään henkiin kun ne ajaa jonku viattoman kylkeen.

Vierailija
24/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mopoa eikä autoa alaikäiselle.

Miksei? Vähemmän minä pelkäsin 17-vuotiaan kyydissä, kun 70-vuotiaan appiukkoni kyydissä. Jälkimmäisen hoksottimet ja refleksit ovat mitä ovat. 

Ajoiko 17-vuotias samalla tavalla kanssasi kuin se ajaa näyttäessään kavereille miten isin bemari lähtee?

Vierailija
25/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan lukenut uutisissa näistä 17-vuotiaiden autoilijoiden kuolonkolareista.

Mopoilijoista voin kertoa sen verran, että mietippä miten käy kun auto osuu lapseesi eikä välissä ole mitään suojaa.

Vierailija
26/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopo 15 vuotiaana.

Jos tappaa itsensä niin se on parempi nopeammin kuin myöhemmin. Lisäksi tappaa tosiaan vain itsensä. Autolla noi paskat tuppaa jäämään henkiin kun ne ajaa jonku viattoman kylkeen.

Sama koskee ihan kaikkia ikäluokkia. Juuri kuluvana kesänä iäkkäämpi nainen tappoi motoristin, mutta siinä ole oikeassa, että auto on turvallisempi käyttäjälleen.

Vierailija
27/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koppimönkkäri ehkä harkinnassa 16v lahjaksi, tai ehkä vähän myöhemmin, katsotaan.

Mopolla en päästä liikenteeseen, niin järkyttäviä vammoja ja ruumita olen työssäni sen pelin päältä korjannut.

Teini-ikään ja kuskaamisiin pätee sama kuin ensimmäisiin elinvuosiin: ne ovat nopeasti ohitse. Minä jaksan kyllä kuljettaa ja olla se tylsä vanhempi nämä muutamat vuodet.

Vierailija
28/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Vähemmän minä pelkäsin 17-vuotiaan kyydissä, kun 70-vuotiaan appiukkoni kyydissä. Jälkimmäisen hoksottimet ja refleksit ovat mitä ovat. 

Ajoiko 17-vuotias samalla tavalla kanssasi kuin se ajaa näyttäessään kavereille miten isin bemari lähtee?

Todennäköisesti ei. Mutta tuo 70-vuotias ajaa aina yhtä vaarallisesti ja on vain ajan kysymys milloin kolahtaa.

Mielestäni 17-vuotiaiden kohdalla voitaisiin ottaa se laki, ettei saa ottaa ketään kyytiin. 

Vierailija
29/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopo 15 vuotiaana.

On hienoa nähdä kuinka sairaita ihmisiä tälläkin palstalla on. Aika harva iloitsee teinin kuolemasta.

Vierailija
30/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koppimönkkäri ehkä harkinnassa 16v lahjaksi, tai ehkä vähän myöhemmin, katsotaan.

Mopolla en päästä liikenteeseen, niin järkyttäviä vammoja ja ruumita olen työssäni sen pelin päältä korjannut.

Teini-ikään ja kuskaamisiin pätee sama kuin ensimmäisiin elinvuosiin: ne ovat nopeasti ohitse. Minä jaksan kyllä kuljettaa ja olla se tylsä vanhempi nämä muutamat vuodet.

Autokolareissa ei koskaa ole kukaan loukkaantunut mitenkään?

Vierailija
31/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopo tai koppimönkkäri 15-vuotiaana. Auto 18-vuotiaana.

Vierailija
32/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, mutta auton kanssa saat todennäköisemmin itse hölmöillä itsesi hengiltä (juu, tiestysti elämässä on myös poikkeuksia sääntöön). Mutta mopon kanssa olet täysin suojaton muiden hölmöilylle; kaikki osumat koituvat mopoilijan kohtaloksi vaikka miten olisit ollut maltti kaasujalassa itse.

Vierailija
33/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä voi sattua mitä vain milloin vain. Jäi mieleen se kolari 9-tiellä ollut kolari, missä rekasta räjähti eturengas ja ajautuessaan vastaantulijoiden kaistan yli vei mennessään vastaan tulleen perheen isän ja lapsen. Joka ikinen kerta kun lähtee liikenteeseen, voi joutua kolariin. Ja aina se ei ole itsestä kiinni, mutta omilla valinnoilla voi vaikuttaa paljon asiaan.

Vierailija
34/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, mutta auton kanssa saat todennäköisemmin itse hölmöillä itsesi hengiltä (juu, tiestysti elämässä on myös poikkeuksia sääntöön). Mutta mopon kanssa olet täysin suojaton muiden hölmöilylle; kaikki osumat koituvat mopoilijan kohtaloksi vaikka miten olisit ollut maltti kaasujalassa itse.

Sukulaiseni kuoli, kun oli traktorilla liikkeellä. Onnettomuus johtui rekkakuskin hölmöilystä. Ei ne muutkaan välineet autuaaksi tee.

Vierailija
35/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme syrjässä ja lapsi sai mopon ja mopokortin 15-vuotiaana. Hän on rauhallinen ja fiksu liikenteessä, ja me aikuiset olemme antaneet tässä asiassa asennekasvatusta jo vuosia. Mopo on mahdollistanut kavereiden tapaamista iisenäisesti.

Ajokortti on tarkoitus ajaa heti 17-vuotiaana ikäpoikkeusluvalla, jotta lapsi pystyy kulkemaan esim. lukioon ilman vanhempien antamia kyytejä. Julkista liikennettä meillä ei ole, joten ensimmäinen lukiovuosi edellyttää sitä, että vanhemmat kuljettavat nuorta kouluun.

Kyllähän hän sillä mopollakin pääsee kouluunsa. Odota rauhassa, että täyttää sen 18 vuotta. On lisäksi saanut ajokokemusta liikenteen seassa ainakin yhden vuoden enemmän.

Vierailija
36/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koppimönkijöitä näyttää olevan nykyään todella paljon 15-vuotiailla. Mopoautojen määrä on vähentynyt huomattavasti. Koppimönkijällä kun saa ajaa 60 km/h (mautolla 40 km/h) ja se on turvallisempi kuin mauto.

En ota kantaa muuhun, itse ap varmasti lapsensa tuntee. Jollekin 18-vuotiaalle ei kannattaisi ikinä antaa ajokorttia, toinen voi olla 15-vuotiaana erittäin luotettava kuljettaja.

Ja paljon on sellaisia, joille ei kannattaisi antaa korttia milloinkaan.

Vierailija
37/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni kuoli, kun oli traktorilla liikkeellä. Onnettomuus johtui rekkakuskin hölmöilystä. Ei ne muutkaan välineet autuaaksi tee.

Ei kukaan väittänytkään autuaita ratkaisuja olevan olemassakaan, ihminen voi kuolla nukkuessaankin. Kyse on todennäköisyyksistä ja siitä millaisille riskeille on valmis altistamaan oman lapsensa.

Vierailija
38/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joskus varastolla jossa oli vakuutusyhtiön onnettomuuksista lunastamia kulkuvälineitä ja oli aika pysäyttävää nähdä mopoautojen määrä ja se, missä kunnossa ne olivat. Ovat aika kevytrakenteisia kuitenkin eli jos jotain sattuu niin ei tuossa pahemmin suojaa ole.

Nuoret ovat aika erilaisia, kaverin junnu juuri onnistui hölmöilemään moposta kilvet pois, mutta jos ap:n nuori on rauhallisempi, niin siitä vaan. Oppii ainakin liikennekäyttäytymistä ja vastuuta.

Vierailija
39/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, tapattaa ihtensä vaan!

Vierailija
40/51 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Landella pojat ajoivat kaikella mahdollisella heti kun jalat ylsivät polkimille. Kaikki edelleen hengissä. Nykyään on kaikki niin vaarallista, ettei voi tehdä muuta kuin pelata sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä