Mopo 15-vuotiaana vai auto 17-vuotiaana?
Olen kahden vaiheilla. Asutaan kaukana enkä jaksa olla jatkuvasti kuskaamassa lapsia kavereille ja harrastuksiin ja takaisin kotiin... Mulla on 14v esikoispoika (tammikuussa 15v) ja hän on nyt itse alkanut ottamaan puheeksi mopojuttuja. Mä tiedän että se helpottaisi mua, mutta ymmärrän myös sen että tuo on vielä tosi nuori.
Listatkaa mulle mopoilun plussat ja miinukset. Saa myös ottaa kantaa tuohon mopo vs ajokorttipohdintaan. Kiitos.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koppimönkkäri ehkä harkinnassa 16v lahjaksi, tai ehkä vähän myöhemmin, katsotaan.
Mopolla en päästä liikenteeseen, niin järkyttäviä vammoja ja ruumita olen työssäni sen pelin päältä korjannut.Teini-ikään ja kuskaamisiin pätee sama kuin ensimmäisiin elinvuosiin: ne ovat nopeasti ohitse. Minä jaksan kyllä kuljettaa ja olla se tylsä vanhempi nämä muutamat vuodet.
Autokolareissa ei koskaa ole kukaan loukkaantunut mitenkään?
On, mutta auton kanssa saat todennäköisemmin itse hölmöillä itsesi hengiltä (juu, tiestysti elämässä on myös poikkeuksia sääntöön). Mutta mopon kanssa olet täysin suojaton muiden hölmöilylle; kaikki osumat koituvat mopoilijan kohtaloksi vaikka miten olisit ollut maltti kaasujalassa itse.
Sukulaiseni kuoli, kun oli traktorilla liikkeellä. Onnettomuus johtui rekkakuskin hölmöilystä. Ei ne muutkaan välineet autuaaksi tee.
Ei kukaan väittänytkään autuaita ratkaisuja olevan olemassakaan, ihminen voi kuolla nukkuessaankin. Kyse on todennäköisyyksistä ja siitä millaisille riskeille on valmis altistamaan oman lapsensa.
Mopo-onnettomuuksien ja -kuolemien määrä on vähäinen verrattuna mitkä riskit siihen sisältyy. Ja paljon pystyy kuski vaikuttamaan moneen tilanteesee.
Itse olen liikkunut kaksipyöräisillä 14-vuotiaasta asti ja oppinut sen, että pitää aina olettaa ettei autoilijat näe ja he kiilaavat päälle. Näin olen pysynyt tähän asti hengissä. Lukemattomia kertoja olen antanut periksi, vaikka sääntöjen mukaan olisin ollut oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin lapsesta ostaisinko mitään, mut entäs mopoauto?
Mun lapsi on melko rauhallinen. Nuorihan se on ja välillä tekee nuorten tyhmyyksiä ajattelemattomuuttaan mutta luotan häneen. Mietin vain onko 15v silti liian nuori... Hän itse haluaisi ehdottomasti mopon. Mopoauto saattaisi kuitenkin olla käytännöllisempi esim vesisateella yms... Ap
Meillä nuorilla oli mopoautot. Juu, tiedän etteivät ole turvallisimpia vempeleitä, mutta kun julkista liikennettä ei ole niin auttaa tosi paljon kun nuori pääsee liikkumaan. Heillä oli aina isoin malli (silloin vuosia sitten Bellier) ja uutena ostettu (ovat kyllä kalliita!). Mauto on kieltämättä parempi kuin mopo juurikin vesisateella, voi käyttää talvisinkin ja esim.harrastuskamat mahtuvat koulurepun lisäksi helposti kyytiin.
Ainoa vahinko mikä tuli niin 1 ojaanajo talvella, josta pieniä vaurioita mautoon. Meillä myös nuoret rauhallisia eikä mitään kuumakalleja.
Nuorin sai kortin 17v, kun vanhemmille lapsille ei ollut vielä tuota mahdollisuutta, ja heille muille kortit sitten 18v.
liikaa kuolemia nuorilla kun autoa ei hallita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin lapsesta ostaisinko mitään, mut entäs mopoauto?
Mun lapsi on melko rauhallinen. Nuorihan se on ja välillä tekee nuorten tyhmyyksiä ajattelemattomuuttaan mutta luotan häneen. Mietin vain onko 15v silti liian nuori... Hän itse haluaisi ehdottomasti mopon. Mopoauto saattaisi kuitenkin olla käytännöllisempi esim vesisateella yms... Ap
Meillä nuorilla oli mopoautot. Juu, tiedän etteivät ole turvallisimpia vempeleitä, mutta kun julkista liikennettä ei ole niin auttaa tosi paljon kun nuori pääsee liikkumaan. Heillä oli aina isoin malli (silloin vuosia sitten Bellier) ja uutena ostettu (ovat kyllä kalliita!). Mauto on kieltämättä parempi kuin mopo juurikin vesisateella, voi käyttää talvisinkin ja esim.harrastuskamat mahtuvat koulurepun lisäksi helposti kyytiin.
Ainoa vahinko mikä tuli niin 1 ojaanajo talvella, josta pieniä vaurioita mautoon. Meillä myös nuoret rauhallisia eikä mitään kuumakalleja.
Nuorin sai kortin 17v, kun vanhemmille lapsille ei ollut vielä tuota mahdollisuutta, ja heille muille kortit sitten 18v.
Tuli vielä mieleen lisäys omaan kirjoitukseen, että meillä nuorille terotettiin, että mieluummin ojaan kuin kolari. Oikeuksistaan ei saa pitää kiinni jos itse on lasikuitukopissa ja vastapuoli autossa.
Kylmästi sanottuna mopo, sillä on pienempi todennäköisyys tappaa muita kuin itsensä.
Ja mopon käsittelyoppia ensin muualla kuin liikenteessä, kun osaa käsitellä mopoa on helpompi keskittyä liikennesääntöihin kun tietää automaattisesti miten mopo tai myöhemmin auto toimii kun jostain vääntää tai painaa.
Kopillinen traktorimönkijä, niitä nykyään tuon ikäiset käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kopillinen traktorimönkijä, niitä nykyään tuon ikäiset käyttää.
Kiitos kaikista mielipiteistä. Mun poika on tosiaan rauhallista sorttia eikä suuremmin ole mitään hölmöillyt. Siinä mielessä luottaisin häneen. Mun mielestä vaan tuo on vielä tosi nuori ja lähinnä mä sitä mietin, miten tuo pystyy vielä hahmottamaan ja havainnoimaan liikennettä (nopeudet, etäisyydet jne) ja kuinka altis tuo on loppupeleissä yllytykselle. Minun seurassani tuo on rauhallinen mutta niinkuin joku sanoi, mistä sitä tietää mitä nuo keskenään keksii... Ja mitä tulee koppimönkkäreihin niin ne on meille liian kalliita vaikka turvallisia ovatkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme syrjässä ja lapsi sai mopon ja mopokortin 15-vuotiaana. Hän on rauhallinen ja fiksu liikenteessä, ja me aikuiset olemme antaneet tässä asiassa asennekasvatusta jo vuosia. Mopo on mahdollistanut kavereiden tapaamista iisenäisesti.
Ajokortti on tarkoitus ajaa heti 17-vuotiaana ikäpoikkeusluvalla, jotta lapsi pystyy kulkemaan esim. lukioon ilman vanhempien antamia kyytejä. Julkista liikennettä meillä ei ole, joten ensimmäinen lukiovuosi edellyttää sitä, että vanhemmat kuljettavat nuorta kouluun.
Kyllähän hän sillä mopollakin pääsee kouluunsa. Odota rauhassa, että täyttää sen 18 vuotta. On lisäksi saanut ajokokemusta liikenteen seassa ainakin yhden vuoden enemmän.
Täällä Pohjois-Suomessa 20 km koulumatka ei oikein ole mahdollinen mopolla talvisin. Pitäisi ajaa suurta valtaväylää pitkin, rajoitus 100 km/h. Ei se ole turvallista, ja täällä kun on pakkasiakin, niin melko kylmää kyytiä se olisi talvisin. Sivuteitä pitkin pääsee sulan maan aikaan, mutta aikaa menee tietysti paljon enemmän, ja etenkin talvella mutkaiset, liukkaat ja katuvalottomat sivutiet ovat suhteellisen vaarallisia, sielläkin on nopeusrajoitus 80 km/h ja kokemuksesta tiedän, että autoilijat eivät siellä aja kovin varovasti. Kaverit asuvat huomattavasti lähempänä ja turvallisempien reittien päässä.
Lapsella on myös traktorikortti, joten kokemusta liikenteestä hän saa myös traktorin ratissa. 17-vuotiaana hän on siis huomattavasti kokeneempi liikenteessä, kuin ikäisensä kaupunkilaislapset. Oma autokin on, sillä saa ajella omilla mailla, joten autoa hän osaa jo ajaa.
Liikenneturvallisuus on ajotaidon lisäksi hyvin pitkälti kiinni asenteesta, omansa lisäksi myös muiden tienkäyttäjien. Lapsen asenteeseen voimme vaikuttaa itse. Nuorten kaahailusta ja vakavista kolareista meillä keskustellaan usein. Usein keskustellaan myös siitä, miten toimia esim. tilanteissa, joissa kaverit painostavat ajamaan ylinopeutta, tai jos itse on kaverin autossa, ja kaveri ajaa varomattomasti. Olemme puhuneet myös siitä, että holtittomalla liikennekäyttäytymisellä vaarantaa omansa lisäksi myös muiden tiellä liikkuvien hengen ja terveyden. Mielestäni näistä asioista ei voi nuorten kanssa puhua liikaa, joten keskustelut tulevat jatkumaan. Meillä on onneksi fiksu ja tervepäinen nuori, joka mielellään juttelee asioista, joten tällainen asennekasvatus käy luontevasti, eikä tarvitse paasata. Hän osaa myös olla lähtemättä mukaan kavereiden toilailuihin, toivottavasti myöhemminkin.
Nuoria ja nuorten tarpeita ja elämäntilanteita on erilaisia. Se mikä sopii yhdelle, ei aina sovi toiselle. Mopokorttiasiassakin se on hyvä muistaa.
Myös käyttö ratkaisee: meidän teini ajaa koppimönkkärillä vain koulumatkoja ja sovitusti muita menoja teillä joissa kaupunkiajoa tai muutoin maltillinen, pienten nopeuksien liikenne. Mopoa ei saa ajaa kuin pellolla rälläten ja toisten mopojen kyytiin ei ole menemistä. Myös autolla on saanut 13-vuotiaasta alkaen harjotella pihalla ja pellolla.
Terveisin ensihoitaja itsekin