Missä iässä vauvavoi oppia nukahtamaan yksin?
Meillä viikon päästä 5 kk vauva. Yöt nukutaan perhepedissä, tosin vauva nukkuu omassa kopassaan joka on sängyn päällä. Yleensä vauva nukahtaa illalla tissille, mutta välillä myös tutti kelpaa. Iltaisin nukuttaminen on helpompaa. Päivällä vauva nukkuu kaikki unensa vaunuissa. On ilmeisesti oppinut, että kun puetaan päälle ja laitetaan vaunuun, on uniaika, koska rauhoittuu yleensä suht helposti. Välillä itkee jolloin joko heiluttelen vaunuja ja olen koko ajan valmiudessa laittaa pudonnut tutti suuhun tai jos itku yltyy niin otan syliin. Välillä olen koittanut jättää vauvan vaunuihin yksin nukahtamaan, ja muutaman kerran on onnistunutkin. Usein vauva kuitenkin huutelee minua yksin vaunuissa ja tarvitsee minut viereensä nukuttamaan.
Vauvatkahn ovat erilaisia, mutta olisiko niin että vauvat ' oppivat' tietyssä iässä nukahtamaan yksin helpommin? Meillä ongelmana on myös se, ett' ä vauva ei kertakaikkiaan nuku päiväunia muualla kun vaunuissa, äsken juuri yritin laittaa hänet pinnikseen unille mutta katseli vaan ympärilleen ja sätki eikä nukkumisesta tullut mitään. Jätin hänet yksin huoneeseen niin pian alkoi huutelu. Minun oli pakko laittaa hänet taas vaunuihin ja jopa kevyttoppapuku päälle vaikka sisällä nukkuukin, koska ei rauhoittunut vaunuihin muuten... Hoh hoijaa olen kade niille joiden vauvat nukahtavat helposti. Tai no, kyllä meilläkin nukahdetaan helposti nykyään verrattuna entiseen: ennen meillä saattoi mennä päiväunille nukuttamiseen 15 minuuttia, nykyään yleensä selvitää alle viidellä...mutta lähes aina on siis oltava vieressä heiluttelemassa vaunuja tms.
Kommentit (17)
Tuossa nukahtamisessa on avainsana se mihin tottuu. Olen molemmat lapseni ihan pienestä asti vienyt syömisen jälkeen sänkyyn röyhytettyäni heidät hereillä. Siis heti sairaalasta tultua. Sanonut vain hyvää yötä ja pusu poskelle. Samat rutiinit joka ilta ja päikkäreille puen päälle ja laitan vaunuun ja toivotan hyvät unet. En jää vatkaamaan vaunuja vaan vauva nukahtaa sinne.
Jos tutti tippuu, laitan sen takaisin ja toistan samat rutiinit ja lähden pois. Tämä on toiminut molemmilla kunnes nyt 2,5v uhmis on alkanut vähän huudella huonesta poistumisen jälkeen. Meillä on huoneessa ollut aina pimeää, yövalon kajastus antaa kuitenkin lapselle sen verran valoa ettei pelota tai näkee liikkua jos herää yöllä ja haluaa vaikka tulla äidin ja isän viereen.
Tuossa on varmaan teillä paikallaan lempeä unikoulu joka on varmaan aika helppo toteuttaa jos on tutti. Eli jättää vauvan tutti suussa nukkumaan ja jos itkee, käy toistamassa rutiinit. Tsempit!!
Olen kyllä yrittänyt sitä, että jätän vauvan yksin nukahtamaan ja käväisen vaan välillä esim laittamassa tutin suuhun jos itkee. Ongelmana on se, että vauva ei yleensä nukahda yksin, vaan huuto yltyy vähitellen niin, että vauva saa itsensä aivan pois tolaltaan. Siis en voi oikein jättää häntä vaunuihin hysteerisenä itkemään, olen sitäkin joskus parikymmentä sekuntia kokeillut.
Meillä vauva nukkui ensimmäisen viikon sairaalasta tulon jälkeen omassa sängyssä, mutta sitten alkoi yöllinen pyöriminen ja ääntely, ja katsoin helpommaksi muutenkin että vauva nukkuu yöllä vieressä sängyssä, niin minun ei tarvitse nousta imettämään vaan voin imettää jo valmiiksi vieressä olevaa vauvaa. Yösyöttöjä on edelleenkin ainakin 2 yössä.
Tosi on, että vauva vaatii sitä mihin on tottunut, mutta tosiaan tuntuu että vauva ei kertakaikkiaan nukahda ilman noista vaunujen heilutuksia ym. paitsi joskus. Olen kyllä yrittänyt päästä vaunujen heilutuksesta niin, että kokeilen aina välillä nukahtaisiko ilman. Nykyään vaunua tarvitsee enää vähän hytkytellä, ennen heijasin ihan kunnolla. No, täytynee yrittää muuttaa tapoja vaan. En vaan millään jaksa sitä tappelua mikä syntyy kun yritän tehdä nukutuksen toisella lailla. Kerran minulla meni tunti ennen kun rimpuileva vauva nukahti päiväunille omaan sänkyynsä. Mieluummin sitä hytkyttelee niitä vaunuja 5 minuuttia...
Kuulostaapa teillä ihanan helpolta jos jo viidessä minuutissa nukahtaa. Meidän 6kk poika kun nukahtaa JOKA ILTA puolen tunnin tai tunnin tappelun jälkeen.
Paitsi jos nälkä on.... Siihen totutettu alusta alkaen. Nukahtaa itsekseen kun vie väsyneenä sänkyyn. Illalla ensin syödään olkkarissa ja sitten vielä hellitellään ja rauhassa sylikkäin odotetaan väsymystä. Pian se tuleekin ja poika alkaa haukotella ja silmät lupsua. Sitten vaan sänkyyn ja nukahtaa pian sinne.
Yöllä ei huhuu-huutoihin vastata ja poika oppi nopeasti sen. Hätäitku ja nälkäitku ainoita joihin vastataan. Nykyään siis tietää että yöllä nukutaan (tiennyt jo viimeiset 3½kk). Eipä tuo yöllä herää kun sen kerran syömään. Ja nukahtaa samantien kun masu on täysi.
Samaa tapaa aion toteuttaa seuraavienkin kanssa eli heti synytymästä alkaen opitaan että yöllä nukutaan ja nukahtaa täytyy osata itse eikä niin että vanhemmat kanniskelee, silittelee ja tuudittelee puol yötä! Se on parasta jokaiselle... Vauvakin on turvallisin mielin kun vanhemmat ovat päättäväisiä ja tietävät mitä tekevät.
Näin siis meillä!
Soffu ja poika 4kk+)
tuollaiset kommentit että ' meillä lapset tietävät että yöllä nukutaan' ja ' olen itse opettanut alusta asti siihen' . Hienoa, että teillä toimii nutta se ei tarjoita sitä että kaikilla sellainen olisi mahdollista ja että muut tekevät jotain väärin jos vauva ei nuku kunnolla. Vauvat ovat erilaisia ja jotkut osaavat nukahtaa paremmin ja nukkuvat paremmin kun toiset. Siinä olen samaa mieltä että jos alkaa öisin kanniskella ym. niiin sitä saa sitten olla aina tekemässä. Sitä en tee, mutta kohta 5 kk heräilleenä ja joka aaamu aikaisin ylös nousevana (vauva herää klo 6) sitä vaan usein esim antaa tissiä vauvalle kun tietää että sillä se nukahtaa. Ja kyllä meidän vauvalla tosiaan on ihan oikeasti nälkä sen kaksi-kolme kertaa yössä!
Niin ja siis yöunille nukuttaminen vie meillä n. 15-20 min. ja joskus kauemminkin, päiväunille saan vaunuihin siinä viidessä minuutissa! _Ja päiväunille en oikeastaan muualle saakaan kun vaunuihin.
aika sinnikkäästi ensimmäisen kuukauden yritin pitää huolta että vauva ei nukahtaisi rinnalle vaan vein aina syötön jälkeen väsyneenä omaan sänkyyn ja hups, saman tien alkoi huuto, ei todellakaan mikään pieni kitinä, vaan kunnon huuto. Uskon, että vauva voi oppia heti itsenäisen nukahtamisen, mutta kaikilla se ei siis todellakaan ole yhtä helppoa. Meillä vauvan huuto yltyi niin pahaksi, ettei pientä mitenkään voinut huudattaa hysteerisenä sängyssään ja aika pian mentiin sitten niinkuin helpoimmaksi osoittautui: vauva nukahti tissille ja " oppi" että yölläkään ei herättyä uni tule ilman rinnan imemistä ja meillä nukuttiin sitten eka kuukauden jälkeen huomattavasti paremmin perhepetissä muutamat seuraavat kuukaudet parilla kolmella heräämisellä. Ja päivälläkin vauvaa piti auttaa nukahtamaan vaunuissa heijaamalla. Omaa sänkyä koitetettiin välillä päiväuniin tosi huonolla menestyksellä.
Nyt meillä on kuitenkin edessä tuo itsenäisen nukahtamisen opettelu, koska poika on seitsenkuisena alkanut heräilemään jopa puolen tunnin välein eikä nukahda itsekseen vaan ainoastaan rinnalle.
Eli ei kaikkia vauvoja voi alusta asti vaan laittaa sänkyyn itsekseen nukahtamaan. Myös meidän vauvalle kyllä yritettiin tehdä niin, mutta tosiaan alkoi suora huuto, suorastaan karjuminen kun yritti sänkyyn laittaa. Eka kuukausi piti aina nukuttaa syliin ja sitten varovasti siirtää johonkin nukkumaan. Ekat 6 viikkoa menin aina vauvan kanssa samaan aikaan yöunille (klo 18-20) ja hän nukkui yöt minun vieressä.
Sitten ruettiin pikkuhiljaa siirtämään vauvaa omaan sänkyyn. Huomattiin, että hän nukahtaakin tosi hyvin sinne itsekseen. Eli, aika teki tehtävänsä. Ei tarvinnut laittaa kun tutti suuhun, niin neiti nukahti tyytyväisenä. Tätä vaihetta kesti pari kuukautta.
Nyt on sit taas viimeisen kuukauden ollut taistelua nukkumaan laittamisen kanssa (iltaisin menee edelleen kiltisti nukkumaan, koska on niin väsynyt). Päiväunille nukahtaa vaunuun tosi helposti, mutta sisälle omaan sänkyyn aika nihkeästi ja nukkuu tosi pienen pätkän sisällä.
Jokainen vauva on yksilö ja toiset on vaan huonompia nukahtajia. Kun lapsesi kasvaa eikä enää viihdy rattaissa, niin sitten on aika siirtyä sisään nukkumaan. Sitten kun ottaa päiväunille aina samat rutiinit, niin eiköhän homma sillä hoidu. Itsekin ajattelin, että pitäisi jotenkin " väkisin" opettaa vauva sisällä nukkumaan, mutta miksi? Jos toinen kerta nukkuu niin hyvin ulkona, niin nukkukoonsa. Sitten jos on joskus niitä huonoja ilmoja, niin sit taistelee niiden unien kanssa sisällä.
Meillä sisälle nukuttaminen onnistuu helpoiten siten, että laitan vauvan meidän sänkyyn ja menen itse viereen lueskelemaan. Vauva aikansa seuraa minua ja nukahtaa sitten. Jos laitan hänet omaan sänkyyn, niin joko laulan hänelle tai laitan musiikin soimaan. Siten menee about 15 minuuttia, että nukahtaa.
Tytteli-83 ja neitokainen 4,5kk
8kk lääkärineuvolan ohjeiden mukaan jätin vain pullon pois, ja laitan vauvan sänkyyn nukkumaan itsekseen tutti suussa. Välillä joutuu käydä uudestaan kääntämässä kyljelleen, mutta useinmiten nukahtaa siihen itsestään.
johon saa vaan vastata ne jotka itkee tänne kuinka huonosti menee...
Anteeks, olisit laittanu sen tonne alkuun et ne joilla homma toimii niin älkää vastatko!
Ei tarvii suuttua kuitenkaan sellasille joilla helpompaa!
Kerroin vaan miten meillä....
S
syliin keinutuoliin ja oli aika hankala saada oppimaan vuoden iässä nukahtamaan itsekseen. Rasitti vain, kun alkoi homma mennä siihen, että havahtui kun laski sänkyyn ja taas ois pitäny keinua ja huoneesta ei olis millään voinut lähteä pois. Toinen(nyt yli 1v) oli taas sellainen, ettei syliin rauhoittunut, joten parhaiten nukahti itsekseen. Joskus piti rauhoitella toki uudelleen, en niin enää muista, kun on " kauan" ja mentiin tilanteen mukaan. Eikä toisen kanssa ollut aikaa maraton-nukutuksiin, kun yksin iltaisin lasten kanssa olin. Tietyt rutiinit nukkumaan mennessä auttoi, niin ei tullut nukkumaan meno " puskan takaa" . Varmaan toisilla sujuu helpommin, kuin toisilla. Ja tottakai jos on johonkin tapaan tottunut, niin uusia kuvioita vastaan taistellaan.
Päikkärit nukkui tämä kakkonen mielellään vain vaunuissa. Jos sänkyyn sai nukahtamaan, niin 45min oli maksimi ja hankalaa oli. Kunnes viime talvena näillä leveysasteilla oli pari viikkoa putkeen -20C tai yli, joten PAKKO oli nukuttaa sängyssä. Aluksi meni aivan höpöksi homma, mutta kylläpä sujui jo hyvin 2 viikon kuluttua. :) Sitten täytyikin pitää huoli siitä, ettei opittua taitoa unohdettu...
Miun mielestä kannattaa sitkeästi yrittää, jos haluaa opettaa vauvan nukahtamaan itsekseen. Joskus varmasti on kausia/vauvoja, ettei tämä aina onnistu. Meillä tytsä nyt 7kk, tiettyjen rutiinien jälkeen jää illalla itekseen nukkumaan ja nukkuu yleensä aamun asti. Nyt on tullut yöheräilyä, huutelua. Itkuun vastaan sylittelemällä hetken, huuteluihin en vastaa ollenkaan, nukahtaa itse takaisin.
Muistan ensimmäisistä kuukausista sen, ettei aina toiminut samalla tavalla. Joskus nukahti itekseen, useimmiten kuitenkin pullolle, syliin, ja jos sänkyyn, niin meidän sänkyyn, ei omaansa. Kuitenkin sitä aina tarjos, sitä omaa sänkyä ja oppi tunnistamaan ne väsymisen merkit, niin ettei menny yliväsymisen puolelle. Siitä se jotenkin muljahti sinne " helppoon nukkumiseen" . Nykyään ei varmaan edes syliin nukahtaisi, sen verran kova seukkaaja on. =)
Aivan varmasti on paljon luonteesta kiinni. Voin suoraan sanoa, että tuolla tytöllä on semmoiset hermot, ettei tosikaan. Jaksamista kaikille, ei kannata ottaa kaikkea täällä sanottua hlö-kohtaisesti puoleen eikä toiseen.
Vauvat on erilaisia. Toiset on helpompi opettaa vaikkapa sitten nukahtamaan yksin kuin toiset.
Älä ota stressiä vauvasi nukahtamistavasta. Jos et ajattele asiaa vaan " uhraat" iltaisin sen 5 minuuttia hommaan, olet paljon tyytyväisempi itsekin etkä edes huomaa sitä että nukutat vauvaasi. Samoin päiväunet, mitä se haittaa ettei vauva nuku muualla kuin vaunuissa? Kun kerta nukkuu siellä niin senkus puet vauvalle vaatteet päälle ja laitat vaunuihin! Ajattele että voit ainakin sillä aikaa tehdä sisällä miten äänekästä hommaa tahansa eikä vauva herää ääniin!
Mun korvissa sun vauva kuulostaa aika helpolta nukahtamaan. Tosi on että osa vauvoista nukahtaa itsekseen, mutta varmaan aivan yhtä suuri osa EI nukahda itsekseen. Sellaisen, jonka vauva nukahtaa itsekseen, on tosi helppo tulla kertomaa periaatteesta ettei vauvaa aleta nukuttamaan vaan unen on tultava itsekseen. Niinpä...
Nauti pienestä vauvastasi juuri sellaisena kuin hän on, äläkä turhaan kuuntele muiden " helpommista" vauvoista ja ala siitä stressaamaan!
..joten 5 minuutin nukuttaminen kuulostaa tosi helpolta...
meillä vauva nukkuu parhaiten päiväunet ulkona, joskus ei tarvitse kuin vaunuihin nostaa niin nukahtaa. pari kk sitten oli vaihe että piti kävellä vaunujen kanssa n 15 min ennenkuin nukahti.
Mutta entäs illalla! meillä menee joka ilta vähintään tunti ennenkuin nukahtaa. Kaikkia keinoja on kokeiltu, mutta tyttö tuntuu vaan olevan iltavirkku ja huono nukahtamaan. Välillä nukahtaa 15 minuutissa, mutta herää heti jos lähden huoneesta.Viimeisin keino meillä on se että mennään hyssyttelemään ainoastaan jos alkaa kunnolla itkemään
Nukuttamisen vaikeus on stressin paikka, mutta toivon että kasvettuaan isommaksi helpottaa...vauva on nyt 6,5kk.
Meillä nyt 2v2kk nukahti aina iltaisin syliin tuttipullon kera. Näin jatkettiin, kunnes hieman ennen 1v. jätettiin pullo pois ja sen jälkeen pidettiin " unikoulu" . Lapsi vietiin omaan pinnikseen nukkumaan, kun alkoi väsyä ja pusuteltiin ja toivotettiin hyviä unia, myös päiväunille. Ensimmäisen kerran huutoa kesti 15 min. sitten 10 min. ja kolmannella kerralla 5 min. Sen jälkeen on nukkunut tyytyväisenä omassa sängyssä, nyt jo lasten sängyssä. Nukkui ulkona päiväunet lähes 2v. saakka. Myös pinniksessä joskus pienen totuttelun jälkeen.
Vauvaa oli mielestäni ihana pitää sylissä ja nukuttaa. Halusin tehdä niin, vaikka tiesin, että tavasta joutuu opettelemaan eroon. Yksivuotiaalle voi jo sanoin selittää, että nyt mennään nukkumaan omaan sänkyyn, toiset on toki vaikeampia temperamentiltaan ja sanomiset ei paljon auta.
Nyt nuorimmainen pian 3kk ja nukahtaa syliin myös iltaisin. Siitä siirrän omaan sänkyyn. Imetän pari kertaa yössä ja siirrän vauvan vierestäni omaan sänkyyn. Hyvin nukkuu.
Kyllä vauvaa voi siis hyvin nukuttaa syliin, oppivat siitä kyllä sitten ajan kanssa pois.
meillä oli ennen helppoa. Poika oppi heti synnäriltä tultuaan nukahtamaan itseksensä sänkyyn. Nyt kun liikkuminen tuli kuvioihin yli 7kk iässä niin homma hankaloitui. Poika ei enää nukahda nopeasti itsekseen, mutta me ollaan pidetty silti siitä kiinni, että EI nukuteta sitä. Eli nyt laitetaan se ilta rutiinejen jälkeen sänkyyn, jonne se jää hihkumaan ja kiljumaan. Jos alkaa itkemään niin kaadetaan se takas sänkyyn (nousee aina ylös) ja pistetään tutti suuhun ja poistutaan paikalta. Sama uudestaan jo itkee. Mutta koskaan ei nosteta sängystä syliin (ellei kipeä) lohdutellaan siellä sängyssä. Silitellään ym. Joskus se saattaa älistä itsekseen yli tunnin ennen kun nukahtaa, mutta ei edelleenkään siis nukuteta. Nyt poika on 8kk.
Olen samaa mieltä kyllä siitä, että samaa muottia ei välttämättä voi soveltaa kaikkiin lapsiin, vaikka tosin Anna Wahlgren 10 lapsen äiti niin väittääkin. Siihen perustui tuo oma väitteeni että lapsi tottuu todella nopeasti eri asioihin. Siksi sanoin etten ole alkanut vatkaamaan vaunuja jos ei tarvitse.
Se oli minusta esikoisen kanssa suurin ahaa elämys, että vauvan voi jättää hereillä sänkyyn ja poistua paikalta hyvät yöt toivotellen. Sitä juuri esim. Anna Wahlgrenkin painottaa - toista rutiinit, sano kuuluvalla äänellä hyvää yötä ja poistu paikalta. Jos huuto yltyy, käy toistamassa rutiinit vähäeleisesti ja poistu paikalta. Ja syli on viimeinen keino.
Ja toisekseen pikkuhiljaa alkaa oppimaan vauvan viestejä - huuto voikin tarkoittaa röyhyä masussa. Kun sen käy röyhyttämässä, sitten jää tyytyväisenä sänkyyn itsekseen nukahtamaan.
Mutta nämä onkin vaan vinkkejä, joita satelee puolelta ja toiselta. Hyvä kuulla mitä muut ovat tehneet niin voi niistä sitten poimia parhaat vinkit omaan elämäänsä. Itsehän kukin oman lapsensa parhaiten kuitenkin tuntee.
meillä on menty itsekseen nukkumaan jo pari kuukautta, poika nyt 4kk. vien syöneen ja tietysti unisen pojan sänkyyn ja sinne nukahtaa alta 5min. syliin ei väsyneenä rauhoitu, on ollu pikkuisesta asti semmoinen... ulos mennessäkin nukahtaa melkein jo pukemis vaiheessa. esikoinen oli ihan erilainen, aikamoiset rituaalit oli niin päivä ja yöunille. piti pitää sylissä, heijata vaunuja yms. mutta nyt 4 vuoden iässä onneksi riittää yö pusut, hyvän yön toivotukset ja peittely omaan sänkyyn