8 kk vauva ja yösyömiset
Meidän kuopus herää ahkerasti ja lähes kellontarkasti syömään yöllä. On myös aika herkkäuninen. Olen odottanut, että joku syöntikerta putoaisi pois, mutta haluaa syödä n. klo 03, 06 ja siinä 7.30. Lisäksi joskus myös klo 23-24 välillä.
Nukkumaan käy ennen klo 21 ja syö päivällä 5 ruokaa vaihtelevalla menestyksellä. Eniten pitää kaurapuurosta, jota menee illalla koko lautasellinen.
Olen yrittänyt tarjota myös vettä pullosta öisin ja joskus se riittää, mutta toisinaan taas ei. Viimeistään klo 06 on kuitenkin maitoa saatava. Ja siis imetän...
Olisi kiva jo päästä nukkumaan täysiä öitä, kun esikoistakin hoidan kotona. Ehdottakaa siis lempeitä vieroituskeinoja. Mikä voisi auttaa lasta nukkumaan edes siihen klo kuuteen?
a) oma huone
b) yhteinen huone esikoisen kanssa
c) aika ja kärsivällisyys...joskushan se loppuu
d) vasta imetyksen lopettaminen joskus
e) joku muu, mikä?
Olen jo aika tottunut tilanteeseen ja päivisin jaksan aika hyvin, mutta olen tosiaan alkanut haaveilemaan siitä yhtenäisestä yöunesta. Esikoinenkin nukkui jo 4 kuukautisesta ainakin sinne 05 saakka aamulla ennen ensimmäistä syöttöä.
Ai niin, hän oli äitini luona ja heräsi yöllä vain kerran...kotona kuitenkin toinen tahti.
Kommentit (9)
Luultavasti vauvalle on muodostunut tapa yösyömisistä. Mutta toisaalta, vauvoilla yön yli nukkuminen syömättä ei välttämättä tarkoita kymmenen tunnin yöunia. Kokeile vaikka aluksi nukkumista toisessa huoneessa. Jos vauvaa täytyy mennä yöllä tyynnyttelemään, voisiko sen tehdä joku muu kuin äiti? Voisiko ensimmäistä yösyöttöä yrittää lykätä? Voi tosin vaatia useamman yön totuttelun...
Itse olen vähän huono neuvomaan: tyttömme jätti yösyömiset pois itse 11-kuisena. Tytön ollessa puolivuotias heräsin 3-4 kertaa yössä imettämään. Pienikokoisena vauvana tyttö ei kerta kaikkiaan jaksannut tankata illalla tarpeeksi, ei, vaikka kiinteät aloitettiin jo 4-kuisena ja iltapuuro 5-kuisena. Lääkäreiden mielestä yösyöminen oli OK, koska tyttö a) söi nälkäänsä, b) söi päivälläkin hyvin ja c) äiti ei kärsinyt yösyötöistä. Tyttö söi nopeasti ja nukahti uudelleen nopeasti.
Tahtoo sanoa, että kaikkea voi yrittää, mutta jos itse jaksaa suht koht hyvin, asiasta ei tarvitse ottaa paineita.
nyt 8kk ikäinen tytteli, joka nukkunut alusta asti omassa huoneessaan. vauvan ollessa 4kk ikäinen päätin etten jatka yösyöttöjä ja aluksi aloin vähentämään yöllä syödyn maidon määrää (juo pullosta, ei ole huolinut tissiä) ja kun oltiin enää pienessä tilkassa siirryin tutin laittoon ja siitäpä huudettiin pari yötä, mutta siitä valvomisesta palkittiin ja nyt menee nukkumaan klo 18-19.30 ja herää aamulla n. klo 6-7.30 ilman syöttöjä..
Meillä kohta 9kk vauva. Pehmeää unikoulua pidettiin lukuisiin yöheräämisiin 6-7kk:n kieppeillä. Auttoi, ja syöntikerrat putosivat 0-1 kertaan, eli kannatti. Edelleen silti heräilee öisin. Väillä helle ja seisomaan nousun ym oppiminen lisäsi heräämiskertoja jopa yli 10 per yö. Mutta nyt kun helteet helpottivat ja siirsimme tosi herkkäunisen tytön omaan huoneeseen nukkumaan, on öisin heräilty vain 1-2 kertaa sen jälkeen. Ihanaa. Kyllä kannattaa kokeilla siirtoa omaan huoneeseen ja pehmeää unikoulua. Eli tassua ja tuttia (jos käytätte) kehiin, kun heräilee. Muutaman yön jälkeen varmaankin alkaa heräilyt vähentyä ja koko perheen unet paranee.
Lapsesi on ilmeisesti tottunut saamaan ravintoa yölläkin, eli maitoa.
Meillä myös yritetty vettä antaa, muttei kelvannu... Sitten kokeiltiin niin, että laitoin pulloon puolet vettä ja puolet korviketta. Se kelpasi, maistuihan se tutulle maidolle. Muutama yö meni että masu tottui siihen ettei saa öisin ruokaa. Pointti on siis se, että lapsesi tottuisi pikkuhiljaa siihen ettei " ravintopalvelu" pelaa öisin!
Eipä se välttämättä imetykseen liity.Meillä tyttö 8kk ja korvikemaitoa juo pullosta.Syö iltaisin ison annoksen puuroa ja silti herää tasan 4 tunnin välein juomaan maitoa.Ei kelpaa tutti,eikä vesi.Enkä viitsi alkaa huudattamaankaan,koska mielestäni tytöllä on selvästi nälkä/tai jano,koska pullo tyhjenee todella nopeaan.Minä luotan siihen,että jossain vaiheessa ei enään tarvitse montaa yöpulloa.
Valitettavasti tässä nyt ei ollut mitään ratkaisua teidän ongelmiin,halusin vaan kertoa että meillä on samanlaista.
eikä nälkää, vaikka pullo tyhjemiskin tai söisi kunnolla rintaa. Kyllä meilläkin varmaan maitoa menis (vieläkin) jos annettais yöllä, en kuitenkaan usko olevan nälkäinen koska syö hyvin päivisin ja nukahtaa ilman maitoakin. Tietenkin huuto siitä tulee jos on tottunut saamaan maitoa eikä sitten saakaan ja sitten helposti ajattelee että olis nälkä.
Me lopetettiin yösyötöt reilu 6kk ikäisenä, enkä todellakaan usko että nälkäinen on vaikka vieläkin heräilee öisin.
Tipy+ipana kohta 11kk
Pullosta ei huoli, kuin ainoastaan vettä ja yritän nyt tarjota sitä yöllä.
Meillä myös miehen ja pojan pitäisi saada nukuttua, joten ylimääräisiin huudatuksiin ei viitsisi ruveta.
Eli pitää kai jatkaa vielä imetystä öisinkin, jos vesi ei kelpaa...
Mietin vain, että olisiko jollain ollut positiivisia kokemuksia esim. juuri omaan huoneeseen siirtymisestä tai sisaruksen kanssa nukkumisesta?
Meidän neiti on nyt 9kk ja jokin aika sitten päätettiin lopettaa yösyömisestä yksi kerta, olen sisukkaasti imettänyt koska pullo ei ole ikinä kelvannut. Neiti syö iltapuuron sekä tissiä ja menee nukkumaan klo 19-20 syö klo 23 ja seuraavaksi klo 4-5 ja herääkin sitten klo 7
Meilläkin on herkkä uninen tyttö joten kokeilimme nukkumista eri huoneissa ja se auttoi jonkin verran, ainakin itse nukuin paremmin. Taisi tytön yö itkutkin helpottaa. Meillä vieroitus meni helposti koska huomasin aikaisemmin sen yhden syönnin olevan vain tapa. Tuli maitoa hyvin tai huonosti, silti sitä rintaa piti saada. Kannattaa varmaan kokeilla sitä että laitatte pikkuisenne nukkumaan omaan huoneeseen jos mahdollista. Moni on sanonnut että äidin läsnäolo ja tuoksu saattaa häiritä unta.
Meillä LOPETETTIIN yösyöminen kun poika oli 5kk. Kyllähän hän heräili alkuunsa ja vieläkin saattaa heräillä (8.5kk nyt). Poika on isokokoinen (~13kg, 81cm), joten ihan varmasti tarvitsee paljon sapuskaa, mutta silti jaksaa iltapuurolla ja pullollisella maitoa (n. klo 20 aikaan) aamuun asti, jolloin sitten on aamupalaa tarjolla n. klo 7 vaikka yleensä herää jo 5:30-6 aikaan. Jaksaa siis leikkiä aamulla huutamatta ja kiukkuamatta tunninkin ilman aamupalaa.
-<#>-