Miksi jotkut vanhemmat tuovat pienet lapset niin myöhään päiväkotiin, että he eivät pysty nukkumaan päiväunia?
Eikä syynä edes ole mikään neuvola tai lääkäri, vaan "hidas aamu". Heillä tulee tosi tylsää siellä valveilla maatessa, jos ei tule unta ollenkaan. Kiertävänä työntekijänä ja samalla itse äitinä ihmettelen. Omani vien aina viimeistään kahdeksaksi, että varmasti uni maistuu ja nukkariin laskeutuu rauha ja työntekijät saavat taukonsa. Teen näin vaikka oma työpäiväni alkaisi paljon myöhemmin. Päiväkodissa on vain yksi päivä rytmi, eikä joka lapselle omansa.
Kommentit (128)
Vien lapsen aamulla ensimmäisten joukossa viimeistään klo 6:45 ja sitten palaan kotiin, saatan vielä nukkua aamu-unet ja lähden töihin noin klo 9 tienoilla. Töistä palaan kotiin, ehkä käyn kuntosalilla tai joogatunnilla ja lapsen haen hoidosta noin klo 17:15. Näin hän saa mahdollisimman paljon laadukasta varhaiskasvatusta ja on paikalla ajoissa nukahtaakseen kunnon päiväunet.
Tosin lapsi on aamulla usein täydessä unessa, kun kannan hänet päiväkotiin, mutta ei kai se haittaa? Ollaan kuitenkin yhdessä ja leikitään tai pelaillaan monesti vielä klo 23 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästää vaikka hoitomaksuista, jos toinen tekee kaksivuorotyötä ja toinen toimistotyöaikaa niin riittää alle 28h sopimus eikä tarvii maksella yli 35h sopimusta.
Siitä vaan tulee ongelma, jos yksi lapsi esim. riehuu ja valvottaa muita lapsia, jotka ovat tulleet päivähoitoon hyvin varhain ja tarvitsisivat päiväunet.
Ei siellä riehuta päivälevon aikana.
No hyvä jos ei sinun lapsesi riehu. Toivottavasti hänellä ei ole kovin tylsää päiväunilla. Monista monista muista paikoista ja ehkä teidänkin päikyn muista ryhmistä riehujiakin kyllä löytyy.
Lapselle itselleen ei myöskään ole kiva jäädä päivän aktiviteetista, joka monissa paikoissa alkaa yhdeksältä.
Mutta lapselle on ihan hyvä tehdä ylipitkä päivä, vaikka voisi olla vanhempansa kansaa? Niinkö?
No jos lapsella on kotona mielekästä puuhaa vanhempansa kanssa sama aika kuin päikkylapsilla päikyssä, niin silloinhan hänelle maistuu päiväunet silloin kuin muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uiuiui joutuuko päiväkodin täti tekemään töitä. Jääkö duunitätien juorut kuulematta kun joutuu vahtimaan lasta.
Ei tämä minun työmäärääni lisää millään tavalla, näitä lapsia minä säälin.
Ai että lapselle olisi parempi herätä aikaisin ja olla päiväkodissa 9h päiviä, kuin viettää se rauhallinen aamu oman vanhemman kanssa ja päiväkotipäivät jää lyhyemmiksi?
No uskotko itse, että lapsestasi on hauskaa maata virkeänä valveilla sängyssä puolitoista tuntia kun ei ole unimoodi vaan leikkimoodi päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi iltavuoroon menevän pitäisi tuoda lapsi hoitoon klo 8?
No eri asia vuoropäivähoidossa tietenkin, mutta nyt puhuin perustoiminnasta.
Ei meidän lapset ole vuorohoidossa vaikka teen välillä iltavuoroa. Silloin vien heidät klo. 11. hoitoon ja isä hakee klo 16. Kyllä katsoisi hoiitotädit pitkään, jos veisin lapset aamulla hoitoon ja menisin itse vielä rentoutumaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vien lapsen aamulla ensimmäisten joukossa viimeistään klo 6:45 ja sitten palaan kotiin, saatan vielä nukkua aamu-unet ja lähden töihin noin klo 9 tienoilla. Töistä palaan kotiin, ehkä käyn kuntosalilla tai joogatunnilla ja lapsen haen hoidosta noin klo 17:15. Näin hän saa mahdollisimman paljon laadukasta varhaiskasvatusta ja on paikalla ajoissa nukahtaakseen kunnon päiväunet.
Tosin lapsi on aamulla usein täydessä unessa, kun kannan hänet päiväkotiin, mutta ei kai se haittaa? Ollaan kuitenkin yhdessä ja leikitään tai pelaillaan monesti vielä klo 23 asti.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästää vaikka hoitomaksuista, jos toinen tekee kaksivuorotyötä ja toinen toimistotyöaikaa niin riittää alle 28h sopimus eikä tarvii maksella yli 35h sopimusta.
Siitä vaan tulee ongelma, jos yksi lapsi esim. riehuu ja valvottaa muita lapsia, jotka ovat tulleet päivähoitoon hyvin varhain ja tarvitsisivat päiväunet.
No ammattimaiset varhaiskasvattajat varmaan osaa ratkaista tämän ongelman, se on heidän työtä.
Kyllä se yleisin ratkaisu on, että lapset pitää tuoda viimeistään johonkin tiettyyn kellonaikaan. Missään en ole nähnyt, että osa lapsista saisi jatkaa leikkejä kun muut nukkuvat.
Juu, se riippuu halutaanko asiat hoitaa lasten ja perheiden hyvinvointi edellä vai onko päiväkodin arjen helppous tärkeämpää. Jokainen varmaan tajuaa kummin asian pitäisi mennä, eri asia sitten onko halua ja resursseja toimia niin.
Silloin kun meidän perheessä oli tuo tilanne, sai lapsen viedä mihin aikaan vain (paitsi ei aivan päiväuniaikaan ja ruokaa jos halusi saada niin piti olla tiettyyn aikaan paikalla). Lapsi oli hyvin pieni silloin ja varmaan nukkui kyllä päiväunet joka tapauksessa. Älytöntä olisi jos 1-2v pitäisi pitää väkisin päiväkodissa pitkiä päiviä, vaikka vanhemmat pystyisi limittämään työaikojaan. Isompien kohdalla ymmärrän paremmin, mutta isompien ryhmässä ei toisaalta kaikki nuku muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut tuodaan aikaisin, miksi jotkut myöhään, miksi joitakin ei tuoda ja miksi jotkut lapset ylipäätänsä tuodaan päiväkotiin? Näihin vastauksia.
No herättäähän se ihmetystä, miksi jotkut eivät välitä lapsistaan vaikka helposti voisivat. Ei kotona oleminen ole huono juttu, mutta usein nämä myöhään päikkyyn tulijat ovat myös nukkuneet aamulla niin pitkään, että päiväuniaika on siirtynyt paljon myöhemmäksi, kuin milloin ne päiväunet päikyssä nukutaan.
Työaikani on n. 13-23. Ei ole järkeä viedä lasta ennen klo 8 päiväkotiin. Mies hakee 16 jälkeen, kun pääsee töistä. Kaikilla ei ole sama työaika. Olen saanut sanomista että pitäisi tuoda aamulla aiemmin, mutta myöskään ei saisi olla pitkä päivä, eli ei saisi pitää 17 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uiuiui joutuuko päiväkodin täti tekemään töitä. Jääkö duunitätien juorut kuulematta kun joutuu vahtimaan lasta.
Ai että lapselle olisi parempi herätä aikaisin ja olla päiväkodissa 9h päiviä, kuin viettää se rauhallinen aamu oman vanhemman kanssa ja päiväkotipäivät jää lyhyemmiksi?
No uskotko itse, että lapsestasi on hauskaa maata virkeänä valveilla sängyssä puolitoista tuntia kun ei ole unimoodi vaan leikkimoodi päällä?
Siis pakkomakuutetaanko teillä päiväkodissa lapsia 1,5 tuntia? Aivan sairasta, onneksi meidän lasten päikyissä ei ole ollut tuommoista. Ja meidän lapsi menee kyllä nykyään kahdeksaan aina, mutta päiväkodin kanssa on sovittu että max tunnin unet, koska muuten lapsi kukkuu illalla hereillä vielä kymmenen jälkeenkin ja aamulla väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ammattimaiset varhaiskasvattajat varmaan osaa ratkaista tämän ongelman, se on heidän työtä.
Kyllä se yleisin ratkaisu on, että lapset pitää tuoda viimeistään johonkin tiettyyn kellonaikaan. Missään en ole nähnyt, että osa lapsista saisi jatkaa leikkejä kun muut nukkuvat.
Juu, se riippuu halutaanko asiat hoitaa lasten ja perheiden hyvinvointi edellä vai onko päiväkodin arjen helppous tärkeämpää. Jokainen varmaan tajuaa kummin asian pitäisi mennä, eri asia sitten onko halua ja resursseja toimia niin.
Silloin kun meidän perheessä oli tuo tilanne, sai lapsen viedä mihin aikaan vain (paitsi ei aivan päiväuniaikaan ja ruokaa jos halusi saada niin piti olla tiettyyn aikaan paikalla). Lapsi oli hyvin pieni silloin ja varmaan nukkui kyllä päiväunet joka tapauksessa. Älytöntä olisi jos 1-2v pitäisi pitää väkisin päiväkodissa pitkiä päiviä, vaikka vanhemmat pystyisi limittämään työaikojaan. Isompien kohdalla ymmärrän paremmin, mutta isompien ryhmässä ei toisaalta kaikki nuku muutenkaan.
Onhan olemassa vuoropäiväkodit niitä tarvitseville. Peruspäikyissä on tietenkin ruokailut, ulkoilut ja päiväunet tiettyyn kellonaikaan. Minä en näistä asioista päätä, olen vain nähnyt miten asiat päivähoidossa tehdään.
Taas joku urpo itkemässä kun maailma ja kaikkien vanhempien työnantajat ei pyörikään päiväkotityöntekijälle mieleisen rytmin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pakkomakuutetaanko teillä päiväkodissa lapsia 1,5 tuntia? Aivan sairasta, onneksi meidän lasten päikyissä ei ole ollut tuommoista. Ja meidän lapsi menee kyllä nykyään kahdeksaan aina, mutta päiväkodin kanssa on sovittu että max tunnin unet, koska muuten lapsi kukkuu illalla hereillä vielä kymmenen jälkeenkin ja aamulla väsyttää.
No aika monissa paikoissa unille mennään vähän puolikahdentoista jälkeen ja nousta saa kello yhdeltä. Näin ainakin pienillä. Isommat kai syö vähän myöhemmin. Mutta sitten on myös sekaryhmiä joissa on sekä isoja että pieniä ja pienten ehdoilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Työaikani on n. 13-23. Ei ole järkeä viedä lasta ennen klo 8 päiväkotiin. Mies hakee 16 jälkeen, kun pääsee töistä. Kaikilla ei ole sama työaika. Olen saanut sanomista että pitäisi tuoda aamulla aiemmin, mutta myöskään ei saisi olla pitkä päivä, eli ei saisi pitää 17 asti.
No siis tämä just. Ilmeisesti ainoa oikea työaika olisi 9-15, kaikki muut on väärin tehty päiväkodin mielestä. Ei saa viedä liian myöhään eikä liian aikaisin, ei saa hakea liian aikaisin eikä liian myöhään. Eikä saa tulla liian pitkiä hoitopäiviä. Parempi vaan jäädä pois töistä että voi pitää lapsia hoidossa niinkuin päiväkodille sopii (paitsi että silloinkin on huono ihminen).
Vierailija kirjoitti:
Taas joku urpo itkemässä kun maailma ja kaikkien vanhempien työnantajat ei pyörikään päiväkotityöntekijälle mieleisen rytmin mukaan.
Miksi vääristelet? Lasten fiiliksiä minä tässä mietin, kuten hyvin huomasit.
Ihmettelen tuota itsekin. Vien lapset ajoissa hoitoon, silloin pystyn hyvin nukkumaan päiväunet kaikessa rauhassa.
Kai ap ymmärtää, että otsikossa "he" viittaa vanhempiin, ei lapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut tuodaan aikaisin, miksi jotkut myöhään, miksi joitakin ei tuoda ja miksi jotkut lapset ylipäätänsä tuodaan päiväkotiin? Näihin vastauksia.
No herättäähän se ihmetystä, miksi jotkut eivät välitä lapsistaan vaikka helposti voisivat. Ei kotona oleminen ole huono juttu, mutta usein nämä myöhään päikkyyn tulijat ovat myös nukkuneet aamulla niin pitkään, että päiväuniaika on siirtynyt paljon myöhemmäksi, kuin milloin ne päiväunet päikyssä nukutaan.
No, jos lapsia pakkonukutetaan siellä päikyssä se 2 tuntia päivässä että hoitajat saa kahvitella rauhassa, ne ei mene kotona ajoissa nukkumaan ja aamulla tietysti nukuttaisi sitten pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran teet kaiken hyvin ja oikein, niin miksi vääristelet minun sanomisiani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vääristelet? Lasten fiiliksiä minä tässä mietin, kuten hyvin huomasit.
No etkä mieti vaan sitä miten olisi päiväkodille helpointa. 1,5h makuuttaminen on vaan väärin lasta kohtaan, ihan riippumatta mistä syystä lapsi ei nuku.
Me pyrimme pitämään lapsen hoitopäivät mahdollisimman lyhyinä. Minä aloitan etätyöt kuudelta, mies vie lapsen hoitoon työmatkallaan vähän ennen yhdeksää ja minä haen lapsen vähän ennen kahta.
Kyllä siitä hoitopaikasta maksetaan, jotta meidän elämä helpottuisi eikä siksi, että hoitotädeillä olisi kivaa...