Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat tuovat pienet lapset niin myöhään päiväkotiin, että he eivät pysty nukkumaan päiväunia?

Vierailija
05.10.2022 |

Eikä syynä edes ole mikään neuvola tai lääkäri, vaan "hidas aamu". Heillä tulee tosi tylsää siellä valveilla maatessa, jos ei tule unta ollenkaan. Kiertävänä työntekijänä ja samalla itse äitinä ihmettelen. Omani vien aina viimeistään kahdeksaksi, että varmasti uni maistuu ja nukkariin laskeutuu rauha ja työntekijät saavat taukonsa. Teen näin vaikka oma työpäiväni alkaisi paljon myöhemmin. Päiväkodissa on vain yksi päivä rytmi, eikä joka lapselle omansa.

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varsinkin pikkuiset ne päiväunet useimmiten tarvitsevat ja isommistakin monet. eivät kaikki.

Vierailija
122/128 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit kyllä yleensä antavat ymmärtää, että lapsen pitäisi olla siellä viimeistään yhdeksältä kun alkaa päivän ohjelma, että ei se nyt ihan yöstä pitäisi tulla.

Onkin tosi kätevää esim. viedä lapsi sinne yhdeksäksi, sitten ajaa kotiin tunniksi ja sitten taas ajaa töihin yhdeksästoista. Ei saa olla lapsi rauhassa eikä vanhempi rauhassa, mutta tuotantotavoitteet päiväkotitehtaassa saavutetaan.

Kellokortit lapsille jatkossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap:n ihannemaailmassa kaikki lapset on samanlaisia. Kaikki perheet on samanlaisia. Kaikilla on samanlainen elämä ja päivärytmi. Ja jos ei oo niin hyi hyi mitä vanhempia.

Vierailija
124/128 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö lapsia pakotetaan nukkumaan päiväunia päiväkodissa? Eiväthän ne lapset kotonakaan nuku ikinä päiväunia! 

Kyllä meillä kolmevuotias nukkuu kotona hienosti päiväunia, muttei päiväkodissa. Siellä on liikaa hälinää, ei pysty rauhoittumaan.

Vierailija
125/128 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö lapsia pakotetaan nukkumaan päiväunia päiväkodissa? Eiväthän ne lapset kotonakaan nuku ikinä päiväunia! 

Kyllä meillä kolmevuotias nukkuu kotona hienosti päiväunia, muttei päiväkodissa. Siellä on liikaa hälinää, ei pysty rauhoittumaan.

Yleensä menee toisin päin, eli kotona ei ole nukkunut pitkään aikaan, mutta kun menee päiväkotiin, alkaa nukkua ja illalla on sitten viimeisenä hereillä.

Vierailija
126/128 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki lapseni ovat lopettaneet päiväunet jo 2-vuotiaina.

Oma työaikani on 9-17, ja olen vienyt lapseni hoitoon 8:45, koska se on perheellemme parhaiten sopinut. En ryhdy herättämään lapsia kukonlaulun aikaan, jotta arki olisi heille mahdollisimman rankkaa. Mieluummin syön kiireettä aamiaista lasteni kanssa ja nautin heidän seurastaan.

Vierailija
127/128 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaikki lapseni ovat lopettaneet päiväunet jo 2-vuotiaina.

Oma työaikani on 9-17, ja olen vienyt lapseni hoitoon 8:45, koska se on perheellemme parhaiten sopinut. En ryhdy herättämään lapsia kukonlaulun aikaan, jotta arki olisi heille mahdollisimman rankkaa. Mieluummin syön kiireettä aamiaista lasteni kanssa ja nautin heidän seurastaan.

Hyvä sulle! Meillä ainakin kaikki ovat vielä 2v tarvinneet päiväunet ja 11h yöunet

Vierailija
128/128 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos päiväkoti ja varhaiskasvatus olisi oikeasti lasta varten? Senja saisi lukea, koska osaa ja kirjaimet kiinnostavat eikä olisi pakko tehdä 15 muun kanssa tismalleen samanlaista kuvaa, jonka keskellä on vaahteranlehti. Ulos saisi mennä tai olla menemättä, leikki saisi kestää vaikka 3 viikkoa ilman, että se aina siivottaisiin pois, syömässä saisi käydä, kun on nälkä jne.

Olin lapsena tuollaisessa päiväkodissa, jossa oli paljon mahdollisuuksia itse kehittyä ja oppia, hoitajilla oli aikaa (vaikka heitä oli yhtä vähän kuin nytkin päiväkodeissa on) ja koko homma oli rauhallista, koska kaikkien ei tarvinnut tehdä samaan aikaan kaikkea ja jonottaa joka paikkaan. Hoitajat huolehti, että jokainen kävi syömässä ja sai ruokaa (lounastauko oli tunnin mittainen, hyvin ehti päättää leikin ja mennä 10 min myöhemmin syömään) eikä ollut mitään "nyt koko ryhmä tekee" -pakkoja.

Meistä kasvoi ihan hyviä kansalaisia, vaikka LTO ei koko ajan tarkkaillut ja havainnoinut, vaan teki kanssamme lumilinnoja ja kasvatti herneitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi