Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä ei voi panostaa hyvään ruokaan, ihonhoitoon, hiusten hoitoon.

Vierailija
05.10.2022 |

Joutuu valitsemaan.

Kommentit (274)

Vierailija
161/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satokauden mukaan juurekset ja hedelmät.

Nyt saa omenoita jopa ilmaiseksi.

Entinen kollega on jakanut omenoita vuosia.

Otin 4 banaanilaatikkoa, rinkan ja nokkakärryt ja hyppäsin bussiin.

Omenat tulivat maksamaan mulle 2.80 e suunta.

Eipä kauaa mennyt, kun kuorin, raastoin ja pakastin. Hain samalla pari ämpärillistä juuressankoja sittarista.

Kaurapuuroa aamuisin.

Vierailija
162/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42601 kirjoitti:

Samaa mieltä. Päättäjät ja kaiken maailman tervysviranomaiset vaativat syömään terveellisesti. Ajatus kaunis, mutta toteutus mahdoton, työmarkkinatuella. Jos päättäjät haluavat köyhienkin syövän terveellisesti, niin poistaisivat arvonlisäveron kasviksista, hedelmistä kaikista niin sanotuista terveysruuista, niin hinta tipahtaisi 22% - 24% :sentia alemmas.

Miksi tätä on alapeukutettu? Ihan periaatteestako?

No ihan sen takia, koska se on niin yksinkertainen koko ajatusmaailma siinä taustalla ja kaikki siinä on pielessä. Eivät kaikki kasvikset ensinnäkään ole mitenkään erityisen kalliita verrattuna muihin ruokiin. Terveellinen ruoka voi olla myös halpaa ja edullisinta, mitä kaupasta löytyy. Ja tuo uhrituminen. Päättäjät vaativat - siis kuka vaatii? Toteutus mahdoton, voi hyvä ihminen, yritä edes. Ajattele vähän. Vaikutat tyhmältä suoraan sanottuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marketista saa ihan hyvät hiustenhoitotuotteet, tokmanni ja kärkkäinen myy edullisesti ihan parempia merkkejäkin esim redken, tigi, loreal professionel.

Olen työttömäksi valmistuneena joutunut lopettamaan ripsivärin käytön hetkeksi, koska ei ollut varaa ostaa edes sitä markettiripsaria. Jos tilillä on vaikka 200€ koko kuukauden hankintoihin, ei siitä niin vaan käytetä rahaa kosmetiikkaan. Sitä paitsi ihmisellä on muitakin menoja kuin ruokakuluja. Entä, jos ainoat kengät hajoavat? Pakko se on kengät hankkia eikä kirppikseltä välttämättä aina löydy sopivia. Myös köyhillä on yllättäviä menoja. Itse olen elänyt opiskelijana pahimmillaan 100€ kuukaudessa minkä aikana laihduin 4kg.

Toimeentulotuki ehkä jo?

Vierailija
164/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä meidän hyvätuloisten on huudella köyhien herkkujen syönnistä, kun meillä on varaa ympäröidä itsemme muillakin nautinnollisilla kokemuksilla. Köyhällä ei ole varaa teatteriin, leffaan, edes kotimaan lomamatkoihin eikä välttämättä edes julkisen liikenteen kausilippuun pyörästä puhumattakaan. Elämä saattaa olla muutenkin ankeaa, joten en ktitisoi sitä kun köyhä haluaa arkeensa edes pienen palan nautintoa tavalla mihin hänellä on varaa, kuten 50snt suklaapatukkaan.

Pyörä edullisesti tori.fi tai poliisien huutokauppa.

Mites talvella, kun pyörään pitää hankkia nastat ja talvipyöräilyyn sopivat vaatteet? Entä jos vihaa pyöräilyä?

Riippuu kelistä. Kirpparilta toppavaatteet. Köyhä tuskin valittaa vaikka vihaisikin jos sillä saa ruokaa.

Vierailija
165/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koöyhä ja köyhä.Onhan sulla netti ja äly laite tänne kirjoitaa ja valitta köyhyys. Ennen pestin iho ja hiukset mäntysuovalla. Kukaan ei valittanut köyhyys.Iho ja hiukset pysyi kunossa. Kun mäntysuopaan ei ole lisätty väri, haju, aineita, joiden pitoa silikonin lisäys tuote kuin tuote aiheuttaa ne iho ja pää ongelmat. Mene kerää tyhjiä tölkkejä ja lopeta luotto tilit.Käytä hyväksi ilainen ruoka kassi. Tänänkin sitä sateessa jonotti Mylypuron Metroaseman vieressä yli 1000 ihmistä.Kuten jonotaa maananti perjantaikin.Eivät ole köyhyys tällä valittamassa.Joka kaupunki kunta on hävikki ruuan jako pisteet.

Vierailija
166/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42601 kirjoitti:

Samaa mieltä. Päättäjät ja kaiken maailman tervysviranomaiset vaativat syömään terveellisesti. Ajatus kaunis, mutta toteutus mahdoton, työmarkkinatuella. Jos päättäjät haluavat köyhienkin syövän terveellisesti, niin poistaisivat arvonlisäveron kasviksista, hedelmistä kaikista niin sanotuista terveysruuista, niin hinta tipahtaisi 22% - 24% :sentia alemmas.

Miksi tätä on alapeukutettu? Ihan periaatteestako?

No ihan sen takia, koska se on niin yksinkertainen koko ajatusmaailma siinä taustalla ja kaikki siinä on pielessä. Eivät kaikki kasvikset ensinnäkään ole mitenkään erityisen kalliita verrattuna muihin ruokiin. Terveellinen ruoka voi olla myös halpaa ja edullisinta, mitä kaupasta löytyy. Ja tuo uhrituminen. Päättäjät vaativat - siis kuka vaatii? Toteutus mahdoton, voi hyvä ihminen, yritä edes. Ajattele vähän. Vaikutat tyhmältä suoraan sanottuna.

Sinähän se velho olet kun teet päätelmiä minun älykkyydestäni kahden lauseen perusteella. terv. äo 130. Oma kirjoituksesi on sekava eikä liity mitenkään ruuan ALV:iin P.S. en muuten ollut tuon alv-viestin kirjoittaja

Vierailija
167/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä meidän hyvätuloisten on huudella köyhien herkkujen syönnistä, kun meillä on varaa ympäröidä itsemme muillakin nautinnollisilla kokemuksilla. Köyhällä ei ole varaa teatteriin, leffaan, edes kotimaan lomamatkoihin eikä välttämättä edes julkisen liikenteen kausilippuun pyörästä puhumattakaan. Elämä saattaa olla muutenkin ankeaa, joten en ktitisoi sitä kun köyhä haluaa arkeensa edes pienen palan nautintoa tavalla mihin hänellä on varaa, kuten 50snt suklaapatukkaan.

Pyörä edullisesti tori.fi tai poliisien huutokauppa.

Mites talvella, kun pyörään pitää hankkia nastat ja talvipyöräilyyn sopivat vaatteet? Entä jos vihaa pyöräilyä?

Ei mulla ole nastoja ja pyöräilen ympäri vuoden työmatkat. Toki kovimmilla lumimyräköillä en lähde. Eihän siellä tarvi päivittäin käydä.

Vierailija
168/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika varma siitä, että vaikka juuresten ja hedelmien hintaa laskettaisiin 90%, niin suuri osa köyhistä lampsisi suoraan maksalaatikkohyllylle ja sieltä pakastepizzakaapille ja korkeintaan purkki tummansinistä maitoa mukanaan suoraan kassalle. Monet heistä eivät varmaan edes tiedä, paljonko omenat, kaali, porkkanat, perunat esimerkiksi maksavat.

Vierailija
169/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koöyhä ja köyhä.Onhan sulla netti ja äly laite tänne kirjoitaa ja valitta köyhyys. Ennen pestin iho ja hiukset mäntysuovalla. Kukaan ei valittanut köyhyys.Iho ja hiukset pysyi kunossa. Kun mäntysuopaan ei ole lisätty väri, haju, aineita, joiden pitoa silikonin lisäys tuote kuin tuote aiheuttaa ne iho ja pää ongelmat. Mene kerää tyhjiä tölkkejä ja lopeta luotto tilit.Käytä hyväksi ilainen ruoka kassi. Tänänkin sitä sateessa jonotti Mylypuron Metroaseman vieressä yli 1000 ihmistä.Kuten jonotaa maananti perjantaikin.Eivät ole köyhyys tällä valittamassa.Joka kaupunki kunta on hävikki ruuan jako pisteet.

Toivottavasti äidinkielesi on jokin muu kuin suomi, on meinaan sen verran hirveitä kirjoitusvirheitä tuossa.

Vierailija
170/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö suomalaista peruselintarvikkeista valmistettua kotiruokaa, pysyy ruokakulut kohtuullisina. Toki nyt on hinnat nousseet aivan järkysti, mutta tarkalla suunnittelulla ja välttämällä hävikkiä, saa monipuolista ravintoa. Tarkkana kyllä täytyy olla ja turhat mieliteot jättää minimiin. Ja vertailla hintoja. Kuukausi- ja viikkobudjetin ja sen seuranta ja siinä pysyminen on ehdoton. 

Hedelmistä ja vihanneksista kannattaa talvisaikaan valita edullisimpia, kotimaiset juurekset ja kaalit ovat hyvää ja terveellistä ravintoa ja niistä saa kasvisosion täytettyä. Hedelmistä kannattaa valita ne, mitkä kulloinkin ovat edullisimpia. Esimerkiksi päärynöitä ja omenia on lähes jatkuvasti 1-2 €/kilo ja kiloon mahtuu aika monta. Talvella myös sitrushedelmät ovat about tuohon hintaan. Lihan, joka on todella kallista tällä hetkellä, sijasta kannattaa valita papuja ja linssejä. Erityisesti linssit kyspyvät nopeasti ja niistä saa proteiinia. Kannattaa myös opetella idättämään, mikä ei ole hankalaa. Ihan normilävikössä onnistuu. Myös kananmunat ovat edullista proteiinia, huolimatta siitä, että niidenkin hinta on noussut aika lailla. Itse leipomalla, leivät ovat huomattavasti edullisempia kuin valmiit leivät.

Puurot ovat kuitupitoista ja terveellistä ravintoa, eikä paljon maksa. Verrattuna muroihin lähes ilmaista. 

Ylipäätään kotiruoka tulee edullisemmaksi kun valmiit, huolimatta siitä, että sähköä kuluu valmistamiseen. Olen seurannut sähkönkulutusta, ja ruoanvalmistus ei loppujen lopuksi paljon kuluta. 

Väittäisin, että syömme monipuolista ja perusterveellistä ravintoa huolimatta siitä, että ruokalaskumme on kohtuullinen. Tarkka suunnittelu, kerran viikossa kaupassa käynti ja ruokahävikin välttäminen tekee paljon. Kerran tai kaksi viikossa kannattaa pitää jämäpäivä, riippuen siitä miten on jämäruokaa jäänyt. Yleensä ne voi lämmittää uudelleen tai luoda niistä jotain uutta ruokaa. Jos on useampaa ruokaa jäminä tyyliin yhtä lajia riittää yhdelle ja toiselle toista, annan muiden valita ensin, mitä haluavat niistä syödä ja itse syön sen mitä toiset eivät valinneet.

Vierailija
171/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marketista saa ihan hyvät hiustenhoitotuotteet, tokmanni ja kärkkäinen myy edullisesti ihan parempia merkkejäkin esim redken, tigi, loreal professionel.

Olen työttömäksi valmistuneena joutunut lopettamaan ripsivärin käytön hetkeksi, koska ei ollut varaa ostaa edes sitä markettiripsaria. Jos tilillä on vaikka 200€ koko kuukauden hankintoihin, ei siitä niin vaan käytetä rahaa kosmetiikkaan. Sitä paitsi ihmisellä on muitakin menoja kuin ruokakuluja. Entä, jos ainoat kengät hajoavat? Pakko se on kengät hankkia eikä kirppikseltä välttämättä aina löydy sopivia. Myös köyhillä on yllättäviä menoja. Itse olen elänyt opiskelijana pahimmillaan 100€ kuukaudessa minkä aikana laihduin 4kg.

Toimeentulotuki ehkä jo?

Elän tällä hetkellä kahden aikuisen taloudessa missä yhteenlasketut nettovuositulot ovat yli 100 000€, bruttotulot noin 250 000€. En silti jeesustele täällä kausijuureksista, koska ymmärrän miten köyhyys ja työttömyys oikeasti vaikuttaa.

Vierailija
172/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse köyhänä koen että on varaa moniin iloihin. Juon tosin silti alkoholia joka päivä, heh.

Vierailija
173/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen köyhä. Ollut jo vuosia. Tuloni ovat 890€ kuukaudessa tällä hetkellä ja asumiskuluihin menee noin 60%. Pidän silti itsestäni huolta. Käytän kauneudenhoidossa vain edullisia tuotteita: The Ordinary pääasiassa ja Lykon omat seerumit, Essence tai Catrice meikeissä (meikki seerumi on The Oridinary), hiuksiin panostan ja käytän Kerastasen tuotteita: shampoo, hoitoaine ja jätettävä hoitosuihke.

Ruokaan panostan todella paljon. Lasken, että minulla menee viikossa keskimäärin kaksi punaista paprikaa, tai kaksi tomaattia, yksi juusto kestää noin kolme viikkoa ja loput raasteeksi pakkaseen, leipää teen itse pakasteeseen, rasvapurkki kestää varmaan kuukauden. Lämpiminä ruokina syön jonkun verran lihaa, mutta pääasiassa juureksista erilaisia ruokia. Raasteet, Padat ja muussit ovat pop. Vehnää pyrin välttämään koska saan sitä jo leivästä. Papuja ei syö ollenkaan, kuten en linssejä. Vatsa ei kestä yhtään. Tölkkejä käytän aika paljon, rakastan esimerkiksi tomaattikeittoa ja teen sen tölkkitomaateista. Käytän myös suolakurkkuja ja kapriksia perunasalaattiin. Hapankaalia ja muita hapatettuja tuotteita kuluu paljon. Kalaa ostan vain pakasteena ja yleensä se on lohi vähän kuin ylijäämäisenä eli pakastessa on erikokoisia lohen paloja tai kappaleita. Teen tästä usein sitruunaista kesäkurpitsa-lohikastiketta tai esimerkiksi säilyke tankoparsa-lohipiirasta.

Tuoretuotteita en käytä paljoa. Ihan siitä syystä, että en jaksa uskoa niiden vitamiinipitoisuuksiin ja hinta on ihan mieletön. Mun päähän ei mene se, että joku appelsiini saa samat c-vitamiinipitoisuudet teollisuushallissa kypsyttämällä kuin saisi puussa, auringon alla kasvaessa. Käytän siis paljon pakasteita. Niissä ainakin tiedän, että ovat pakastettu tuoreeltaan ja alkuperäisessä paikassa. Myös maku on usein tuoretuotetta parempi.

Koen kuitenkin, että syön terveellisesti ja pystyn panostamaan itseeni, vaikka tulot eivät ole korkeat. Vaatteeni ovat aina siistit, vaikka montaa vaihtoparia ei olekaan.

Taidat asua yksin? Itellä 2 teiniä. Ja rahaa ei juurikaan jää köyhällä. Tiedän elämänhallinta kysymys. Mutta onko kaikki aina niin säästäväisiä, tarkkoja ja fiksuja?

Ap

Vierailija
174/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenoita saa nyt ilmaiseksi kun puut tuottaa niitä liikaa ihmisille. Kaurapuuro on edullista. Kauden vihannekset.  Opiskelijana tein aina isoja eriä jotain laatikkoruokaa, keittoa tai pastaa ja söin sitä monta päivää.

Vierailija
175/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse köyhänä koen että on varaa moniin iloihin. Juon tosin silti alkoholia joka päivä, heh.

Ei köyhien menot ole identtiset. Osalla saattaa mennä vaikka sata euroa lääkkeisiin kuussa. Siteisiin kymppi.

Vierailija
176/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti äidinkielesi on jokin muu kuin suomi, on meinaan sen verran hirveitä kirjoitusvirheitä tuossa.

Älä puutu epäolennaiseen.

Vierailija
177/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa ketä ne köyhät on, kun naapurin työttömällä jää joka kuukausi noin 300e enemmän rahaa käyttöön kuin minulla, joka käyn kokopäiväisesti töissä.

Aina ehdotetaan apuja ja tukia köyhille ja usein mainitaan erikseen työttömät siinä samalla, mutta eiväthän he ole se vähiten tienaava ryhmä, me ketkä sentään kannamme kortemme kekoon ja tienaamme työttömiä vähemmen, me emme saa koskaan mitään, todella omituista, pitäisi katsoa vain verotiedoista vuositulot eikä sitä onko vaikkapa töissä vai ei.

Sulla on vain menoja liikaa suhteessa sun tuloihin.

Mistä sä muuten tiedät sun naapurin raha-asiat noin hyvin?

Vierailija
178/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina jankutetaan metsään menemisestä? Millä autoton henkilö menee sinne? Bussit ei kulje sinne.

Mulla on 15 eurolla ostettu vanha fillari, jolla poljen metsään. Hyvin olen päässyt. 

Poljet mistä mihin? Täältä kaakkoisesta Helsingistä on sipoonkorpeen varmaan 30km matkaa. 60km halvalla pyörällä osittain maantieajoa, että voi saada 1000kcal edestä sieniä ja marjoja?

Juu, ei kannata, jos kaloreita miettii. Mulla sitä paitsi sienet tulee sellaisenaan läpi, tuskin niistä kummemmin mitään ravintoaineita ehtii irrota.

Vierailija
179/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa ketä ne köyhät on, kun naapurin työttömällä jää joka kuukausi noin 300e enemmän rahaa käyttöön kuin minulla, joka käyn kokopäiväisesti töissä.

Aina ehdotetaan apuja ja tukia köyhille ja usein mainitaan erikseen työttömät siinä samalla, mutta eiväthän he ole se vähiten tienaava ryhmä, me ketkä sentään kannamme kortemme kekoon ja tienaamme työttömiä vähemmen, me emme saa koskaan mitään, todella omituista, pitäisi katsoa vain verotiedoista vuositulot eikä sitä onko vaikkapa töissä vai ei.

Annas kun arvaan. Lähellä vanhuuseläkeikää oleva suojatyöpaikkalainen jolla on omaisuutta, kitisee kun ei saa toimeentulotukea kuten naapurin työtön, jolla ei omaisuutta ole.

Vierailija
180/274 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että mainokset aiheuttaa myös vaillejäämistä jos ei saa jotain.

Iho pysyy hyvänä kun juo vettä ja suihkussa kuorii sienen karhealla puolella, myös kasvot joskus. Tokmannin kolmen litran saippualla pesee myös hiukset.

Tarvii vain kosteusvoidetta ihoon.

Ruoaksi esim perunoita, makaroneja ja kasviksia. Moniko heitti taas omenoita pois kun ei jaksanut säilöä. Kotimaisia kasviksia, marjoja ja juureksia.

Tiesittekö että eri ruoat on eri hintaisia eri aikoina, kts satokausikalenteri.

Kävely on ilmaista. Työttömät voi saada alennusta kunnallisista liikuntapaikoista.

On paljon sellaista mihin ei voi vaikuttaa, mutta moneen asiaan voi vaikuttaa. Rahallisesti köyhän ei tarvi olla henkisesti köyhä. Rahallisesti köyhä voi olla kaunis ilman kalliita meikkejä esim.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi