Miksi juuri ja juuri nelikymppinen elää kuin mummo seitsemänkymmenluvulla?
Mattoja tampataan lauantaisin, kun on siivouspäivä. Papiljoteilla tukka kääntyy kivasti ja saunassa/ pesulla käydään kerran viikkoon. Radiosta kuunnellaan kuunnelmia, marjastetaan ja sienestetään ja tehdään kiisseleitä, puuroja ja kesäkeittoa ruuaksi. Käydään kirjastossa lainaamassa kirja, kaupassa maksetaan käteisellä ja torilta haetaan talven perunat jotka viedään hillopurkkien viereen kylmäkellariin.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalle elämälle. Fiksulta ja tasapainoiselta kuulostaa tämä sinun kadehtimasi nainen.
Sen sijaan, että haukut häntä nimettömänä tällaisella julkisella palstalla, voisit itsekin etsiä elämääsi jotain sisältöä, mikä tekisi sinut onnelliseksi. Kokeilepa vaikka sitä marjastusta tai kirjan lukemista, saatat vaikka yllättyä!
Tasapainoinen elämä ilman kaikenmaailman sekoilua. Nykyään ihmiset ovat aika sekaisin; ei tiedetä aina edes omaa sukupuoltaan tai halutaan olla ihan jotakin muuta, minä tänne maailmaan synnyttiin. Melkoista sekoilua- asiassa kuin asiassa.
Kuulostaa kivalta. Jokainen eläköön oman näköistä elämää
No papiljotit puuttuu ja käyn suihkussa aamuisin, mutta muuten tuo olen minä XD en ole ajatellut, että tässä on jotain outoa? Mitä ne ihmiset sitten oikein tekee?
T. Helsinkiläinen
Hän on nähnyt elämisen mallin kotoaan, ja noudattaa sitä. Itsekin olen hämmästynyt miten paljon teen asioita samoin kuin kotona tehtiin. Joitakin asioita on myös muuttunut eli minulla ei ole enää tiettyä siivouspäivää, vaan siivoan milloin siltä tuntuu, mutta kuitenkin säännöllisesti. Mattoja en vie ulos, koska ovat raskaita villamattoja ja hankalia käsitellä. Pieniä mattoja voi kopistella ulkona. Kotona räsymatot vietiin ulos kerran viikossa ja mattopiiskalla piiskattiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä elä noin vaikka olen 45. Käyn salilla, kuten muuten melko moni vanhempikin ihminen, ja pukeudun nuorekkaasti, en pakasta marjasta enkä säilö. En käytä myöskään papiljotteja. Mistä olet tuollaista saanut päähäsi?
Mä käyn salilla, vaelluksilla pukeudun tyylikkäästi - omasta mielestäni opiskelen lisää - sekä neulon sukkia täytän ristikoita, käyn marjassa ja leivon pullaa ja sämpylöitä.
Monissa rintamamiestaloissa on kivijalassa kellari, joten ruuan säilöminen perunoista lähtien on nykyäänkin ihan tavallista. Ja rintamamiestaloja ja muita vanhoja omakotitaloja on kaupungeissakin.
Mattoja voi tampata omalla pihalla ja ripustaa pyykit kuivumaan.
Mutta onko kellään nykyaikana enää mankelia?
Ei kai papiljotitkaan enää mikään mummo-juttu ole. Mä olen 26 ja useamman vuoden ajan tehnyt kuohkeat pehmeät laineet juuri paplareilla, ei kuluta tukkaa kuten lämpökäsittely. Joskus omassa lapsuudessani niitä tuntui lähinnä mummot käyttävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista käydä hänellä kylässä, olen 47v enkä muista enää miten mummoni elivät 70-luvulla :D
70-luvun mummot oli tosi vanhoja. Nykyään mummot paljon nuorempia.
Päinvastoin! Silloin nuoretkin näyttivät keski-ikäisiltä ja keski-ikäiset mummoilta. Ja Mummoksi kyllä tultiinkin keskimäärin aikaisemmin kuin nykyään. Valitettavasti myös kuoltiin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te suomalaiset jumahtaneet elämäntavoissa jonnekin vuosikymmenien taakse? Ei ihme että Suomella menee huonosti.
Suomellako (muihin maihin verrattuna) menee huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Monissa rintamamiestaloissa on kivijalassa kellari, joten ruuan säilöminen perunoista lähtien on nykyäänkin ihan tavallista. Ja rintamamiestaloja ja muita vanhoja omakotitaloja on kaupungeissakin.
Mattoja voi tampata omalla pihalla ja ripustaa pyykit kuivumaan.
Mutta onko kellään nykyaikana enää mankelia?
Minun entisessä 1990-luvulla rakennetussa taloyhtiössä oli yleisissä pesutiloissa mankeli kahden pesukoneen, kuivausrummun, kuivauskaapin ja kuivaushuoneen ohella. En kyllä koskaan mankeloinut lakanoita, mutta kuivausrummun ja kahden pesukoneen käyttäminen samanaikaisesti teki pyykkäämisestä tehokasta. Niistä ei tarvinnut edes maksaa erikseen.
Ehkä meillä tosiasiassa meneekin huonosti siksi, että olemme liikaa ensimmäisenä kokeilemassa kaikenlaisia muotioikkuja, mikä käy kalliiksi. Esim. käteinen raha on Saksassa käytössä vielä hyvin yleisesti, päinvastoin kuin Suomessa. USA:ssa on vissiin Shekitkin vielä käytössä.
Muualla käytetään hyväksi ja toimivaksi todettuja ratkaisuja pitkään eikä urpoilla ensimmäisenä jokakohtaan, ensimmäisille kaikki on aina kalleinta ja meillä Suomessa ei varsinkaan ole varaa sellaiseen!!!
Kuulostaa mukavalta elämältä ja olisi kiva itsekin elää niin. Säännöllistä ja rutiineja. Tällaisena aikana maailmassa sellainen tuo varmasti turvallisuudentunnetta. Pitäisi varmaan itsekin kokeilla tuota. Saisikohan meidän taloyhtiöstä varata saunavuoron, mulla ei ole koskaan ollut sellaista. Kun olin lapsi 70-luvulla, meillä oli perheen kanssa saunavuoro kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai papiljotitkaan enää mikään mummo-juttu ole. Mä olen 26 ja useamman vuoden ajan tehnyt kuohkeat pehmeät laineet juuri paplareilla, ei kuluta tukkaa kuten lämpökäsittely. Joskus omassa lapsuudessani niitä tuntui lähinnä mummot käyttävän.
Naisilla oli kyllä nykyistä kuohkeimmat kampaukset kultaisella 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eikö kaikille olekaan tärkeintä mammonan kerääminen, ulkonäkö, huulien täyttö ja tinderöinti?! Törkeää.
Muulle maailmalle pitää kertoa yksityiskohtaisesti jollakin somealustalla mitä ruokaa on tehnyt tänään, mikä on parisuhdestatus ja muuta vastaavaa kirkkaiden värikuvien kera.
Palsta on täynnä jo kolmekymppisenä tätiytyneitä autistivajakkeja joiden ainoat harrastukset on kutominen ja kirjaston kirjat 😆
Vierailija kirjoitti:
Löysin tällaisen noin puolen tunnin pituisen dokumentin:
40-vuotias nainen vuonna 1972https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/27/40-vuotias-nainen-vuonna-1972
olipa kiva katsoa!
Syökää te vaan kiisseliä ja muusia ja kuolkaa huonoon ravitsemuksen.
Ehkä jossain maaseudulla ja pienillä kylillä saattaa vielä törmätä elämäntapoihin tai käytäntöihin, jotka vaikuttaa kaupunkilaisesta ehkä vähän vanhanaikaiselta :P