Miksi juuri ja juuri nelikymppinen elää kuin mummo seitsemänkymmenluvulla?
Mattoja tampataan lauantaisin, kun on siivouspäivä. Papiljoteilla tukka kääntyy kivasti ja saunassa/ pesulla käydään kerran viikkoon. Radiosta kuunnellaan kuunnelmia, marjastetaan ja sienestetään ja tehdään kiisseleitä, puuroja ja kesäkeittoa ruuaksi. Käydään kirjastossa lainaamassa kirja, kaupassa maksetaan käteisellä ja torilta haetaan talven perunat jotka viedään hillopurkkien viereen kylmäkellariin.
Kommentit (82)
Luultavasti sillä on pillupuhelin eli alapääsuihku vessassa ja kasvot ja kainalot voi pestä lavuaarissa. Jos ei tukkakaan helposti rasvoitu, niin pesu kerran viikossa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä elä noin vaikka olen 45. Käyn salilla, kuten muuten melko moni vanhempikin ihminen, ja pukeudun nuorekkaasti, en pakasta marjasta enkä säilö. En käytä myöskään papiljotteja. Mistä olet tuollaista saanut päähäsi?
Pakastaminen, msrjastaminen ja säilöminen on kyllä järkevää oli ikä mikä tahansa. Toki jos on rahaa ostaa talven marjat kaupan hyllyltä, niin asia on silloin toinen.
On kyllä rahaa ostaa marjat kaupan hyllyltä, enkä yksinasuvana tarvitse kymmeniä litroja mansikkaa. En syö muuten puuroakaan tai tykkää käydä saunassa, enkä edes hiihdä.
Miksi heti kymmeniä litroja? En minä yksinasuvana tollasia määriä hanki tai nouki, pari litraa tai kiloa riittää. Sieniä kyllä menee talven kuluessa enemmän, joten niitä kerään enemmän. Puolukoita myös ja kyllä on hyvää puolukka liharuokien kanssa tai vispipuuro.
Mitä eikö kaikille olekaan tärkeintä mammonan kerääminen, ulkonäkö, huulien täyttö ja tinderöinti?! Törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 36, pukeudun teinimäisiin napapaitoihin ja kuuntelen death metalia ja progea. Luen myös kirjoja, leivon ja teen ruokaa. Varmaan 99 % ihmisistä on jotenkin outoja jokainen omalla tavallaan.
Itse olen 37 ja ammatiltani insinööri. Oma ehkä suurin outous on se, että aamuisin kun ajan työpaikalle, tykkään popittaa yksin autossa kunnon diskojumputuksia. En niin muuten päivänaikana niitä kuuntele, mulla on nimittäin Spotifyssa omat listat eri tilanteisiin päivän aikana. Mutta saan jotenki paremmin työpäivän käyntiin kun aamulla autossa laulaa Lucenzon Danza Kuduron tai Alex Gaudinon Destination Calabrian tahtiin.
Pukeudun hyvinkin klassisesti, joten mistään tätä outoutta ei voi päätellä. Monet varmaan töissä pyörtyisi kun kuulisi mitä aamuisin kuuntelen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te suomalaiset jumahtaneet elämäntavoissa jonnekin vuosikymmenien taakse? Ei ihme että Suomella menee huonosti.
Miksi pitäisi olla samanlaisia. Idividualismia ja suvaitsevaisuutta enemmän. Vapaassa maassa saa elää jokainen kuten haluaa. Sillä ei ole mitään merkitystä sille, että Suomella menisi huonosti. Saat etsiä ne syyt jostain muualta.
Löysin tällaisen noin puolen tunnin pituisen dokumentin:
40-vuotias nainen vuonna 1972
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/27/40-vuotias-nainen-vuonna-1972
Mulla on Nokian perusluuri, en ole somessa, ei suoratoistopalveluita. Tykkään kuoria perunoita, keitän puuron ihan hellalla ja meillä syödään verilettuja ja silakkaa kun sitä saa tuoreena. Ulkoilen ja poimin marjoja. Suomessa painetut puuvillaverhot ikkunoissa ja peritty ruokapöytä, lapsella oli mun vanhat lakanat vauvana ja leikki-ikäisenä, myös muutama vaate ja leluja. En aja autoa. Lomalla mennään mieluiten maata pitkin, ehkä laivalla. Eväsleipien välissä on lauantaimakkaraa. Juu, on vuosi 2022 ja olen (omasta mielestä) ihan tavallinen äiti :)
Tunteeko aloittaja ko. naisen? Onko ihan oma vaimo? Vai joku tuntematon?
Tuntemattomista ei kannata ulkoisia arvioita ainakaan tehdä. Minäkin olen 5-kymppinen ja joku likinäköinen on luullut minua joskus "ihan nulikaksi", joten onko kohteesi edes mikään nelikymppinen?
Toisekseen, old school on eräs elämäntapa.
Ja mitä tulee tamppaamiseen, minäkin olen joutunut sitä tekemään ihan työkseni joskus nelikymppisenä erään vanhan rouvan puolesta. Ja omassa kodissanikin tartuin jokunen aika sitten mattopiiskaan, kun tamppasin tyynyjä, joita ei voi laittaa pesukoneeseen.
Kun synnyin -68 niin mummoni oli 55v. 70- luvulla siis kuuskymppinen. Hän eli juuri noin kuin ap kuvaa ja niin äitinikin, joka oli vuonna 70 vasta 24v, ihan mummo elämää nuorella naisella.
Ite pakastan kyllä marjoja, mutta muuten ei ole mun elämää. Mattojen tamppaus on turhaa.
Torilta haetaan perunat kylmäkellariin aivan niin joo.Varmaankin omasta maasta nostetut perunat lähinnä.Ennen oli ulkosaunat ja monasti kerta viikkoon työläänä sitten lämmittää kun kantovedet monasti oli ja muutoin pestiin kainalot ja kasvot ja vaihdeltiin alusvaatteita.
Joskus haukuttiin ihan säännönmukaisesti niitä, jotka joutuivat käyttämään silmälaseja. Nykyään moni pitää ns. imagolaseja vapaaehtoisesti, vaikka ei edes tarvitse silmälaseja.
Ajat ovat muuttuneet. Nykyään jokainen saa näyttää siltä, miltä haluaa ja elää sen tyylisuunnan mukaan, mitä ihailee.
Edelleen maailmassa silti on paljon pahaakin. Paljon pahempaa kuin se, että nelikymppinen kantaa hillopurkkeja kellariin ja laittaa papiljotit. 😁
Vierailija kirjoitti:
Kun synnyin -68 niin mummoni oli 55v. 70- luvulla siis kuuskymppinen. Hän eli juuri noin kuin ap kuvaa ja niin äitinikin, joka oli vuonna 70 vasta 24v, ihan mummo elämää nuorella naisella.
Ite pakastan kyllä marjoja, mutta muuten ei ole mun elämää. Mattojen tamppaus on turhaa.
Jos ap. kuvittelee, että vain mummot 70-luvulla elivät noin, niin kyllä se oli tosiaan normaalia aikuisen ihmisen elämää silloin.
Yritän lasten kanssa touhuta perinteisiä juttuja, leivotaan sämpylöitä, keitän perunoita, teen nakkikastiketta, keittoa, marja-/omenapiirakkaa. Raparperikiisseli oli jo liikaa lapsille, ei uponnut :) Paristi on käyty marjametsässä ja siitä ovat olleet ihan innoissaan.
Mieluisampaa tuntuu olevan pastat, sushi, Netflix ja Hoplop, mutta yritän siirtää heille myös perinteitä.
Jotkut piintyvät tapoihinsa, kyllä 70-luvulla jonotettiin maton tamppaus vuoroa.
Nykyään ei tarvita mattotelineitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut piintyvät tapoihinsa, kyllä 70-luvulla jonotettiin maton tamppaus vuoroa.
Kyllä jotkut pieksää mattoja telineillä edelleen niin että varmaan muutamassa vuodessa on vain riekaleet jäljellä :D
Mä olen tampannut kyllä mattoja jo parikymppisenä.
Siis... mä olen 33 ja elän noin 😂
+- että käyn useammin pesulla ja en käy kirjastossa.
Talo lämpiää puilla, on vakityö jne. Tällä hetkellä tosin opiskelen kolmatta ammattia. Millä tavalla sitten nelikymppisen tulisi elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut pieksää mattoja telineillä edelleen niin että varmaan muutamassa vuodessa on vain riekaleet jäljellä :D
Laadussa on eroa vanhoihin aikoihin.
Mistä ap tietäisi kenenkään pesulla käynnit jos ei samassa asunnossa asu.