Mitä oli 80-l appelsiiniriisissä? Mitä muita halpoja 80-l ruokia/ jälkkäreitä muistat?
Oliko köksän kirjassa silloin appelsiiniriisin ohje...
Mitä siihen ainaiseen kiinankaalisalaattiin laitettiin?
Kommentit (55)
Mun muistaakseni keitettiin tavallista riisipuuroa maitoon. Se jäähdytettiin ja lisättiin appelsiininpaloja,oisko laitettu vaniljasokeria. Ei muuten yhtään hullumpaa. Kyllä köksän tunnilla tehtiin.
Juuri eilen muistelin jostain syystä appelsiiniriisi jälkiruokaa, mitä tehtiin köksän tunnilla 80-luvulla (miten pahaa se oli). En tiedä mistä tuli mieleen, mutta aikamoinen sattuma, että satut sitä juuri nyt kysymään :)
Olikohan se vähän kuin appelsiinikiisseliä ja siinä riisiä, en muista.
se on hyvää! kermavaahtoa, puuroriisiä ja appelsiinia.
Appelsiiniriisissä oli riisipuuroa, kermaa ja appelsiinin paloja. Kiinankaalisalaatissa säilykeananasta ja kiinankaalia. Äiti teki usein jälkiruuaksi marjahyytelöä eli pakastemarjoja, joiden päälle tehtiin mehusta ja hyytelösokerista kiille. Se syötiin aina jalallisista jälkiruokakupeista ja oli hienointa mitä tiesin.
Vierailija kirjoitti:
Mun muistaakseni keitettiin tavallista riisipuuroa maitoon. Se jäähdytettiin ja lisättiin appelsiininpaloja,oisko laitettu vaniljasokeria. Ei muuten yhtään hullumpaa. Kyllä köksän tunnilla tehtiin.
Lisättiin vielä löysäksi vatkattua kermavaahtoa ja sokeria.
Se koulussa tehty taisi olla yksinkertaisempaa kun tuo linkin ohje. Ei tainnut tulla kermavaahtoa.
Appelsiiniriisi on muunnelma Rice à la Malta -jälkiruoasta, itse tykään tehdä sen tapaan eli mieluiten edellisenä päivänä keitettyä riisipuuroa, kiinteäksi vatkattua kermavaahtoa, tomusokeria, vaniljasokeria ja appelsiinia sekaisin.
Kerroskiisseli oli hyvää ja kaunista! Päällekkäin maitokiisseli, joka saostettiin Maizenalla, ja punainen mehukiisseli.
Köyhät ritarit, pelkästään sokeria päällä.
Lätyt.
Voipuuro hillosilmällä.
Suklaapuuro.
Vispipuuro.
Omenakiisseli ( kiisseli omenamehusta+ paljon omenaraastetta, vähän kanelia).
Erilaiset rahkat( rahkaa, kermavaahtoa, sokeria, hedelmiä/ marjoja).
Nämä olivat nimenomaan herkkuja, ja jälkiruoka-annokset pieniä.
Syön variaatiota aamupalaksi. Edelliseltä päivältä yli jääneeseen tummaan riisiin sekotetaan maustamatonta jugurttia ja appelsiinin paloja. Päälle, jos kaapista sattuu löytymään, banaaninviipaleita ja pähkinöitä. Toimii jos jugurtti on tarpeeksi hapanta mutta jos jugurtti on makeaa niin tuosta tulee aika karmeaa.
Vispipuuro, marjakiisseli, ja mieheni muistelee aina leipäressua ( olen ymmärtänyt, että oli jälkkäri )
Suklaakiisseli. Eli kattilassa tehtyyn kaakaoon perunajauhoja. Oli hyvää.
Tällainen ohje on Ole hyvä -kirjassa, joka oli 7. luokan köksän kirja.
Appelsiiniriisi
1 l vettä
1/4 tl suolaa
1/2 dl puuroutumatonta riisiä
1 dl kuohukermaa
1 rkl sokeria
1 tl vanilliinisokeria
2 appelsiinia
1. Keitä riisi suolalla maustetussa vedessä kypsäksi (noin 18 minuuttia).
2. Vatkaa kerma vaahdoksi ja mausta se.
3. Kuori appelsiinit ja leikkaa lohkot palasiksi saksilla kermavaahdon joukkoon.
4. Siivilöi riisi ja jäähdytä kylmällä vedellä huuhdellen.
5. Sekoita riisi varovasti muihin aineisiin.
Nykyajan riisifrutti lähes samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vispipuuro, marjakiisseli, ja mieheni muistelee aina leipäressua ( olen ymmärtänyt, että oli jälkkäri )
Leipäressu on suolainen ruoka, joka meillä tarkoitti kuivan ruisleivän palasia ja kiehuvaa vettä, joka maustettiin voilla ja suolalla.
Mahtaako miehesi muistella pullavanukasta? Oi että se on hyvää, pitääpä tehdä, kun kaupasta löytyy päiväyspullapitko.
Leipäressu oli jälkkäri. Eli uunivuokaan laitettiin vanhasta vaaleastaleivästä viipaleita, väliin kotitekoista omenahilloa, ja päälle kaadettiin munamaito, paistettiin uunissa. Nam!
Mä muistan vain köyhät ritarit, letut ja kiisselit sekä hedelmäsalaatin. Meillä oli kotona tosi usein hedelmäsalaattia.
Ikinä nähnykään mokomaa, vaikka kävin yläasteen kasarilla. Onko se joku maalaisten ruoka?